Proiect didactic, DEC (domeniul estetico-creativ), Meseria preferată


Unitatea de învăţământ:
Data : 30.03.2012
Propunător:student Spiţă (Vîju) Cornelia
Grupa : Pregătitoare
Domeniul de activitate: DEC  (domeniul estetico-creativ)
Tema anuală: Când, cum şi de ce se întâmplă ?
Tema săptămânii: Meseria, brăţară de aur
Tema zilei: Meseria preferată
Mijloc de realizare: pictură
Tipul activităţii: consolidare de cunoştinţe şi deprinderi
Locul de desfăşurare : sala de grupă

 Obiective de referinţă  :
-          să obţină efecte plastice , forme spontane şi elaborate prin tehnici specifice picturii ;
-          să  recunoască elemente ale limbajului plastic şi să diferenţieze forme şi culori în mediul înconjurător .
Obiective operaţionale:
Pe parcursul şi la sfârşitul activităţii copiii vor fi capabili :

Cognitive:
O1-să aplice informaţiile despre meserii, în rezolvarea sarcinilor date ;
O2-să redea prin pictură o meserie
O3- să folosească culorile corespunzatoare lucrării ce urmează să fie efectuată
O4-să descrie lucrările proprii sau ale celorlalţi copii, ţinând cont de aspectul lor, originalitate , bogăţia de elemente .
Motrice :
O5-să utilizeze corect materialele de lucru
O6- să păstreze poziţia corectă a corpului în timpul desfăşurării  activităţii
Afective:
O7- să manifeste încredere în forţele proprii şi interes pentru activitate ;
O8-să lucreze cu plăcere în vederea realizării unor lucrări originale .


Strategii didactice
Metode şi procedee:
-conversaţia , observaţia , explicaţia, expunerea, exerciţiul,  turul galeriei .
Material didactic:
distributiv : planşe de lucru , pensule , acuarele , apă , şerveţele, panou  .
demonstrativ : jetoane demonstrative cu diferite meserii
Forme şi tehnici de evaluare:
-observarea comportamentului verbal şi nonverbal al copiilor
- aprecieri verbale
-expoziţia lucrărilor realizate
-recompense
Resurse temporale: 35 -40 de minute
Resurse umane: 17 preşcolari
Forme de organizare: frontal şi individual



BIBLIOGRAFIE:
ü      „Programa  activităţilor  instructiv-educative  în  grădiniţa  de  copii”,
      Ed. V&Integral, Bucureşti, 2005.
ü      “Aplicarea noului curriculum pentru educaţie timpurie – o provocare?”, 
      Coordonator Laurenţia Culcea, Ed. Diana, Bucureşti, 2008
ü      „Curriculum pentru învăţământ preşcolar (3 – 6 / 7 ani )”, M.E.C.T. – 2008
Pe parcursul zilei copii vor lucra pe centrele de interes, astfel:

Știinţã: Măsurarea timpului
Joc de rol: De-a vânzătorul
Artã: Ceasul preferat- desen
Nisip şi apă: Tipuri de ceasuri: clepsidră, orologiu, ceas de mână
DOMENII EXPERIENŢIALE:
DLC: Joc didactic interdisciplinar „Oameni cărora le mulţumim”
DEC: picturã  „Meseria preferatã
SCENARIUL ZILEI
ADP: Activitatea începe cu întâlnirea de dimineaţã.
Salutul:” Bunã dimineaţa, copii!” Se continuã cu prezenţa şi completarea calendarului naturii.
Împãrtãşirea cu ceilalţi: Educatoarea le reaminteşte copiilor: ,,V-am rugat sã discutaţi cu pãrinţii voştri despre meseria pe care ei o au, ca sã descoperiţi ce meserii pot avea oamenii. Haideţi, să vedem ce poveşti   aţi aflat!
Activitatea de grup: Pe „scaunul povestitorului”, copiii vor prezenta ceea au aflat şi considerã cã este necesar sã afle şi ceilalţi.
ALA: Se adresează copiilor următoarele întrebări:
            -Ce meserii cunoaşteţi copii?
            -De ce credeţi voi că îşi aleg oamenii diferite meserii?
             -De ce este important să cunoaştem o meserie?
    Dupã ce rãspund la întrebãri, copiii sunt îndrumaţi la centrele de interes, unde vor avea posibilitatea sã descrie şi sã intuiascã materialele descoperite.  Cu ajutorul jetoanelor vor descoperi diverse meserii şi uneltele necesare acestora (Știinţã), vor  învãţa câte ceva din tainele meseriei de vânzător (Joc de rol) şi vor desena pe fişa de lucru ceasul preferat (Artã).
Rutinele vor fi: La ce oră vin la grădiniţă? – formând deprinderea de a fi punctual;
Tranziţii: Ceasul
            Activităţile utilizate  pe  parcursul  zilei,  vor  da  posibilitatea  copiilor  sã  se  manifeste, sã  acţioneze, sã  interacţioneze, cu  ceilalaţi, sã adreseze  întrebãri  şi  sã  le afle  rãspunsurile.
După desfăşurarea activităţilor de la centrele de interes, se analizează produsele obţinute, copiii înţelegând eficienţa muncii lor pe centre.

Activitatea la DEC, se va derula astfel:


DEMERSUL DIDACTIC


Nr.
crt
Secvenţele
lecţiei / timp
Activitatea propunătoarei
Activitatea copiilor
Metode şi
procedee
Mijloace
Forma de organizare
Evaluare

1.
Moment organizatoric

1 minut
Aerisesc sala de grupă;
Aranjez mobilierul în sala de grupă şi pregătesc materialul didactic necesar pe măsuţe;
Asigur liniştea pentru buna desfăşurare a activităţii
Elevii se aşează pe scăunele şi sunt atenţi la propunătoare.
Conversaţia

Frontal
Observarea
sistematică

2.
Captarea
atenţiei

3 minute
Se va realiza prin descoperirea panoului cu diferite imagini ce reprezintă meserii.
Copiii vor fi invitaţi să le privescă.
Preşcolarii  vor privi cu atenţie meseriile reprezentate pe jetoane: şofer, agent de circulaţie, vânzător, frizer etc.
Expunerea

Exerciţiul
Jetoane cu diferite meserii

Panou
Frontal
Observarea
sistematică

3.

Anunţarea temei şi obiectivelor

2 minute
Le cer copiilor să privească către materialele de pe măsuţe şi să-mi spună ce activitate cred ei că vom desfăşura.
Anunţ tema: Meseria preferată
Le spun că trebuie să se gândească fiecare la o meserie, pe care poate o au părinţii lor, sau alta, la care visează, pe care au regăsit-o chiar şi-n imaginile de la panou, şi va trebui să o redea prin pictură. Le amintesc că trebuie să folosească corect instrumentele de lucru, să fie cât mai originali în creaţiile lor şi să surprindă cât mai bine meseria preferată, prin cât mai multe elemente care-i sunt specifice.
Îi anunţ că cele mai frumoase planşe vor fi premiate.

Copiii recunosc după materiale că vor desfăşura o activitate de pictură şi se arată încântaţi .

Explicaţia

Conversaţia

Frontal
Observarea
sistematică

4.
Dirijarea învăţării

15 minute
Efectuarea unor exercitii pentru încălzirea musculaturii fine a mâinilor.
1. închidem şi deschidem pumnii
(boboc- floare)
2.Ploaia - atingerea mesei cu varful
degetelor imitând căderea stropilor de ploaie; (pic-pic-pic)
3.Morişca înainte/ înapoi.
Le cer să facă intuirea materialului didactic:
Priviţi şi spuneti ce aveţi pe măsuţe?
Continui să le explic sarcina de lucru, şi anume: vor picta imaginea cu meseria preferată

Îi  motivez pe copii ca să picteze planşe cât mai frumoase amintindu-le că la sfârşitul activităţii se va premia cea mai reuşita pictură.
Se insistă asupra poziţiei corecte a corpului. Se orientează atenţia copiilor asupra aspectului estetic al lucrării şi a curăţeniei la masa de lucru.
Le urez : Spor la lucru!
-Pe parcursul lucrului îi voi îndruma pe cei care cer ajutorul;
-îi anunţ din timp când trebuie să finalizeze lucrarea, deoarece trebuie să se încadreze în timp, ca să se poată desfăşura şi celelalte activităţi din zi.

Copiii fac exerciţiile de încălzire a musculaturii fine a mâinilor, după indicaţia propunătoarei.






Preşcolarul numit va face intuirea materialelor de pe măsuţe, iar ceilalţi îl urmăresc cu atenţie.

Copiii îşi exprimă dorinţa de a picta meseria aleasă.


Exerciţiul




Conversaţia









Explicaţia






Planşe, acuarele,

apă,
şerveţele,
pensule,
jetoane cu meserii



frontal



Observarea sistematică






Încurajarea



5.
Realizarea
Feed-back-ului

5 minute
1.Care a fost tema picturii realizată de voi, copii?
2. Ce meserii aţi surprins în desenele voastre?
3.Ce meserii recunoaşteţi în desenele colegilor?

Preşcolarii vor răspunde astfel:
1.Meseria preferată
La întrebările 2 şi 3, răspunsurile vor varia, spre exemplu: agent de circulaţie, şofer, brutar, cofetar, frizer, vânzător etc., după caz.

 Conversaţia

Frontal
Aprecieri verbale

6.
Evaluarea
activităţii

10 minute
Lucrările copiilor le expun la panou, care se transformă într-o galerie expoziţională.
Voi chema copiii la panou
şi le cer să aleagă lucrarea pe care ei ar premia-o şi, de asemenea, le cer să argumenteze alegerea făcută.
Voi aplauda alături de copii, lucrările selectate pentru premiere.

Preşcolarii aleg pe rând lucrările preferate şi explică alegerea făcută.
De exemplu: am ales această lucrare deoarece a surprins toate elementele specifice meseriei pe care o redă, culorile sunt alese corespunzător, s-a lucrat îngrijit etc.
Conversaţia

Explicaţia

Turul galeriei
Lucrările finale ale copiilor
Frontal
Evaluare orală

Aplauze

7.
Încheierea
activităţii

2 minute
Voi face aprecieri asupra lucrărilor,  asupra comportamentului copiilor şi voi recompensa munca copiilor oferindu-le stimulente, dar şi diplome pentru lucrările cele mai reuşite.
Preşcolarii sunt atenţi la propunătoare.
Conversaţia
Recompense

Diplome pentru cele mai reuşite lucrări
frontal
Aprecieri verbale



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.