- Ai ascuns multe clipe în rama icoanelor cu aviatori până ai învăţat descântecul manşei
aparatului de zbor ?
- Cu siguranţă, multe. M-am învelit cu
mult exerciţiu
aviatic datorită unor oameni minunaţi care m-au instruit. Dintre aceştia aş aminti cu plăcere profesionişti ce pot fi consideraţi deschizători de drum pentru
mulţi tineri şi care ne-au ajutat să descoperim calităţi nedescifrate chiar de
noi înşine. Oameni ce au reuşit să scuture clopoţeii curajului la poarta visurilor
noastre şi ne-au întins braţele să zburăm. Au răscolit cu dibăcie aurul din
sufletele noastre şi l-au trecut prin propriul foc până ne-au dat forma
potrivită. Chiar dacă mă repet, aceşti oameni sunt : locotenent major Ioan
Văetuş, primul meu instructor de zbor ; căpitanul Florin Labău,
instructorul meu de la elicoptere. Îmi aduc aminte de răposaţii Victor Huci şi
Mircea Toader, amândoi morţi în urma prăbuşirii aceluiaşi avion. Îmi amintesc
cu recunoştinţă de Virgil Paliştan, de colonelul Ştefan Nicolae - primul meu
comandant de escadrilă brăilean, de ale
cărui rădăcini brăilene am aflat după vreo 30 de ani de la momentul cunoştinţei
noastre. Maiorul Dragomir Alexandru, brăilean - care chiar dacă era un dur în
profesie - mi-a lăsat o impresie
deosebită, deoarece a fost unul dintre piloţii cu mare experienţă de zbor, având
mii de ore de pilotaj efectuate în aviaţia sanitară, unde activase anterior venirii lui în Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie.
Sunt câteva nume care mi-au venit acum în
gând, însă au fost şi alţii. Ţin să precizez şi faptul că am avut o relaţie
prietenească, nu neapărat de şef – subordonat cu majoritatea piloţilor ofiţeri. Cât am activat în
aviaţie, nu a existat o
relaţie de tipul
acesta de
superior versus subaltern,
ci am avut o relaţie
de amiciţie între noi. Era şi firesc, pentru că, fiind în aceeaşi cabină, eram precum fraţii, împreună la dispoziţia
hazardului.
Iar dacă vrei şi un cumul al zborurilor strânse în
ceasornicul clipelor din şcoala militară, acestea ar fi :
-în primul an de şcoală militară am executat 171 de zboruri, totalizând un număr de 34 de
ore de zbor în dublă comandă ( alături de instructor, deci) la care se adaugă
alte 8 ore şi 30 de minute strânse pe
parcursul a 49 de zboruri efectuate în simplă comandă.
-în
anul al II-lea am executat 237 de zboruri, ( multe puncte fixe) totalizând 30 de ore de
zbor în dublă
comandă, la care se adaugă 9 ore şi 45 de minute în simplă comandă (zone şi
raiduri) parcurse în 60 de zboruri.
-anul
al III-lea de şcoală a strâns în carnetul meu 131 de zboruri în dublă comandă
şi 21 de ore de zbor, 193 de zboruri în simplă comandă cu 47 de ore şi 15
minute.
- Vorbeşte-mi despre momentul în care te-ai considerat un
aviator împlinit . După câte ore de zbor ai avut siguranţa că te numeri printre profesionişti ?
- Profesionist devii la absolvire,
odată cu obţinerea brevetului, dar împlinit nu te simţi poate niciodată!
Brevetarea o obţii la sfârşitul anului al III-lea şi îmi
amintesc că am devenit pilot profesionist după ce am executat două exerciţii: unul de 30 minute, iar altul de 12 minute, efectuând
trei aterizări. Aceste zboruri
le-am executat sub controlul pilotului inspector Vasile Pleşca.
Misiunea de pilot implică pregătire permanentă, an de an
se dau examene de licenţă pentru zbor, nimeni nu pilotează fără un examen riguros. Tehnica
zborului nu poate fi însuşită doar în câteva lecţii la simulator. Ca să devii
un pilot adevărat ai nevoie de cer, de spaţiu, de timp bun de zbor şi de
fereastra cerului larg deschisă. De măiestria unui şoim ce-şi unduieşte aripa
în oceanul imens al înălţimilor. Iar dorinţa aceea, de dincolo de tine, te
mistuie până la nimicirea temerilor ascunse în suflet şi te ajută să reverşi pe
scara norilor alte şi alte mişcări executate cu degetele prinse de manşă. Când dorinţa pleacă din tine nimic nu o poate
opri: devii o forţă de nestăvilit şi poţi ridica aripa avionului cât mai sus;
manşa devine partenerul tău şi te poartă spre altitudini la care doar ai visat.
Nu ştiu dacă împlinirea vine dintr-un număr
cât mai mare de ore de pilotaj cât din măiestria cu care reuşeşti să-ţi execuţi
zborurile. Din priceperea în care te contopeşti cu pasărea de oţel, când
şuruburile ei le simţi în trupul tău, iar fiecare piesă de-a sa se identifică
cu părţi din tine, şi… zburaţi împreună, respiraţi în acelaşi timp! Este o
chimie ce nu poate fi descrisă în cuvinte, dar pe care doar un adept al
zborului este capabil să o simtă.
De felul meu sunt un tip care învăţ repede. M-am pregătit destul înainte de a mă considera stăpânul aerului. Totuşi, dacă ar trebui să fiu
realist, niciodată nu eşti destul de pregătit, indiferent ce probă urmează să
dai. Dar… trebuie să fii în gardă permanent, să găseşti mereu cheia potrivită
pentru a deschide porţile Cerului.
Îmi amintesc de colonelul Ion Tătăranu care ne vorbea mereu despre mândria ce-o
reprezenta insigna şcolii de aviaţie. Nici îndemnurile generalului maior Aurel
Răican nu le-am uitat. Toţi aceştia ne
rosteau cuvinte demne de un aviator, de ţinuta pe care trebuie să ne-o păstrăm
permanent nealterată. Iar una din colege, Tincuţa Florea, în puţinele momente
când eram cu toţii împreună, ne amintea un fragment din Ultima furtună de Pierre Cheral, care
suna cam aşa :
Dacă dezastrele te copleşesc nu abandona, luptă nu te lăsa doborât şi mai ales nu te târî. Încearcă să rămâi drept şi demn. Dacă
vei ajunge la absoluta certitudine că te afli în faţa ultimei furtuni dăruieşte
atunci tot ceea ce ai mai bun în fiinţa ta fără să ceri şi fără să aştepţi
nimic în schimb .
Sunt cuvinte ce mi-au rămas întipărite în suflet şi care
m-au ajutat şi-n alte împrejurări ale vieţii, nu doar în meseria de aviator.
- După ce-ţi prindeai trupul în chingile scaunului
de pilot, erai nerăbdător să te înalţi sau îţi trebuiau câteva minute de încălzire, de dialog cu partenerul tău, avionul? Ai lăcrimat vreodată înaintea partenerului tău? Au fost lacrimi de teamă sau de reuşită?
- Face parte din pregătirea de zbor atingerea
aeronavei. Probabil ai auzit că primii zburători şi-au confundat aeronavele cu iubitele,
dacă mi-ai pus o
astfel de întrebare. Unii aviatori chiar spuneau că sunt mai aproape de avion decât de soţie.
Înainte de urcarea în carlingă se face verificarea aeronavei, vizita, cum o
numeam noi. Se verifică jur împrejurul aeronavei, starea acesteia,
de către mecanici. Iar contactul cu
aeronava o făceam
noi şi nu pot spune că se crease o
chimie specială între noi, deoarece nu pilotam în fiecare zi aceeaşi pasăre de oţel. Dar... despre elicopterul
preferat de mine, Alouette, pot spune că degetele mele îl
cuprindeau într-o atingere fină, îi ceream voie când păşeam în interiorul său şi-i aminteam mereu că pun viaţa mea în
mâinile sale. Îl rugam să nu uite aceasta şi să nu
mă dezamăgească. Chiar funcţiona, era modul în care ne întâmpinam la fiecare
revedere. Îl consideram o parte din mine, iar ochii mei albaştri, flămânzi de-a
cuceri orizontul, îl biruiau de fiecare dată.
Îmi plăcea să cred că răspunsul lui venea
din turaţiile motorului care erau mai zgomotoase parcă. Era precum un dans
pe care-l efectuam împreună, căruia eu îi imprimam ritmul. Şi dansam... şi pluteam prin
toate constelaţiile cerului... şi astfel mi-am
adunat cele mai bune calificative profesionale, dar şi personale. Pentru că... mă
căleam şi în calitatea mea de om, de fiecare dată când mă dăruiam elicopterului
şi cerului...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.