Data: 10 mai 2012
Unitatea
de învăţământ:
Grupa: pregătitoare
Propunător: student Spiţă Vîju Cornelia
Categoria
activităţii: Educarea limbajului
Mijloc
de realizare: joc didactic
Tema
activităţii: ,,De-a şcoala”
Tipul
activităţii: consolidare de priceperi şi deprinderi
Scopul:
- dezvoltarea limbajului şi a capacităţii de comunicare
orală sub aspect fonetic, lexical, al
structurii gramaticale şi al expresivităţii
-stimularea interesului de a deveni şcolari
Sarcina
didactică:
Fiecare copil va scoate din ghiozdan
câte o rechizită şcolară, pe care o va denumi corect. Se vor face
exerciţii de educare a limbajului cu ajutorul cuvântului găsit.
Regulile
jocului:
Un copil scoate un obiect din ghiozdan şi-l
denumeşte. Recunoaşte sunetul cu care începe cuvântul. Desparte în silabe ( şi
le numără) cuvântul respectiv.Un alt copil alcătuieşte o propoziţie cu cuvântul
respectiv. Se numără cuvintele propoziţiei prin bătăi din palme şi se reprezintă
grafic, la tablă, cuvintele propoziţiei.
Elemente
de joc: mânuirea materialelor, surpriza, aplauze, stimulente
Obiective
operaţionale
Cognitive:
O1-să denumească corect obiectele prezentate
O2-să formuleze propoziţii cu cuvântul care
denumeşte obiectul respectiv
O3-să precizeze numărul cuvintelor din
propoziţie
O4-să despartă în silabe cuvintele date
O5-să reprezinte grafic numărul silabelor din
cuvinte
O6-să recunoască locul unui cuvânt într-o
propoziţie
Afective:
O7-să manifeste interes pentru activitate
Motrice:
O8- să păstreze o poziţie corespunzătoare pe
scăunele pe parcursul desfăşurării activităţii
Strategia
didactică
Resurse:
Metode
şi procedee: conversaţia, observaţia, explicaţia, exerciţiul,
expunerea, jocul
Mijloace : ghiozdan plin cu diferite rechizite
şcolare, imagini cu şcolari
Forma de
organizare: frontal şi individual
Umane: 16 preşcolari
Temporale: 35 minute
Bibliografice:
-Curriculum
pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani), MECT- 2008
-Dumitru Gherghina, Oprescu Nicolae şi un grup
de autori, ,,Metodica activităţilor
instructiv-educative în învăţământul preprimar”, Editura DIDACTICA Nova,
Craiova-2007
-Ghid
pentru proiecte tematice – abordarea în manieră integrată a activităţilor
în grădiniţă, Editura Humanitas, 2005
Locul
de desfăşurare: sala de grupă
Demersul didactic
Nr.
Crt.
|
Etapele
lecţiei/ timp
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea
preşcolarilor
|
Metode
şi procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma
de organizare
|
Evaluare
|
|
1.
|
Moment
organizatoric
1
min.
|
Creez o atmosferă
optimă desfăşurării activităţii. Aşez măsuţele şi scăunelele după modelul de la
şcoală.
|
Copiii se aşează
pe scăunele şi sunt atenţi la propunătoare.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Observaţia sistematică
|
||
2.
|
Captarea
atenţiei
1
min.
|
În drum spre
grădiniţă am întâlnit un coleg de-al vostru mai mare care v-a trimis ceva.
Ştiţi ce este acesta?
(expun
ghiozdanul).
|
Copiii sunt
încântaţi de prezenţa ghiozdanului şi îşi exprimă curiozitatea de a descoperi
ce se ascunde în el.
|
Conversaţia
Expunerea
|
Ghiozdanul cu rechizite
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
|
3.
|
Anunţarea
temei şi obiectivelor
1
min.
|
O8
|
Astăzi vă propun
un joc care se numeşte: ,,De-a şcoala”. Deoarece în curând
voi veţi merge la şcoală, haideţi să descoperim împreună ce ar trebui să
cuprindă ghiozdanul vostru de anul viitor, cel de şcolar. Voi veţi fi
şcolari! Iar un şcolar se exprimă corect în propoziţii. Trebuie să
recunoaşteţi toate obiectele pe care voi le veţi folosi atunci când veţi fi
şcolari, să alcătuiţi propoziţii cu cuvintele care le denumesc, să le
despărţiţi în silabe şi să recunoaşteţi locul unui cuvânt într-o propoziţie.
|
Preşcolarii reţin denumirea jocului propus: ,,De-a
şcoala”.
|
Expunerea
Explicaţia
|
Ghiozdanul cu rechizite
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
4.
|
Dirijarea
învăţării
20
min.
|
O1
O2
O3
O4
O5
O6
|
Înainte de a
începe jocul propriu-zis şi de a invita un preşcolar să deschidă ghiozdanul,
le prezint imaginea unui şcolar (şcolăriţă).
-Ce vedeţi în
această imagine?
-Formulaţi
propoziţii despre această imagine!
-Câte cuvinte are
propoziţia găsită?
Despărţiţi
cuvântul şcolar în silabe şi indicaţi numărul acestora.
Solicit copiilor
să bată din palme de atâtea ori câte silabe are cuvântul.
Varianta I a jocului:
Invit pe rând
câte un copil să deschidă ghiozdanul
şcolarului din care vor scoate pe rând rechizitele: caiet, carte, penar, stilou, creion, riglă, copertă, bloc de desen,
gumă de şters, ascuţitoare şi adresez pe rând, pentru fiecare obiect
expus, întrebările:
-Ce obiect este
acesta?
-Din câte silabe
este alcătuit?
-Formulaţi o
propoziţie cu cuvântul găsit (de ex, scot o carte, voi face exerciţii de
analiză cu cuvântul carte).
Procedez astfel
până la epuizarea tuturor rechizitelor din ghiozdanul de şcolar.
Varianta a II-a a jocului ,,De-a şcoala”:Să recunoască locul unui cuvânt într-o propoziţie.
Alcătuiţi o
propoziţie cu cuvântul ,,carte”.
-Care este primul
cuvânt al propoziţiei?
Le cer de
asemenea, să îmi indice locul cuvintelor în propoziţiile anterioare, găsite
de ei.
|
Exemplu de răspuns aşteptat de
la copii:
-în imagine este
un şcolar.
-Şcolarul citeşte.
- 2 cuvinte are
propoziţia.
-Şco-lar, 2 silabe
Copiii vor
continua după acest model şi vor analiza cuvintele care denumesc rechizitele
şcolare şi care sunt descoperite în ghiozdan, după sarcina didactică
anunţată.
Cartea este colorată.
Cuvântul
,,cartea” este primul cuvânt din
propoziţie.
|
Conversaţia
Jocul
Exerciţiul
|
O imagine cu un şcoaar
Ghiozdan
Rechizite: carte, caiet, penar, stilou, copertă etc.
|
Frontal
|
Observaţie sistematică
Aprecieri verbale
Aplauze
|
5.
|
Atingerea
performanţei
3
min.
|
O1
O7
|
Voi continua cu
cea de-a III-a variantă a jocului ,,De-a şcoala”, le cer să închidă
ochii iar eu voi introduce în ghiozdan câteva obiecte care nu fac parte din categoria
rechizitelor şcolare.Varianta constă în
a recunoaşte obiectele care nu sunt rechizite.
De ex. Perie,
pahar, jucărie, o periuţă de dinţi etc.
La semnalul meu
copiii deschid ochii.
Cer unui
preşcolar să vină la ghiozdan, în faţa clasei, să scoată din nou obiectele
din el, să le arate colegilor şi
împreună să descoperim ce obiecte nu trebuie să se regăsească în
ghiozdanul unui elev.
|
Copii vor recunoaşte
cu siguranţă obiectele strecurate intenţionat de mine în ghiozdan.
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
ghiozdan
plin cu rechizite
diferite
obiecte
care nu sunt rechizite
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
Aplauze
|
6.
|
Realizarea
feed-back-ului
3
min.
|
O7
|
-Cum s-a numit
jocul de astăzi copii?
-Cum se numesc
obiectele şcolarului?
-De ce credeţi
voi că este bine să mergem la şcoală?
|
-Jocul s-a numit:
,,De-a şcoala”
-rechizite
-Mergem la şcoală
ca să învăţăm lucruri interesante, ca să ştim să ne comportăm în viaţa de zi
cu zi.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Evaluare
orală
|
|
7.
|
Evaluarea
activităţii
5
min.
|
O1
O4
|
Le dau spre
rezolvare o fişă de lucru.(vezi anexa1).
Preşcolarii
trebuie să reprezinte grafic numărul silabelor din care sunt alcătuite
cuvintele.
( reprezentate de
imagini)
|
Copiii lucrează pe fişa primită.
|
Explicaţia
Exerciţiul
|
Fişe de evaluare
|
Individual
|
Evaluare
scrisă
|
8.
|
Încheierea
activităţii
1
min.
|
Fac aprecieri
despre modul de participare la activitate şi despre modul de rezolvare al
fişelor.
Le dau tonul cântecului
,,Şcolărei şi şcolăriţe” cu care
vom încheia activitatea.
Le ofer
stimulente.
|
Preşcolarii
ascultă aprecierile şi apoi cântă cântecelul intonat de propunătoare.
|
Conversaţia
|
Stimulente
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Anexa 1, fişă evaluare
PRENUME________________________
DESPARTE CUVINTELE IN SILABE!
DESENEAZA TOT ATATEA LINIUTE, IN CASUTA
ALATURATA, CATE SILABE ARE FIECARE CUVANT!
Imiplace foarte mult planul dumneavoastra si sper ca ma pot inspira din el la o lectie viitoare.Multumesc
RăspundețiȘtergereMă bucur! Doar că mai are câte o ,,greșeluță” strecurată. Sunt proiecte din timpul studenției mele, din perioada practicii pedagogice. Mulțumesc și eu de popas și de însemn. Vă îmbrățișez.
Ștergere