- Cum te-au răscolit emoţiile în momentul în
care ai urcat pentru prima dată într-un aparat de zbor? Cum a fost la primul salt cu paraşuta ?
- Primul zbor a fost în anul întâi şi l-am executat pe Aerodromul Focşani, la data de 19 aprilie 1978,
pe un avion IAR 823 de fabricaţie românească (la Fabrica de Avioane IAR Ghimbav- Braşov), avion înmatriculat cu numărul 10. Zborul a constat în 30 de
minute de aclimatizare în raionul de zbor Focşani, timp destinat recunoaşterii acestei zone. Acest
prim zbor l-am efectuat sub conducerea instructorului meu, locotenentul Ioan Văetuş şi a fost momentul acela special din cariera oricărui aviator, când am scris în catalogul
cerului prima notă, când
chipul meu s-a privit miraculos în oglinda norilor.
- După o pregătire de câteva zile a
venit momentul lansării din AN 2. Aşa că primul salt cu paraşuta l-am făcut în aceeaşi zi, 19
aprilie
1978, tot pe Aerodromul Focşani. A fost executat din avionul AN 2, cu o paraşută BG7M, inventată de
vestitul general Grigore Baştan. Saltul a fost executat de la 1000 de metri sub
supravegherea colonelului Gheorghe Stanciu. Până la urcarea în avion nu mă gândisem prea
mult la săritura propriu-zisă ( părăsirea avionului, poziţia corpului,
deschiderea paraşutei principale, pilotarea, poziţia corpului la aterizare).
Voiam, pur şi simplu, să mă las purtat de curenţii de aer, să mă aflu
pentru câteva secunde în cădere liberă pentru ca, la final, să pot spune că am
sărit şi eu cu paraşuta. Frică? Ohoooo! Cât cuprinde! Majoritatea dintre cei
zece colegi care ne îmbarcasem, aveam pe feţe cele mai stranii nuanţe de
verde. După şutul în fund - adică
plecarea din avion şi deschiderea voalurii - s-a făcut o linişte... mormântală.
Din când în când ţipete de lăstuni şi câte un strigăt de bucurie a
coechipierilor mei îmi spărgeau timpanele. Am aterizat - nu fără emoţii - chiar
lângă zebră. Şi astfel am desenat pe cer cea mai grea figură
aviatică de la începuturile mele. Am simţit că a fost momentul când
viaţa s-a jucat pe cel
mai valoros zar din buzunarul meu.
- Cum îşi învinge un tânăr
neexperimentat emoţia primului zbor pe care trebuie să îl facă singur? Cum suportă valul de transpiraţie care îi
încarcă poate fruntea şi i se prelinge pe şira spinării cuprinzându-i în
vâltoarea sa întregul trup ? Povesteşte-mi despre clipa aceea !
- Primul zbor în simplă comandă l-am făcut
cu avionul în ziua de 7 iulie 1978, cu doar trei zile înainte de împlinirea
vârstei de 22 de ani. De fapt, l-am considerat un fel de cadou pentru această aniversare. Zborul a constat în
executarea unui tur de pistă. Cu acest prilej aduc un omagiu celui care şi-a
asumat responsabilitatea de a-mi aproba ieşirea în simplă comanda, maiorului
Constantin Stoica.
La sfârşitul executării lui, nu-mi mai
amintesc sub forţa cărui impuls am cântat melodia M-a făcut mama oltean.
Timp de şapte minute am încântat colegii cu interpretarea mea, butonul staţiei
radio fiind blocat pe emisie. S-a lăsat apoi cu aplauze, probabil nu
calitatea vocii conta cred, ci... trăirea, plăcerea pe care am pus-o eu în interpretare.
Colegii m-au smuls apoi din carlinga avionului şi mi-au făcut botezul,
tăvălindu-mă prin mărăcini. Cu fundul şi cu spatele în pielea goală m-au
tăvălit fără milă prin tufele de mărăcini. Păstrez încă cu sfinţenie şi acum
maieul cu urme de sânge şi iarbă, chiar
îmi face mare plăcere când îmi aduc aminte de acele momente. Iar mama,
săraca, timp de două săptămâni a cules din trupul meu cu penseta, ghimpi şi
alte resturi ascuţite ce mi se înfipseseră în piele.
Revenind, întâiul zbor în simplă comandă a fost cu emoţiile de rigoare.
Instructorii noştri având grijă să ne formeze în aşa fel încât să nu ne facem
probleme sau să avem surprize neplăcute, mai puţin cele de ordin meteorologic
de care atunci, în acea zi sublimă nu ne-am lovit.
Primul zbor cu elicopterul l-am făcut în anul
al II-lea de şcoală, la data de 4 aprilie 1979 şi s-a desfăşurat în raionul de
zbor de la Bobocu, l-am efectuat pe un elicopter IAR 316 B (Alouette III B)
alături de căpitanul Florin Labău. Zborul cu elicopterul, de asemenea a constat în 30 de minute de
recunoaştere a raionului de zbor.
Important este şi momentul, tot din anul al
II-lea, al primului zbor de aclimatizare cu elicopterul IAR 316 B, pe care l-am
executat cu maiorul Gheorghe Grigoruţa.
Primele emoţii într-adevăr ,
atunci, la primul zbor le ai şi eşti cuprins de ele toată viaţa. Sunt emoţii frumoase, cele mai multe,
cine zice că nu le-a avut minte cu siguranţă. Emoţiile întâiului zbor, când motorul este
pus în plin, când decolezi, dezlipindu-te pentru prima dată de Pământ. Să nu uităm că nu toţi muritorii se dezlipesc de...
Pământ ! Desprinderea de care vorbesc, nu este similară cu cea prin care
urci o scară până la etajul zece,
să zicem. Nu înseamnă că te-ai dezlipit de Pământ, deoarece încă ai contact în permanenţă cu el.
În schimb, desprinderea ce-o trăieşte un aviator este specială. Odată ce ai decolat, legăturile cu Pământul s-au rupt. Eşti cuprins de o
multitudine de gânduri, nu ştii ce să faci mai întâi ! Să priveşti aparatura de bord ? Să te uiţi la
instructor să vezi cum pilotează ? Să vezi imaginile ce ţi le oferă înălţimea zborului ? Da, sunt
emoţii dar nu te cuprinde
transpiraţia ! Deoarece, practic,
nu ai timp să le
conştientizezi ! Zborurile acestea, de
aclimatizare, cum se numesc ele, ţin jumătate de oră ! Şi, deci... nu ai timp
să te pierzi în
astfel de trăiri, să
realizezi cam ce se întâmplă cu tine !
Mai târziu intervin emoţii intense,
într-adevăr, la primele viraje. Viraje de luptă executate de instructor, pe care trebuie să le urmăreşti atent. Sau mai
sunt şi emoţiile
nereuşitei, căci după
ce îţi arată instructorul o manevră îţi dă ordin să o execuţi şi tu. Iar dacă nu-ţi va ieşi aşa cum a executat-o el, ai ocazia să trăieşti câteva emoţii negative, ale nereuşitei.
Câteodată eşti atât de prins în gura
lacomă a executării unui zbor încât întreaga concentrare este canalizată pe el
şi nu ai mult timp pentru a sesiza emoţiile. Priveşti spre pământ şi totul îţi pare
din ce în ce mai mic cu cât te înalţi, iar norii te cuceresc încet cu
splendoarea lor.
Emoţii frumoase poţi scrie şi printre balizele multicolore ale
pistei la aterizare. Decolarea pare uşoară pentru toţi, însă
aterizarea implică multă măiestrie. Iar când instructorul nu îţi este alături, ai o responsabilitate mare pe umeri şi trebuie să te străduieşti să execuţi o aterizare bună.
Cum spuneam, înveţi să-ţi controlezi emoţiile. Traversezi încet
coridoarele cerului şi încerci să
imprimi măiestria aripilor româneşti cu propriile mâini. Şi astfel
începi în fiecare zi să pictezi în colţurile
din tabloul realităţii tale câte un zbor, îţi doreşti să te depăşeşti, să
pătrunzi dincolo de fericirea aceea de început, seducătoare şi primejdioasă. Centrul de greutate al
emoţiei se regăseşte
în calitatea pregătirii, a instruirii. Dacă te simţi pregătit şi ai încredere
în propriile capacităţi, păşeşti cutezător în acest prim zbor. Mie aşa mi s-a întâmplat !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.