Unitatea de
învăţământ:
Propunător: Spiţă Vîju Cornelia
Data:
Clasa: a IV-a A
Aria curriculară:
Limba
şi comunicare
Disciplina: Limba şi literatura română
Unitatea de
învăţare: Lumea necuvântătoarelor
Subiectul lecţiei: Puiul de I. Al. Brătescu Voineşti
Tipul lecţiei: consolidarea şi sistematizarea
cunoştinţelor
Obiective de
referinţă:
2.3: să redea prin cuvinte proprii conţinutul unui text citit sau al
unui mesaj audiat
3.2: să desprindă idei principale
şi informaţii de detaliu dintr-un text citit (literar-nonliterar)
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1: să citească corect, fluent, expresiv, conştient textul din manual;
O2: să
povestească oral textul;
O3: să emită păreri personale referitoare la faptele
prezentate;
O4: să extragă învăţătura textului;
O5: să dea
exemple de consecinţe ale neascultării de părinţi;
Psihomotrice
O6: să reconstruiască imagini cu personajele povestirii din piesele unui
puzzle;
Afective
O7: să participe cu interes la activitate;
RESURSE:
Metode şi procedee:
-explicaţia; conversaţia;
exerciţiul; cvintetul; expunerea; problematizarea; jocul; ciorchinele;
metoda pălăriilor gânditoare
Mijloace didactice:
-textul literar, caietele
elevilor, 6 seturi de puzzle cu personajele povestirii, fişe cu cele şase pălării de culori
diferite: albă, roşie, neagră, galbenă, verde, albastră;
Forme de organizare:
- frontal, pe grupe.
Temporale: 50 de minute
Umane: colectivul de elevi
Locul de desfăşurare: sala de clasă
Bibliografice:
- Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru învăţământul primar Bucureşti, 1998;
- Programa şcolară pentru disciplina Limba şi literatura română.
· Tudora
Piţilă şi Cleopatra Mihăilescu, Manualul de Limba
şi literatura română, Editura Aramis, Bucuresti, 2006.
DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
Crt.
|
Etapele
lecţiei/timp alocat
|
Ob.op
|
Activitatea
învăţătorului
|
Activitatea
elevului
|
Metode
şi procedee
|
Mijloace
|
Forma
de organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Momentul
organizatoric
2 minute
|
|
-Asigură un
ambient (material şi psihic) optim pentru elevi.
-dă
indicaţii elevilor să îşi aşeze
băncile pentru un mod propice lucrului pe grupe.
|
-elevii
îşi pregătesc manualele şi caietele de limba română.
-îşi pregătesc
băncile unindu-le pentru lucrul pe grupe
|
conversaţia
|
Caietele
şi cărţile elevilor
|
frontal
|
Observaţia
sistematică
|
2.
|
Verificarea temei
3 minute
|
|
-verifică cantitativ şi calitativ (prin sondaj) tema, corectează eventualele
greşeli şi explică celor care nu au rezolvat corect tema.
|
-elevii răspund
la întrebările referitoare la temă.
|
-conversaţia
-explicaţia
|
-caietele de
temă
|
-frontal
|
-aprecieri
verbale
|
3.
|
Captarea atenţiei
5 minute
|
O6
|
- distribuie
fiecărui grup un plic ce conţine piesele unui puzzle,
-le cere elevilor să ordoneze corect
piesele de puzzle cu personajele poveştii şi cu derularea secvenţelor lecţiei.
|
-ordonează corect
piesele de puzzle primite .
|
-jocul
-problematizarea
|
Plicuri cu
puzzle
|
Pe grupe
|
Observaţia
sistematică
Aprecieri
faţă
de
îmbiarea pieselor de puzzle
|
4.
|
Enunţarea obiectivelor
1 minut
|
|
Se
comunică conţinutul învăţării şi performanţele aşteptate de la elevi – citirea
corectă a poveştii ,,Puiul” de I.Al.
Brătescu Voineşti, valorificarea textului în diferite exerciţii pentru înţelegerea
mesajului transmis de autor.
|
-elevii ascultă cu atenţie
|
-conversaţia
|
|
frontal
|
Observaţia sistematică
|
5.
|
Dirijarea învăţării
20 minute
|
O1
O2
O3
O3
|
Numeşte un elev ca să citească
textul.
Se va stabili locul şi timpul desfăşurării acţiunii, personajele;
întâmplarea şi finalul.
-solicită povestirea pe scurt a textului
-cere elevilor
să-şi exprime opinia cu privire la faptele, atitudinea personajelor prin
aplicarea cerinţelor din metoda ,,pălăriilor
gânditoare”.
Le oferă elevilor plicuri cu pălăriile desenate, în care se
află sarcini de lucru.
1. Pălăriile albastre (moderatorii)
Care este învăţătura transmisă de text?
2. Pălăriile albe
(povestitorii):
Despre ce
este vorba în text?
3. Pălăriile roşii (psihologii):
Prezentaţi-le
colegilor voştri sentimentele pe care credeţi că le-a trăit prepeliţa.
Argumentaţi alegerile făcute.
4. Pălăriile negre (criticii):
Care
personaje merită criticate? De ce?
5. Pălăriile verzi (gânditorii):
Imaginaţi-vă că, în timp ce prepeliţa îi
învăţa să zboare a venit un vânător. Ce credeţi că s-a întâmplat?
6.Pălăriile galbene-să
găsească un alt final poveştii.
-După ce elevii au terminat de rezolvat sarcinile, cere elevilor (unui
membru al grupei) să citească rezolvarea.
|
-elevul numit
citeşte textul lecţiei ,Puiul” de A.Brătescu Voineşti
-elevii numiţi
povestesc oral, pe scurt, textul.
-elevii lucrează
pe cele 6 grupe
-elevii dau citire opiniilor celor şase
pălării
|
-expunerea
-conversaţia
-metoda
pălăriilor gânditoare
|
-manualul cu
textul ,,Puişorii”
-fişele celor 5
pălării cu cerinţa specifică culorii
-conţinutul
fişelor rezolvate
|
-frontal
-pe grupe
-pe grupe
|
-observaţia
sistematică
-aprecieri
verbale
-aprecieri verbale ale învăţătoarei şi ale colegilor
-aplauze pentru cei care au rezolvat corect
cerinţa conform cu pălăria pe care au reprezentat-o
|
6.
|
Obţinerea
performanţelor
6 minute
|
|
-le cere elevilor din grupe să realizeze un cvintet, cuvântul central
fiind ,,Prepeliţa”.
CVINTETUL
1 cuvânt cheie al textului (
substantiv)
2 însuşiri (adjective)
3 verbe ( se termină în –ind sau în –înd )
O
propoziţie alcătuită din 4 cuvinte
1 cuvânt cheie care exprimă esenţa problemei
(substantiv)
|
Elevii grupaţi
realizează cvintetul propus de învăţătoare.
Exemplu de
cvintet al elevilor:
-prepeliţa
-obosită, iubitoare
-zburând, şoptind, strigând
-Prepeliţa îşi iubea puii.
-mamă
-după rezolvare elevii dau citire cvintetelor
formulate
|
Cvintetul
|
Fişe
pentru cvintet
|
-pe grupe
|
Observaţia
sistematică
Aprecieri
verbale
evaluare
orală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Feed-back-ul
5 minute
|
O4
|
Care este învăţătura transmisă de acest text?
|
Povestirea transmite un avertisment copiilor,
atrăgând atenţia asupra urmărilor
grave ale neascultării sfaturilor mamei.
|
conversaţia
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
8.
|
Evaluare
6 minute
|
O5
|
Realizarea unui ciorchine care să aibă ca element central consecinţe ale neascultării de părinţi. Se cer cât mai multe cuvinte, personaje şi cauze care le-au rămas lor în
memorie.
|
Realizează în
grupe ciorchinele pe fişe.
|
ciorchinele
|
Fişele cu ciorchinele
|
Pe grupe
|
-Evaluare scrisă
-Se fac aprecieri vis-à-vis de rezolvarea fişei cu ciorchinele
|
9.
|
Încheierea
activităţii
2 minute
|
|
Se fac
aprecieri asupra modului de participare la activitate.
Se anunţă
tema pentru acasă, care constă în găsirea
unui alt final povestirii.
|
Elevii
sunt atenţi la indicaţiile învăţătoarei şi îşi notează tema.
|
conversaţia
|
Caietele
de notiţe
|
frontal
|
Aprecieri verbale
Acordarea de calificative elevilor ce s-au
remarcat în desfăşurarea lecţiei.
|
Momentul
din desfăşurarea activităţii, cel al aplicării metodei pălăriilor gânditoare se derulează astfel:
Se realizează distribuirea sarcinilor de lucru, şi în acelaşi timp,
distribuirea celor şase pălării, fiecare reprezentând un anumit mod de gândire. Li se
explică copiilor, în parte, ceea ce au de făcut, şi anume:
-
purtătorii pălăriei albe
vor trebui să povestească lecţia, redând faptele petrecute exact aşa cum sunt
redate în conţinutul ei;
-
purtătorii pălăriei roşii vor trebui să surprindă şi să redea
sentimentele stârnite de lecturarea textului, şi anume milă faţă de puiul care
a avut un final tragic, dar meritat datorită neascultării faţă de mama lui,
compasiune faţă de suferinţa prepeliţei care a trebuit să facă o alegere
deosebit de grea pentru a-şi salva ceilalţi pui, dezaprobare faţă de vânătorul
care a lovit un animal mic, un pui etc.
- purtătorii pălăriei negre vor trebui să se gândească critic şi
să spună ce s-ar fi întâmplat cu toate personajele în cal mai rău caz: ar fi
putut să moară toţi puii, fie tot într-o vânătoare, fie din cauza frigului care
se apropia.
- purtătorii
pălăriei galbene vor trebui să se gândească şi să spună cum s-ar fi putut încheia textul mai bine, cu
un happy-end, adică, spre exemplu, puiul cel mare s-ar fi făcut bine şi ar fi
putut să plece şi el împreună cu mama şi cu fraţii săi,
- purtătorii
pălăriei verzi gândesc şi prezintă alte modalităţi de încheiere a
textului, în afara celor deja enunţate de colegii lui, spre exemplu, puiul
putea fi găsit de un copil milos şi dus la adăpost în poiata cu păsări a casei
lui.
-
purtătorii pălăriei albastre fluidizează prin intervenţia lor
întreaga activitate, coordonând succesiunea
prezentărilor, fiind moderatorii activităţii.
Puiul, de Ion Alexandru Brătescu Voineşti
Puiul, de Ion Alexandru Brătescu
Voineşti
Puiul,
de Ion Alexandru Brătescu
Voineşti
În această situaţie, probabil, prepeliţa s-ar
fi pus în bătaia puştii, vânătorul ar fi ucis-o pe ea, iar puii s-ar fi salvat
zburand şi ascunzându-se prin tufişuri.
Orice mama îşi sacrifică viaţa pentru copiii
săi, iar prepeliţa din povestea noastră a
dovedit că este o astfel de mamă bună.
Puii apoi ar fi fost nevoiţi să
se apere singuri, în lupta pentru supravieţuire fiind deja
iniţiaţi de către mamă.
Puiul, de Ion Alexandru Brătescu Voineşti
Pălăriile galbene- să găsească un final fericit poveştii
Model de rezolvare
Puiul ce mare reuşeşte până la
sfârşitul toamnei să se vindece, iar aripa sa este pregătită să zboare. Va
obosi poate mai repede decât fraţii săi, dar vor pleca spre ţările calde mai
devreme şi se vor opri în drumul lor mai des ca să se odihnească. Astfel
familia prepeliţei va fi fericită şi va fi împreună pentru totdeauna. Puiul cel
mare va învăţa din această întâmplare să fie ascultător pe viitor şi chiar va
deveni un exemplu pentru fraţii săi şi un ajutor de nădejde pentru mamă.
Pălăria
albastră-Moderatorul
-Care este învăţătura
transmisă de lectură?
Model de rezolvare
Lectura are
un motto al cărui îndemn este semnificativ
şi este de fapt învăţătura textului:
„-Sandi, să asculti pe mămica!"
Povestea îndeamnă la formarea unui model de comportament uman încă din
copilărie.
Ascultarea părinţilor este îndemnul pe care îl primesc cititorii (puii
naivi de om, cu alte cuvinte), căci neascultarea copiilor duce la suferinţa
celor din jur şi mai ales a mamei care este întotdeauna alături de
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.