Se spune că intelectul e dat
omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea
mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească adevărul.
Tot ce teoretic este just este
practic necesarmente just. Nu şi invers, că oamenii au practici sinistre
în istorie.
Am avut revelaţia că în afară de Dumnezeu nu există adevăr. Mai multe adevăruri, zic eu, raportate la
Dumnezeu, este egal cu nici un adevăr. Iar dacă adevărul este unul singur,
fiind transcendent în esenţă, sediul lui nu e nici în ştiinţă, nici în
filozofie, nici în artă. Şi cînd un filozof, un om de ştiinţă sau un artist
sînt religioşi, atunci ei nu se mai disting de o babă murdară pe picioare care
se roagă Maicii Domnului.
Omul e un animal care se roagă la
ceva. Caută un model ideal. Şi uneori nimereşte, alteori, nu. Cei care
au descoperit modelul ideal şi succesiunea fenomenului din el sînt creştinii. Creştinismul
nu poate fi identificat cu nici un sistem filosofic, monist, dualist, sau
pluralist.Creştinismul este pur şi simplu. Despre creştinism, Bergson spune că
noi îl respirăm. Are materialitatea aerului. Seamănă cu aerul. Noi sîntem
creştini fără să vrem. Şi cînd sîntem atei sîntem creştini: că respirăm
creştinismul cum respirăm aerul.
Creştinismul nu e ideologie, că
atunci se aseamănă cu marxismul. Religia e expresia unui mister trăit, or
ideologia e ceva construit.
A fi creştin înseamnă a coborî Absolutul la
nivel cotidian. Numai sfinţii sînt creştini absoluţi. Altminteri, creştinismul,
gîndit real, e inaplicabil tocmai pentru că e absolut.
Suveran faţă de natură, supus
Divinităţii, nemuritor şi liber prin depăşirea extramundană a condiţiei sale –
acesta este omul creştin.
Dacă nu cunoşti revelat – prin graţie divină – sau inspirat, nu cunoşti
nimic. De pildă, povestea cu mărul lui Newton ,
care a căzut. Nu ştiu unde am citit eu stupiditatea asta: “Il tomba dans une
méditation profonde qui l’a conduit jusqu’a la loi de la gravitation
universelle”. Şi eu spun: dacă Newton
gîndea pînă la Judecata de Apoi, nu descoperea nimic! Dar el a fost mult mai
înţelept. Cînd a fost întrebat cum a descoperit gravitaţia, a zis: Am fost
inspirat. Păi scrie pe măr, sau scrie undeva în natură “ legea gravitaţiei”? Fenomenele
lumii interioare şi ale lumii exterioare tac. Iar omul autonom şi orgolios
creds că explorează lumea interioară şi exterioară cu jocul lui de ipoteze şi
că descoperă ceea ce vrea el. El caută; dar eu spun că el caută, nu că află. Sau
dacă află, trebuie să fie ca Newton ,
inspirat.
Omul e guvernat pe pămînt de două morale:
de morala dogmelor, care e creştină şi eternă, adică absolută, şi de morala
normelor, care, ca morală laică, e construită pe puţinătatea şi imperfecţiunea
omului. Morala laică nu poate fi desprinsă de morala absolută şi ea arată că
omul se mişcă asimptotic la perfecţiune, pe care n-o poate atinge niciodată.
Fără Dumnezeu omul rămîne un biet animal
raţional şi vorbitor, care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri. Şi el
rămîne aşa chiar dacă este laureat al premiului Nobel sau măturător. Cînd, unde
şi în ce scop a apărut el în calitatea asta de om? Dacă se întreabă singur şi
nu e un zeu în dreptul casei care să-i reveleze data începutului, înseamnă că
omul rămîne un biet animal raţional care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.