Unitatea de învățământ:
Data :
Clasa: a III -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: Care e
alaiul Primăverii?
Subiectul lecției: Povestirea scrisă a unui text narativ;
Text
suport: Legenda ghiocelului –după
o poveste populară
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau
literar accesibil
3.2. Formularea unui răspuns emoţional faţă de textul literar citit
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească textul
corect, expresiv, fluent și conștient ;
O2- să formuleze întrebări
şi răspunsuri referitoare la conţinutul textului;
O 3–să ordoneze
ideile principale potrivit succesiunii faptelor povestite;
O4- să delimiteze
textul în fragmente potrivit planului de idei;
O5-să povestească
oral și scris, pe scurt, conținutul textului;
Psihomotrice:
O6 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O7- să
manifeste stări de compasiune, bucurie, admiraţie, faţă de personajele din
legendă ;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: lectura
explicativă, exerciţiul, conversaţia, cadranele, observarea;
-Materiale: manual, caietele de lucru și de clasă ale
elevilor, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal, independent, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
|||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de activitate
|
|||
1
|
|||||||
Moment organizatoric
1 min
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
Verific
cantitativ realizarea temei.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate,
prezintă caietele de teme.
|
Frontală
|
Observarea
|
|||
Reactualizarea cunoștințelor
2 min
|
Adresez elevilor următoarele întrebări:
1-Care
sunt lunile anotimpului primăvara?
2 -Care sunt primii vestitorii ai primăverii?
3--
Ce se întâmplă în natură primăvara? ( plante, insecte, păsări, zile,
temperatură ...etc. ...)
|
Elevii răspund
astfel:
1. martie, aprilie, mai
2.
Ghioceii
3.Natura
înverzește, păsările călătoare se întorc din țările calde, insectele mișună
prin iarbă, temperatura aerului crește, ziua se mărește etc.
|
Conversația
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||
Captarea atenției
2 min
|
Captarea atentiei se realizeaza prin
adresarea a două ghicitori:
Cine oare a venit Pe câmpii şi în ogradă Şi deodată a topit Omul nostru de zăpadă?
Floare-i ca un clopoţel
E micuţ, dar voinicel
Scoate capul din zăpadă
Primăvara să o vadă.
Brainstorming
La ce mă gândesc când spun ghiocel?
|
Elevii sunt
atenţi şi dau răspunsurile corespunzătoare:
Primăvara
și ghiocelul
Brainstorming ghiocel:
- alb, primăvară,
soare, mărțișor, vestitor, puritate, gingășie etc.
|
Jocul
|
Textul ghicitorilor
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
Astăzi la ora de limba română vom continua
să rezolvăm sarcini pe baza textului ,,Legenda ghiocelului”, vom face chiar
și povestirea în scris.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
|
Explicația
|
Frontală
|
Observarea
|
||
Dirijarea învățării
20 min
|
După ce se va
citi în ștafetă textul, le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1.Unde se
petrece întâmplarea?
2. Care
sunt personajele povestirii?
3.De ce se
contraziceau florile în grădină?
4.De ce
plângea ghiocelul?
5.Cum s-a
gândit prințesa să aline suferința ghiocelului?
6.Ce a
cerut ghiocelul? De ce?
7.Ce
părere aveți despre comportamentul florilor?
8.Cum vi
se par întâmplările povestite în text? Sunt ele obișnuite sau sunt altfel
față de alte întâmplări cu care ne-am obișnuit noi?
Le specific elevilor că:
Textele literare care povestesc fapte
ieșite din comun, dar care conțin și un sâmbure de adevăr, se numesc legende. Textul de astăzi este o legendă.
Solicit
elevilor să:
Ordonează ideile principale
potrivit succesiunii faptelor povestite, idei scrise deja pe o coală de
flipchart, dar și în fișele de lucru ale elevilor.
1.Florile
sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
2.Fiica
cea mică a soareluiși-a ales o floare din grădină.
3.
Prințesa vrea să îi aline suferința ghiocelului.
4.Ea îi
frânsese tulpina firavului ghiocel.
5.Dorința
ghiocelului devine realitate.
Solicit
elevilor, cu ajutorul unei fișe de lucru cu imaginea unui ghiocel (anexa) pe
care sunt deja scrise formulările propozițiilor specifice unei povestiri,
solicit elevilor să povestească oral
și în scris textul studiat.
Legenda
ghiocelului
Mai întâi....
În continuare...
Apoi...
În final...
Concluzia...
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.Întâmplarea se
petrece într-o grădină plină de flori.
2.Persoanjele
povestirii sunt: raza de soare, trandafirul, laleaua, crinul, violeta și
ghiocelul.
3.Florile se
contraziceau deoarece nu știau ce floare a cules din grădină raza de soare.
4.Ghiocelul
plângea deoarece trena rochiei de aur a prințesei îi frânse codița.
5.Prințesa a vrut
să-i îndeplinească o dorință ghiocelului.
6.Ghiocelul a
cerut să fie el vestitorul primăverii, răsărind de sub zăpada rece.
7.Florile au dat
dovadă de îngâmfare, considerându-se una mai frumoasă decât cealaltă.
8. Întâmplările
par mai neobișnuite.
Elevii vor scrie
ideile principale în ordinea succesiunii faptelor povestite, astfel:
1.Fiica cea mică a soarelui și-a ales o floare din
grădină.
2.Florile sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
3.Ea îi frânsese tulpina firavului ghiocel.
4.Prințesa vrea să îi aline suferința ghiocelului.
5.Dorința ghiocelului devine realitate.
Povestirea
elevilor:
Mai întâi....
Într-o zi, fiica
cea mică a soarelui care se opri într-o grădină și luă o floare.
În continuare...
Suratele florii
erau curioase pe cine alesese raza. Fiecare își lăuda calitățile.
Doar un ghiocel
plângea pentru că prințesa îi frânsese tulpina.
Apoi...
Auzind despre
suferința lui, prințesa vru să-i facă un dar. Însă ghiocelul a refuzat. Raza
a insistat apreciind modestia lui.
În final...
Atunci ghiocelul
i-a cerut ca el să iasă primul din zăpadă, vestind primăvara.
Concluzia...
Dorința
ghiocelului a fost îndeplinită și astfel este considerat a fi vestitorul
primăverii.
|
Expunerea
Conversația
Exercițiul
|
Manuale
Textul ,,Legenda
Ghiocelului”
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
|
Realizarea feed-back-ului
6 min
|
O
|
Fixarea
conţinutului se va face prin adresarea
următoarelor întrebări:
1-Ce semnifică
ghiocelul?
2-De ce este
considerat acest text a fi o legendă?
3-Ce părere ai
despre tema acestui text?
4-Dacă ai face un
film după această legendă, ce muzică ai folosi?
|
Elevii răspund la
întrebările adresate.
1-Ghiocelul
semnifică vestitorul primăverii.
2-Acest text este
considerat o legendă deoarece povestește o întâmplare ieșită din comun.
3.Tema textului
este frumoasă deoarece ne ajută să descoperim de ce ghiocelul este considerat
a fi vestitorul primăverii?
4.Aș folosi o
muzică lină, o rapsodie de primăvară.
|
Conversația
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
|
Atingerea performanței
6 min
|
O
|
Elevii vor lucra pe grupe, fiecare grupă primește o
fișă de lucru cu metoda cadranelor, având următoarele cerințe:
1.Descrie
ghiocelul așa cum reiese din text;
2.Precizează ce
dovedește dorința ghiocelului;
3.Explică rolul
ghiocelului;
4.Desenează
ghiocelul și raza de soare;
|
Elevii rezolvă fișa conform cerințelor.
1.Ghiocelul era mic și firav, cu un căpșor
frumos. El este vestitorul primăverii.
2.Dorința ghiocelului dovedește modestia pe
care acesta o manifestă.
3.Ghiocelul are rolul de a vesti sfârșitul
anotimpului rece, iarna și trecerea într-un anotimp al schimbării, al
trezirii naturii la viață, primăvara.
|
Cadranele
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Evaluare scrisă
Aprecieri verbale
|
Evaluarea
activității
10 min
|
O3
O6
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următoarea sarcină:
Transformă următoarele propoziții în
întrebări, ca în model:
Fiica
cea mare a soarelui și-a ales o floare dintr-o grădină.
Ce a căutat fiica cea mică a soarelui?
Prințesa
vrea să îi aline suferința ghiocelului.
...........................................................
Florile
sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
..........................................................
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
Ce vrea să facă
prințesa pentru ghiocel?
De ce sunt
curioase florile din grădină?
|
Exercițiul
|
Fișă de evaluare
|
independent
|
Evaluare
Scrisă
Evaluare în
perechi
|
Încheierea activității
2 min.
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă (ex.5/25 manual)
Transformă
în povestire dialogul florilor din grădină.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
Frontal
|
observarea
|
Metoda cadranelor (sarcină pe grupe)
Legenda ghiocelului, după o poveste populară
1.Descrie ghiocelul așa cum
reiese din text;
|
2.Precizează ce dovedește
dorința ghiocelului;
|
3.Explică rolul ghiocelului;
|
4.Desenează ghiocelul și raza de soare;
|
Fișă de evaluare
Transformă
următoarele propoziții, ca în model:
Fiica
cea mare a soarelui și-a ales o floare dintr-o grădină.
Ce a căutat fiica cea mică a soarelui?
Prințesa
vrea să îi aline suferința ghiocelului.
.............................................................................
...........................................................................
|
Florile
sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
.....................................................................................
....................................................................................
|
Fișă de evaluare
Transformă
următoarele propoziții, ca în model:
Fiica
cea mare a soarelui și-a ales o floare dintr-o grădină.
Ce a căutat fiica cea mică a soarelui?
Prințesa
vrea să îi aline suferința ghiocelului.
.............................................................................
...........................................................................
|
Florile
sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
.....................................................................................
....................................................................................
|
Fișă de evaluare
Transformă
următoarele propoziții, ca în model:
Fiica
cea mare a soarelui și-a ales o floare dintr-o grădină.
Ce a căutat fiica cea mică a soarelui?
Prințesa
vrea să îi aline suferința ghiocelului.
.............................................................................
...........................................................................
|
Florile
sunt curioase ce floare a ales raza de soare.
.....................................................................................
....................................................................................
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.