Alecu Donici


Poetul şi bogatul

                        Un sărman poet, odat fu reclamat
                        De un om prostuţ, dar prea bogat;
                        Iar jalba-i era în chipul următor:


                        - Tu, al Olimpului atotstăpănitor,
                        Şi peste zei mai mare zeu,
                        O, Joe, preaslăvite!
                        Ascultă glasul meu,

                        Ia sama la a mea smerită rugăminte:
                        Cu ce ţi-am greşit eu,
                        De mă găsesc atât
                        De soartă prigonit,
                        Încât nu am nici casă,
                        Nici lingură, nici masă.
                        Şi singura-mi avere
                        E numai în părere;

                        Când dimpotrivă, văd, cu toată-a lui prostie,
                        Bogatul în trufie,
                        De-a lui închinători făţarnici ocolit
                        Şi pentru interes adesea măgulit,
                        În desfătare el se află tot voios,

                        Gras, gros şi sănătos;
                        Iar eu, ca vai de mine,

                        Sorb inspiraţie şi-o mistuiesc cu rime
                        Prin care, cum au zis un frate-n poezie,
                        Nu poţi scăpa măcar de-o mică datorie.

                        - Destul! Am înţeles,

                        Lui Joe au răspuns,
                        De jalba-i pătruns.

                        Dar cum nu judeci tu, că singur ţi-ai ales
                        Din bunurile lumii
                        Al slavei falnic nume,

                        Şi scrierile tale în veacuri viitoare
                        Vor fi nemuritoare;
                        Iar desfătarea lui, e numai pe viaţă.
                        Şi când el ar avea o minte mai isteaţă,

                        Atuncea ar cunoaşte
                        Şi-ar plânge mai amar, a sa nimicnicie;
                        Fiindcă cel ce naşte
                        Plăcuta poezie
                        E mult mai însemnat
                        Decât un nătărău bogat.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.