Unitatea de învăţământ:
Data : 22.03.2012
Propunător:student Spiţă (Vîju) Cornelia
Domeniul de activitate: DLC (Limbă şi comunicare)
Tema anuală: Cum, când şi de ce se întâmplă?
Temă proiect: În simfonia anotimpurilor
Tema săptămânală: Vestitorii primăverii
Tema zilei: ,,Primăvara”,
de Vasile Alescandri
Mijloc de realizare: memorizare
Tipul activităţii: predare-învăţare
Scopul activităţii:
-Formarea deprinderii de a memora şi de a reproduce voluntar şi logic
versurile poeziei;
-Îmbogăţirea vocabularului activ cu noi cuvinte şi expresii
despre anotimpul primăvara
Obiective operaţionale
Pe parcursul şi la sfârşitul activităţii, copiii vor fi capabili:
Cognitive
O1-Să
memoreze logic versurile;
O2-Să
recite corect şi expresiv (ton, pauze, gesturi) ;
O3-Să-şi
exprime trăirile afective sugerate de textul poeziei;
O4- Să reţină aspecte
caracteristice ale primaverii;
O5-Să alcătuiască
propoziţii folosind cuvintele noi;
Afective
O6.Să manifeste interes pentru
activitatea desfăşurată;
Psihomotrice
O7.Să adopte o
poziţie corespunzătoare pe scăunele pe tot parcursul activităţii ;
Strategii didactice
Metode şi procedee: Conversaţia,
demonstraţia, explicaţia, exerciţiul, expunerea, observaţia, explozia stelară
Mijloace didactice: textul poeziei, planşe cu anotimpul primăvara,
laptop cu prezentare power point ale versurilor poeziei Primăvara şi, de asemenea, fondul muzical al cântecelului Vine, vine primăvara!
Forma de organizare: frontal şi individual
Forme şi tehnici de evaluare:
-observarea
comportamentului verbal şi nonverbal al copiilor
- aprecieri
verbale
-recompense
Resurse:
Umane: 17 preşcolari
Temporale: 40-45 minute
Bibliografice:
-Alecsandri, V., Poezii, Editura Cartex, Bucureşti, 2007
-Programa activităţilor instructiv –
educative în grădiniţa de copii ; Bucureşti 2000.
-Documentar metodic pentru activităţile de
educare a limbajului la preşcolari ; Bucureşti 2002
Demersul
didactic
Nr.
crt
|
Etapele lecţiei/
timp
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea copiilor
|
Metode şi procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma de
organizare
|
Evaluare
|
|
1.
|
Moment organizatoric
1min
|
Pentru buna
desfăşurare a activităţii voi avea în vedere următoarele :
- aerisirea sălii de grupă
- aşezarea scăunelelor în semicerc
- pregătirea materialului didactic
- intrarea şi aşezarea ordonată a copiilor
în clasă
Salutul.
|
- Copiii intră
în sala de grupă şi se aşează pe scaune.
|
Conversaţia
|
|
frontal
|
Observaţia
sistematică
|
|
2.
|
Captarea şi orientarea atenţiei
5 min
|
Se va realiza
prin deschiderea unei scrisori electronice primită de la Zâna Primăvară.
|
Copiii sunt
atenţi la conţinutul scrisorii de la Zâna Primăvară şi privesc curioşi către
laptop, unde se derulează mesajul sub formă de pps cu imagini şi versuri ale
poeziei Primăvara,
de V.
Alecsandri.
|
Expunerea
|
Laptop cu
pps-ul
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
|
3.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min
|
Astăzi vom
învăţa poezia pe care ne-a trimis-o Zâna, iar la sfârşitul lecţiei, dacă veţi
fi atenţi, veţi şti să o recitaţi şi voi.
Zâna aşteaptă
veşti, pe care eu i le voi trimite, şi îi voi spune, cât de bine o să vă
descurcaţi la activitatea de astăzi.
|
Copiii răspund
bucuroşi că vor învăţa poezia şi doresc să o
impresioneze pe Zână.
|
Explicaţia
|
|
frontal
|
Observaţia
sistematică
|
|
4.
|
Dirijarea învăţării
15 min.
|
Recitarea model
a poeziei de către propunătoare:
Primăvara, de Vasile Alecsandri
A trecut iarna geroasă Câmpul iată-l înverzit, Rândunica cea voioasă La noi iarași a sosit. ……………………….. Dintr-o creangă-n alta zboară Sturzul galben aurit, Salutare, primăvară, Timp frumos, bine-ai venit!
…………………………….
Cântă cucu-n dumbrăvioară
Pe copacul înflorit, Salutare, primăvară, Timp frumos, bine-ai venit!
Menţionez că vestitorii
primăverii fac parte din lumea plantelor
( ,,copac înflorit,, câmp
înverzit), dar şi din lumea păsărilor
(cucul, sturzul, rândunica).
Voi explica cuvintele noi:
Câmp înverzit= loc acoperit cu verdeaţă
Sturzul=pasăre migratoare cu penajul alb-gălbui
Dumbrăvioară=un loc cu flori şi copaci
Se memorează poezia pe
fragmente logice, fiecare fragment fiind reluat în legătură logică cu cel
următor.
Voi recita prima strofă, pe rând (cu 2-3 copii),
cu fiecare copil în parte pentru a verifica pronunţia corectă a
cuvintelor.
Voi
recita astfel, pe rând, prima strofă, cu un copil, apoi prima şi cu a doua strofă, cu alţi copii.
Voi repeta de 2-3 ori, pentru a mă asigura că au
memorat versurile.
La fel
se va proceda şi cu ultima strofă, reluându-se de fiecare dată şi primele
două strofe ale poeziei.
|
Copiii ascultă
cu atenţie poezia.
Copiii răspund
la cerinţele propunătoarei.
Alcătuiesc o
propoziţie cu fiecare cuvât nou:
Eu alerg pe un câmp înverzit.
Sturzul s-a aşezat pe o creangă într-un copac.
În dumbrăvioară păsările şi-au început
concertul.
Se exerseaza memorarea
poeziei individual, cu fiecare copil, antrenând ceilalţi copii să ajute dacă
copilul numit se încurcă.
Copiii sunt încurajaţi şi apreciaţi într-un
climat de bucurie şi de stimulare a
efortului depus de fiecare.
|
Expunerea
Conversaţia
Exerciţiul
|
Textul poeziei
|
Frontal
Frontal
Frontal şi
individual
|
Observaţia
sistematică
Încurajarea
Aplauze
Încurajarea
Aplauze
|
|
5.
|
Atingerea performanţei
5 min.
|
Numesc un
preşcolar să recite poezia în totalitate.
|
Preşcolarul
recită poezia.
|
Expunerea
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
Aplauze
|
|
6.
|
Realizarea feed-back-ului
5min.
|
1.Cum s-a numit
poezia de astăzi?
2.Cine este
autorul acestei poezii?
3.Ce s-a
întâmplat cu câmpul?
4.Cum întâmpinăm
primăvara?
5.Despre ce
păsări am aflat că au sosit?
|
1.Primăvara
2.Vasile Alecsandri
3.Câmpul era
înverzit.
4.Cu bucurie,
cu urarea de: ,,Bine-ai venit!”
5.Rândunica,
sturzul galben, cucul.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
7.
|
Evaluarea
10 min.
|
După ce împart
preşcolarii pe 5 grupe, le cer să alcătuiască întrebări legate de poezia
învăţată, folosind metoda exploziei stelare.
|
Cine? Cine a sosit în dumbrăvioară?(rândunica)
Ce? Ce făcea cucul în dumbrăvioară? (cânta )
De ce?De ce era câmpul înverzit?(fiindcă sosise
primăvara)
Când? Când a venit timpul frumos?(primăvara)
Cum? Cum era sturzul?(galben aurit)
|
Explozia
stelară
|
Steluţele cu
întrebări
|
Pe grupe
|
Evaluare orală
|
|
8.
|
Încheierea activităţii
2 min.
|
Voi face aprecieri generale asupra modului în care copiii au recitat
poezia, felul în care ei
s-au comportat în timpul activităţii.
Pentru meritul lor Zâna ’’Primăvară’’ le va oferi recompense (ecusoane
în formă de flori), iar apoi, le voi da
tonul ca să cântăm un cântec specific anotimpului: Vine, vine primăvara, pe fond muzical, şi astfel, se face
tranziţia spre următoarea activitate din programul zilei.
|
Preşcolarii
ascultă aprecierile şi observaţiile propunătoarei, şi cântă, cu toţii,
cântecul propus.
|
Jocul
|
Ecusoane cu flori
Laptop cu fond
muzical
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
Recompense
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.