Proiect didactic, Educarea limbajului, joc didactic


Data: 10 mai 2012
Unitatea de învăţământ:
Grupa: pregătitoare
Propunător: student Spiţă Vîju Cornelia
Categoria activităţii: Educarea limbajului
Mijloc de realizare: joc didactic
Tema activităţii: ,,De-a şcoala
Tipul activităţii: consolidare de priceperi şi deprinderi
Scopul:
- dezvoltarea  limbajului şi a capacităţii de comunicare orală  sub aspect fonetic, lexical, al structurii gramaticale şi al expresivităţii
-stimularea interesului de a deveni şcolari
Sarcina didactică:
  Fiecare copil va scoate din ghiozdan  câte o rechizită şcolară, pe care o va denumi corect. Se vor face exerciţii de educare a limbajului cu ajutorul cuvântului găsit.
Regulile jocului:
Un copil scoate un obiect din ghiozdan şi-l denumeşte. Recunoaşte sunetul cu care începe cuvântul. Desparte în silabe ( şi le numără) cuvântul respectiv.Un alt copil alcătuieşte o propoziţie cu cuvântul respectiv. Se numără cuvintele propoziţiei prin bătăi din palme şi se reprezintă grafic, la tablă, cuvintele propoziţiei.
Elemente de joc: mânuirea materialelor, surpriza, aplauze,  stimulente
Obiective operaţionale
Cognitive:
O1-să denumească corect obiectele prezentate
O2-să formuleze propoziţii cu cuvântul care denumeşte obiectul respectiv
O3-să precizeze numărul cuvintelor din propoziţie
O4-să despartă în silabe  cuvintele date
O5-să reprezinte grafic numărul silabelor din cuvinte
O6-să recunoască locul unui cuvânt într-o propoziţie
Afective:
O7-să manifeste interes pentru activitate
Motrice:
O8- să păstreze o poziţie corespunzătoare pe scăunele pe parcursul desfăşurării activităţii


Strategia didactică
Resurse:
Metode şi procedee: conversaţia, observaţia, explicaţia, exerciţiul, expunerea, jocul
Mijloace : ghiozdan plin cu diferite  rechizite şcolare, imagini cu şcolari
Forma de organizare: frontal şi individual
Umane: 16 preşcolari
Temporale: 35 minute
Bibliografice:
-Curriculum pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani), MECT- 2008
-Dumitru Gherghina, Oprescu Nicolae şi un grup de autori, ,,Metodica activităţilor instructiv-educative în învăţământul preprimar”, Editura DIDACTICA Nova, Craiova-2007
-Ghid pentru proiecte tematice – abordarea în manieră integrată a activităţilor în grădiniţă, Editura Humanitas, 2005
Locul de desfăşurare: sala de grupă

Demersul didactic


Nr.
Crt.
Etapele lecţiei/ timp

Activitatea propunătoarei
Activitatea preşcolarilor
Metode şi procedee
Mijloace
didactice
Forma de organizare
Evaluare

1.
Moment organizatoric
1 min.

Creez o atmosferă optimă desfăşurării activităţii. Aşez măsuţele şi scăunelele după modelul de la şcoală.
Copiii se aşează pe scăunele şi sunt atenţi la propunătoare.
Conversaţia

Frontal
Observaţia sistematică

2.
Captarea atenţiei

1 min.

În drum spre grădiniţă am întâlnit un coleg de-al vostru mai mare care v-a trimis ceva. Ştiţi ce este acesta?
(expun ghiozdanul).



Copiii sunt încântaţi de prezenţa ghiozdanului şi îşi exprimă curiozitatea de a descoperi ce se ascunde în el.
Conversaţia

Expunerea
Ghiozdanul cu rechizite
Frontal
Observaţia
sistematică

3.
Anunţarea temei şi obiectivelor

1 min.


O8
Astăzi vă propun un joc care se numeşte: ,,De-a şcoala”. Deoarece în curând voi veţi merge la şcoală, haideţi să descoperim împreună ce ar trebui să cuprindă ghiozdanul vostru de anul viitor, cel de şcolar. Voi veţi fi şcolari! Iar un şcolar se exprimă corect în propoziţii. Trebuie să recunoaşteţi toate obiectele pe care voi le veţi folosi atunci când veţi fi şcolari, să alcătuiţi propoziţii cu cuvintele care le denumesc, să le despărţiţi în silabe şi să recunoaşteţi locul unui cuvânt într-o propoziţie.
Preşcolarii reţin denumirea jocului propus: ,,De-a şcoala”.
Expunerea

Explicaţia
Ghiozdanul cu rechizite
Frontal
Observaţia
sistematică

4.
Dirijarea învăţării

20 min.

O1


O2


O3


O4


O5


































O6
Înainte de a începe jocul propriu-zis şi de a invita un preşcolar să deschidă ghiozdanul, le prezint imaginea unui şcolar (şcolăriţă).
-Ce vedeţi în această imagine?
-Formulaţi propoziţii despre această imagine!
-Câte cuvinte are propoziţia găsită?
Despărţiţi cuvântul şcolar în silabe şi indicaţi numărul acestora.
Solicit copiilor să bată din palme de atâtea ori câte silabe are cuvântul.
Varianta I a jocului:
Invit pe rând câte un  copil să deschidă ghiozdanul şcolarului din care vor scoate pe rând rechizitele: caiet, carte, penar, stilou, creion, riglă, copertă, bloc de desen, gumă de şters, ascuţitoare şi adresez pe rând, pentru fiecare obiect expus, întrebările:
-Ce obiect este acesta?
-Din câte silabe este alcătuit?
-Formulaţi o propoziţie cu cuvântul găsit (de ex, scot o carte, voi face exerciţii de analiză cu cuvântul carte).
Procedez astfel până la epuizarea tuturor rechizitelor din ghiozdanul de şcolar.
Varianta a II-a a jocului ,,De-a şcoala”:Să recunoască locul unui cuvânt într-o propoziţie.
Alcătuiţi o propoziţie cu cuvântul ,,carte”.
-Care este primul cuvânt al propoziţiei?

Le cer de asemenea, să îmi indice locul cuvintelor în propoziţiile anterioare, găsite de ei.
Exemplu de răspuns aşteptat de la copii:





-în imagine este un şcolar.
-Şcolarul citeşte.

- 2 cuvinte are propoziţia.

-Şco-lar, 2 silabe










Copiii vor continua după acest model şi vor analiza cuvintele care denumesc rechizitele şcolare şi care sunt descoperite în ghiozdan, după sarcina didactică anunţată.










Cartea este colorată.
Cuvântul ,,cartea” este primul cuvânt din  propoziţie.

Conversaţia


Jocul  

Exerciţiul
O imagine cu un şcoaar

Ghiozdan
Rechizite: carte, caiet, penar, stilou, copertă etc.
Frontal
Observaţie sistematică

Aprecieri verbale

Aplauze

5.
Atingerea performanţei

3 min.

O1


O7
Voi continua cu cea de-a III-a variantă a jocului ,,De-a şcoala”, le cer să închidă ochii iar eu voi introduce în ghiozdan câteva obiecte  care nu fac parte din categoria rechizitelor şcolare.Varianta constă în a recunoaşte obiectele care nu sunt rechizite.
De ex. Perie, pahar, jucărie, o periuţă de dinţi etc.
La semnalul meu copiii deschid ochii.
Cer unui preşcolar să vină la ghiozdan, în faţa clasei, să scoată din nou obiectele din el, să le arate colegilor şi  împreună să descoperim ce obiecte nu trebuie să se regăsească în ghiozdanul unui elev.
Copii vor recunoaşte cu siguranţă obiectele strecurate intenţionat de mine în ghiozdan.

Conversaţia






Exerciţiul

ghiozdan
plin cu rechizite



diferite
obiecte
care nu sunt rechizite




Frontal
Aprecieri verbale




Aplauze  

6.
Realizarea feed-back-ului

3 min.
O7
-Cum s-a numit jocul de astăzi copii?
-Cum se numesc obiectele şcolarului?
-De ce credeţi voi că este bine să mergem la şcoală?

-Jocul s-a numit: ,,De-a şcoala”
-rechizite
-Mergem la şcoală ca să învăţăm lucruri interesante, ca să ştim să ne comportăm în viaţa de zi cu zi.

Conversaţia


Frontal

Evaluare
orală

7.
Evaluarea
activităţii

5 min.

O1

O4
Le dau spre rezolvare o fişă de lucru.(vezi anexa1).
Preşcolarii trebuie să reprezinte grafic numărul silabelor din care sunt alcătuite cuvintele.
( reprezentate de imagini)
Copiii lucrează pe fişa primită.
Explicaţia

Exerciţiul
Fişe de evaluare
Individual
Evaluare
scrisă

8.
Încheierea
activităţii
1 min.

Fac aprecieri despre modul de participare la activitate şi despre modul de rezolvare al fişelor.
Le dau tonul cântecului ,,Şcolărei şi şcolăriţe” cu care vom încheia activitatea.
Le ofer stimulente.
Preşcolarii ascultă aprecierile şi apoi cântă cântecelul intonat de propunătoare.
Conversaţia
Stimulente
Frontal
Aprecieri verbale






Anexa 1, fişă evaluare
PRENUME________________________

DESPARTE CUVINTELE IN SILABE!
DESENEAZA TOT ATATEA LINIUTE, IN CASUTA ALATURATA, CATE SILABE ARE FIECARE CUVANT!
















































2 comentarii:

  1. Imiplace foarte mult planul dumneavoastra si sper ca ma pot inspira din el la o lectie viitoare.Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur! Doar că mai are câte o ,,greșeluță” strecurată. Sunt proiecte din timpul studenției mele, din perioada practicii pedagogice. Mulțumesc și eu de popas și de însemn. Vă îmbrățișez.

      Ștergere

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.