Poezia Floare
albastră apare la 1 aprilie 1873 în revista ,,Convorbiri literare” şi este considerată o poezie embrion a
romantismului eminescian de către criticul Vladimir Streinul.
Poezia “Pe lângă plopii fără soţ…” apare între 28 august şi 9 septembrie
1883 (după 10 ani) în revista Familia condusă de Iosif Vulcan. G.
Ibrăileanu spunea “Eminescu devine mai puţin atent la natură, acum se
concentrează asupra propriului său suflet”.
În poezia ,,Floare albastră” tema este iubirea şi natura, ipostaza iubirii
paradisiace şi natura bogată, una de basm unde ierburile au frăgezime iar
sunetele şi culorile se armonizează.
În poezia ,,Pe lângă plopii fără soţ” tema este tot a iubirii şi naturii, dar o
natură rece, tristă, ce corespunde cu starea
interioară a poetului.
,, Floare albastră” are o
interferenţă de specii, fiind prezentă idila cu dialog (egloga), elegie
în cadrul cărora sunt prezente o serie de motive şi simboluri literare,
structurate pe cele două planuri: lumea
abstractă şi lumea terestră, poem filozofic (prin meditatia asupra lumii,
a omului comun si a geniului) şi altele. ,,Pe
lângă plopii fără soţ” este în acelaşi timp elegie şi romanţă.
Poezia ,,Floare albastră” are o organizare
simetrică, iar compoziţional există 4 secvenţe poetice corespunzatoare
interventiei celor 2 voci. Fiecare secvenţă este deosebită prin tonalitate,
lexic şi timpuri verbale.
Secvenţa
I conţine primele 3 catrene, care reprezintă vocea ei care se află aproape.
Începutul poeziei conţine un reproş al fetei,
care simte pericolul înstrăinării şi încearcă să-l readucă aproape de ea. “Iar te-ai cufundat în stele/Şi în nori şi-n
ceruri nalte?”. “Râuri în soare ”
,”Câmpiile asire”,”Întunecata mare” sunt elemente ale unei
geografii mitice care sugerează înalţimea gândirii bărbatului preocupat de
cunoaştere. “Câmpiile asire” trimit
la civilizatii superioare, “Întunecata
mare “ este spatiu al genezei , “Piramidele-nvechite”
la civilizaţia egipteană. Adresarea este familiară “nu căta”, “iubite”,”sufletul
vieţii mele”.
Secvenţa
II conţine doar un catren şi reprezintă vocea lui care este departe. Diminutivul
“mititica” ascunde o uşoară ironie
împotriva simţului comun axat pe trăirea clipei.
Verbele la perfect simplu “zise”,”spuse”, fixează povestea în interiorul unei amintiri,
deoarece poetul exprimă o acţiune
trecută, apropiată însa de momentul vorbirii. Verbele la perfect compus “am râs”,”n-am zis” ascund din nou o
ironie.
Secvenţa
III contine 8 catrene reprezentând vocea ei care ne aduce aproape, ea începe
cu chemarea în mijlocul naturii. Spaţiul este tipic eminescian “Codru cu
verdeaţă”,”izvoare”,”stânca”,”prăpastie”,”ochii de padure”,”baltă”,”trestia”
induc o stare de visare. Timpul este prezent “plâng”,”stânca stă” sugerând concretul, imediatul, natura oferă o
alternativă reală, palpabilă opusă gandirii reci, meditative. Ceremonialul erotic
cuprinde elemente specifice acestui sentiment: chemarea în codru , refacerea
cuplului, jocul nevinovat al gesturilor de tandreţe.
Se remarcă o serie de elemente ludice
caracterizand ritualul erotic popular. Verbele la viitor “îi spune”,”voi fi roşie”, transformă invitaţia fetei dintr-un
scenariu de dragoste ireal într-unul posibil, ipotetic. Elementele terestre se
îmbină cu cele cosmice “luna, astrul protector al iubirii” după cum codrul este
cadrul familiar, protector al îndrăgostiţilor. Ritualul erotic se prelungeşte
din codru până în poarta casei. Interogaţia retorică din finalul acestei
secvenţe exprimă alintatul fetei în spiritul oralităţii ţăraneşti. Se remarcă
în această secvenţă cuvinte şi forme populare care apropie acest ritual erotic
de o idilă pastorală.(“vom şedea”,”voi
cerca”).
Secvenţa
IV conţine ultimele 2 catrene reprezentând vocea lui care este departe.
Apare o alternanţă a verbelor la prezent cu imperfectul (“dispare”, deşi la
prezent are înţelesul unui trecut), idee întarită de punctele de suspensie de
dupa verb. Starea de nemişcare, de fixitate a eului poetic e redată prin
comparaţia “ca un stâlp”, verbul “stam” exprimă persistenţa în această
stare de nemişcare, iar luna devine un spaţiu rece al ideilor, al gândirii.
Exclamaţia
“ce frumoasă, ce nebună albastra-mi,
dulce floare!” exprimă regretul pentru iubirea pierdută. Ultima strofă e
separată prin puncte de suspensie, care marchează ieşirea din visare. Versul “totuşi… este trist în lume!” este o
concluzie , o încheiere a unei argumentări. Verbul “este” exprimă cunoştinta unui adevar etern, în lume este, a fost
şi va fi trist pentru că iubirea este “o
minune de o clipă”.
Adverbul ,,totuşi”
vine să accentueze discrepanţa dintre vis şi realitate, dintre ideal şi
împlinirea lui, sugerând ideea că nici măcar iubirea intensă, frenetică nu este
capabilă să alunge tristeţea din lumea concretă, terestră, caracterizată
printr-o inevitabilă limitare. Prin folosirea adverbului ,,totuşi” meditaţia capătă profunzime şi finalul dobândeşte o
tonalitate solemnă de tristeţe.
În “Floare
albastră” natura este spaţiul feeric, protector al cuplului de îndragostiţi,
singura alternativă a fericirii reală, palpabilă, opusă gandirii meditative,
sterile. Ceremonialul erotic se desfăşoară în codru cu izvoare, personificate,
o stâncă , baltă, sub trestie. Dragostea în viziunea eului liric meditativ este
o minune de o clipă, aşa cum am subliniat mai sus. Ea îi oferă dragostea lui.
În poezia ,,Pe lângă plopii fără soţ” natura este sumar schiţată, esenţializată,
redusă la imaginea unor plopi fără soţ, sugestia pustiirii interioare.
Ceremonialul erotic lipseste , dragostea fiind raţiunea vieţii, misterul cosmic
imortalizat într-o icoană . El îi reprosează ei că nu i-a înteles intensitatea
iubirii sale.
Imaginea iubitei în “Floare albastră” este aproapiată, caldă, familiară, amestec de
inocenţă şi senzualitate. Elementele de portret fizic, faţa
roşie ca mărul, părul de aur.
Imaginea iubitei în “Pe lângă plopii fără soţ”, are următoarele caracteristici: ochiul tau senin, gura mică, braţele reci din
care rezultă un chip de-a pururi adorat.
Realizarea artistică la “Floare albastră ”, cele 4 secvenţe se
deosebesc prin tonalitate calmă, meditativă, lexic în termeni familiari, populari,
timpul verbelor prezent concret, imediat, perfect simplu şi compus , viitor
popular. Versificaţia este în acord cu conţinutul de idei şi sentimente, strofele
sunt de tip catren, rimă îmbrătişată , ritmul trohaic (Ritmul trohaic
este ritmul rezultat din înlănţuirea cuvintelor cu accent pe prima silabă)
şi măsura de 8 silabe.
Despre poeziile ,,Floare albastră” şi ,,Pe lângă plopii fără soţ”:
Epitetul (de-aur părul”, ,,albastra, dulce floare”) şi metafora (,,candela iubirii”, ,,câmpii asire”) sunt mijloace cu care imaginaţia remediază
infirmitatea noţiunilor abstracte. Epitetul şi metafora nu adaugă o idee; ele
numai concretizează ideea. Iar Eminescu acum posedă ştiinţa de a întrebuinţa
substantivul singur cu acelaşi maximum de efect ca şi când l-ar fortifica prin
epitete ori prin comparaţii (,,voi fi roşie ca mărul”, ,,dulci
ca florile acunse”). Eminescu reuşeşte acum să pună într-un vers
substanţa unei strofe. E triumful artei de a scrie. Cuvintele lui încărcate de
înţeles, trezesc în sufletul cititorului explozie de emoţii. Personificarea
este de asemenea prezentă în poezia eminesciană, ,,izvoare plâng în vale”.
În prima fază, el îşi îmbină întotdeauna
sensibilitatea cu imaginile naturii, iar poezia sa devenind o comuniune cu
natura. În faza ultimă, Eminescu devine mai puţin atent la natură. Acum se
concentrează asupra propriului său suflet. Altădată, ca să vorbim de poezia
erotică, iubea iubirea, pe care o întrupa într-o femeie, văzută într-un decor
poetic. Este poezia de început în care venerează femeia. Conştiinţa întreagă îi
este plină de sentiment.
Mai târziu îşi analizează sensibilitatea cu
înverşunare, iar în analiza aceasta nu mai are ce căuta culoarea. Stilul său
devine clasic. Acum romanticul Eminescu, romantic în această fază prin
subiectivism exclusiv şi prin concepţia vieţii, ne dă priveliştea rară a unui
poet care emoţionează, hipnotizează şi transportă prin versuri scrise în stilul
clasic.
Totuşi, nu numai
mijloacele de expresie sunt simple în strofele din poezia ,,Pe lângă ploii fără soţ”, ci şi ideile.
Trecea pe la casa ei, vecinii îl cunoşteau, numai ea nu-l cunoştea; dacă i-ar
fi dat o zi din viaţă, i-ar fi fost de ajuns... sau măcar să fi fost
"amici" o oră, să se "iubească cu dor" şi apoi va putea
păşi în veşnicie...Aceste idei sunt banale, iar unele precum "o oră şi
să mor", sunt chiar simple. Par
a fi smulse din dorul oricărei inimi
care cerşeşte iubire.De aceea pare atât de frumos totul, din însăşi simplitatea exprimării. E frumos pentru
că aceasta e în esenţa lui, amorul tineresc. E frumos ca şi vechile recuzite ale
poeziei: "luna", "izvorul" , codrul, lacul, etc . E frumos
prin banalitate, prin naivitate. E frumos prin curajul candid al lui Eminescu
de a spune aceste lucruri eterne, banale, simple şi naive. Trăiri comune
tuturor îndrăgostiţilor. Şi poate pentru a realiza această simplitate, mai greu
de realizat decât orice altă manieră, îi trebuiau lui Eminescu mijloace care se
întâlnesc rar, îi trebuia puterea adâncă de simţire, sentimentul unui misterios
acord între cuvinte şi al unei misterioase corespondenţe între sunete. Existau
cuvinte şi sonorităţi unice, care să redea ceea ce a voit el , iar Eminescu
pare că le-a găsit. În rezervorul inconştientului său s-a închegat exact muzica
aceea, care putea exprima mai bine iubirea tuturor visătorilor de la vârsta
tinereţii. Şi astfel, cuvintele şi ideile obişnuite au căpătat noutatea primei
lor zile de creaţie, aşa cum devine nou şi unic cuvântul "te iubesc",
când îl spune bărbatul pentru prima oară femeii de care se îndrăgosteşte.
Dar pentru ce anume "fără soţ"?
Pentru ce această indicaţie şi precisă şi vagă? "Fără soţ" e un
epitet concret şi moral în acelaşi timp. Concret, pentru că dă o imagine.
Moral, pentru că, mai întâi, e vag, şi apoi pentru că, în comparaţie cu aceea
ce e "cu soţ", evocă ceva stingher, neîmplinit, adică o stare de
suflet similară cu portretul întregii poezii.
În faza lui ultimă şi strălucită, Eminescu
întrebuinţează cu precădere epitete morale. Cuvinte ca "sfânt",
"dulce" etc. sunt frecvente şi se găsesc repetate de la o pagină la
alta. Aceste epitete sunt uneori comune şi banale iar Eminescu a ştiut să dea o
noutate şi o forţă incomparabilă poeziei generale şi universal umane, conţinută
în astfel de epitete.
Eminescu e dragostea şi durerea de dragoste.
Decepţia conţinută în dragoste influentează toată inspiraţia lui de sentiment.
Poetul se regăseşte intact într-alt punct de pornire, opus, în harul
sarcasmului şi al lepădării.
Dragostea lui Eminescu e senzuală, o dragoste
pribeagă de pasiune. Ea e momentană şi totală în clipa ei şi se consumă în
întregime pe o singură împrejurare reluată continuu, permanent trăită şi epuizată
în totalitate. Poate tocmai de aceea multe din poeziile lui Eminescu, de
dragoste, sunt romanţe şi cântece de vioară.
Dragostea lui Eminescu nu e amestecată cu visul.
Visul lui începe când dragostea s-a isprăvit. Dragostea poetului n-a durat
niciodată, rămâne instantanee, dragoste de senzaţii puternice. Ceea ce-i rămâne
din dragostea trecută devine vis abia în singurătate, ca o mâhnire că a fost
numai senzuală, cand a trecut. Femeia lui Eminescu pătrunde mereu dincolo de
uşiţele secrete ale sufletului său, e purtătoarea baghetei magice ce reuşeşte
să-i străbată întreaga fiinţă cu contrastele sale. Bărbatul e un trecător, un
călător... E o dragoste de păsări albe, care străbat eternitatea şi se întâlnesc
din zbor în dreptul unei stele...
Decepţia îi dă poetului înalţimea care-i
lipseşte din dragoste şi lumina târzie şi dureroasă, rămasă ca o chiciură pe
plopii lui, după ce dragostea s-a stins. De fapt, poezia caracteristică şi mare
a lui Eminescu se ridică din mâhnire. Speranţa, credinţa, mângâierea nu par
să-l încolţească pe poet aşa cum o face dezamăgirea.
Accentele acestei trăiri sunt profunde. Poate de aceea, din această dezamăgire limba română a strâns o capodoperă de
amărăciune glacială, LUCEAFARUL.
Multumesc foarte mult :)
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere