PROIECT DIDACTIC, MEM, clasa pregatitoare


UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
DATA:
CLASA: Pregătitoare
PROPUNĂTOR:
ARIA CURRICULARĂ: MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII
DISCIPLINA: Matematică şi explorarea mediului
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Învaţă numerele 
SUBIECTUL lecţiei: NUMĂRUL ŞI CIFRA 5
TIPUL LECŢIEI: predare-învăţare
Scopul activităţii:
 - Înţelegerea numărului 5, ca simbol al mulţimii care are 5 elemente.
 - Deprinderea de a recunoaşte şi a scrie corect cifra 5.

Competenţe specifice:
1.1. Recunoaşterea şi scrierea numerelor în concentrul  0-31;
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-31;



OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1 – să numere crescător în limitele 1-5;
O2 – să formeze mulţimi cu câte cinci elemente;
O3 - să recunoască semnul grafic al numărului 5;
O4 – să coloreze mulţimea cu 5 elemente conform cerinţei din caietul auxiliar;
O5 – să raporteze corect numărul la cantitate realizând corespondenţe între elemente;
O6 – să scrie corect cele două rânduri cu cifra 5 din caietul auxiliar MEM;


STRATEGII DIDACTICE
      a) metode şi procedee:  - conversaţia
                                               - explicaţia
                                                      – observaţia
                                                       – exerciţiul
                                               -jocul didactic
        b) resurse materiale: -creioane colorate
                                           - jetoane cu numere
                                           - planşa model cu cifra 5
                                           - tabla
                                           - caietul auxiliar
       c) forme de organizare:- frontal,
                                                -independent
      d) resurse umane:
      e) resurse temporale: 35 min






BIBLIOGRAFIE:
1.Programa şcolară pentru Clasa pregătitoare, disciplina MEM; Bucureşti 2013;
2. Ştefan Pacearcă şi colaboratorii, Caiet  de MEM, 2013, Editura DPH,
      3.Neacşu, I., (1988), Metodica predării matematicii, EDP, Bucureşti
4.Didactic.ro, Materiale şi  resurse didactice, învăţământ primar;












Nr.
crt.
Etapele
Lecţiei / timp alocat
Ob.
op

Activitatea cadrului didactic

Activitatea elevilor
Metode şi procedee
Resurse
materiale
Forma
de organizare
Evaluare
1
Moment
organizatoric

1 min.


  Asigur o atmosferă adecvată desfăşurarii în condiţii optime a activităţii.
Pregătesc materialele necesare în timpul desfăşurării activităţii.
Conversaţia

Frontal
Observ comporta-
-mentul elevilor
2
Reactualizarea cunoştinţelor

3 min.


O1
Adresez câteva întrebări:
Ce număr şi cifră am învăţat noi ora trecută la matematică?
Cine vrea să numere crescător până la patru?

Numesc un elev să scrie la tablă numerele 1,2,3,4.
Care sunt vecinii numărului 2/ 3?
Care este vecinul mai mic a lui 4?

Joc didactic
„Ridică cartonaşul cu cifra care arată numărul cerut  ”.
Se va efectua exerciţiul-joc referitor la cifrele 1, 2, 3,4.


Răspund la întrebări:
Numărul şi cifra 4.

Un elev numără crescător 1,2,3,4.

Vecinii numărului 2 sunt 1 şi 3.
Vecinii numărului 3 sunt 2 şi 4.
Vecinul mai mic al lui 4 este 3.

Elevii ridică cartonaşele corespunzătoare.
conversaţia




exerciţiul






jocul didactic












cartonaşe
jetoane








Frontal




-aprecieri verbale


3
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min.

Astăzi la ora de matematică vom învăţa „ Numărul şi cifra 5”. Acesta este vecinul mai mare al numărului 4. Va trebui să fiţi foarte atenţi ca până la sfârşitul orei, ca  să ştiţi să formaţi mulţimi cu cinci elemente, să daţi exemple de mulţimi de cinci elemente, să scrieţi corect şi frumos cifra 5, să alcătuiţi o mulţime formată din cinci elemente.




Explicaţia


Frontal

4.
Dirijarea învăţării

15 min.






O2
O3
O4
O5
O6




































Citesc povestea cifrei 5.
Desenez pe tablă o mulţime ce are patru elemente şi una care conţine cinci elemente . Cer elevilor să realizeze  corespondenţa între mulţimi.


Solicit elevilor să găsească în clasă mulţimi cu cinci elemente.

Prezint planşa cu cifra 5

- Cu ce se aseamănă această cifră?
- Din ce este formată cifra 5?
Scriu la tablă cifra 5 explicând mişcările.
Se execută mişcările pentru realizarea cifrei 5 în aer.
Se fac exerciţiile pentru încălzirea muşchilor mici ai mâinii.
Cer elevilor să deschidă caietul special la pagina 34.
Le adresez întrebări:
Câte degetele sunt ridicate în desenul din caiet?
Câte tobe trebuie să coloraţi voi?
Voi controla scrierea cifrei 5 pe caiete şi voi interveni în caz de nevoie.
Elevii ascultă cu atenţie.
Elevii vor observa că mulţimea cu patru elemente are mai puţine elemente decât mulţimea cu cinci elemente, iar mulţimea cu patru elemente are cu un element mai mult decât cealaltă.
Dau exemple de mulţimi.
-mulţimea degetelor de la o mână;
-seamănă cu o seceră întoarsă;
Simulează scrierea cifrei 5 în aer.
.


......execută mişcările


.. 2-3 elevi scriu la tablă cifra 5


…….cinci degeţele
……cinci tobe
Colorează 5 tobe

Scriu cifra 5 după model în caietele MEM, pag. 35.

exerciţiul















explicaţia










exerciţiul

tabla

creta

















Caietul auxiliar














-aprecieri verbale

























-aprecieri verbale






5.
Realizarea feed-back-ului

5 min.

O1
O2
O3
-Ce număr am învăţat noi astăzi?
-Ce mulţime de elemente îi corespunde numărului 5?
Numesc mai mulţi elevi să-mi numere până la 5. Un alt elev să arate la panou mulţimea cu 5 elemente corespunzătoare numărului învăţat.
Elevii răspund:
-nr. 5
-mulţimea cu 5 elemente


conversaţia


frontal
Aprecieri verbale
6.
Evaluare
9 min.

O2
Le dau spre rezolvare o fişă cu următoarul conţinut:
1.Completează căsuţele libere cu cifrele corespunzătoare numărului de elemente din fiecare mulţime:

2.Desenează tot atâtea elemente câte indică cifra de sub  căsuţă:
Vezi ANEXA 1

Elevii rezolvă cerinţele din fişele de lucru.

Exerciţiul

Fişe de lucru

Independent
Evaluare scrisă
7.
Închierea activităţii
1 min.

Fac aprecieri despre cum s-au comportat la activitate.
Cântăm cu toţii cântecul: ,,Un elefant se legăna...” până la numărul 5.
conversaţia

jocul

Frontal
Aprecieri verbale
















Anexa 1
NUME:
FIŞĂ DE LUCRU
Numărul şi cifra 5

1.Completează căsuţele libere cu cifrele corespunzătoare numărului de elemente din fiecare mulţime:









2.Desenează tot atâtea elemente câte indică cifra de sub  căsuţă:
                                                                                                           




5                                4                                2                                 1                              3




Un comentariu:

  1. consider ca acest proiect didactic a fost foarte bine formulat , ma ajutat destul de mult, felicitari!!!

    RăspundețiȘtergere

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.