Unitatea de învățământ:
Data : 30.03.2017
Clasa: a III -a A
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și
comunicare
Propunător:
Unitatea de
învăţare: De ce aș
vrea să rămân copil?
Subiectul lecției: Textul narativ - formularea ideilor principale;
Text suport: Hoțul, după Tudor
Arghezi
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau
literar accesibil
3.2. Formularea unui răspuns emoţional faţă de textul literar citit
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1 -să citească textul
corect, expresiv, fluent și conștient ;
O2- să formuleze
întrebări / răspunsuri referitoare la
conţinutul textului;
O 3- să povestească
oral conținutul textului;
O4- să extragă ideile
principale/ de detaliu potrivit
succesiunii momentelor din text;
O5- să indice ordinea
în care s-au petrecut întâmplările din text;
O6- să își exprime
părerea față de atitudinea personajelor din text;
Psihomotrice:
O7 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul
activității;
Afective:
O8- să
manifeste interes față de activitate;
Strategia didactică:
-Metode și procedee: lectura
explicativă,explozia stelară, exerciţiul, conversaţia, brainstorming,
observarea;
-Materiale: flipchart, manual, caietele de lucru și de
clasă ale elevilor, fișe de lucru, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal, independent, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice:
Bibliografice:
- Programa şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 15 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
||||||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forma de activitate
|
||||||||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Moment organizatoric
1 min
|
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
Verific
cantitativ realizarea temei.
|
Elevii se pregătesc pentru activitate,
prezintă caietele de teme.
|
Conversația
|
Caietele elevilor
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||
Captarea atenției
2 min
|
|
Captarea atenției se realizează
printr-un brainstorming.
La ce vă gândiți când auziți cuvântul jucărie?
După notarea
răspunsurilor pe tablă, se vor analiza cuvintele care denumesc jucării.
Îi întreb apoi pe
copii ce-ar face ei dacă, într-o zi, ar descoperi că jucăria lor preferată
fură dulciuri.
|
Elevii vor da
răspunsuri diverse în funcție de preferințele fiecăruia: mașină, avion, ursuleț, păpușă etc.
Elevii vor
răspunde că ar încerca să descopere ce jucărie poate deveni un hoț de dulciuri.
|
Brainstor-
mingul
|
Flipchart
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
|
Menționez elevilor că, astăzi, la ora de
limba română, vom continua să rezolvăm sarcini pe textul ,,Hoțul”, după Tudor
Arghezi.
Vom citi textul,
îl vom împărți în fragmente, îl vom povesti și apoi vom extrage ideile
principale.
Notez pe tablă
titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
|
Explicația
|
|
Frontală
|
Observarea
|
|||||
Actualizarea cunoștințelor
3 min
|
|
Propun elevilor un joc.
Am patru
bilețele pe care sunt scrise
următoarele
proverbe:
Greșeala recunoscută este pe jumătate iertată.
Minciuna are picioare scurte.
Adevărul iese la suprafață ca untdelemnul deasupra
apei.
Cea mai frumoasă
jucărie este jucăria de vorbe.(citat din T. Arghezi)
Le cer
elevilor să-și exprime părerea despre semnificația acestor proverbe.
|
Cei patru elevi
solicitați , extrag cele patru bilete și citesc conținutul. Toți elevii
încearcă să găsească un răspuns potrivit semnificației proverbelor, dar să
explice și cuvintele lui Tudor Arghezi.
|
Jocul
Conversația
|
Biletețele
cu proverbe
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Dirijarea învățării
20 min
|
O1
O2
O3
O4
|
După ce se va
citi textul în lanț le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1.Unde se
petrece întâmplarea?
2. Care
sunt personajele povestirii?
3.Ce
înfățișare avea ursul?
4.De ce a
fost dus ursul în pod?
5.De cine
a fost văzut ursul atunci când fura dulciuri?
6.Cum
acționa el?
7.Cum se
gândea tatăl să-l lecuiască de furat?
8.Ce
părere aveți despre atitudinea copiilor?
9.Cum vi
se par întâmplările povestite în text?
10.Le cer
elevilor să citească propoziția din care aflăm că ursul a mâncat dulcețurile
copiilor.
Solicit
elevilor să delimiteze textul în fragmente și să povestească fiecare fragment
formulând ideea principală.
După ce se
va formula ideea principală, un elev o va scrie la tablă, iar ceilalți în
caiete.
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.Întâmplarea se
petrece în casa unor copii.
2.Personajele povestirii
sunt: ursul de catifea, tătuțu și cei doi copii.
3.Ursul era
galben, cu doi ochi de sticlă ca de porumbel.
4.Ursul a fost
aruncat în pod deoarece obișnuia să fure dulciurile din casă.
5.Ursul se arăta
doar copiilor, nu și adulților din casă atunci când fura.
6.El mânca
dulciurile puțin câte puțin, până când acestea se terminau.
7.Tatăl se hotărî
să stea la pândă chiar în dulap.
8. Comportamentul
copiilor era nepotrivit, deoarece dădeau vina pe jucării pentru lipsa
dulciurilor. Minciuna este o faptă rea pe care oricât de mult am încerca s-o
ascundem ea va ieși la suprafață.
9.Întâmplările
povestite în text sunt trăite de autor, atunci când el era tată. Majoritatea
copiilor obișnuiesc să mănânce adesea, fără acordul părinților, dulciuri.
Deși știa cine
fura dulciurile, tatăl intră în jocul copiilor, încercând să vadă dacă, în final, aceștia
aleg să spună adevărul.
10.Elevii citesc
din text enunțul: ,,Doi ani de zile... încetul”.
Ideile principale extrase de către elevi, după ce
povestesc textul, vor fi:
1. Descrierea
ursului de catifea.
2.Prezentarea
obiceiului ursului de a fura dulciuri.
3.Trimiterea
,,hoțului” de dulciuri în pod.
4. Hotărârea
tatălui de a descoperi adevăratul hoț al dulciurilor.
|
Lectura
explicativă
Conversația
Lectura
explicativă
Exercițiul
|
Manuale
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
|||||
Atingerea performanței
5 min
|
O4
|
Pornind de la
ideea principală a primului fragment, găsiți două informații de
detaliu.
|
Elevii vor rezolva
astfel:
Ideea principală:
Descrierea
ursului de catifea.
Informații de
detaliu:
-ursul era galben
-avea doi ochi de
sticlă
|
Exercițiul
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Realizarea feed-back-ului
7 min
|
O2
|
Fixarea
conţinutului se va face prin
Aplicarea metodei
explozia stelară.
Elevii vor lucra
pe 5 grupe, fiecare grupă având drept sarcină alcătuirea unor întrebări care
să înceapă cu:
-Cine?
-Ce?
-Unde?
-De ce?
-Cum?
Membrii grupelor
vor expune întrebările, iar colegii din echipele celelalte trebuie să formuleze
răspunsurile.
|
Elevii formulează
întrebări respectând cerința dată, astfel:
-Cine îl văzuse pe urs furând
dulciuri?
- Ce obicei greșit avea ursulețul de
catifea?
-Unde a fost mutat ursul?
-De ce a fost ursul mutat în pod?
-Cum s-a gândit tatăl să prindă hoțul?
|
Explozia
stelară
|
Fișă de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|||||
Evaluarea
activității
10 min
|
O5
O6
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următoarele sarcini:
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Tătuțu vrea să pândească din dulap pentru a prinde hoțul.
Ursul de catifea stă într-o cutie de pălării.
Hoțul este trimis în pod pentru a
salva dulcețurile copiilor.
Ursul obișnuiește să fure din cutiile de dulciuri.
Copiii susțin că îl văd pe urs
când fură din borcanele cu dulcețuri.
2.Spune-ți
părerea!
Cred că gestul ursului de a fura dulciuri
este.................pentru că................
Cred că ursul era văzut doar de copii
deoarece..............
Cred că tătuțu nu pândise să prindă hoțul
pentru că.................
Le explic elevilor baremul de notare al
fișei de evaluare.
Diferențiat:
Transcrie
propoziția următoare și desparte în silabe cuvintele subliniate:
,,Ursul stătuse jos, în casă, doi ani
întregi și ajunsese atât de stricător,
încât am fost nevoit să-l pun
deoparte.”
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
1.
Ordinea propozițiilor este:
Ursul de catifea stă într-o cutie de
pălării.
Ursul obișnuiește să fure din cutiile de
dulciuri.
Copiii susțin că îl văd pe urs când fură din
borcanele cu dulcețuri.
Hoțul este trimis în pod pentru a salva
dulcețurile copiilor.
Tătuțu vrea să pândească din dulap pentru a
prinde hoțul.
2.
Cred că gestul ursului de a fura dulciuri este
nepotrivit pentru că nu este bine să furi.
Cred că ursul era văzut doar de copii
deoarece ei erau cei care furau
dulciurile.
Cred că tătuțu nu
pândise să prindă hoțul pentru că știa
cine este adevăratul hoț.
|
Exercițiul
|
Fișă de evaluare
|
independent
|
Evaluare
Scrisă
Autoevaluare
|
|||||
Încheierea activității
1 min.
|
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Îi anunț tema pentru acasă (ex.4/37 manual)
Transformă
în povestire dialogul dintre tată și copii.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei și își notează
tema.
|
Conversația
|
|
Frontal
|
observarea
|
Fișă de lucru (pe grupe)
Pornind de la ideea principală a primului fragment:
- Descrierea ursului de catifea
- găsiți două informații de detaliu.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Alcătuiește o
întrebare legată de textul studiat care să înceapă cu următorul cuvânt:
______________________________________________________________________
Fișă de evaluare
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Tătuțu vrea să pândească din dulap
pentru a prinde hoțul.
|
Ursul de catifea stă într-o cutie de pălării.
Hoțul este trimis în pod pentru a
salva dulcețurile copiilor.
Ursul obișnuiește să fure din cutiile
de dulciuri.
Copiii susțin că îl văd pe urs când
fură din borcanele cu dulcețuri.
2.Spune-ți
părerea!
Cred că gestul
ursului de a fura dulciuri este................. ................................................................pentru
că............................................................
Cred că ursul era
văzut doar de copii
deoarece....................................................................................
Cred că tătuțu nu
pândise să prindă hoțul pentru
că................................................................................
Fișă de evaluare
1.
Indică ordinea în care s-au petrecut întâmplările din text.
Tătuțu vrea să pândească din dulap pentru
a prinde hoțul.
|
Ursul de catifea stă într-o cutie de pălării.
Hoțul este trimis în pod pentru a
salva dulcețurile copiilor.
Ursul obișnuiește să fure din cutiile
de dulciuri.
Copiii susțin că îl văd pe urs când
fură din borcanele cu dulcețuri.
2.Spune-ți
părerea!
Cred că gestul
ursului de a fura dulciuri este.................
................................................................pentru
că............................................................
Cred că ursul era
văzut doar de copii
deoarece....................................................................................
Cred că tătuțu nu
pândise să prindă hoțul pentru
că................................................................................
Fișă de evaluare (diferențiat)
Transcrie propoziția următoare și desparte în
silabe cuvintele subliniate:
,,Ursul stătuse jos, în
casă, doi ani întregi și ajunsese atât de stricător,
încât am fost nevoit să-l pun
deoparte.”
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de lucru (diferențiat)
Transcrie propoziția următoare și desparte în
silabe cuvintele subliniate:
,,Ursul stătuse jos, în
casă, doi ani întregi și ajunsese atât de stricător,
încât am fost nevoit să-l pun
deoparte.”
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Greșeala
recunoscută este pe jumătate iertată.
Minciuna are
picioare scurte.
Adevărul iese
la suprafață ca untdelemnul deasupra apei.
Cea mai frumoasă jucărie este jucăria de vorbe.(citat din
T. Arghezi)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.