Clasa I
Categoria
activităţii: matematica
Subiectul: Găseşte repede şi bine!
Mijloc
de realizare: joc didactic
Tipul
activităţii: consolidare de priceperi şi deprinderi
Locul
de desfăşurare: sala de clasă
Scopul activităţii:
-formarea conceptului de număr şi cifră
-efectuarea unor operaţii de adunare şi
scădere cu 1-2 unităţi în limitele 1-10.
Sarcina
didactică:
-să recunoască jetonul cu numărul indicat de
zar şi să denumească vecinii unui număr dat
-să adune numărul de pe zarul aruncat de copil
cu numărul 1 sau 2 indicat de zarul care nu va fi rotit
Regulile
jocului:
-un copil aruncă zarul şi numeşte numărul
indicat, un altul numeşte vecinii numărului respectiv şi aşează jetoanele
reprezentative la panou.
Elemente
de joc: mânuirea zarului, aplauze, stimulente
Obiective
operaţionale
O1-să numească numărul indicat de zar
O2-să recunoască vecinii numerelor indicate
O3-să efectueze operaţii de adunare şi scădere
cu două unităţi prin calcul oral
O4- să rezolve problema din versuri printr-o
operaţie de adunare
O5-să compună probleme după exerciţiile date
O6-să rezolve individual sarcina din fişa de
lucru
Afective
O7-să manifeste interes pentru activitate
Motrice
O8-să păstreze poziţia corectă pe scăunele
Strategia
didactică:
Metode
şi procedee: conversaţia, observaţia, explicaţia,
exerciţiul, jocul
Mijloace: 2 zaruri mari, panou, jetoane
cu cifre, fişe de lucru, tablă, cretă
Forme
de organizare: frontal şi individual
Resurse
temporale: 35 minute
Resurse
umane: 16 preşcolari
Resurse
bibliografice:
-Curriculum
pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani), MECT- 2008
-Dumitru Gherghina, Oprescu Nicolae şi un grup
de autori, ,,Metodica activităţilor
instructiv-educative în învăţământul preprimar”, Editura DIDACTICA Nova,
Craiova-2007
-Mihaela Neagu, Georgeta Beraru: ,,Activităţi matematice în grădiniţă”,
îndrumar metodologic, Editura AS’S,
1995
Demersul didactic
Nr.
crt
|
Etapele
activităţii/
timp
|
Ob.
op
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea
copiilor
|
Metode
şi procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma
de
organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment
Organizatoric
1
min.
|
|
Aerisesc sala de
grupă şi creez o atmosferă optimă desfăşurării activităţii. Pregătesc mesele
şi scaunele după modelul de la şcoală.
Urmăresc intrarea
copiilor în sală şi aşezarea lor pe scăunele.
|
Copiii sunt
atenţi la propunătoare şi se aşează pe scăunele.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Observaţia sistematică
|
2.
|
Captarea
atenţiei
3
min.
|
|
Mă voi adresa
copiilor:
În drum spre
grădiniţă, un copil m-a întrebat: Câţi
pitici din povestea Albei-ca-
Zăpada ar mai rămâne, dacă unul
din ei s-ar rătăci?
I-am spus că vă
voi întreba pe voi, deoarece, cu siguranţă, ştiţi răspunsul la această
întrebare. Veţi merge la şcoală în curând şi ştiţi să număraţi şi să
socotiţi.
Care este
răspunsul copii? Aşadar să ne reamintim numerele:
-Câţi pitici avea Alba-ca-Zăpada?
-Dacă unul s-ar rătăci câţi ar rămâne?
|
Preşcolarii sunt curioşi să descopere jocul
propus şi răspund la întrebări.
7 pitici avea Alba-ca-Zăpada
-6 pitici ar rămâne
|
Conversaţia
Explicaţia
|
|
Frontal
|
Observaţia sistematică
Aprecieri
verbale
|
3.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
operaţionale
2 min.
|
|
Astăzi ne vom
juca jocul:
,, Găseşte repede şi bine!”
Sarcina jocului
este de a recunoaşte numărul pe care îl va indica zarul aruncat de un copil,
să numiţi vecinii numărului respectiv cu 1-2 unităţi mai mult sau mai puţin.
Apoi ne vom aminti cum rezolvăm şi compunem probleme după exerciţii date.
|
Copii sunt atenţi la sarcinile jocului pe
care le anunţă propunătoarea.
|
Explicaţia
Expunerea
|
|
Frontal
|
Observaţie sistematică
|
4.
|
Dirijarea
Învăţării
20 min.
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
Reactualizez
cunoştinţele însuşite anterior, cerându-le să numere, în lanţ, crescător de
la 1 la 10, iar apoi să numere descrescător. Cer copiilor să-mi numească
vecinii numerelor: 4, 6, 8 şi 9 .
Trec apoi la explicarea
sarcinii jocului:,, Găseşte repede şi
bine!”
pe care-l vom efectua.
Varianata I: Voi folosi un zar
pe care un copil îl va arunca. Jetonul cu
numărul la care se va opri zarul va fi expus la panou şi un alt copil
va numi şi va aşeza vecinii acelui număr.
Se repetă
exerciţiul de 2-3 ori, iar apoi se va cere unui copil să indice numărul care
este cu 1, respectiv 2 unităţi mai mare decât cel indicat de zar şi de
asemenea să găsească vecinii.
Varianta a II a jocului va fi
să rezolve o problemă:
,,Doi pisoi pândesc un ţel/ Vor să prindă un şoricel/
Şi-ncă doi vin să ajute/ Câţi pisoi pândesc în curte?”
Numesc un copil
să scrie operaţia corespunzătoare la tablă, cu cretă.
(2+2=4)
Varianta III a jocului:
Să compună probleme după un exerciţiu dat:
2+2=4
şi
7-2= 5
Folosind cele
două exerciţii pe care le scriu la tablă, solicit copiilor să formuleze probleme
cu operaţii de adunare şi scădere.
|
Preşcolarii răspund
după cerinţele propunătoarei.
Numără crescător,
descrescător şi numesc vecinii numerelor indicate.
Varianta I:
,,Găseşte repede
şi bine”!
Exemplu:
Zarul indică 5.
Numărul cu o unitate mai mare este 6, iar vecinii lui 6 sunt 7 şi 5.
La panou sunt
afişate aceste numere.
Preşcolarii
continuă după acest model jocul.
Varianta II: ,,Găseşte
repede şi bine”!
Rezolvă corect
problema:
2+2=4 pisoi
Varianta III: ,,Găseşte
repede şi bine”!
Posibile probleme
compuse de către preşcolari:
Ionuţ are 2 caiete. Mai primeşte în dar două. Câte
caiete are acum băiatul?
Ana are 7 creioane. Îi dăruieşte două Mariei. Câte
creioane mai are Ana?
Răspunsurile
corecte sunt aplaudate de colegi.
|
Conversaţia
Exerciţiul
Jocul
Exerciţiul
|
Zar
Jetoane cu cifre
Panou
Tablă
Cretă
|
Frontal
|
Observaţie sistematică
Aprecieri verbale
Aplauze
|
5.
|
Realizarea
Feed-back-ului
2 min.
|
|
-Cum se numeşte
jocul de astăzi ?
-Ce fel de
exerciţii am făcut?
|
Jocul: ,,Găseşte repede şi bine”!
-Am făcut exerciţii
de recunoaştere a numerelor şi a vecinilor acestora.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
6.
|
Evaluarea
activităţii
5 min.
|
O5
|
Le dau
preşcolarilor spre rezolvare o fişă de lucru (anexa 1). Le explic sarcinile de lucru. Fişa conţine 6 situaţii
de învăţare, în care trebuie să recunoască vecinii numerelor şi o problemă
ilustrată, care necesită o operaţie de adunare cu două unităţi.
|
Preşcolarii
rezolvă sarcina din fişă.
Sunt atenţi
atunci când propunătoarea le corectează fişa.
|
Explicaţia
Exerciţiul
|
Fişe de lucru
|
Individual
|
Evaluare scrisă
|
7.
|
Încheierea
activităţii
2 min.
|
|
Fac aprecieri
asupra modului în care au lucrat în fişe şi cum s-au prezentat la activitate.
Le dau tonul cântecelului: ,,Şade raţa
pe butoi”.
Le ofer
stimulente.
|
Preşcolarii ascultă cu atenţie.
Cântă cu toţii ,, Şade raţa pe butoi”.
|
Conversaţia
|
Stimulente
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Anexa
1
NUME Data: 10 mai 2012
Fişă de lucru
1. Scrie, în
casuţele libere, vecinii numerelor:
|
|
|
|
|
|
7 4 9
|
|
|
|
|
|
8 6 5
2. Printre tufele de iarbă se jucau 7 iepuraşi. Au mai venit la joacă încă 2. Câţi
iepuraşi se joacă acum ?
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.