Parteneriatul educaţional
este forma de comunicare, cooperare şi colaborare în sprijinul copilului la
nivelul procesului educativ. El presupune o unitate de cerinţe, opţiuni,
decizii şi acţiuni educative între factorii educaţionali. Parteneriatul
educaţional se desfăşoară împreună cu actul educaţional propriu-zis. El se referă la proiectarea,
decizia, acţiunea şi colaborarea dintre instituţii, influenţe şi agenţi
educaţionali.
Parteneriatul
educaţional (amintea inst. Ionela Petrosel în articolul său: ,,Despre
parteneriatul educational”) , se realizează între:
- instituţiile educaţiei: familie, şcoală şi comunitate;
- agenţii educaţionali: copii, părinţi,
profesori, specialişti în rezolvarea unor probleme educaţionale (psihologi,
consilieri psiho-pedagogi, terapeuţi etc.);
- membri ai comunităţii cu influenţă
asupra creşterii, educării şi dezvoltării copilului (medici, factori de
decizie, reprezentanţii bisericii, ai poliţiei etc.);
Parteneriatul
educaţional se adresează în principal părinţilor şi profesorilor, şi se
referă la a acţiona în acelaşi sens. Ceea ce hotărăşte familia, trebuie să fie
în acord cu măsurile şcolare, şi ceea ce face un părinte, să nu fie negat de
celălalt.
Se ştie că educaţia, ca acţiune socială organizată, presupune mai mulţi factori: familia, şcoala şi comunitatea.
Democratizarea educaţiei face necesară deplasarea centrului de interes de pe
cunoştinţe impuse - pe obiective, de pe programe abstracte - pe nevoile curente
ale elevului, astfel încât acesta să fie centrul de interes al tuturor.
În privinţa comunităţii, încercând să-i dăm o
definiţie, am putea spune că este:
-Spaţiu în care
oamenii conlucrează pentru a identifica nevoile comune şi valorile pe care le
preţuiesc;
-Spaţiu al
interacţiunilor sociale bazate pe nevoi, interese şi aspiraţii comune;
-Spaţiu în care
membrii au încredere unii în alţii şi conlucrează la rezolvarea problemelor comune;
-Spaţiu în care există consens axiologic al membrilor
(respect civic, respect etnic, cooperare etc.)
Orice program educativ poate deveni eficient
în măsura angajării părţilor componente. În acest sens, vin în ajutor
proiectele de parteneriat educaţionale care vizează întărirea relaţiilor dintre părinţi, elevi, dascăl şi
comunitate, creşterea gradului de implicare a tuturor factorilor
educaţionali.
Activitatea în parteneriat are nenumărate
avantaje, deoarece creează relaţii de colaborare, clarifică diverse probleme
educative, oferă un nou cadru de dezvoltare a personalităţii elevului. Iniţierea diferitelor proiecte de
parteneriat educaţionale sunt benefice atât pentru elevi, cât şi pentru toţi
factorii implicaţi ( şcoală, familie, comunitate).
Comunitatea reprezintă cadrul cultural, spiritual şi geografic de dezvoltare al
elevului. Prin caracteristicile ei, poate susţine interesele şcolii. Fiecare şcoală devine ,,o comunitate a celor ce învaţă”, în condiţiile propriului său
plan de îmbunătăţire continuă a predării, învăţării şi disciplinei. Toţi elevii
săi se străduiesc şi fac progrese în direcţia atingerii standardelor dorite,
fiind ajutaţi de părinţi, cadre didactice şi alţi parteneri implicaţi. Şcolile
şi comunitatea îmbunătăţesc instrucţia, evaluarea, dezvoltarea profesională a
cadrelor didactice, implicarea părinţilor şi a oamenilor de afaceri, astfel
încât fiecare aspect al educaţiei funcţionează ca parte a unui sistem, care
sprijină toţi elevii pentru a-şi atinge obiectivele.
Reforma
efectivă a învăţământului preuniversitar,
ca învăţământ public, se poate realiza numai în interiorul spaţiului comunitar,
ca rezultat al conlucrării şcolii cu
mediul social, cultural şi economic. Procesul educaţional este un act de
socializare, de culturalizare, de formare şi dezvoltare a personalităţii, dus
la îndeplinire de echipa didactică.
Învăţătorul
trebuie să fie conştient de rolul şi contribuţia sa în formarea
comportamentului democratic şi atitudinii disciplinare a elevilor săi. Şcoala nu poate să rămână izolată, ea
trebuie să se integreze şi să pătrundă în spiritul comunitar, căci comunitatea
nu înseamnă altceva decât să fii şi să te simţi în contact cu ceilalţi.
Învăţarea şcolară pune bazele învăţării pe
durata întregii vieţi, astfel cadrele
didactice trebuie să urmărească modelarea copilului în conformitate cu
obiectivele societăţii democratice, în vederea atingerii pe termen lung a
idealului educaţional, care constă în dezvoltarea liberă, integrală şi
armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi
creative.
Cadrele
didactice şi parinţii trebuie să
lucreze împreună pentru a dezvolta o relaţie de cooperare în clasă. Centrul acestui parteneriat este copilul.
Acest parteneriat între dascăl şi părinţi, oferă copiilor un model asupra
felului în care adulţii cooperează pentru a crea un mediu de învaţare stimulator.
Este esenţială implicarea activă a parinţilor încă din primul an de şcoală.
În mod firesc, părinţii sunt primii educatori ai copilului. Vine apoi rândul
profesioniştilor din grădiniţe şi şcoli să se ocupe de educarea şi formarea
copiilor printr-o metodologie şi un curriculum specific vârstei acestora. Dar
educaţia copiilor, priviţi ca cei mai tineri membri ai unei comunităţi, este responsabilitatea
întregii comunităţi. Ea este leagănul creşterii şi devenirii copiilor ca
viitori adulţi responsabili de menirea lor în folosul întregii comunităţi.
O
comunitate care plasează educaţia printre priorităţile sale, este o comunitate
care acţionează conştient în folosul tuturor membrilor săi. Este bine ştiut
faptul că, pe termen lung, investiţia în educaţie este cea mai valoroasă pentru
societate.
În
cadrul unei comunităţi, grădiniţa şi şcoala sunt instituţii care asigură
educaţia copiilor, dar sprijină, în acelaşi timp preocuparea şi nevoia
adulţilor pentru perfecţionare continuă şi învăţarea pe tot parcursul vieţii.
Pentru realizarea unui parteneriat trebuie stabilite câteva forme de relaţionare necesare.
Astfel, trebuie respectate cele patru
condiţii de realizare ale acestui proces: comunicare, coordonare, cooperare
şi în final, parteneriat. Aceste
distincţii sunt importante pentru decizia privind tipul de relaţionare pe care se
poate miza, pentru un anumit partener din cadrul comunităţii.
..............................................................................................................................................................
Învatatorii trebuie sa creeze o atmosferă deschisă prin implicarea şi
încurajarea părinţilor: să vină la ore, să-şi împărtăşească interesele şi
talentele, să pună întrebări. Pentru ca învăţătorii să fie cu adevărat deschişi
părinţilor, ei trebuie să creadă cu adevarat în beneficiile prezenţei şi
implicării celor din urmă.
De exemplu: o mamă asistent medical
poate fi invitată la o oră de educaţie pentru sănătate; alt părinte cu abilităţi lingvistice poate fi invitat
la o oră de lectură etc. Dacă părinţii sunt implicaţi în activitatea la clasă,
învăţătorii pot observa direct felul în care ei îşi motivează copiii, în care
îi ajută să rezolve problemele. Copiii au ocazia să vadă că adulţii importanţi
din viaţa lor activează împreună spre un scop comun, dobândesc un simţ crescut
al siguranţei şi încrederii şi le face plăcere să simtă legatura dintre familie
şi şcoală.
Părinţii care vin regulat la
şcoală pot aprecia mai realist felul în care copilul se
adaptează şcolii. Copiii îşi văd parinţii într-o altă lumină. Un mare avantaj
pentru dascăli este faptul că învaţă mai multe despre viaţa de familie şi
comunitatea copiilor.
Prin aceste colaborări, elevii
conştientizează că în fiecare grup sau comunitate, oamenii se deosebesc între
ei prin trăsături fizice şi sufleteşti, că fiecare are propria lui fire şi se
manifestă comportamental diferit unii de ceilalţi. În activitatea educativă
trebuie doar să ne asumăm iniţiativa şi să conştientizăm faptul că
parteneriatul educativ este benefic şi că toţi avem de câştigat.
Alte tipuri de implicare a părinţilor în
activitatea educaţională:
În concepţia lui Joyce
Epstein (Godfry Claff, 2006), există câteva tipuri de implicare a familiei,
care ne pot
ajuta să creăm parteneriate eficiente cu familiile şi comunitatea, pentru a
spori eficienţa
procesului
educativ.
Asistenţa acordată părinţilor de către
şcoală (ajutorul oferit familiilor pentru a crea un mediu propice învăţării
prin programe de iniţiere a părinţilor); Voluntariatul
(recrutarea dintre părinţi a unor grupuri de susţinere a activităţii şcolii, a
profesorilor, a elevilor, a altor părinţi); Luarea deciziilor (includerea, cooptarea părinţilor în procesul de
decizie la nivel de şcoală); Învăţarea
acasă (transmiterea de informaţii către părinţi despre cum pot fi de folos
elevilor în efectuarea sarcinilor şcolare, prin carnetul de mesaje zilnic între
învăţător şi părinte cu informaţii referitoare la evenimente speciale
organizate de şcoală/ teme/ lucrări pe care le-a făcut copilul/ mici temeri sau
întrebări etc.);
Pentru găsirea unor soluţii la problemele
educative ale familiei, părintele
trebuie văzut ca un colaborator, ca un partener care se implică activ în
aceste forme de intervenţie socio-educaţională. De aceea, pentru eficienţa
întâlnirilor dintre părinte şi dascăl ar trebui să se acorde un timp suficient
pentru un dialog real, întâlnirile să aibă loc într-un cadru bine definit, să
se obţină tonul şi stilul adecvat astfel încât toate părţile implicate să ştie
ce se aşteaptă de la ele.
Voi cita mai jos câteva aspecte pe care înv.
Nicoleta Beznea le-a subliniat în articol său Despre parteneriatul
educaţional publicat în ,,Revista cadrelor didactice Nr.1 / 2 din 2005 şi
care sunt reprezentative:
,,Parteneriatul
între şcoală şi familie şi-a demonstrat eficienţa
pretutindeni unde a fost aplicat, dacă s-au respectat anumite condiţii de realizare a acestuia:
Părinţii
să fie percepuţi de către cadrele didactice ca persoane active şi valoroase pentru educarea copiilor; De
asemenea părinţii să se implice în
mod concret în luarea de decizii
referitoare la activităţi extraşcolare, la modificarea orarului, la stabilirea
disciplinelor opţionale, iar responsabilitatea
pentru evoluţia copilului să fie
împărţită între şcoală şi părinţi.
..............................................................................................................................................................
Biserica reprezintă un
posibil partener din comunitate şi poate contribui ca factor important la cultivarea
trăsăturilor morale pozitive: acceptarea diversităţii, respect, dragoste pentru
semeni. Date fiind importanţa şi respectul manifestat de membrii unei
comunităţi faţă de biserică este recomandabil să folosim intervenţia şi
suportul oferit de aceasta în transmiterea unor mesaje către comunitate.
În abordarea
parteneriatelor cu biserica, în faza de elaborare a proiectului se va
identifice apartenenţa religioasă a copiilor respectându-se cultul fiecăruia
dintre ei.
În urma discuţiilor
cu părinţii, dascălii vor planifica împreună cu aceştia activităţile specifice.
Parteneriatul se poate desfăşura ocazional (cu ocazia sărbătorilor religioase
importante din cultul respectiv) sau pe baza unui proiect educaţional cu
obiective şi activităţi precise, stabilite de comun acord cu partenerii
implicaţi.
Autorităţile
locale, în virtutea prevederilor legale, oferă grădiniţelor şi şcolilor
sprijin concretizat prin fonduri, resurse materiale, facilitarea obţinerii unor
resurse financiare extrabugetare.
Acţiunile în care autoritatea locală poate
interveni sunt: asigurarea unor resurse
materiale şi financiare pentru grădiniţe şi şcoli; asigurarea condiţiilor optime pentru desfăşurarea
activităţilor într-un spaţiu sigur şi confortabil (utilităţi, amenajarea
spaţiilor de joacă); facilitarea unor donaţii
şi sponsorizări în bunuri
materiale; alocarea unor spaţii la
dispoziţia unităţilor de învăţământ din localitate; colaborare în organizarea de activităţi culturale şi
sportive; acţiuni menite să conducă la îmbunătăţirea condiţiilor de
învăţare din grădiniţă care vizează infrastructura
şi dotarea.
Agenţii economici
Ca parteneri educaţionali, agenţii economici trebuie să fie în
atenţia unităţilor preşcolare şi
şcolare, în ipoteza că aceştia pot
reprezenta actori importanţi pe piaţa muncii în viitor.
Pentru a atrage un agent economic instituţia trebuie să cunoască: agenţii
economici aflaţi în proximitatea unităţii de învăţământ; disponibilităţile şi tipul de
servicii sau produse pe care agentul economic le poate oferi grădiniţei (şcolii)
ca partener; setul de nevoi pe care agenţii economici le pot formula; modalităţi
de sensibilizare şi atragere a agenţilor economici etc.
Toţi agenţii economici sau persoanele fizice
care au răspuns, într-un fel sau altul, solicitărilor grădiniţei, trebuie
menţionaţi de fiecare dată când se iveşte ocazia în cadrul întâlnirilor cu
părinţii, în cadrul diverselor manifestări organizate de autorităţile locale, în
interviuri sau în diverse rapoarte de activitate, prin scrisori de mulţumire
adresate reprezentanţilor, pe panouri special amenajate la intrarea în
grădiniţă, la loc vizibil, care menţionează numele sponsorilor şi le aduce
mulţumiri.
Mass-media
Mijloacele de comunicare în masă au o uriaşă
forţă de influenţare a consumatorului de informaţie, a publicului. Acest lucru
este valabil atât în domeniul comercial, cât şi în cel al vieţii comunitare. Ziarele,
revistele, radioul, televiziunea şi Internetul sunt canale care, prin
informaţiile difuzate satisfac o nevoie fundamentală a omului modern: informarea. Aceste canale de comunicare
realizează mai mult decât o informare. Ele influenţează, orientează şi dirijează
opinia publică, interesele şi motivaţiile oamenilor, conştiinţele chiar dincolo
de propria voinţă. Indiferent de proiectul educaţional al unei instituţii de
învăţământ, mass-media trebuie să fie un partener constant prin care
activităţile să fie cunoscute şi recunoscute în comunitate.
Monitorizarea apariţiei numelui unei
instituţii de învăţământ, a informaţiilor despre aceasta sau a articolelor sau
emisiunilor în care este menţionată, reprezintă o activitate foarte utilă. Este
important
ca toţi membrii
echipei să fie înştiinţaţi despre apariţiile în mass-media a informaţiilor
despre unitatea respectivă, a contextului în care acest lucru s-a produs,
precum şi despre efectele
scontate.
Organizaţiile
Nonguvernamentale
Apărute după 1990, organizaţiile
neguvernamentale au fost şi sunt în permanenţă factori activi în
reţelele
educaţionale contribuind cu programele lor la susţinerea drepturilor copiilor,
tinerilor, adolescenţilor, la promovarea egalităţii şanselor educaţionale, la educarea
şi consilierea familiei , la atragerea de fonduri financiare şi materiale, la
promovarea imaginii grădiniţelor şi şcolilor, la formarea de formatori,
mediatori, cadre didactice, la facilitarea unor parteneriate interne şi
externe, la dezvoltarea unor reţele comunitare precum şi la analizarea unor
nevoi comunitare.
Instituţiile
de cultură
Este importantă atragerea instituţiilor
culturale spre promovarea specificului comunităţii prin publicarea unor
materiale didactice privitoare la istoria şi cultura grupului respectiv.
Se pot organiza
parteneriate cu centre culturale pentru copii şi familiile acestora, iar în
cadrul acestora
copiii pot
studia şi îşi pot dezvolta abilităţile şi talentele, şi unde pot deveni
conştienţi de drepturile lor.
Poliţia
Proiectele de parteneriat educaţional cu Poliţia au ca argument educaţia copiilor
pentru cetăţenie democratică în vederea formării unor cetăţeni activi şi
responsabili. Prin acţiunile desfăşurate în acest sens, copiii îşi însuşesc
concepte cheie: libertate, justiţie, egalitate, solidaritate, cunosc modul de
funcţionare a instituţiilor democratice, înţeleg rolul drepturilor omului în viaţa
cotidiană, sunt puşi în diferite situaţii de a-i respecta pe cei de lângă ei,
îşi formează deprinderi de a-şi proteja propria persoană şi pe ceilalţi.
Poliţistul de
proximitate şi cel de la circulaţia rutieră pot fi
parteneri activi în proiectele grădiniţei şi şcolii. Parteneriatele cu Poliţia,
în mod deosebit cu Poliţia rutieră,
familiarizează copiii cu regulile de circulaţie pentru pietoni, necesare unei
autonomii relative pe stradă, cu aplicarea zilnică a celor însuşite pe
parcursul derulării acestor proiecte educaţionale.
Educaţia rutieră reprezintă unul dintre
elementele esenţiale ale civilizaţiei moderne. Pornind de la adevărul că, în
circulaţia rutieră e de ajuns să greşeşti o singură dată, în abordarea
parteneriatelor se încearcă intensificarea activităţii de sprijinire a copiilor
în dobândirea de noi cunoştinţe şi capacităţi.
Lipsa de comunicare între membrii unei
comunităţi, reprezintă una din problemele de actualitate. De aceea este nevoie
de o colaborare strânsă între partenerii educativi ai unei comunităţi (primărie, bibliotecile orăşeneşti şi
comunale, muzee, Biserică etc.), pentru a aborda educaţia valorică din
perspectiva afectivităţii, a cunoaşterii, a reglării trebuinţelor, valorilor şi
motivaţiei care stau la baza unei
convieţuiri democratice şi integrării în comunitate.
A educa înseamnă a adapta copilul la mediul
social adult, ţinând seama de natura sa proprie, de posibilităţile individuale
de asimilare, înseamnă a face apel la mijloacele, metodele şi procedeele care
corespund trebuinţelor copilului. A educa înseamnă răbdare şi insistenţă,
înseamnă o muncă cotidiană continuă.
...................................................................................................................................................................
Instituţiile bine determinate ale societăţii, şcoala, familia şi comunitatea, joacă
diferite roluri în creşterea şi dezvoltarea fiinţei umane. Pentru valorizarea
maximală a acestora pledează instituirea parteneriatului
educaţional. Şcoala este instituţia care realizează în mod planificat şi
organizat sprijinirea dezvoltării individului prin procesele de instrucţie şi
educaţie, concentrate în procesul de învăţământ. O şcoala eficientă este
partenera elevului, valorizând respectarea identităţii sale cu familia, recunoscând
importanţa acesteia şi căutând să atragă în procesul didactic toate resursele
educative ale societăţii, pe care le identifică, le implică şi le foloseşte
activ.
...................................................................................................................................................................
Colaborarea cu alte instituţii nu este
întotdeauna uşoară, unii răspund pozitiv, alţii nu. Este parte a rolului şcolii
să ajungă la comunitate, să încurajeze şi să convingă organizaţiile să se
implice; uneori oamenii vor rezista din cauza a ceea ce văd ca graniţe
profesionale.
În devenirea personalităţii elevului, comunicarea permanentă, colaborarea şi
cooperarea factorilor educaţionali reprezintă o prioritate,
materializându-se în avantaje oferite de instituţii în formarea sa, în spiritul
valorii societăţii în care trăieşte.
,,Succesul, în mare parte, stă în voinţa de a
învinge; să ne străduim deci şi să stăruim.” (Seneca)
Bibilografie :
- Înv. Nicoleta Beznea,
art. ,,Familia şi şcoala în relaţie de
parteneriat educaţional”, coord./ editori Învăţământul primar-revistă
dedicată cadrelor didactice/ nr.1-2/ 2005
- Inst. Ionela Petrosel , ,,Despre
parteneriatul educational” ( sursa Internet)
-Băran- Pescaru, A., ,,Parteneriat în educaţie”, Bucureşti, Editura Aramis Print, 2004.
-Vrăşmaş, E., A., ,,Consilierea şi educaţia părinţilor”,
Bucureşti, Editura Aramis 2002.
-Popescu, M., ,,Implicarea comunităţii în procesul de educaţie”, Centrul Educaţia
2000,Corint, Bucureşti, 2000;
- Claff Gogfrey,Ghid pentru cadrele didactice, ,,Parteneriat şcoală-familie-comunitate ”,
Editura Didactică şi Pedagogică , R.A., Bucureşti, 2007
-Cristiana
Boca (coord.), Irinela Nicolae, Ana Secrieru, Doina-Olga Ştefănescu. -
Bucureşti 2009: Educaţia 2000+, 2009, ,,Împreună pentru copii : grădiniţa şi comunitatea”;
Puteți sa-mi spuneți, vă rog, în ce an ați publicat articolul. Am luat câteva informații din acest articol pentru un referat (facultate) și doresc să trec sursa la bibliografie. Mulțumesc anticipat.
RăspundețiȘtergereUndeva prin 2012/ 2013, nu-mi mai amintesc exact!
RăspundețiȘtergere