Data:
Unitatea de învăţământ:
Clasa: a III-a
Propunător: Aria curriculară:
Om şi societate
Disciplina: Educaţie civică
Unitatea de învăţare:Trăsături morale ale persoanei
Subiectul: Recapitulare – Trăsăturile
morale ale persoanei
Tipul lecţiei: recapitulare
Locul de desfăşurare: sala de clasă
Obiective de referinţă:
1.2- să exprime oral şi în scris enunţuri
simple cu referire la situaţii diferite de viaţă cu conţinut civic
3.3- să descopere
şi să descrie într-o manieră clară şi concisă diferite relaţii sociale din
grup;
Obiective operaţionale
Cognitive
O1- să enumere
trăsăturile morale ale persoanei prin enunţuri orale sau scrise;
O2- să descrie trăsăturile morale în raport
cu situaţiile concrete de viaţă;
O3- să descopere diferitele relaţii sociale
de grup;
O4-să identifice atât propriile trăsături
morale cât şi pe cele ale colegilor.
Afective
O5-să-şi exprime
un punct de vedere personal cu privire la comportamentele identificate
Psiho-motrice
O6- să adopte o poziţie corectă în bancă în timpul lecţiei.
Strategia didactică
Metode şi procedee: conversaţia, jocul, observaţia, ciorchinele,
explicaţia, expunerea, eseul de cinci minute, cvintetul
Forme de organizare: frontal, individual, pe grupe
Mijloace de învăţământ: tabla, caiete, fişe de lucru, desenele
elevilor
Numărul de elevi:
Timp : 50 minute
Bibliografie:
-PROGRAME ŞCOLARE PENTRU CLASA A III-A EDUCAŢIE
CIVICĂ, aprobat prin ordin al
ministrului nr. 5198 / 01.11.2004
-Dumitru Radu, Gherghina Andrei, Educaţie
civică, manual pentru clasa a III-a, Editura Aramis 2005
-E.Movileanu, M.
Cical, Orientări moderne în predarea
educaţiei civice, Editura Axa,
2004
Demersul
didactic
Nr.
crt
|
Etapele lecţiei/
Timp alocat
|
Ob. op
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Resurse procedurale
|
Resurse materiale
|
Forma de ogranizare
|
Metoda de evaluare
|
1.
|
Moment organizatoric/
1 minut
|
O6
|
Stabilesc un climat propice desfăşurării activităţii.
Pregătesc
materialele necesare.
|
Se pregătesc pentru ora de educaţie
civică
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observaţie sistematică
|
|
2.
|
Verificarea temei
5 minute
|
O2
|
Verific tema. Fac discuţii pe marginea ei. Au avut ex. 2/pag. 27 din
manual, a cărui cerinţă era să motiveze decizia fiecăruia din cei doi copii,
personaje ale unei întâmplări, de a
justifica înaintea părinţilor întârzierea sosirii lor acasă.Le voi cere să
citească şi proverbele (subliniez
ce e acela un proverb, o învăţătură scrisă de oameni înţelepţi sau din popor,
născută din experienţa lor) despre
minciună şi adevăr, care fac parte tot din temă, şi de asemenea, voi face
aprecieri atât eu cât şi colegii lor, respectiv observaţii vis-a-vis de
desenele în care trebuia să-l reprezinte pe personajul lui Carlo Collodi, Pinocchio.
|
Câţiva elevi citesc rezolvarea exerciţiului din manual. Apoi, alţi elevi
vor da citire celor mai frumoase proverbe găsite.
Desenele păpuşii de lemn, Pinocchio,
vor fi expuse la panou pentru a fi apreciate de restul colegilor.
|
Conversaţia
Explicaţia
Expunerea
Turul galeriei
|
Caietele de temă
Desenele copiilor
|
Frontal
Individual
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
Captarea atenţiei
5 minute
|
Le propun spre rezolvare un aritmogrif, pe verticala căruia vor descoperi
ce trăsături pot avea persoanele (morale).
Vezi anexa 8
|
Elevii participă la găsirea soluţiei, MORALE.
|
Conversaţia
Jocul
|
Aritmogriful aşezat la tablă.
|
Frontal
|
Observaţia sistematică
|
|
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
operaţionale
2 minute
|
Scriu pe tablă data şi titlul lecţiei:,,Trăsăturile morale ale persoanei”, recapitulare.
Atrag atenţia elevilor că astăzi ne vom ocupa de toate trăsăturile morale
discutate în orele precedente şi pe care le-am reamintit (încrederea şi lipsa de încredere,
respectul şi lipsa de respect, curajul, frica şi laşitatea, bunătatea şi
răutatea, sinceritatea şi minciuna). Pe parcursul lecţiei vor trebui să
realizeze un scurt text (eseul de
cinci minute) care va conţine minim cinci propoziţii despre o anumită
trăsătură de caracter a persoanei după cum vor găsi în cerinţa fişei.
Vor lucra în 5 echipe, fiecare din cele 5 echipe va regăsi în fişă una
din trăsăturile morale ale persoanei studiată, pe baza căreia va realiza
eseul. (Vezi anexele 2, 3, 4, 5, 6).
|
Elevii ascultă cu atenţie.
Îşi notează data şi titlul în caiete.
.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Caietele de clasă
|
Frontal
|
Observaţia sistematică
|
|
5.
|
Reactualizarea cunoştinţelor
20 minute
|
O1
O2
O3
O4
O1
O4
O5
|
Reactualizarea cunoştinţelor se va face pe baza unei scheme de
recapitulare orală, realizată prin metoda CIORCHINELUI.
Scriu pe tablă elementul central al metodei, respectiv
Trăsături morale pozitive
ale persoanei. Cer elevilor să amintească fiecare trăsătură studiată în
lecţiile anterioare, pe care le voi reprezenta în ciorchine.
La fel voi proceda şi cu trăsăturile
morale negative.
(vezi Anexele
1 şi 2, ciorchinele).
-Încrederea şi lipsa de încredere;(încrederea
presupune sinceritate, cinste)
-Respectul şi lipsa de respect;(respectul
înseamnă preţuire faţă de o altă persoană)
-Curajul, frica şi laşitatea;
(curajul reprezintă vitejie, îndrăzneală)
-Bunătatea şi răutatea;
(bunătatea înseamnă blândeţe, bunăvoinţă)
-Sinceritatea şi minciuna.
Sinceritatea înseamnă a spune
adevărul).
Le cer să-mi dea pe rând un exemplu reprezentativ pentru fiecare
trăsătură în parte, urmărind prin aceasta să descoperim împreună criteriile
de diferenţiere a unor persoane. Exemple pot fi luate personajele din poveşti, desene animate ori chiar
ale lor, personale sau ale colegilor. Să prezinte situaţii în care chiar au
dovedit că posedă acea trăsătură.
Voi insista doar pe explicarea
termenilor care ţin strict de trăsăturile morale ale omului.
Îi voi împărţi pe cinci grupe şi le cer să realizeze un eseu scurt, de
minim cinci propoziţii având ca temă, una din următoarele trăsături morale:
Grupa 1.Încrederea
şi lipsa de încredere;
Grupa 2.Respectul
şi lipsa de respect;
Grupa 3.Curajul,
frica şi laşitatea;
Grupa 4.Bunătatea
şi răutatea;
Grupa 5.Sinceritatea
şi minciuna;
Fiecare din aceste teme se va regăsi în câte o
fişă pe care o va primi fiecare grupă.
După realizarea tuturor celor
cinci eseuri, cer unui elev (reprezentantul grupei) să citească eseul
realizat.
Se fac aprecieri de către colegi şi se determină modul de lucru, dacă
într-adevăt au dezbătut corect (satisfăcător) trăsătura morală respectivă.
|
Elevii participă la realizarea ciorchinelui de pe tablă dând exemple de
astfel de situaţii din care să reiasă trăsătura morală respectivă.
Exemple: încredere
Atunci când merg la concursuri şcolare au încredere în propriile forţe.
Atunci când salută pe cineva dovedesc că îi poartă respect acelei persoane.
Aviatorii dau dovadă de curaj
atunci când se avântă în zbor cu aeronavele.
Fata moşului dovedeşte bunătate
atunci când îi ajută pe cei care îi cer sprijinul.
Sinceritatea rezultă din atitudinea lor de a spune
mereu adevărul, chiar dacă au făcut o greşeală
Elevii se grupează după indicaţia propunătoarei şi realizează cerinţa
dată
Elevii lucrează la realizarea eseului, după cerinţa fişei.
(vezi anexele 2, 3, 4, 5, 6).
Fac aprecieri vis-a-vis de lucrările colegilor din celelalte grupe.
Dau calificative (oral) fiecărei grupe.
|
Ciorchinele
Conversaţia
Expunerea
|
Fişele cu tematica eseului
|
Frontal
Pe grupe
|
Aprecieri verbale
Încurajare
Eseul de cinci minute
Observaţia sistematică
Aprecieri verbale
|
6.
|
Realizarea
feed-back-ului
8 minute
|
O1
|
Le cer să realizeze un cvintet având
ca element central cuvântul persoana.
Le voi cere elevilor să aleagă 3 însuşiri ale persoanei de forma: frumoasă, de exemplu, iar la verbe să
scrie o acţiune a persoanei de forma cântând,
de exemplu, iar la final să găsească un cuvânt care să aibă acelaşi înţeles
cu persoana. Le voi scrie pe tablă cei 5 paşi ai cvintetului, astfel:
1-persoana
2-două însuşiri ale
persoanei
3-trei acţiuni pe care le
poate face persoana de forma: cântând
4-o propoziţie despre
persoană alcătuită din patru cuvinte
5-un cuvânt cu acelaşi
înţeles ca cel de la punctul 1 sau un cuvânt care denumeşte o acţiune de-a
sa.
Le cer să citească cvintetele realizate.
Exemple de posibile cvintete:
1)-persoana
-delicată, respectuoasă
-tolerând, încurajând,
oferind
-Este o fiinţă respectuoasă.
-există
2) -persoana
-frumoasă, curajoasă
-acceptând, sfătuind,
afirmând
-Îi place să trăiască.
-gândeşte
Îi întreb care cvintet le-a plăcut mai mult.
|
Elevii realizează cvintete.
Se citesc cvintetele.
Se vor aprecia cele mai reuşite.
Exemple:
1)Persoana
Frumoasă, sinceră
Învăţând, respectând,
salutând
Este un om adevărat.
Trăieşte
2)Persoana
Drăguţă, încrezătoare
Onorând, ajutând,
ascultând
Îşi ajută mereu semenii.
Omul
Elevii cu cele mai frumoase cvintete vor fi aplaudaţi de colegi.
|
Explicaţia
Expunerea
Conversaţia
|
Caietele de clasă ale elevilor
|
Individual
|
Cvintetul
Observaţia sistematică
Aprecieri verbale
Aplauzele
Colegilor
|
7.
|
Evaluarea
7 minute
|
O1
O2
|
Le dau spre rezolvare o fişă ce va cuprinde următoarele exerciţii (vezi anexa 7)
1. Completează spaţiile libere cu
termeni potriviţi:
a)Trăsătura morală opusă minciunii este.....
b)Frica înseamnă uneori....
c)Salutul este o formă ....
2. Scrie trei trăsături morale ale
fetei moşului, din povestea Fata babei
şi fata moşneagului, de Ion Creangă.
3. Scrie un proverb din
care să reiasă o trăsătură morală a unei persoane.
|
Elevii vor rezolva fişa.
1.
a).....sinceritatea
b).....lipsa curajului
c).....de respect
2.Harnică, frumoasă şi bună.
3.Omul bun e ca pâinea de grâu.
|
Explicaţia
Conversaţia
|
Fişa de evaluare
|
Individual
|
Autoevaluare
|
8.
|
Încheierea activităţii
2 minute
|
Le anunţ tema pentru acasă.
De la pagina 28 vor rezolva exerciţiul 3, care constă în a identifica
dintr-un text trăsăturile morale ale unui personaj. Le explic cerinţa.
Fac aprecieri faţă de modul cum s-au prezentat la activitatea din zi, iar
celor care s-au evidenţiat îi propun doamnei învăţătoare pentru calificative.
|
Ascultă cu atenţie, îşi notează tema.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Manualul
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
Calificative
Diplome
|
Bună ziua. se pot vedea și anexele?
RăspundețiȘtergere