Unitatea de învăţământ:
Data:
Propunător:
Clasa: a II-a
Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe
Disciplina: Matematica
Unitatea de învăţare: Elemente
intuitive de geometrie
Subiectul lecţiei: Figuri
geometrice
Tipul lecţiei: consolidare şi sistematizare de cunoştinţe
Obiective de referinţă:
2.2. să recunoască forme plane şi
spaţiale; să clasifice figuri geometrice sau obiecte după criterii variate;
2.1. să stabilească poziţii relative
ale obiectelor în spaţiu;
Obiective operaţionale
Cognitive:
O1-să recunoască
triunghiul, pătratul, cercul şi dreptunghiul;
O2-să descrie
figurile geometrice învăţate;
O3-să asocieze obiectele din mediul înconjurător cu formele geometrice
învăţate;
O4-să identifice interiorul şi exteriorul unei figuri geometrice date;
Afective:
O5-Să manifeste
interes pentru activitatea desfăşurată;
Psihomotric:
O6-să contureze
corect figurile geometrice învăţate;
Strategii
didactice
Metode şi procedee: conversaţia,
jocul, explicaţia, observaţia , exerciţiul, aprecierea verbală, încurajarea
Materiale şi mijloace didactice: manual, caietele elevilor, fişe de lucru
Forma de organizare: frontal, individual
Resurse:
Umane: 16 elevi
Temporale: 45 minute
Bibliografice:
-Rodica Chiran, Matematica, manual pentru clasa a II-a,
Editura Aramis
-Programa şcolară pentru clasele I şi a II-a, M.E.C., BUCUREŞTI, 2004
-Cîrjan F., Begu C., Metodica predării-învăţării matematicii la
ciclul primar, Editura Paralela 45,
Braşov, 2001
DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.
|
Secvenţele lecţiei/
timp
|
op
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Strategii
|
Evaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Moduri de organizare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
|
Moment organizatoric
1 min.
|
O5
|
Se asigură condiţiile organizatorice necesare unei bune desfăşurări a
lecţiei.
|
Elevii se pregătesc pentru ora de matematică.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
2.
|
Verificarea
temei pentru acasă
3 min.
|
Verific cantitativ şi calitativ tema, prin citirea orală de către elevi,
fac aprecieri, corectez eventualele greşeli.
|
Elevii îşi corectează tema, acolo unde au greşit.
|
Conversaţia
|
Caietele de teme ale elevilor
|
Frontal
|
autoevaluare
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
3.
|
Captarea
şi orientarea atenţiei
5 min.
|
O1
|
Captez atenţia elevilor cu ajutorul unei fişe, unde este desenat un clovn,
pe haina căruia elevii vor colora figurile geometrice după cerinţe:
-cu verde pătratele
-cu galben triunghiurile
-cu albastru cercurile
Vezi Anexa 1
|
Elevii colorează fişa, după indicaţia cerută de
propunătoare.
|
Jocul
|
Fişă individuală
|
Frontal
Individual
|
Observarea
Sistematică
Aprecieri verbale
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min.
|
O5
|
Anunţ titlul lecţiei “Figuri
geometrice”şi îl voi scrie pe tablă. Le amintesc elevilor că vom încerca
să consolidăm cunoştinţele despre figurile geometrice studiate, iar dacă vor
fi atenţi pe parcursul lecţiei, şi dacă vor răspunde corect la cerinţe, la
final vor primi o diplomă. Cer elevilor să noteze în caiete, titlul lecţiei.
|
Elevii îşi notează în caietele de clasă
titlul lecţiei.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observarea sistematică
Încurajarea
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
5.
|
Reactualizarea
cunoştinţelor
3 min.
|
O1
O2
O6
O3
|
Le expun jetoane în forma
următoarelor figuri geometrice :
a) b)
c) d)
şi le cer să denumească fiecare formă:
Le voi cere elevilor să îmi descrie fiecare figură:
1- Câte laturi are pătratul?
2- Câte laturi are triunghiul?
3- Cum sunt laturile dreptunghiului?
4- Cu ce asemănăm cercul?
|
Elevii vor răspunde:
a- pătrat/ 1. patru laturi
b- triunghi/2. trei laturi
c-dreptungi/3.egale două câte două
d-cerc/ seamănă cu o minge
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
Jetoane cu forme geometrice
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
||||||||||||||||||||||||||||||
6.
|
Dirijarea învăţării
15 min.
|
O1
O4
O6
|
1)Voi desena la tablă figurile geometrice
din anexa 2.
şi le cer să rezolve cerinţele:
a)câte cercuri sunt în interiorul dreptunghiului?
b) câte pătrate sunt în exteriorul dreptunghiului?
c) câte triunghiuri sunt în exteriorul şi în interiorul dreptunghiului?
d) câte figuri geometrice sunt în interiorul dreptunghiului?
e) câte cercuri şi pătrate sunt în
exteriorul dreptunghiului?
Voi continua cu ex.2) :
Le cer să afle:
-diferenţa numerelor din interiorul pătratului:
-suma numerelor din exteriorul triunghiului şi interiorul dreptunghiului;
|
1)Elevii vor rezolva anexa 2 astfel :
a)-4 cercuri sunt în interiorul dreptunghiului;
b)-2 pătrate sunt în exteriorul dreptunghiului
c)-8 triunghiuri sunt în interiorul şi-n exteriorul dreptunghiului
d)-11 figuri sunt în interiorul dreptunghiului
e)-5 cercuri şi pătrate sunt în exteriorul dreptunghiului
Rezolvările de la ex. 2 vor
fi:
70-20=50
9+5+30+21=65
|
Exerciţiul
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
7.
|
Obţinerea
performanţei
5 min.
|
O4
O6
|
Le voi da spre rezolvare o fişă, vezi anexa 3, care conţine următoarea cerinţă:
Desenează:
a)
patru
pătrate în interiorul cercului
b)
trei
dreptunghiuri în exteriorul triunghiului
-După
rezolvarea pe fişe, numesc elevi ca să o rezolvăm şi la tablă, iar
ceilalţi se vor verifica astfel.
|
Elevii rezolvă fişa.
Elevii numiţi de propunătoare desenează la tablă cerinţa exerciţiului.
|
Explicaţia
Exerciţiul
|
Fişe de lucru
|
Individual
Frontal
|
Probă scrisă
autoevaluare
|
||||||||||||||||||||||||||||||
8.
|
Asigurarea retenţiei şi a transferului
3 min.
|
O1
O2
|
Adresez următoarele întrebări:
1-Ce figuri geomerice am studiat noi?
2-Câte laturi are pătratul? Cum sunt ele?
3-Câte unghiuri are un triunghi?
4-Câte laturi are dreptunghiul? Cum sunt laturile sale?
|
Elevii vor răspunde la întrebări:
1.pătratul, drpetunghiul, cercul, triunghiul
2.patru laturi, egale
3.trei unghiuri
4.patru laturi, egale 2 câte două
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observarea sistematică
Aprecieri verbale
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
9.
|
Evaluarea
7 min.
|
O1
O4
O6
|
Le voi da spre rezolvare o fişă de lucru ( vezi anexa 4) care va avea următoarele
cerinţe:
1.Continuă
şirul figurilor geometrice:
2.
Află:
a.suma
numerelor din exteriorul cercului
b.diferenţa
numerelor din interiorul cercului
19
700
Le comunic itemii de evaluare:
-pentru rezolvarea corectă a primei cerinţe a fişei, vor primi
calificativul Suficient;
-pentru rezolvarea corectă a primei, şi încă una, din celelalte 2( a sau b) cerinţe ale fişei, vor primi calificativul Bine;
-pentru toate cele 3 cerinţe ale fişei vor primi calificativul Foarte Bine;
|
Elevii
lucrează pe fişă.
|
Explicaţia
|
Fişe de evaluare
|
Individual
|
Evaluare scrisă
|
10.
|
Încheierea
activităţii
2 min.
|
Propunătoarea face aprecieri şi observaţii despre cum s-au comportat
elevii la activitate.
Se anunţă tema pentru acasă, din caietul special, toate ex. de la pag. 94
(vezi anexa 5)
Le ofer explicaţii pentru rezolvare.
Elevii care s-au evidenţiat vor primi diplome cu menţiunea: Matematicianul
Zilei
|
Elevii sunt
atenţi, îşi notează tema.
|
Conversaţia
|
Diplome
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Încurajarea
elevilor care nu au fost activi la lecţie.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.