- După pornirea motorului, până să te
ridici de la sol, ce simţeai?
- Simţeam mirosul zborului cu fiecare
inspiraţie şi expiraţie ce-mi zvâcnea
din trup în ritm alert. Degetele mele lunecau în cascadă peste butoanele din
bord simţind impulsul lor năvalnic prin toată mâna dornică de a iniţia un nou
zbor spre glorie, spre aventura altor clipe din clepsidra timpului meu. Avionul
este precum un cal sălbatic, simte dacă eşti nesigur şi te atenţionează. Îţi
cere precizie, iar mişcările tale aceasta trebuie să-i comunice. Şi abia apoi
vei trăi senzaţia aceea a dominării, după ce v-aţi sincronizat propriile
ceasuri: al tău, al pilotului deci şi al aeronavei. Simţi măreţia zborului în care te
lansezi şi-aproape te contopeşti cu plămânii cerului şi respiri la unison cu ei... şi respiri... şi
zbori... şi respiri... şi zbori... în sufletul pilotului se unesc lumi, se
topesc frontiere...
- Să zbori este un mare risc. Ţi se părea un joc, cu reguli
dure, ce sfida gravitaţia sau decolai mereu cu ideea responsabilităţii în tâmple, iar în gânduri cu traiectoria stabilită dinainte? Aveai vreodată
momente în care improvizai, în care lăsai pasărea să zboare după dorinţa inimii
tale din acel moment? Ţi-ai permis un astfel de moft ?
- În timpul zborului nu ai voie să trişezi. Niciodată! Să
improvizezi da, atunci când situaţia o impune şi când - Doamne fereşte! - eşti
în situaţia de a pierde comenzile aparatului de zbor şi ai datoria să-ţi salvezi viaţa şi să încerci să readuci
la sol aeronava.
Atunci când eşti în aer, altfel se măsoară
secundele vieţii. Aeronava nu admite compromisuri din partea pilotului, totul
devine independent de voinţa sa. E... doar mâna destinului cea care conduce în
astfel de momente. Şi datorită acestor clipe valoroase, când îţi joci viaţa pe
un singur zar, aruncat la capătul orizontului, obţii nişte drepturi speciale,
pe care nimeni, niciodată nu ar trebui să ţi le conteste.
Dacă mi-am permis să zbor după placul inimii?
Hm... nu a fost pilot care a rămas singur în aeronavă, mai ales după terminarea
şcolii de ofiţeri şi să nu încerce să-şi facă de cap. Este ca un lucru interzis. Te ispiteşte până
cedezi. Am făcut destule prostioare recunosc, care puteau să mă coste chiar
viaţa, dar a fost plăcerea de a descoperi pe propria piele ce se întâmplă şi de
ce îţi era interzis să faci anumite manevre. Ştii povestea mierii din fagure. Eşti
tentat să-ţi înmoi degetele în ea şi uiţi că există posibilitatea să fii
înţepat de albine.
- Când îţi încheiai ziua şi ştiai că
totul nu a fost chiar bine, că ai mai scris tremurând o pagină în jurnalul visurilor tale, pentru că, poate în ziua respectivă ai jonglat cu o manevră
periculoasă, ce ar fi putut să-ţi aducă sfârşitul, de care ştiai doar tu şi partenerul tău, ce gânduri te răscoleau?
- Greu de spus! Să fii conştient că era cât pe ce să te alături Escadrilei din
Ceruri, nu este tocmai relaxant. Să ştii că ai fost agăţat de streaşina fricii chiar şi
pentru câteva momente este ca şi cum bucăţi din trup nu-ţi mai aparţin, fiind anesteziate de otrava
pericolului cu care te-ai intersectat. Urmele rămân scrijelite pe trupul tău mult timp... şi carnea este plină de cuiele fricii pe care cu iscusinţă le îndepărtezi unul câte
unul...
cu fiecare zbor reluat...
Indiferent în ce domeniu am
lucra, indiferent ce poziţie socială am avea ori cât aur am strânge în
propriul seif, la un moment dat ne va purta pe braţe implacabila moarte. Numai că,
pentru îmbrăţişarea ei de gheaţă nimeni nu este vreodată pregătit. Aşa că,
chiar dacă aviatorii îşi atârnă de peretele interior adesea un tablou gol,
preferă să îl menţină aşa, la fiecare zbor, decât să-nrămeze în el chipul Doamnei
- culegător de suflete.
- Un moment de teamă care te-a străbătut pe parcursul timpului cât ai
străbătut aerul, îţi aminteşti ?
- Hm ! În mijlocul fricii înveţi să te... citeşti şi adânceşti sabia ei în tine până la limita
suportabilităţii. Şi-o simţi precum mirosul pătrunzător de tămâie cum îţi curge
din cădelniţa sufletului printre globurile albastre ale norilor. Într-adevăr, am trăit şi eu o astfel de experienţă neplăcută.
Odată, executam un zbor de la Brăila la Cluj-Napoca şi aveam în
pregătire un copilot clujean de etnie
maghiară. Până la Ploieşti i-am arătat despre ce este
vorba, i-am
descris peisajul din jurul nostru, ce părea practic un Rai. Efectuam un transport, iar de la Ploieşti încolo l-am lăsat pe el să piloteze pentru că simţeam cum îi sângerau degetele de dorinţă, aproape. Privind acum în urmă,
pot spune că i-am permis prea devreme să beneficieze de încrederea mea totală,
ca profesionist zic, iar apoi am fost imprudent şi… am aţipit în cabină .
La un moment dat, m-am trezit şi l-am întrebat: ,- Unde eşti, amice, unde ne aflăm? L-am văzut pierdut, neştiind ce să-mi răspundă. În minutul următor am preluat comanda aeronavei, dar
nu am raportat evenimentul de rătăcire a noastră pe traiect. Am făcut o manevră de razmut asupra unei localităţi, iar când am coborât, fiind deja la o înălţime destul de mare, am
observat
coşul de fum al Fabricii de becuri de la Fieni. Am văzut şi indicatorul rutier, eram deci foarte
departe de traiect, aşa că am luat înălţime
din nou.
Auzeam în
cască cum ne cheamă prin Radio Băneasa, mi-amintesc că era chiar colega Florica Buruiană la trafic în acea zi. Am raportat că suntem aproape de Braşov, cu o deviere din cauza vremii nefavorabile. Minţisem, o făcusem ca să ne salvăm pielea pe moment, pentru a ieşi
din încurcătură. I-am cerut permisiunea de a ateriza la Braşov, nu am spus de ce, am invocat
o verificare a avionului. Puteam continua drumul, dar conştientizasem că eram în criză de combustibil, ne abătusem de la traiect foarte mult. Am aterizat la
Braşov deci! Un coleg de-al
meu de promoţie, Nicolae Moise era
conducător de zbor acolo, în acea zi şi m-a ajutat, intervenind pe
lângă cei de la depozitul
de carburant. Am alimentat încă 200 de litri de benzină şi mi s-a zis să plec repede, căci
dinspre Rupea venea un balaur mare, cum îl numeam noi aviatorii, un nor Cumulonimbus. Am decolat repede,
iar imediat ce am trecut de Rupea a început o furtună urâtă. Puţine am întâlnit în
cariera mea de pilot, ca aceea de
atunci. L-am rugat pe copilotul meu să fie atent, să nu percutăm cumva muntele sau să luăm între aripi vreun
stâlp de înaltă tensiune, pentru că versanţii spre Târgu Mureş sunt traversaţi de multe linii aeriene. Sigur,
norul şi-a făcut
datoria,
s-a dezlănţuit după
placul său şi ne-a smucit de colo-colo,
încât ne-a dat cu capul de toate niturile din cabină. În acele momente chiar ne-am pierdut
amândoi, nu se mai vedea nimic, am luat înălţime, am intrat în legătură cu
Aeroportul Mureş şi le-am cerut un reper, o vatră, cum spuneam noi,
oamenii aerului, ca să ne localizeze.
Ori nu au auzit, ori nu m-a înţeles cel de la
dirijare deoarece era un etnic maghiar. Nu a răspuns apelurilor noastre
disperate, iar în aceste clipe nu-mi rămăsese decât să invoc Divinul să ne
salveze din ghearele neiertătoare ale furtunii. I-am cerut chiar şi copilotului
să se roage la Dumnezeul său unguresc să ne salveze, deoarece eram conştienţi
că sfârşitul ne era aproape, iar dacă
picăm, ne rugam să avem şansa să ne găsească cineva rămăşiţele pentru a
beneficia de o înmormântare creştinească măcar. Sub noi erau doar păduri şi
stânci, iar şansa de a pica cumva într-o zonă locuită, unde cineva ne-ar găsi,
era minimă. Este un mare noroc în astfel de cazuri, într-o eventuală prăbuşire
să cazi într-un loc populat şi să nu devii hrană pentru păsările cerului sau
lupi.
Aş zice că o altă şansă, pe care am avut-o în
momentele acelea, a fost c-am zărit undeva Lacul Ursu din staţiunea Sovata, pe
care l-am recunoscut din zborurile anterioare şi atunci am ştiut să orientez
aeronava către Târgu Mureş. Am făcut un viraj uriaş, deci de la Sovata la Cluj-Napoca! Priveşte pe hartă! Ca să te convingi cât ne aruncase acel nor spre
dreapta. Am intrat pe traiect, către Târgu Mureş, am
reintrat în legătură
radio cu aeroportul de aici, dar nu mi-a răspuns nimeni. Chiar am fost speriat tare atunci, ajunsesem la
virajul 3, pentru un cunoscător este simplu de ştiut, moment în care cel de la radar m-a anunţat că ne vede şi îmi aprobă
venirea la aterizare.
Desigur, eram iarăşi îngrijorat datorită
combustibilului. Pe panta de aterizare, era şi o cursă TAROM în momentele acelea. Am aterizat aproape
concomitent, el pe pista betonată, eu pe cea înierbată. Surprizele nu s-au oprit aici, iar după
aterizare, când am scos toată benzina ce rămăsese în rezervor, am găsit aproape
şapte litri, ceea ce însemna că mai aveam puţin şi… chiar ar fi trebuit să ne
facem rugăciunea de pe urmă. Am completat rezervorul cu benzină, am plecat către
Cluj-Napoca unde am ajuns într-un final,
cu bine .
Într-adevăr, acesta a fost un moment de
frică şi, practic, un moment în care chiar îmi enunţasem o ultimă dorinţă către
Dumnezeu, aceea menţionată mai sus, de a fi găsiţi şi înmormântaţi creştineşte,
după cultul în care eu sunt botezat, respectiv, ortodox, iar colegul meu după religia
sa.
A
fost un moment în care frica chiar a zburdat după placul său prin interiorul
nostru sufletesc zdrenţuindu-l, însă după cum am subliniat, am biruit-o, pe de
o parte datorită Divinului, iar pe de altă parte, profesionalismului de care am
dat dovadă în astfel de momente critice.
- Care zboruri ţi-au fost mai aproape de suflet,
cele de mică înălţime sau cele la altitudini ridicate?
- Toate zborurile au frumuseţea lor, dar cele mai savurate de piloţi sunt cele la mică înălţime, la rasmut. Aici,
la altitudini mici, chiar îşi arată fiecare îndemânarea. Sunt zboruri ce le execuţi de regulă după ce-ţi însuşeşti bine zborul. Din câte se ştie, evoluţiile spectaculoase la
mitingurile aeriene sunt cele de la joasă înălţime, mai puţin cele de la mare înălţime. Cu excepţia greilor, bineînţeles, şi a altor figuri acrobatice mai noi, intrate în pregătirea piloţilor sportivi . Dar cum noi nu eram
genul acesta de piloţi,
încercam să avem nişte evoluţii altfel decât cele
din misiunile ordonate.
Sigur, zborul la înălţime este frumos prin priveliştea pe care ţi-o oferă, atât ţie, cel ce pilotezi cât şi celor ce te însoţesc în zbor, mă refer, în general, la zborurile de
pasageri.
-Cum au fost anii din aviaţie ce s-au strâns în contul lui Marian Covache?
- Pasiune pură! Sunt cred printre cei mai frumoşi ani ai existenţei mele. Lumea
aviatorilor este minunată, în ea se ţes poveşti adevărate cu eroi adevăraţi. Cu
sentimentul iubirii pentru manşă permanent în suflet, retrăit de fiecare dată
cu dor nestins şi sete ce-mi arde încă întregul trup de când sunt la sol.
Au fost ani cu multe satisfacţii, cu împliniri familiale nu doar profesionale! Pentru că acei ani mi-au adus casa, familia, copiii mei. Mi-au adus
personalizarea mea ca individ, devenisem o persoană respectabilă în societate, eram un pilot ce purta cu
mândrie uniforma
aviaţiei. Nu oricine putea ajunge
în poziţia mea, nu
era o profesie la îndemâna oricui. Eram privit cu
admiraţie de cei din
jur şi cred că eram demn de toată această cinste, chiar mi se cuvenea. Au fost anii în
care marmura tinereţii a făurit zelul dorinţelor pe fruntea înaltă a demnităţii mele. Eram
supus legilor severe ale aviaţiei, dar a căror valoare intrinsecă am cunoscut-o permanent, cărora m-am
dedicat în întregime.
Acum... când un aparat de zbor
îmi apare la orizont ridic mâna în semn de onor, iar salutul meu se contopeşte cu altul lansat în urmă cu ceva timp...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.