UNITATEA DE
ÎNVĂŢĂMÂNT: Școala Gimnazială Movila Miresii
CLASA: a III-a B
DATA: 23 ianuarie 2019
PROPUNĂTOR: prof.
înv. primar Florean Cornelia
ARIA CURRICULARĂ: Limbă
şi comunicare
DISCIPLINA: Limba
şi literatura română
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE:
Cum arată iarna?
SUBIECTUL: ,,Omul de zăpadă”, după Hans Christian
Andersen – explorarea textului
TIPUL LECȚIEI: consolidare și sistematizare de cunoștințe
COMPETENŢE SPECIFICE
vizate:
1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text
informativ sau literar accesibil;
2.2. Povestirea unei întâmplări cunoscute pe baza unui
suport adecvat din partea profesorului;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive:
O1 – să
citească corect, fluent, conştient şi expresiv textul dat;
O2 –
să formuleze întrebări şi răspunsuri pe baza conţinutului textului citit;
O3 – să
ordoneze ideile principale potrivit succesiunii întâmplărilor din text;
O4 – să selecteze din text cuvinte/ expresii
specifice iernii ;
O5 – să găsească un alt titlu/ final al textului;
O6- să identifice cuvinte cu sens asemănător/ opus
unor cuvinte date;
Psiho-motrice:
O7 – să aibă o poziţie corespunzătoare în bancă pe parcursul activității;
Afective:
O8- să manifeste interes față
de activitate;
Strategia didactică:
-Metode
și procedee: jocul, lectura
explicativă, explozia stelară, exerciţiul, conversaţia, cvintetul, observarea;
-Materiale:
flipchart, manuale, caietele de lucru și de clasă ale elevilor, fișe de
lucru, fișe de evaluare.
Forme de organizare: frontală,
independentă, pe grupe.
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse didactice
Resurse
umane: 20 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Bibliografice:
- Programa
şcolară pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a, Aprobată
prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Mihăilescu Cleopatra, Pițilă Teodora, Manual de limba și literatura română,
Editura ART, București 2016
- Molan, V., (2016), Didactica
disciplinelor ,,Comunicare în limba română” şi ,,Limba şi literatura română”
din învăţământul primar”, Ed. Miniped, Bucureşti;
Demersul didactic
Nr.
Crt.
|
Etapele
lecției/
timp
|
Ob.
Op.
|
Activitatea
propunătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Strategii
didactice
|
|||
Metode
și
procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma
de organizare
|
Instrumente
și forme de
evaluare
|
|||||
1.
|
Momentul
Organizatoric
1 min.
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției.
Pregătesc materialul didactic necesar.
|
Elevii se pregătesc
pentru activitate.
|
Frontală
|
||||
2.
|
Verificarea temei
3 min.
|
Verific calitativ și cantitativ realizarea temei.
Elevii au avut de alcătuit enunțuri cu toate
cuvintele noi de la vocabular.
Solicit elevilor citirea enunțurilor realizate.
|
Elevii prezintă caietele de teme.
Elevii numiți citesc propozițiile
alcătuite.
|
Conversația
|
Caietele
de teme
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
|
3.
|
Reactualizarea
cunoștințelor însușite
anterior
3 min.
|
Solicit stabilirea valorii de adevăr a
următoarelor enunțuri. Le cer elevilor să ridice mâna în cazul enunțurilor
adevărate și, eventual, să o țină pe bancă în cazul enunțurilor false.
1.Întâmplarea
se petrece la începutul primăverii.
2.Omul de
zăpadă se bucura de tovărășia unui iepure.
3.Personajele
textului sunt omul de zăpadă și câinele.
4.Omul de
zăpadă s-a topit când a venit dezghețul.
|
Elevii vor stabili valoarea de adevăr a propozițiilor astfel:
1-F
2-F
3-A
4-A
|
Jocul
|
Frontală
|
Aprecieri verbale
|
||
4.
|
Captarea atenției
2 min.
|
Elevii primesc o fișă de lucru cu următoarea
cerință: Urmariţi săgeata şi scrieţi
fiecare literă în căsuţele de mai jos. Aşa veţi afla titlul lecției de
astăzi. (anexă)
Elevii primesc fișe cu jocul propus, iar în fața
clasei voi solicita un elev care va scrie soluția.
|
Elevii descoperă titlul: OMUL DE ZĂPADĂ.
Elevul solicitat iese la panou și completează soluția.
|
Jocul
|
Fișe cu jocul propus
Planșă flipchart cu jocul
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
|
5.
|
Anunțarea temei și a
obiectivelor operaționale
1 min.
|
Menționez elevilor că, astăzi, la ora de limba
română, vom continua să rezolvăm sarcini pe marginea textului Omul de zăpadă, după Hans Christian
Andersen.
După ce vom citi textul, îi anunț că vom efectua diferite sarcini didactice pe
baza lui.
Notez pe tablă titlul lecției.
|
Elevii ascultă cu atenție obiectivele lectiei.
|
Explicația
|
Frontală
|
Observarea
|
||
6.
|
Desfășurarea activității
25 min.
|
O1
O2
O4
O5
O6
|
Solicit elevilor citirea textului în lanț și
selectiv.
Citirea
selectivă va urmări:
-enunțurile
în care este descris anotimpul iarna;
-enunțul rostit de omul de zăpadă care exprimă o
mirare;
-dialogul dintre câine și omul de zăpadă;
După ce se va citi textul în lanț/ selectiv le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1.Când se
petrece întâmplarea?
2.Despre
cine se vorbește în text?
3.Cum
arată omul de zăpadă?
4.Cu cine
se împrietenise omul de zăpadă?
5.De ce era
fascinat de sobă omul de zăpadă?
6.Ce s-a
întâmplat cu omul de zăpadă când a venit dezghețul?
Distribui elevilor fișe de lucru cu metoda
cadranelor (anexă).
Cerințele metodei cadranelor sunt:
1. Scrie o întrebare pentru răspunsul
următor:
Soba
răspândea o lumină blândă, nici ca a lunii, nici ca a soarelui.
2.Selectează din text trei expresii/
enunțuri caracteristice iernii.
3.Găsește un alt titlu care s-ar potrivi
textului.
4.Prezintă un alt final al întâmplărilor
din text.
După finalizarea sarcinilor invit în fața clasei
câte un reprezentant al grupei pentru a expune modul de rezolvare ales.
Propun spre rezolvare următorul exerciţiu:
1. Găseşte cuvinte cu sens asemănător pentru: odaie,
zăpadă, făptură, belşug.
2.Găseşte cuvinte cu sens opus pentru: asfinţit, dezgheţ, bucurie, a se îmbolnăvi.
|
Elevii răspund la cerințele propunătoarei.
Elevii vor răspunde la întrebări astfel:
1.Întâmplarea
se petrece iarna, pe un ger cumplit.
2.În text
se vorbește despre un om de zăpadă.
3.Omul de
zăpadă avea doi ochi din cioburi de olan și o greblă drept gură.
4.Omul de
zăpadă se împrietenise cu câinele din gospodărie.
5.Omul de
zăpadă era fascinat de soba din casă deoarece
trupul său era susținut de un fier de curățat soba.
6. Omul de
zăpadă s-a topit.
Elevii, așezați în grupe, rezolvă sarcinile
solicitate conform cerințelor fișei de lucru.
Prezintă rezolvarea
sarcinilor cadranelor astfel:
1.Cine răspândea o lumină blândă, nici ca a
lunii, nici ca a soarelui?
2.a nins din belșug/ ger strașnic/ vântul îți
arde sufletul/ de atâta ger și frământare, înghețau și trosneau/ flori de
gheață/ ger cumplit.
3.O întâmplare de iarnă/ Iarna/ Poveste de iarnă/
Prietenia omului de zăpadă etc.
4.Un alt final pe care l-aș da textului, ar fi
acela în care iarna este foarte lungă, iar omul de zăpadă străjuiește mult
timp în curte alături de prietenul său, câinele. Vor trece împreună prin
multe peripeții și vor arăta cititorilor cât de minunată poate fi o relație
de prietenie adevărată.
Elevii vor rezolva astfel:
1. cameră, nea/omăt, ființă, abundență.
2. răsărit,
îngheț, tristețe, a se însănătoși.
|
Lectura explicativă
Conversația
Exercițiul
Exercițiul
|
Fișe de lucru
Fișe de lucru
|
Frontală
Pe grupe
Frontală
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
|
7.
|
Realizarea feed-back-ului
7 min.
|
O2
|
Solicit elevilor aplicarea metodei explozia stelară.
Elevii vor lucra pe grupe, fiecare grupă având drept sarcină
alcătuirea unor întrebări care să înceapă cu:
-Cine?
-Ce?
-De ce?
-Unde?
-Când?
Solicit apoi câte un elev din fiecare grupă să expună modul de realizare al
sarcinii didactice.
Elevii ce vor lucra diferențiat vor avea de
realizat o hartă a textului. (anexă)
|
Model de rezolvare al elevilor:
-Cine stătea
în fața casei?
(omul de zăpadă)
-Ce sentimente
îl traversau pe omul de zăpadă ?
(omul de zăpadă era trist deoarece suferea din
pricina sobei din bucătărie)
-De ce suferea
omul de zăpadă?
(deoarece observa lumina ce-o împrăștia focul din
sobă)
-Unde privea
omul de zăpadă?
(privea spre soba încinsă din subsolul casei)
-Când s-a
prăbușit omul de zăpadă?
(când s-a încălzit vremea)
|
Explozia stelară
Exercițiul
|
Flipchart
Fișe de lucru
|
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
|
8.
|
Evaluarea activității
7 min.
|
O3
O4
|
Elevii vor primi o fișă de evaluare (anexă) cu
următoarele sarcini:
1. Ordonează
ideile principale potrivit succesiunii întâmplărilor din text.
a)Câinele
credea că omul de zăpadă se îmbolnăvise.
b)În
curte stătea un om de zăpadă.
c)Acesta
a privit neîncetat soba din locuință.
d)Omul
de zăpadă s-a topit.
2.Realizează
cu cvintet în care cuvântul cheie este ,,omul de zăpadă”.
Le explic elevilor baremul de notare al fișei de
evaluare.
Diferențiat:
Transcrie
propoziția următoare și desparte în silabe cuvintele subliniate:
,,Dimineața, geamurile locuinței de la
subsol au fost acoperite de minunatele flori de gheață, care îl
împiedicară pe omul de zăpadă să mai vadă soba pe care și-o închipuia
ca pe o făptură încântătoare.”
|
Elevii lucrează în fișa de evaluare.
1.
Ordinea
propozițiilor este:
b/ c/ a/ d
2.
Omul de zăpadă
Îngândurat/ trist
Privind/ gândind/ topind
Omul de zăpadă suferea.
Prieten
|
Exercițiul
Cvintetul
|
Fișe de evaluare
|
independentă
|
Evaluare scrisă
Autoevaluare
|
9.
|
Încheierea activității
1 min.
|
Fac aprecieri asupra modului cum au participat şi
au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat obiectivele
propuse. Acord calificative elevilor care au fost activi pe parcursul
activității.
Îi anunț tema
pentru acasă: Imaginează-ți un
scurt dialog între omul de zăpadă și sobă. (caiet de lucru, pag.71,
să redactăm!)
|
Elevii ascultă cu atenție aprecierile individuale
și colective ale propunătoarei și își notează tema.
|
Conversația
|
Caietele de lucru
|
Frontală
|
Observarea
|
Omul de zăpadă
după Hans
Christian Andersen
A nins din
belșug. Acum s-a lăsat un ger strașnic. Soarele coboară spre asfințit.
În fața
casei stăpânea un om de zăpadă. Îl făcură copiii în joacă.
— E atât de
frig încât îmi trosnește tot trupul! se bucura omul de zăpadă. E drept că
vântul ăsta îți arde sufletul... Și cum se mai zgâiește învăpăiatul ăla de
acolo! continuă el, arătând spre soare. Pe mine să nu mă facă să clipesc, că-mi
feresc eu bine cioburile din cap.
Vezi că, în
loc de ochi, omul de zăpadă avea în cap două cioburi mari, în trei colțuri,
dintr-un olan de pe acoperiș. Gura îi era alcătuită dintr-o greblă veche, așa
că avea și dinți.
Omul de
zăpadă stătu toată ziua cu privirile ațintite, prin fereastră, în încăperea de
la subsolul casei. Acolo, soba răspândea o lumină blândă, nici ca a lunii, nici
ca a soarelui. Nu, doar atât cât poate lumina o sobă dacă are ce mistui. De
câte ori se deschidea ușa odăii, soba își rotea limba de foc. Ăsta era obiceiul
ei! Atunci văpaia se încingea roșie, luminând fața albă a omului de zăpadă,
împurpurându-i întreaga făptură.
— Nu mai
pot! zicea el. Ce bine îi stă sobei când scoate așa limba la mine!
Noaptea a
fost lungă, dar omului de zăpadă nu i s-a părut deloc așa. Stătea acolo,
cufundat în frumoasele lui gânduri, care, de atâta ger și frământare, înghețau
și trosneau.
Dimineața,
geamurile locuinței de la subsol au fost acoperite de minunatele flori de
gheață, care îl împiedicară pe omul de zăpadă să mai vadă soba pe care și-o
închipuia ca pe o făptură încântătoare. În jurul lui, totul trosnea și pârâia.
Era din nou un ger cumplit, dintr-acelea care fac bucurie unui om de zăpadă.
Acesta însă nu se bucura. Cum ar fi putut să fie fericit, când suferea din
pricina sobei?
— Asta-i o
boală grea pentru un om de zăpadă, zise câinele stând lângă omul de zăpadă. Am
suferit și eu de ea, dar m-am vindecat.
— Cum de
ne-am îmbolnăvit? întrebă mirat omul.
— Ei, lasă,
o să treacă! lătră câinele. Uite, se schimbă vremea!
Și vremea se
schimbă într-adevăr. Sosise dezghețul. Moina creștea, iar omul de zăpadă
scădea. Nu spunea nimic, nu se văita și tocmai asta era nenorocirea.
Într-o
dimineață se prăbuși cu totul. Și iată, în locul unde stătuse el, se ivi ceva
care semăna cu o coadă de mătură; slujise de sprijin copiilor care ridicaseră
omul de zăpadă.
— Abia acum
înțeleg de ce se sfârșea el atât de dorul sobei! își zise câinele. Avea înfipt
pe trupul lui un fier de curățat soba. Asta-i ceea ce-l scurma, dar acum i-a
trecut.
ANEXĂ
Metoda cadranelor
Text suport: Omul de zăpadă, după H.C. Andersen
I Scrie o
întrebare pentru răspunsul următor:
Soba
răspândea o lumină blândă, nici ca a lunii, nici ca a soarelui.
|
II Selectează din text trei expresii/ enunțuri
caracteristice iernii.
|
III Găsește un alt titlu care s-ar potrivi textului.
|
IV Prezintă
un alt final al întâmplărilor din text.
|
Fișă de evaluare
1.
Ordonează ideile principale potrivit succesiunii întâmplărilor din text.
a)Câinele
credea că omul de zăpadă se îmbolnăvise.
b)În
curte stătea un om de zăpadă.
c)Acesta a privit neîncetat soba din locuință.
d)Omul
de zăpadă s-a topit.
2.Realizează
cu cvintet în care cuvântul cheie este ,,omul de zăpadă”.
Omul de zăpadă
________________ ______________________ (două însușiri)
_______________
________________
____________________(trei acțiuni)
_____________________________________________________.(propoziție
de patru cuvinte)
_______________________.( cuvânt cu același sens
cu cuvântul cheie)
Fișă de evaluare
1.
Ordonează ideile principale potrivit succesiunii întâmplărilor din text.
a)Câinele
credea că omul de zăpadă se îmbolnăvise.
b)În
curte stătea un om de zăpadă.
c)Acesta a privit neîncetat soba din locuință.
d)Omul
de zăpadă s-a topit.
2.Realizează
cu cvintet în care cuvântul cheie este ,,omul de zăpadă”.
Omul de zăpadă
________________ ______________________ (două însușiri)
_______________
________________
____________________(trei acțiuni)
_____________________________________________________.(propoziție
de patru cuvinte)
_______________________.(cuvânt cu același sens
cu cuvântul cheie)
Fișă de evaluare/ Diferențiat:
Transcrie propoziția următoare și
desparte în silabe cuvintele subliniate:
,,Dimineața, geamurile locuinței de la
subsol au fost acoperite de minunatele flori de gheață, care îl
împiedicară pe omul de zăpadă să mai vadă soba pe care și-o închipuia ca
pe o făptură încântătoare.”
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de evaluare / Diferențiat:
Transcrie propoziția următoare și
desparte în silabe cuvintele subliniate:
,,Dimineața, geamurile locuinței de la
subsol au fost acoperite de minunatele flori de gheață, care îl
împiedicară pe omul de zăpadă să mai vadă soba pe care și-o închipuia ca
pe o făptură încântătoare.”
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fișă de lucru (dirijarea
învățării)
1.
Găseşte cuvinte
cu sens asemănător pentru:
odaie =
zăpadă =
făptură =
belşug =
2.Găseşte cuvinte cu sens opus pentru:
asfinţit
dezgheţ
bucurie
a se îmbolnăvi
|
1.
Găseşte
cuvinte cu sens asemănător pentru:
odaie =
zăpadă =
făptură =
belşug =
2.Găseşte cuvinte cu sens opus pentru:
asfinţit
dezgheţ
bucurie
a se îmbolnăvi
|
1.Găseşte
cuvinte cu sens asemănător pentru:
odaie =
zăpadă =
făptură =
belşug =
2.Găseşte cuvinte cu sens opus pentru:
asfinţit
dezgheţ
bucurie
a se îmbolnăvi
|
1.
Găseşte cuvinte
cu sens asemănător pentru:
odaie =
zăpadă =
făptură =
belşug =
2.Găseşte cuvinte cu sens opus pentru:
asfinţit
dezgheţ
bucurie
a se îmbolnăvi
|
Harta povestirii
(diferențiat)
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.