Unitatea de învăţământ:
Data : 30.03.2012
Propunător:student Spiţă (Vîju) Cornelia
Grupa : Pregătitoare
Domeniul de activitate: DEC
(domeniul estetico-creativ)
Tema anuală: Când, cum şi de ce se întâmplă ?
Tema săptămânii: Meseria,
brăţară de aur
Tema zilei: Meseria preferată
Mijloc de realizare: pictură
Tipul activităţii: consolidare de cunoştinţe şi deprinderi
Locul de desfăşurare : sala de grupă
Obiective
de referinţă :
-
să
obţină efecte plastice , forme spontane şi elaborate prin tehnici specifice
picturii ;
-
să recunoască elemente ale limbajului plastic şi
să diferenţieze forme şi culori în mediul înconjurător .
Obiective operaţionale:
Pe parcursul şi
la sfârşitul activităţii copiii vor fi capabili :
Cognitive:
O1-să aplice
informaţiile despre meserii, în rezolvarea sarcinilor date ;
O2-să redea prin
pictură o meserie
O3- să folosească
culorile corespunzatoare lucrării ce urmează să fie efectuată
O4-să descrie
lucrările proprii sau ale celorlalţi copii, ţinând cont de aspectul lor,
originalitate , bogăţia de elemente .
Motrice :
O5-să utilizeze
corect materialele de lucru
O6- să păstreze
poziţia corectă a corpului în timpul desfăşurării activităţii
Afective:
O7- să manifeste
încredere în forţele proprii şi interes pentru activitate ;
O8-să lucreze cu
plăcere în vederea realizării unor lucrări originale .
Strategii didactice
Metode şi procedee:
-conversaţia
, observaţia , explicaţia, expunerea, exerciţiul, turul galeriei .
Material didactic:
- distributiv : planşe de lucru , pensule
, acuarele , apă , şerveţele, panou .
- demonstrativ : jetoane demonstrative cu
diferite meserii
Forme şi tehnici de evaluare:
-observarea
comportamentului verbal şi nonverbal al copiilor
- aprecieri
verbale
-expoziţia
lucrărilor realizate
-recompense
Resurse temporale: 35 -40 de minute
Resurse umane: 17 preşcolari
Forme de organizare: frontal şi individual
BIBLIOGRAFIE:
ü
„Programa activităţilor
instructiv-educative în grădiniţa
de copii”,
Ed. V&Integral, Bucureşti, 2005.
ü
“Aplicarea noului curriculum pentru
educaţie timpurie – o provocare?”,
Coordonator Laurenţia Culcea, Ed. Diana,
Bucureşti, 2008
ü
„Curriculum pentru învăţământ preşcolar (3
– 6 / 7 ani )”, M.E.C.T.
– 2008
Pe parcursul
zilei copii vor lucra pe centrele de
interes, astfel:
Știinţã: Măsurarea
timpului
Joc de rol: De-a
vânzătorul
Artã: Ceasul
preferat- desen
Nisip şi apă: Tipuri
de ceasuri: clepsidră, orologiu, ceas de mână
DOMENII EXPERIENŢIALE:
DLC: Joc didactic
interdisciplinar „Oameni cărora le
mulţumim”
DEC: picturã „Meseria
preferatã”
SCENARIUL ZILEI
ADP: Activitatea începe cu
întâlnirea de dimineaţã.
Salutul:” Bunã dimineaţa,
copii!” Se continuã cu prezenţa şi completarea calendarului naturii.
Împãrtãşirea cu ceilalţi: Educatoarea
le reaminteşte copiilor: ,,V-am rugat sã discutaţi cu pãrinţii voştri despre
meseria pe care ei o au, ca sã descoperiţi ce meserii pot avea oamenii.
Haideţi, să vedem ce poveşti aţi aflat!
Activitatea de grup: Pe
„scaunul povestitorului”, copiii vor prezenta ceea au aflat şi considerã cã
este necesar sã afle şi ceilalţi.
ALA: Se adresează copiilor următoarele
întrebări:
-Ce meserii cunoaşteţi copii?
-De ce credeţi voi că îşi aleg oamenii diferite
meserii?
-De ce este important să
cunoaştem o meserie?
Dupã
ce rãspund la întrebãri, copiii sunt îndrumaţi la centrele de interes, unde vor avea posibilitatea sã descrie şi sã
intuiascã materialele descoperite. Cu
ajutorul jetoanelor vor descoperi diverse meserii şi uneltele necesare acestora
(Știinţã), vor învãţa câte ceva din tainele meseriei de vânzător
(Joc de rol) şi vor desena pe fişa
de lucru ceasul preferat (Artã).
Rutinele vor fi: La ce oră vin la grădiniţă? – formând deprinderea de a fi punctual;
Tranziţii: Ceasul
Activităţile
utilizate pe parcursul
zilei, vor da
posibilitatea copiilor sã
se manifeste, sã acţioneze, sã
interacţioneze, cu ceilalaţi, sã
adreseze întrebãri şi
sã le afle rãspunsurile.
După desfăşurarea activităţilor de la centrele de interes, se analizează
produsele obţinute, copiii înţelegând eficienţa muncii lor pe centre.
Activitatea la DEC, se va
derula astfel:
DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
crt
|
Secvenţele
lecţiei / timp
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea copiilor
|
Metode şi
procedee
|
Mijloace
|
Forma de organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment organizatoric
1 minut
|
Aerisesc sala de grupă;
Aranjez mobilierul în sala de grupă şi pregătesc materialul didactic
necesar pe măsuţe;
Asigur liniştea pentru buna desfăşurare a activităţii
|
Elevii se
aşează pe scăunele şi sunt atenţi la propunătoare.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
2.
|
Captarea
atenţiei
3 minute
|
Se va realiza prin descoperirea panoului cu diferite imagini ce
reprezintă meserii.
Copiii vor fi invitaţi să le privescă.
|
Preşcolarii vor privi cu atenţie
meseriile reprezentate pe jetoane: şofer, agent de circulaţie, vânzător,
frizer etc.
|
Expunerea
Exerciţiul
|
Jetoane cu
diferite meserii
Panou
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
3.
|
Anunţarea temei şi obiectivelor
2 minute
|
Le cer copiilor
să privească către materialele de pe măsuţe şi să-mi spună ce activitate cred
ei că vom desfăşura.
Anunţ tema: Meseria preferată
Le spun că trebuie să se gândească fiecare la o meserie, pe care poate o
au părinţii lor, sau alta, la care visează, pe care au regăsit-o chiar şi-n
imaginile de la panou, şi va trebui să o redea prin pictură. Le amintesc că trebuie să
folosească corect instrumentele de lucru, să fie cât mai originali în
creaţiile lor şi să surprindă cât mai bine meseria preferată, prin cât mai
multe elemente care-i sunt specifice.
Îi anunţ că
cele mai frumoase planşe vor fi premiate.
|
Copiii recunosc
după materiale că vor desfăşura o activitate de pictură şi se arată încântaţi
.
|
Explicaţia
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
4.
|
Dirijarea învăţării
15 minute
|
Efectuarea unor
exercitii pentru încălzirea musculaturii fine a mâinilor.
1. închidem şi
deschidem pumnii
(boboc- floare)
2.Ploaia - atingerea mesei cu varful
degetelor
imitând căderea stropilor de ploaie; (pic-pic-pic)
3.Morişca înainte/ înapoi.
Le cer să facă
intuirea materialului didactic:
Priviţi şi
spuneti ce aveţi pe măsuţe?
Continui să le
explic sarcina de lucru, şi anume: vor
picta imaginea cu meseria preferată
Îi motivez pe copii ca să picteze
planşe cât mai frumoase amintindu-le că la sfârşitul activităţii se va premia
cea mai reuşita pictură.
Se insistă
asupra poziţiei corecte a corpului. Se orientează atenţia copiilor asupra
aspectului estetic al lucrării şi a curăţeniei la masa de lucru.
Le urez : Spor la lucru!
-Pe parcursul lucrului îi voi îndruma pe cei care cer ajutorul;
-îi anunţ din timp când trebuie să finalizeze lucrarea, deoarece trebuie
să se încadreze în timp, ca să se poată desfăşura şi celelalte activităţi din
zi.
|
Copiii fac exerciţiile de încălzire a musculaturii fine a mâinilor, după
indicaţia propunătoarei.
Preşcolarul numit va face intuirea materialelor de pe măsuţe, iar
ceilalţi îl urmăresc cu atenţie.
Copiii îşi
exprimă dorinţa de a picta meseria aleasă.
|
Exerciţiul
Conversaţia
Explicaţia
|
Planşe,
acuarele,
apă,
şerveţele,
pensule,
jetoane cu
meserii
|
frontal
|
Observarea
sistematică
Încurajarea
|
5.
|
Realizarea
Feed-back-ului
5 minute
|
1.Care a fost
tema picturii realizată de voi, copii?
2. Ce meserii
aţi surprins în desenele voastre?
3.Ce meserii
recunoaşteţi în desenele colegilor?
|
Preşcolarii vor răspunde astfel:
1.Meseria preferată
La întrebările 2 şi 3, răspunsurile vor varia, spre exemplu: agent de circulaţie,
şofer, brutar, cofetar, frizer, vânzător etc., după caz.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
6.
|
Evaluarea
activităţii
10 minute
|
Lucrările copiilor le expun la panou, care se transformă într-o galerie
expoziţională.
Voi chema copiii la panou
şi le cer să aleagă lucrarea pe care ei ar
premia-o şi, de asemenea, le cer să argumenteze alegerea făcută.
Voi aplauda alături de copii, lucrările selectate pentru premiere.
|
Preşcolarii aleg pe rând lucrările preferate şi explică alegerea făcută.
De exemplu: am ales această lucrare deoarece a
surprins toate elementele specifice meseriei pe care o redă, culorile sunt
alese corespunzător, s-a lucrat îngrijit etc.
|
Conversaţia
Explicaţia
Turul galeriei
|
Lucrările
finale ale copiilor
|
Frontal
|
Evaluare orală
Aplauze
|
7.
|
Încheierea
activităţii
2 minute
|
Voi face aprecieri asupra lucrărilor, asupra comportamentului copiilor şi voi
recompensa munca copiilor oferindu-le stimulente, dar şi diplome pentru
lucrările cele mai reuşite.
|
Preşcolarii
sunt atenţi la propunătoare.
|
Conversaţia
|
Recompense
Diplome pentru
cele mai reuşite lucrări
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.