Data :
Unitatea de învăţământ:
Clasa : a IV-a
Propunător :
Aria curriculară : Limbă şi comunicare
Disciplina : Limba română
Unitatea de învăţare : Spaţiul şi timpul în povestire
Subiectul : Substantivul
Tipul lecţiei: sistematizare şi consolidare a cunoştinţelor
Locul de desfăşurare: sala de clasă
Numărul de elevi: 27
Resurse temporale: 50 minute
Obiective de referinţă:
1.3- să sesizeze structurile gramaticale corecte sau
incorecte dintr-un mesaj ascultat
2.5- să integreze adecvat în
exprimarea orală proprie elementele de construcţie a comunicării studiate
3.6- să recunoască în textele
studiate elemente de construcţie a comunicării învăţate
Obiective operaţionale:
Cognitive :
O1- să completeze corect schema dată despre
substantiv precizând felul, genul, numărul
şi funcţia sintactică
O2-
să identifice substantivele dintr-un text
O3-
să formeze propoziţii cu substantive date
O4-să
analizeze substantivele dintr-un text
dat
O5-să
alcătuiască propoziţii după o schemă dată
O6-să
transforme adjective şi verbe în substantive
Afective :
O7 -Să
participe cu interes la lecţie
Psiho-motrice:
O8 -să adopte o poziţie corectă
în bancă în timpul lecţiei.
ELEMENTE DE
STRATEGIE DIDACTICĂ
Metode
si procedee: exerciţiul, problematizarea, ciorchinele,
observaţia, explicaţia, conversaţia , jocul didactic.
Forme de organizare :
frontal, individual şi pe grupe
Mijloace de invatamant: fişe de lucru, planşă cu aritmogrif
BIBLIOGRAFIE:
-Curriculum
Naţional.Programe şcolare pentru
învăţământul primar
-Nuță,
Silvia, Metodica predării limbii române
în clasele primare, Editura Aramis, București, 2000
-Sofia Dolbra, Carmen Ciobanu, Manual de limba şi literatura romană,
clasa a IV-a, Editura Humanitas
Demersul didactic
Nr.
crt.
|
Etapele lecţiei/
timp alocat
|
Ob.
op.
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Resurse
procedurale
|
Resurse
materiale
|
Metode de evaluare/
Forma de organizare
|
1.
|
Moment
organizatoric
1 minut
|
O8
|
Asigur un
climat propice desfăşurării activităţii.
Fac prezenţa.
|
Elevii îşi pregătesc materialele necesare activităţii.
|
|
Cărţile şi caietele de limba română.
|
Observare
sistematică/
Frontal
|
2.
|
Captarea
atenţiei/ verificarea temei
5 minute
|
O1
|
Le dau la tablă, pe o planşă mare, spre rezolvare un aritmogrif. Vezi ANEXA
1(pagina 10).
Vor primi aritmogriful şi pe fişe şi-l vor completa în acelaşi timp cu
tabla. Vor lucra câte doi elevi pe fişa cu aritmogriful.
În acest timp verific cantitativ şi calitativ (la o parte din elevi)
tema, după ce mă asigur că nu au întâmpinat probleme în rezolvarea ei.
|
Elevii participă la rezolvarea aritmogrifului din fişă.
Câte un copil va citi definiţia rebusului, apoi va răspunde şi va trece
la planşă ca să-l completeze.
Ei lucrează şi la tablă pe o coală albă unde vor folosi markerul pentru a
nota răspunsurile corecte .
|
Jocul
|
Fişe pentru
grupe de doi elevi, planşa de la tablă.
|
Probă practică/
Frontal Individual
În perechi
|
3.
|
Anunţarea temei şi obiectivelor
operaţionale
2 minute
|
O7
|
Pornind de la soluţia pe verticala a-b, SUBSTANTIVUL, voi anunţa că vom
face exerciţii de recunoaştere şi analiză a acestei părţi de vorbire. Este o
lecţie de consolidare şi vom face cât mai multe aplicaţii pentru a ne fixa
cunoştinţele despre substantiv, să îl recunoaştem în texte, să îi stabilim
felul şi numărul. Scriu pe tablă data şi tema lecţiei, respectiv Substantivul.
|
Elevii scriu în
caiete data şi titlul lecţiei.
Sunt atenţi la
propunătoare.
|
Explicaţia
|
Caietele
elevilor, tabla
|
Observaţia
sistematică
/
Frontal
|
4.
|
Dirijarea
învăţării
20 minute
|
O2
O1
O2
O1
O2
O2
O2
O3
O6
O3
|
Propun spre
rezolvare la tablă un CIORCHINE despre substantiv, care va conţine toate
informaţiile cu privire la această parte de vorbire.
Vezi ANEXA 2
(pag.11)
După fiecare
răspuns corect le voi cere elevilor să dea şi exemple.
Cerinţele
ciorchinelui vor fi:
-Ce este
substantivul?
-De cate
feluri este substantivul?
-Ce
denumeste substantivul comun? (cer exemple)
-Ce
denumeste substantivul propriu? Dati-mi exemple de substantive proprii!
-Câte
numere are substantivul?(cer exemple)
-Cate
genuri are substantivul? (cer exemple)
Daţi exemple de
substantive ce denumesc:
-fiinţe: floare, om
-lucruri: tablou,pix…
-fenomene ale naturii:ceaţă ploaie,
brumă..
-însuşiri:frumuseţe, urâţenie
-stări sufleteşti:
bucurie,tristeţe,durere
-acţiuni:lupta, cântatul, defilare,
mersul;
În timpul completării ciorchinelui de la tablă, voi aşeza pe banca
fiecărui elev o fişă care va conţine următoarele exerciţii, pe care le vom
rezolva la tablă, pe rând.
Vezi ANEXA 3. (pag.12)
Rezolvarea o vom scrie la tablă şi elevii şi-o vor nota în caietele de
clasă.
Anexa va conţine următoarele exerciţii:
1.Alege forma corectă :
Toamnele bogată a
trecut .
Toamna
De pe coama dealurilor
se zăreşte
iarna .
dealului
Au plecat pasărea
călătoare .
păsările
Iernile friguroasă a sosit .
Iarna
2. Căutaţi substantivele din următorul şir de
cuvinte şi grupaţi-le pe categoriile date:
chitara, vine,
copil, eu, carte, aleargă, oaie, brumă, ploaie.
fiinte /lucruri /fenomene ale naturii
…………………………………
3.Schimbaţi
verbele şi adjectivele în substantive :
bucuros-
tânăr-
liniştit-
a lumina-
se plimbă-
a vorbi-
Alcătuiţi enunţuri cu
cuvintele :
păsările,
Mihai, alune, Sora- soarelui.
Analizează aceste substantive.
|
Elevii vor
răspunde:
Substantivul este partea de vorbire care denumeşte fiinţe, lucruri, fenomene
ale naturii, stări sufleteşti, acţiuni.
Substantivul
este de două feluri:comun si propriu.
Substantivul comun denumeste obiecte de acelasi fel.( masă, carte)
Substantivul propriu denumeste aumite fiinţe, lucruri, pentru a le
deosebi de celelalte din clasa lor, fiind nume de persoane, de localităţi, de
ţări, de animale etc.
(Maria,
Dunărea, Grivei, Brăila)
Substantivul
are două numere: singular si plural
Sg.
copil/ pl.copii
Sg.măr/
pl. mere
Substantivul
are trei genuri: feminin, masculin şi neutru.
(fem. masă/
mas. copil/ neutru scaun)
Elevii
dau exemple conform cerinţei propunătoarei.
Elevii
rezolvă exerciţiile propuse.
Toamna
bogată a trecut.
De pe
coama dealului se zăreşte iarna.
Au plecat
păsările călătoare.
Iarna
friguroasă a sosit.
Fiinţe=
copil, oaie
Lucruri
=chitara, carte
Fenomene =
brumă, ploaie
Elevii schimbă forma gramaticală a cuvintelor
date.
Bucurie
Tinereţe
Linişte
Lumină
Plimbare
Vorbă
Elevii
alcătuiesc propoziţii cu substantivele date şi le analizează.
Păsările ciripesc în crâng.
Mihai merge la şcoală.
Veveriţa strânge alune.
Sora-soarelui o ajută pe Lizuca.
Păsările=s.com,
plural, feminin
Mihai= s.
propriu, masculin
Alune=s.com,
plural, feminin
Sora-soarelui=s.propriu,
feminin.
|
Ciorchinele
Exerciţiul
Conversaţia
Conversaţia
Exerciţiul
Exerciţiul
Exerciţiul
Explicaţia
Exerciţiul
Problematizarea
Exerciţiul
|
Tabla clasei
Fişe
Tabla
Caietele
elevilor
|
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
Observaţia
sistematică
Aprecieri
verbale
Aprecieri
verbale
/
Frontal
Individual
|
5.
|
Obţinerea performanţei
3 minute
|
O6
|
Se cere elevilor să alcătuiască o propoziţie după schema următoare :
S + p.sec. +
P + p.sec
S.com adj. V
s.com.
Schema o voi scrie pe tablă iar elevii vor nota rezolvarea pe caietul de
clasă al unui membru al grupei.
|
Elevii formulează
enunţul respectând schema dată.
Un elev vine la
tablă şi scrie un enunţ potrivit.
Trandafirii roşii au înflorit în grădină.
|
Explicaţia
Exerciţiul
Problematizarea
|
Caietele de
notiţe
|
Se lucrează în
perechi de câte 2 elevi.
Monitorizare
Încurajare
|
6.
|
Realizarea feed-back-ului
7 minute
|
O2
|
Le propun un joc, pe grupe
(fiecare rând va fi considerat o grupă).
Primul copil spune un substantiv, iar următorul elev va rosti un
substantiv care va începe cu sunetul de final al substantivului rostit anterior.
Se va omite cele care se termină cu sunetul ,,î” şi se va continua cu un
substantiv care va începe cu sunetul ,,i”
în această situaţie, ştiut fiind faptul că nu există cuvinte care încep cu
sunetul ,,î”. Dacă un elev nu ştie să spună un substantiv, grupa sa va fi
depunctată.
|
Elevii vor participa cu interes.
De exemplu: primul substantiv rostit de către elevul
care va da startul jocului, dacă va fi ,,casa”, se va continua cu ,,alune”,
apoi ,,elefant”, topor” etc.
|
Jocul
|
|
Aprecieri verbale
Se lucrează pe
grupe.
|
7.
|
Evaluarea
10 minute
|
O2
O4
|
Se dă elevilor spre rezolvare o fişă de evaluare a cunoştinţelor. Mă
asigur că au înţeles cerinţa.
Vezi anexa 4 (pag.13)
Le cer după rezolvare să schimbe
fişa cu colegul şi să se corecteze unul pe celălalt.
|
Elevii rezolvă
fişa de evaluare.
|
Explicaţia
Activitate
individuală
|
Fişe de
evaluare
|
Evaluare în
perechi
|
8.
|
Încheierea
activităţii
2 minute
|
|
Fac aprecieri faţă de modul în care au răspuns la ora de limba şi
literatura română. Voi acorda diplome elevilor care s-au evidenţiat pe
parcursul orei.
Se stabileşte tema pentru acasă şi se dau câteva detalii cu privire la
modul de rezolvare.
|
Elevii ascultă aprecierile şi primesc diplomele de participare la lecţie.
Elevii notează tema pentru acasă. Vor primi un exerciţiu din manual.
|
Conversaţia
|
Diplome
|
Aprecieri
verbale
Calificative
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.