Data:
Clasa: a III-a
Unitatea
de învăţământ:
Propunător:
Aria curriculară: Matematică şi
ştiinţe ale naturii
Disciplina: Ştiinţe ale naturii
Unitatea de învăţare:
Transformări în natură
Subiectul lecţiei: Soarele şi
Pământul
Tipul lecţiei: predare- învăţare
Obiective de referinţă:
1.3 - să comunice în forme diverse observaţii şi
comparaţii asupra corpurilor studiate şi asupra experimentelor realizate
2.4. - să aplice observaţia ca demers al
cunoaşterii de tip ştiinţific
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O.1-să descrie în enunţuri simple mişcările
Pământului (de rotaţie şi de revoluţie);
O2 – să precizeze procesul de succesiune a
zilelor şi a nopţilor;
O.3 -să explice formarea anotimpurilor ca
efect al mişcării Pământului;
O.4.- să specifice importanţa Soarelui pentru
planeta Pământ;
Motrice:
O.5.- să păstreze o
poziţie corectă în bancă pe parcursul desfăşurării activităţii
Afective:
O.6.- să manifeste interes pentru
transformările din lumea înconjurătoare
Stratedia
didactică:
a) metode şi procedee: conversaţia, observaţia, explicaţia, exerciţiul,
jocul didactic;
b) mijloace de învăţământ: manuale
cu textul suport, globul pământesc,fişe de lucru, divese surse enciclopedice
aduse de elevi, texte cu ghicitori;
c) forme de organizare: frontal şi
individual
Resurse:
-Temporale: 50 minute
-Umane:
-Bibliografice:
-Curriculum
naţional. Programe şcolare pentru
învăţământul primar. Bucureşti 1998
-Nastasia
Tomescu şi colaboratorii, Ştiinţe ale
naturii – manual cls. a III – a, Ed. LVS Crepuscul, 2005
-D.
Pârâială, “Ştiinţe ale naturii” auxiliar al manualelor alternative – clasa a
III – a, Ed. Euristica, Iaşi
DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.
|
Momentele lecţiei/ timp
|
Ob.
op.
|
Elemente de conţinut
|
Resurse
|
Evaluare
|
|||
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
metode
|
mijloace
|
forma de organizare
|
||||
1.
|
Moment
organizatoric
1 min
|
-Pregătirea celor necesare pentru lecţie;
- Asigurarea liniştii şi ordinii
|
Elevii se pregătesc pentru activitate, îşi
pregătesc cărţile şi caietele de ştiinţe;
|
conversaţia
|
frontal
|
observaţia
|
||
2.
3.
|
Captarea
atenţiei
2 min.
Reactualizarea cunoştinţelor
3 min.
|
Le citesc câteva ghicitori. Vezi anexa 1.
Adresez
câteva întrebări despre cunoştinţele anterioare, respectiv despre părţile
componente ale corpului uman.
-Care
sunt părţile componente ale corpului uman?
-Care
sunt oragnele interne ale corpului?
-Denumiţi
organele de simţ ale omului?
De asemenea,
întreb elevii despre anotimpul în care suntem şi despre cel care tocmai s-a
încheiat. Ce schimbări au observat ei în natură.
-Ce este
Pământul?
-Ce alte planete
cunoaşteţi?
-Ce ştiţi despre
Sistemul Solar?
-De ce este posibilă viaţa pe Pământ?
|
-Elevii ghicesc:
1.soarele
2.anotimpurile
3.ziua şi noaptea
Răspunsurile elevilor vor fi:
-cap, trunchi, membre
-inimă, plămâni,stomac, rinichi
-nas, gură, ochi, urechi, piele
Elevii răspund că
suntem în anotimpul primăvara, că temperaturile sunt mai ridicate faţă de iarna
care a trecut când era foarte frig.
Pământul este
planeta pe care trăiesc oamenii, este singura unde s-a descoperit viaţă.
Viaţa pe pământ
este posibilă datorită căldurii şi luminii produse de soare, care sunt
benefice pentru viaţă.
|
jocul
conversaţia
|
conţinutulghicitorilor
|
frontal
frontal
|
evaluare orală
evaluare orală
|
|
4.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
2 min.
|
O6
|
Îi anunţ că vom descoperi
cum influenţează Soarele viaţa de pe Pământ
şi care sunt consecinţele mişcării Pământului în jurul Soarelui şi în
jurul axei sale.
Astăzi vom face o
călătorie imaginară în cosmos, vom înţelege cum se formează ziua şi noaptea
şi vom discuta despre anotimpuri.
Pentru aceasta
voi trebuie să observaţi cu atenţie ilustraţiile din manual şi să răspundeţi
corect la întrebările de acolo.
Scriu titlul
lecţiei pe tablă :
Soarele şi Pământul
|
Elevii îşi
exprimă curiozitatea pentru a descoperi noile cunoştinţe;
-Îşi notează în
caiete titlul lecţiei;
|
-
conversaţia
|
frontal
|
observaţia sistematică
|
|
5.
|
Dirijarea
învăţării
25 min.
|
O1
O2
O3
|
Întrebări:
-Cum se numeşte planeta pe care locuim?
Observaţi
imaginea cu planetele. Ce se află în
centrul acesteia? A câta planetă este
Pământul începând de la Soare?
-Numesc un elev
să citească textul din manual;
Apoi, mă asigur că
au înţeles cele citite în noua lecţie.
-Soarele s-a
format acum aprox. 5 milioane de ani dintr-un nor de gaze şi praf. El
răspândeşte în jur căldură şi lumină, dar nu în mod egal.
- Pământul –Planeta Albastră- este a treia planetă
de la Soare;
Pământul se roteşte( mişcare de revoluţie)
în jurul Soarelui timp de 365 de zile şi 6 ore, adică un an. Din patru în
patru ani, anul are 366 de zile. Datorită mişcării Pământului în jurul
Soarelui, acesta nu este încălzit uniform pe toată suprafaţa lui şi astfel se formează anotimpurile. Care
sunt cele patru anotimpuri pe care le întâlnim la noi în ţară?
Planeta Pământ se învârte în jurul axei
sale. Face o rotaţie totală în 24 de ore. Aceasta este durata unei zile. Pe
partea luminată şi încălzită a pământului este zi, iar pe partea opusă ,
neluminată, este noapte.
Aşadar,Pământul
nu stă nemişcat. El se mişcă în mai multe feluri. O dată în jurul axei sale, (rotaţie)
dând naştere zilelor şi nopţilor( în 24 de ore) dar şi mişcarea pe care o face
în jurul Soarelui,(mişcarea de revoluţie) pe un drum numit orbită. (365 zile
şi 6 ore)
De aceea, la patru ani apare încă o zi,
februarie având 29 zile.
Notez pe tablă:
Reţine:
-Mişcare de revoluţie este mişcarea efectuată de
Pământ în jurul Soarelui, timp de un an- anotimpuri;
-Mişcare de rotaţie este mişcarea efectuată de
Pământ în jurul axei sale, timp de 24 de ore- zile şi nopţi;
|
-
Elevii răspund
Pământ sau Terra.
Observă Soarele
şi apoi poziţia Pământului.( urmăresc o planşă cu Sistemul solar)
A treia planetă.
Elevul numit
citeşte, ceilalţi îl urmăresc atenţi.
-Anotimpurile
sunt: primăvară, vară, toamnă, iarnă;
-ascultă explicaţiile şi răspund când li se
adresează întrebări
Elevii îşi notează în caiete, la cerinţa
propunătoarei, ideile principale;
|
-conversaţia
-explicaţia
-observaţia
-exerciţiul
conversaţia
|
- planşe ilustrative,
-globul pământesc unde se observă rotirea
pământului în jurul axei sale
caietele elevilor
|
frontal
-
frontal
|
observaţie sistematică
evaluare orală
|
6.
|
Obţinerea
performanţei
5 min
|
O4
|
Aşadar, să ne
amintim:
1.-Câte planete ştim
că sunt în sistemul nostru solar?
2.-Unde se află
Soarele?
3.-De ce este posibilă
viaţa pe Pământ?
4. –A câta
planetă de la Soare este Pământul?
|
Elevii răspund astfel:
1.- În sistemul solar există nouă planete: MERCUR, VENUS, PAMÂNT, MARTE, JUPITER, SATURN,
URANUS, NEPTUN şi PLUTO.
2. -Soarele este steaua aflată în centrul sistemului
nostru solar.
4. A treia
planetă.
|
conversaţia
|
ilustraţia cu planetele Sistemului Solar
|
frontal
|
evaluare orală
|
7.
|
Asigurarea
retenţiei şi transferului
7 min
|
O3
|
Adresez
întrebările:
1.- Cine cauzează
apariţia zilelor şi a nopţilor?
- Cum apar
anotimpurile?
-Câte zile are
fiecare lună a anului?
-De ce luna
februarie are 29 de zile la fiecare 4 ani?
-Dacă anul 2004 a
fost un an bisect, care vor fi următorii 3 ani bisecţi?
|
1.Mişcarea pământului în jurul axei sale.
2.În urma mişcării Pământului în jurul
Soarelui, în 365 de zile şi 6 ore.
3.Deoarece cele 6 ore cumulate în 4 ani, dau
o nouă zi, care se adaugă lunii februarie.
4. 2008, 2012, 2016;
|
conversaţia
|
frontal
|
evaluare orală
|
|
8.
|
Evaluare
5 min.
|
O1
O3
O5
|
-Distribui fişe
de evaluare elevilor;
|
-Elevii rezolvă fişa
|
evaluare scrisă
|
fişe de evaluare
|
individual
|
autoevaluare
|
9.
|
Încheierea
activităţii
1 min.
|
Fac aprecieri finale
şi observaţii în funcţie de răspunsurile primite şi de atenţia elevilor.
Se apreciază
pozitiv participarea clasei şi prin calificative participarea unor elevi.
-Anunţ tema
pentru acasă, din rubrica: ,,Aplică ce ai învăţat”, unde au de realizat
pentru fiecare anotimp din an un desen reprezentativ.
|
-Elevii ascultă aprecierile şi observaţiile
propunătoarei şi-şi notează tema pentru acasă.
|
conversaţia
|
manualele
elevilor
|
frontal
|
aprecieri verbale
|
Anexa 1
,, Galben ca puful de pui
Străluceşte şi e mare
Agăţat în cer de-un cui
Pălărie rotitoare.
Ziua-l vezi iar noaptea nu-i,
Pe pământ e ca o floare.” (Soarele)
Sursa: www.PovestiCuTalc.ro
,,Tata soare
Patru fete are:
Prima îngheţată,
A doua dezgheţată,
A treia rodeşte,
A patra strânge şi agoniseşte.
Împreună soarele nu le-ntâlneşte;
Să vedem, cine ghiceşte?” (Anotimpurile)
,,Sunt două surori în lume
Neasemenea la nume:
Una albă, luminată,
Și alta neagră, întunecată,
Se gonesc prin lumea lungă
Și nu pot să se ajungă”. ( Noaptea
și ziua)
Sursa: http://ghici-ghicitori.blogspot.ro/2012/01/ghicitoare-despre-noapte-si-zi.html
Fişă de evaluare
Pământul. Soarele
1.Completează:
Când partea globului este luminată
de soare acolo este.......................
În ..............ore, Pământul face o mişcare de rotaţie completă.
Pământul se roteşte în jurul Soarelui într-un interval
de..........................
2. Încercuieşte răspunsul corect:
Pământul este:
a.
o planetă
b.
o stea
c.
o formă de relief
Mişcarea de rotaţie a Pământului se
realizează:
a. în jurul Soarelui
b. în jurul axei sale
c. în jurul Lunii
Axa imaginară a Pământului uneşte:
a.
continente
b.
mări şi oceane
c.
polii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.