-Cea mai mare
realizare ce ţi-ai înscris-o în palmaresul meseriei de aviator, care a fost ?
- Au fost mai multe! Şi nu au fost remunerate cu
decoraţii, diplome sau orice distincţie la care faci acum referire. Au fost
realizările profesionale din care eu am căpătat experienţă şi sunt nepreţuite.
Ele sunt imprimate în degetele mele dibace, în memoria mea distributivă de care
trebuia să fac uz atunci când pilotam.
Şi da... când privesc spre realizările mele
simt că aurul strâns în icoane de sfinţi şi-a scuturat colbul peste cele 13
litere ale numelui meu... şi astfel am câştigat pe drept un loc onorabil în tabloul
vieţii... iar pe chip mi s-a întipărit expresia unei fericiri gustate din plin.
Acestea le consider eu realizări demne de a-mi încărca palmaresul sufletesc.
- Dar cea mai
neplăcută ?
Care a fost nereuşita care ţi-a încărcat ochii de lacrimi în aşa fel încât ai
simţit că-ţi fuge pământul de sub picioare ? Te-au marcat în
timp astfel de momente?
- Fiecare om care munceşte are experienţe
frumoase, dar trece inevitabil şi prin momente de nereuşită. Aşa că, nici eu nu am fost ocolit
de ele. Doar cine nu încearcă nu greşeşte! În fond eşecurile nu există. Ele
sunt încercări care s-au soldat cu un altfel de rezultat decât cel scontat. Aminteşte-ţi ce-a spus Edison atunci când,
după multe încercări, a inventat becul.
Încercările
anterioare descoperirii însemnau muncă,
pasiune, acţiune. Dar care, fără o pregătire iniţială, nu aveau vreun rezultat. De aceea le-a privit precum
încercări, nicidecum
nereuşite.
La fel şi eu, că doar nu sunt un superman. Sunt un om care încearcă în fiecare zi să se perfecţioneze, să coboare în adâncurile fiinţei sale şi să ridice voalul aşezat peste mistere, să le elucidez dacă vrei, să le descopăr şi să le folosesc în experienţele ulterioare.
La fel şi eu, că doar nu sunt un superman. Sunt un om care încearcă în fiecare zi să se perfecţioneze, să coboare în adâncurile fiinţei sale şi să ridice voalul aşezat peste mistere, să le elucidez dacă vrei, să le descopăr şi să le folosesc în experienţele ulterioare.
Aşa că nereuşitele nu m-au descurajat ;
din contră:
orice uşă închisă
mi-a dat şansa de a deschide alta care poate a dus la lucruri mai deosebite decât cele
dorite iniţial.
Nu-ţi vorbesc despre ele deoarece nu m-au
marcat, iar din amintirea lor a rămas doar o umbră în sufletul meu.
- Printre aviatori circulă o zicală cum că: În aviaţie mor proştii şi aşii. Ai putea să mi-o detaliezi un pic?
-
Nu există
proşti în aviaţie! Aceasta este, cred eu o apreciere făcută cumva de un necunoscător, de un novice, poate, şi dusă astfel mai departe! Şi chiar te rog să-mi dai ocazia să o elimin şi să restabilesc adevărul cumva...
Nu întotdeauna eşti pe fază când se întâmplă ceva
cu aeronava, când motorul poate să cedeze. Poţi fi surprins de o
sumedenie de posibile avarii ce pot duce până la pierderea vieţii. Sunt cazuri şi
cazuri, nu vom elucida acum cum au murit zeci, chiar sute de aviatori consideraţi
de unii neexperimentaţi. Însă te asigur că niciun pilot ce a ţinut manşa în
mână nu poate fi considerat prost.
Cei care s-au urcat în cabină au făcut-o după sute de ore de
zbor. După o experienţă bogată chiar! Dacă unui şofer i se permite să facă
acrobaţii pe şoselele patriei după 20 de ore de conducere
şi omoară cu
nemiluita oameni, în aviaţie nu
se întâmplă aşa ceva!
Chiar ar fi bine, poate, cu acest
prilej, să eliminăm
acest mit, cum că în aviaţie
mor doar proştii. Şi nu mor numai aşii, ci şi piloţii profesionişti. Iar în ultimul timp, aşii nu prea au mai murit! Într-adevăr, s-au prăpădit la sol, dar din diverse motive. Unul
ar fi chiar stresul la care au fost supuşi pe parcursul activităţii lor. Eforturile
profesionale depuse, dar, de regulă, în aviaţie nu
se mai moare.
- Imaginează-ţi că ai turat motoarele şi te
pregăteşti să decolezi. Tai vântul cu gura aeronavei şi te înalţi. Prima senzaţie care
este? Eşti stăpânul aerului, scrutezi orizontul cu o dorinţă teribilă de zbor
sau faci câteva rotocoale pentru încălzire? Ţi s-a întâmplat vreodată să te
răzgândeşti, să te temi inexplicabil şi să vrei să te întorci?
- Înainte de a mă avânta în aer, aeronava era verificată de
către mecanici. Dacă
ceva nu era în regulă - vreo defecţiune sau orice altceva - nu mă avântam în zbor. De fapt nici nu mi
se permitea. Cu lucrurile acestea nu este de glumit. Orice aeronavă ascunde în măruntaiele sale
destule taine, destule posibilităţi de defectare. Instrucţiunile
primite îţi semnalează mereu neregulile, iar tu trebuie să ştii să le
identifici la timp şi să iei măsurile care se impun. Eşti instruit să încerci
mereu în cazul unei avarii să salvezi aeronava, dar mai presus de toate importantă
este salvarea pilotului. Se spune că acela este un as al pilotajului, cel ce
reuşeşte să repună la sol un aparat de zbor căruia poate i s-a oprit motorul
ori a suferit vreo defecţiune gravă şi doar măiestria pilotului o poate salva .
A cărei datorie este de a nu
abandona aeronava, de a da tot ce-i stă în putinţă şi de a avea
experienţă şi
credinţă de nestăvilit în astfel de momente.
Nici să mă tem inexplicabil nu mi s-a
întâmplat. Poate la început când aveam impresia că avionul nu zboară perfect,
când dispărea orizontul şi aveam senzaţia aceea falsă de zbor înclinat şi
încercam să revin la normal, să ies din acel univers al iluziei. Dar după ce
treci o dată prin aceste false senzaţii te eliberezi de ele şi nu mai eşti
prins în vraja lor. Îmi calculam mereu mişcările şi dacă mă încadram în parametrii
aeronavei totul era în regulă, important era să nu încalc baremurile manevrelor
respective. E vorba de unghiuri, de
altitudine şi alte
date tehnice,
aviatice.
- A existat în perioada în care
zburai un pilot de excepţie căruia să-i datorezi totul? Un om fără de care altul ar fi fost
parcursul carierei tale?
- Da, mă înclin cu respect înaintea unor nume
ale aviaţiei din perioada pilotajului. Aş aminti pe: colonelul Mihai Georgescu,
locotenentul Decebal Stănescu, oameni ce mi-au fost prieteni apropiaţi, iar de
pe Aerodromul Ianca, pe colonelul Florea Burfă, comandor Dorin Ilie şi mulţi
alţii care m-au determinat să îmbrăţişez cariera de pilot fără ezitare.
- Probabil, la rândul tău ai
instruit mulţi tineri. Te poţi lăuda cu vreun coleg anume, care a reuşit să
urce în rang mai sus decât căpitan comandor Marian Covache ?
- Nu ţi-aş putea da un număr. Au fost
destui colegi cărora le-am fost îndrumător şi pentru care îmi place să cred că
am avut un rol hotărâtor. Ba chiar am pus prima cărămidă la temelia experienţei
unora dintre ei. Şi mă bucură mult lucrul acesta. Să te strecori în inima
celuilalt dăruindu-i sprijinul cred că este mai mult decât o dovadă de
altruism. Bineînţeles că şi eu, la rândul meu, port recunoştinţă unor oameni
deosebiţi care m-au susţinut enorm în această meserie şi despre care ţi-am
vorbit adineauri. Le-am întins aripa şi am dat avânt colegilor : Florin Damian şi Iosif Ioan Şimon. Ar mai fi şi alţii, dar au trecut peste mine câţiva ani buni de
când m-am despărţit de aviaţie şi îmi scapă acum alte nume. Adevărul este că
mai uşor mi-i amintesc după porecle, fiindcă în aviaţie, noi colegii, mai mult ne ştim după
ele. De
exemplu, îmi amintesc de colegul Geolgău - este porecla unui coleg drag
- însă numele îmi
scapă pe moment. Ştiu că acum a ajuns destul de sus, mulţi dintre cei cu care
am lucrat zboară încă la timpul acesta, încă mai duc peste hotare mândria
aripilor româneşti şi au strâns în urma lor zeci, sute de pasageri care colindă Europa.
- Ce stil de a pilota te-a
caracterizat? Ce părere
ai despre a pilota în stilul agresiv? Te-a tentat vreodată? L-ai practicat?
- Stilul de zbor agresiv se purta înainte de
război, în timpul războiului şi până-n
anii 1970-1980. Acest stil agresiv nu a făcut bine nimănui, nici piloţilor dar
nici aeronavelor.
Este bine să ai un stil de zbor echilibrat,
coordonat, iar mişcările să fie cât mai fine.
De multe ori se spune că este bine să te comporţi cu aeronava gingaş, aşa cum te comporţi cu soţia,
respectiv iubita. Iar ea îţi
va răspunde pe măsură, adică: ceea ce-i dai, aceea îţi oferă!
- Pe ce aparate ţi-ai efectuat majoritatea orelor
de zbor? Şi, apropos, câte ore de pilotaj s-au strâns în carnetul de aviator al
lui Marian Covache?
- Păi elicopterele au fost preferatele mele !
Aeronavele pe care am zburat nu au
fost multe, însă au
fost aeronave sigure. Încep cu avionul IAR 823 - avionul şcoală - un avion
românesc foarte bun. Apoi am pilotat elicopterul Alouette IAR 316,
varianta românească,
un elicopter de excepţie. Elicopterul Kamov 26 a fost pilotat şi de mine. Noi îi spuneam în
glumă: UAC, adică Ultima Arătare Cerească. Era, într-adevăr, un
elicopter mai hidos, dar care îţi dădea destule satisfacţii, chiar dacă avea o
tehnică de pilotaj mai greoaie . Nu oricine are curajul să zboare cu acest tip
de elicopter; asta nu însemna că făcusem o pasiune în a zbura cu el.
Am mai zburat în calitate de pilot cu avionul
Antonov 2, un avion biplan, cu o vechime remarcabilă în istoria aviaţiei,
căutat pe tot mapamondul. Este un avion de transport, de misiuni de salvare, un
avion utilitar, complex, pe care am efectuat
multe ore de zbor. Multe ore am pilotat şi pe AN 2. Iar pe 316 B
Alouette am vreo mie de ore
efectuate. Iar dacă le adun şi pe cele
vreo două mii de pe Ka 26, cumulate toate, ar fi vreo şase mii de ore de
zbor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.