UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
DATA:
CLASA: Pregătitoare
PROPUNĂTOR:
ARIA CURRICULARĂ: MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII
DISCIPLINA: Matematică şi
explorarea mediului
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Învaţă numerele
SUBIECTUL lecţiei: NUMĂRUL ŞI CIFRA 5
TIPUL LECŢIEI: predare-învăţare
Scopul activităţii:
- Înţelegerea numărului 5, ca simbol al mulţimii care are 5 elemente.
- Deprinderea de a recunoaşte şi a
scrie corect cifra 5.
Competenţe specifice:
1.1. Recunoaşterea şi scrierea numerelor în concentrul 0-31;
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-31;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1 – să numere crescător în limitele 1-5;
O2 –
să formeze mulţimi cu câte cinci
elemente;
O3 - să recunoască semnul grafic al numărului 5;
O4 –
să coloreze mulţimea cu 5 elemente conform cerinţei din caietul auxiliar;
O5 –
să raporteze corect numărul la cantitate realizând corespondenţe între
elemente;
STRATEGII DIDACTICE
a) metode
şi procedee: - conversaţia
- explicaţia
– observaţia
– exerciţiul
-jocul didactic
b) resurse materiale: -creioane colorate
- jetoane cu numere
- planşa
model cu cifra 5
- tabla
- caietul
auxiliar
c) forme de organizare:- frontal,
-independent
d) resurse umane:
e) resurse temporale: 35 min
BIBLIOGRAFIE:
1.Programa şcolară pentru Clasa pregătitoare, disciplina MEM; Bucureşti 2013;
2. Ştefan
Pacearcă şi colaboratorii, Caiet de MEM, 2013, Editura DPH,
3.Neacşu, I.,
(1988), Metodica predării
matematicii, EDP, Bucureşti
4.Didactic.ro,
Materiale şi resurse didactice, învăţământ primar;
Nr.
crt.
|
Etapele
Lecţiei
/ timp alocat
|
Ob.
op
|
Activitatea
cadrului didactic
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi procedee
|
Resurse
materiale
|
Forma
de
organizare
|
Evaluare
|
1
|
Moment
organizatoric
1
min.
|
Asigur o atmosferă adecvată desfăşurarii în condiţii optime a
activităţii.
|
Pregătesc materialele necesare în timpul
desfăşurării activităţii.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observ comporta-
-mentul elevilor
|
||
2
|
Reactualizarea
cunoştinţelor
3
min.
|
O1
|
Adresez câteva întrebări:
Ce număr şi cifră am învăţat noi ora trecută
la matematică?
Cine vrea să numere crescător până la patru?
Numesc un elev să scrie la tablă numerele
1,2,3,4.
Care sunt
vecinii numărului 2/ 3?
Care este
vecinul mai mic a lui 4?
Joc didactic
„Ridică cartonaşul cu cifra care arată numărul cerut ”.
Se va efectua
exerciţiul-joc referitor la cifrele 1, 2, 3,4.
|
Răspund la întrebări:
Numărul şi cifra 4.
Un elev numără crescător 1,2,3,4.
Vecinii numărului 2 sunt 1 şi 3.
Vecinii numărului 3 sunt 2 şi 4.
Vecinul mai mic al lui 4 este 3.
Elevii ridică cartonaşele corespunzătoare.
|
conversaţia
exerciţiul
jocul didactic
|
cartonaşe
jetoane
|
Frontal
|
-aprecieri verbale
|
3
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
1
min.
|
Astăzi la ora de matematică vom învăţa „
Numărul şi cifra
|
Explicaţia
|
Frontal
|
||||
4.
|
Dirijarea
învăţării
15
min.
|
O2
O3
O4
O5
O6
|
Citesc povestea
cifrei 5.
Desenez pe tablă
o mulţime ce are patru elemente şi una care conţine cinci elemente . Cer
elevilor să realizeze corespondenţa
între mulţimi.
Solicit elevilor să găsească în clasă mulţimi
cu cinci elemente.
Prezint planşa cu
cifra 5
- Cu ce se
aseamănă această cifră?
- Din ce este
formată cifra 5?
Scriu la tablă
cifra 5 explicând mişcările.
Se execută
mişcările pentru realizarea cifrei 5 în aer.
Se fac
exerciţiile pentru încălzirea muşchilor mici ai mâinii.
Cer elevilor să deschidă caietul special la
pagina 34.
Le adresez întrebări:
Câte degetele sunt ridicate în desenul din
caiet?
Câte tobe trebuie să coloraţi voi?
Voi controla
scrierea cifrei 5 pe caiete şi voi interveni în caz de nevoie.
|
Elevii ascultă cu
atenţie.
Elevii vor
observa că mulţimea cu patru elemente are mai puţine elemente decât mulţimea
cu cinci elemente, iar mulţimea cu patru elemente are cu un element mai mult
decât cealaltă.
Dau exemple de
mulţimi.
-mulţimea degetelor de la o mână;
-seamănă cu o seceră întoarsă;
Simulează
scrierea cifrei 5 în aer.
.
......execută
mişcările
.. 2-3 elevi scriu la tablă cifra 5
…….cinci degeţele
……cinci tobe
Colorează 5 tobe
Scriu cifra 5 după model în caietele MEM,
pag. 35.
|
exerciţiul
explicaţia
exerciţiul
|
tabla
creta
Caietul auxiliar
|
-aprecieri verbale
-aprecieri verbale
|
|
5.
|
Realizarea
feed-back-ului
5
min.
|
O1
O2
O3
|
-Ce număr am învăţat noi astăzi?
-Ce mulţime de elemente îi corespunde
numărului 5?
Numesc mai mulţi elevi să-mi numere până la
5. Un alt elev să arate la panou mulţimea cu 5 elemente corespunzătoare
numărului învăţat.
|
Elevii răspund:
-nr. 5
-mulţimea cu 5
elemente
|
conversaţia
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
|
6.
|
Evaluare
9
min.
|
O2
|
Le dau spre
rezolvare o fişă cu următoarul conţinut:
1.Completează căsuţele libere cu cifrele
corespunzătoare numărului de elemente din fiecare mulţime:
2.Desenează
tot atâtea elemente câte indică cifra de sub
căsuţă:
Vezi ANEXA 1
|
Elevii rezolvă
cerinţele din fişele de lucru.
|
Exerciţiul
|
Fişe de lucru
|
Independent
|
Evaluare scrisă
|
7.
|
Închierea
activităţii
1
min.
|
Fac aprecieri
despre cum s-au comportat la activitate.
|
Cântăm cu toţii
cântecul: ,,Un elefant se legăna...” până la numărul 5.
|
conversaţia
jocul
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Anexa 1
NUME:
FIŞĂ DE LUCRU
Numărul şi cifra 5
1.Completează căsuţele libere cu cifrele corespunzătoare
numărului de elemente din fiecare mulţime:
2.Desenează
tot atâtea elemente câte indică cifra de sub
căsuţă:
5 4 2 1 3
consider ca acest proiect didactic a fost foarte bine formulat , ma ajutat destul de mult, felicitari!!!
RăspundețiȘtergere