Unitatea de învăţământ:
Data:
Propunător:
Clasa: a II-a
Aria curriculară: Arte
Disciplina: Educaţie plastică
Unitatea de învăţare: Compoziţia
echilibrată a spaţiului plastic
Tema plastică : Punctul ca element de limbaj plastic
Subiectul lecţiei: „Peisaj de primavară”
Tipul lecţiei: formare de priceperi şi deprinderi
Obiective
de referinţă:
4.2- să compună un spaţiu plastic folosind elementele de limbaj şi
amestecurile studiate
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1- să exemplifice schimbările care au loc în anotimpul primăvara , pe baza
propriei experienţe de cunoaştere ;
O2- să realizeze o compoziţie plastică folosind punctul
ca element de limbaj plastic
O3- să evalueze obiectiv
lucrările proprii şi pe cele ale colegilor cu ajutorul criteriilor de evaluare
stabilite .
Motrice:
O4- să folosească materialele de lucru corespunzător ;
Afective:
O5-să participe cu
plăcere şi interes la activitate în vederea dezvoltării gustului estetic şi a
receptivităţii plastice;
Strategii didactice:
Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, observaţia,
demonstraţia, exercitiul , jocul
didactic.
Forme de organizare: frontal şi individual
Mijloace didactice: CD”Anotimpurile”- Vivaldi , coli de
desen, pensule, acuarele, şerveţele, vase cu apă, diplome;
Resurse temporale : 45 minute
Resurse umane: 16 elevi
Resurse bibliografice
-Stan L., Stan I, Dorobanţu G., Ghiţă E., „Educaţie
plastică”-ghid privind proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de
predare- învăţare- evaluare,
cls. I–IV, Editura
Aramis, 2002
- „ Programa şcolară pentru clasele I
şi a II-a, Educaţie plastică, Bucureşti, 2003
-site: http.didactic.ro
Demersul didactic
Nr.
crt.
|
Etapele
lecţiei
|
op
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma
de organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment
Organizatoric
1 minut
|
Stabilesc ordinea şi disciplina, verific dacă toţi elevii au tot ce le
este necesar pentru buna desfăşurare a activităţii.
|
Elevii îşi
pregătesc materialele: acuarele, pensule, vase cu apă, planşe, şerveţele.
|
Conversaţia
|
acuarele, pensule, planşe,
vase cu apă
şerveţele
|
frontal
|
Observaţia
sistematică
|
|
2.
|
Captarea
atenţiei
5 minute
|
O1
|
Port o discuţie
cu elevii despre anotimpul în care ne aflăm –primavara- semnele sosirii
primăverii , frumuseţea naturii trezite la viaţă , activităţile oamenilor
Voi conduce discuţia spre evidenţierea multitudinii de culori specifice
acestui anotimp.
Pornesc cd-player-ul şi îi invit să asculte melodia ,,Anotimpurile”,
a lui Vivaldi. Îi întreb ce le sugerează această muzică, cum ar reda ei
într-o pictură imaginile sugerate de muzica, pe care le-am oferit-o spre ascultare.
|
Elevii sunt atenţi, răspund şi
menţionează semnele primăverii, explozia de verde şi faptul că au înflorit minunat, în culori vii, florile de
primăvară: liliacul, narcisele, lalelele etc.
Ascultă cu
atenţie muzica care se aude în fundal.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
cd-player cu
melodia ,,Anotimpurile” a lui
Vivaldi
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
3.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
operaţionale
1 minut
|
Anunţ elevii că vor trebui să obţină, în aceasta oră de educaţie plastică,
o compoziţie plastică echilibrată, cu subiectul “Peisaj de primăvară”
(dau indicaţii metodice specifice temei)
|
Elevii ascultă
cu atenţie şi îşi exprimă încântarea cu privire la subiectul pe care îl vor
realiza.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Frontal
|
Observaţia sitematică
|
||
4.
|
Dirijarea
învăţării
25 minute
|
O2
O4
O5
|
Voi demonstra
elevilor modul de utilizare al punctului în compoziţia plastică. Le
reamintesc ce este punctul şi cum pot fi punctele : Punctul este urma obţinută prin atingerea instrumentului de scris pe
un suport – cretă pe tablă, creion pe foaie etc. Punctele pot fi de diferite
mărimi şi forme ( rotundă, triunghiulară, pătrată, romb, steluţă ş.a.) şi
culori. După modul în care le grupăm, ele pot sugera
ordine/ dezordine, aglomerare/ aerare.
Voi conduce apoi discuţia spre existenţa culorilor în natură , cu exemple
pentru fiecare :
- albastru dechis – cerul ;
- galben – soarele ;
- verde – iarba ;
-alb , roz – florile pomilor
-cafeniu
– trunchiul copacilor ;
- roşu
, galben , albastru – florile de câmp;
Solicit elevilor începerea lucrului, le urez
spor la lucru şi îi urmăresc îndeaproape, dând indicaţii individuale şi
sugestii, acolo unde este nevoie.
|
Elevii urmăresc cu atenţie indicaţiile şi
demonstraţia propunătoarei.
Elevii realizează lucrările pe fondul muzical oferit de cântecul
despre primăvară: „Anotimpurile”
de Vivaldi.
|
Conversaţia
Explicaţia
Demonstraţia
Exerciţiul
|
Acuarele
Pensule
Planşe albe
Vase cu apă
Şerveţele
cd-player-ul cu muzica lui Vivaldi
|
Frontal
Individual
|
Aprecieri verbale
Încurajarea
Observaţia sistematică
|
5.
|
Fixarea
cunoştinţelor şi realizarea feed-back-ului
2 minute
|
1-Ce temă am
realizat noi astăzi la ora de educaţie plastică?
2- Ce element de limbaj plastic am folosit?
3-Ce rol a avut acesta în lucrările voastre ?
|
Elevii vor răspunde astfel:
1-Peisaj de primăvară
2- punctul
3.de a realiza o compoziţie plastică armonioasă, echilibrată
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
6.
|
Evaluarea
activităţii
10 minute
|
O3
|
După ce vor termina elevii de pictat,
strâng toate lucrările şi le voi expune la panou, în faţa clasei.
Analiza lucrărilor o vom face printr-un joc intitulat:,,La magazin”.
Un elev va fi denumit a fi vânzătorul, iar ceilalţi elevi care vor veni
să aleagă lucrările, vor fi consideraţi, pe rând, cumpărători.
Le voi cere elevilor-cumpărători să
aleagă o lucrare, apreciind astfel
lucrarea după criteriile cunoscute din activităţi anterioare .
· A realizat elementele
specifice compoziţiei ?
· A folosit culorile indicate temei?
· A folosit nuanţele culorilor
sugerate de primăvară?
· Compoziţia este echilibrată ,
atrăgătoare , originală ?
La sfârşit voi
,,cumpăra”şi eu un desen, pe care-l
voi considera reuşit şi, de asemenea, unul care nu a respectat cerinţele
temei.
|
Elevii-cumpărători vor
veni, pe rand, la panou şi vor alege câte un desen, vor argumenta alegerea
(privind corectitudinea , aspectul estetic , acuratetea) şi, de asemenea, vor
alege şi un desen pe care-l consideră nereuşit şi pe care nu l-ar
cumpăra, argumentându-şi alegerea.
Lucrările selectate vor fi aplaudate.
Toate lucrările
elvilor vor primi diplome.
|
Conversaţia
Expunerea
Explicaţia
Jocul
|
Lucrările elevilor
Panoul de expunere al lucrărilor
Diplome
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aplauze
|
Încheierea
activităţii
1 minut
|
Voi face
aprecieri generale asupra modului de lucru al elevilor şi asupra modului de evaluare a lucrărilor.
Voi încuraja
elevii care nu s-au evidenţiat la activitate.
|
Elevii ascultă cu atenţie.
|
Conversaţia
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.