Data:
Clasa: a III-a
Propunător :
Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe ale naturii
Disciplina: Matematică
Unitatea de
învăţare: Înmulţirea şi împărţirea numerelor naturale în intervalul de la 0 la 1000
Subiectul
lecţiei: Înmulţirea şi împărţirea numerelor naturale de 2 sau 3 cifre cu un număr natural de o
cifră
Scopul lecţiei: formarea deprinderilor de calcul, folosirea lor în
rezolvarea de probleme, cu utilizarea
unui limbaj specific
Tipul de curriculum: curriculum aprofundat
Tipul de
lecţie: consolidare de cunoştinţe
Obiective
de referinţă vizate prin activitatea didactică: 1.4; 2.3; 2.5.
Obiective
operaţionale:
A.Cognitive :
Pe
parcursul activităţii didactice, elevii vor fi capabili:
O1: să rezolve exerciţii de împărţire şi
înmulţire a unui număr natural
scris cu 2/ 3 cifre la un număr de o cifră
O2: să folosească terminologia
specifică
O3: să aplice în rezolvarea de probleme
operaţiile de împărţire şi înmulţire;
B.Motrice
Pe parcursul lecţiei,
elevii vor fi capabili :
O4 : să scrie corect şi
estetic pe caiete, în ritm rapid;
C. Afective
Elevii pe
parcursul lecţiei:
O5 : să manifeste
interes pentru rezolvarea de exerciţii şi
probleme;
Strategia
didactică:
Resurse procedurale
·
exerciţiul;
·
conversaţia;
·
explicaţia;
·
jocul didactic cu
conţinut matematic;
Resurse materiale:
·
fişe de lucru;
·
manual,
·
culegeri de exerciţii şi probleme;
Resurse temporale
·
50 minute
Resurse umane
·
24 elevi
Formă de organizare :
·
frontală
·
individuală
Resurse
informaţionale:
·
M.Ed.C.T. Programa şcolară pentru cl.a III-a, Ed.AS’S,
Iaşi , 2005;
·
Neagu, M., Petrovici C.
Elemente de didactică, învăţământ preşcolar şi primar, Iaşi, 2002;
·
Culegeri de exerciţii şi probleme (Petrovici C., Neagu
M.;Isar Emilia; Viorica Pârâială; Dumitru Pârâială; Ailiesei Adriana)
·
Matematică,
manual pentru clasa a III-a, Editura Corint, autori : A. Dumitru şi V.G.
Dumitru;
Demersul
didactic
Etapele
lecţiei
|
Activitatea
învăţătoarei
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi
procedee
|
Mijloace
|
Forma
de organizare
|
evaluare
|
Moment
organizatoric
1
min
|
Se vor crea
condiţii
necesare
desfaşurării
orei de matematică;
|
Elevii
îşi pregătesc manualele şi caietele de matematică.
|
conversaţia
|
manuale
caietele
elevilor
fişe
de lucru
|
frontal
|
|
Verificarea
temei
3
min
|
Verific
tema efectuată acasă de către elevi cantitativ, făcând observaţiile necesare
acolo unde este cazul.
Propun exerciţii de calcul oral pentru încălzire :
Care este
dublul lui 20 ?
Dar
sfertul lui 100 ?
Triplul
lui 50 care este ?
Care este
numărul de 10 ori mai mare decât 6 ?
Dar
jumătatea lui 400 ?
|
În timp ce învăţătoarea verifică caietele de
teme
Elevii rezolvă oral exerciţiile propuse.
Rezultatele sunt:
40/ 150/
60/200
|
Observaţia, conversaţia
Exerciţiul
|
|
Frontal
Frontal
|
Observare sistematică
evaluare
orală
|
Captarea atenţiei
4 min
|
Le dau spre rezolvare un rebus, anexa 1.
Aşez o planşă cu rebusul la tablă, dar le dau şi o fişă pe care este
rebusul să lucreze individual ;
|
Elevii rezolvă rebusul şi se încadrează în
timp ;
Cuvântul
care reiese din rebus este :
Probleme
|
observaţia
exercitiul
jocul
|
|
frontal
|
Observare sistematică
|
Anunţarea temei şi obiectivelor
2 min
|
Se scrie titlul obţinut la rebus pe tablă,
,PROBLEME şi EXERCIŢII », care se rezolvă prin « Înmulţirea şi împărţirea unui numar
de 2 şi 3 cifre cu un numar de o cifră ;
|
Elevii îşi notează titlul în caietele de
notiţe ;
|
Conversaţia
Explicaţia
|
|
Frontal
|
|
Dirijarea învăţării
25 min
|
Învăţătoarea cere elevilor să rezolve,
exerciţiile din manual, pagina 72, ex.2,
respectiv cele 3 tabele (vezi anexa 2).
Se continuă cu exerciţiul 3 din manual,
respectiv : La produsul numerelor 100 şi 2 ,adaugă câtul
dintre 50 şi 5. Ce număr obţii? ( R= 210) şi problema următoare:
Maria se
gândeşte la un număr.Îl înmulţeşte cu 5 şi obţine 100. Care este numărul?
|
Elevii rezolvă
exerciţiile la tablă şi pe caiete.
100x2+50 :5=200 +10
=210
ax5=100
a =100 :5
a=20
|
Conversaţia
Explicaţia
Exerciţiul
Exerciţiul
|
|
frontal
|
Observarea sistematică
|
Obţinerea performanţei
7 min
|
Învăţătoarea le dă spre rezolvare o fişă de
lucru (vezi anexa 3)
Le explică modul de lucru ;
|
Elevii o rezolvă încercând să se încadreze în
timp.
|
Exerciţiul
|
|
Individual
|
Evaluare scrisă
|
Evaluare
6 min
|
Propune rezolvarea exerciţiilor din fişă la
tablă ;
Se fac aprecieri şi observaţii cu privire la
activitatea desfăşurată.
Elevii
care s-au evidenţiat vor primi calificative;
|
Elevii îşi auto-evaluează fişa.
Îşi manifestă
satisfacţia
/insatisfacţia asupra rezultatelor obţinute.
|
Explicaţia
Exerciţiul
Conversaţia
|
|
Individuală
|
autoevaluare
|
Încheierea activităţii
2 min
|
Anunţă tema pentru acasă, problemele 7 şi 8 şi exerciţiul 1, de la pag. 72 din
manual.(vezi anexa 4).
|
Elevii îşi notează tema în caiete;
|
Explicaţia
Conversaţia
|
|
Frontal
|
|
Anexa 1 rebus
A
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5.
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
8.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
- Numere cu soţ sau..........................
- Rezultatul înmulţirii
- Sumă sau..................
- Se numeşte:....................înmulţirii
(1x1,1x2,1x3....)
- Se numeşte....................împărţirii (1:1,2:1,3:1...)
- Numărul care se împarte
- Total sau............................
- Numărul din care se scade.
Anexă 2, manual,
pagina 72
Tabel 1
n
|
28
|
36
|
56
|
80
|
|
|
|
|
|
|
n: 2
|
|
|
|
|
38
|
56
|
68
|
80
|
100
|
200
|
Table 2
n
|
30
|
21
|
96
|
63
|
|
|
|
|
|
|
n : 3
|
|
|
|
|
54
|
27
|
42
|
45
|
300
|
130
|
Table 3
n
|
50
|
40
|
20
|
35
|
|
|
|
|
|
|
n : 5
|
|
|
|
|
15
|
25
|
30
|
85
|
20
|
110
|
Anexa 3
FIŞĂ DE LUCRU
1.
Pune rezultatele corecte:
100 x 4= 300
: 3 =
310 x 2 = 270
: 3 =
2. Completează cu numere potrivite:
20
: = 10 : 3 = 9
: 3 = 7 12 : = 6
16 : = 8 :
3 = 5
3. Află cât este ,,a” în fiecare
caz.
a)10 x 2 + a = 68 b)46 = 80 : 2 + a
Standard de autoevaluare :
-dacă ai rezolvat corect cele 3 puncte ai obţinut
calificativul FB
-dacă ai rezolvat corect doar 2 puncte ai obţinut B
-dacă ai rezolvat corect doar un punct ai obţinut
S
Anexa 4,
tema pentru
acasă, manual, pag. 72, probleme;
7. Ana are 40 de timbre. Laura are de 8 ori mai puţine timbre decât Ana, iar
Cristian de 2 ori mai multe decât Laura.
Câte timbre are
Laura?
Câte timbre are
Cristian?
Câte timbre au în
total Ana, Laura şi Cristian?
8. La o şcoală s-au înscris, în clasele I-III, 128 de fete şi 232 de băieţi.
Toţi copiii au
fost repartizaţi în mod egal în 10 clase.
Câţi copii sunt
în fiecare clasă?
exerciţiul nr. 1.
1.Află cât este
,,a” în fiecare caz.
10 x 9 +a =
98 (a = 8)
10 x 3 + a =
67 ( a = 37)
38 = 60 : 2 +
a (a = 8)
17 = 90 : 9 +
a (a= 7)
28 = 40 : 2 +
a (a = 8)
16 = 20 : 2 +
a (a = 6)
36 = 90 : 3 +
a (a = 6)
Rezolvare rebus
A
1.
|
|
|
p
|
A
|
R
|
E
|
|
|
|||||
2.
|
|
|
P
|
r
|
O
|
D
|
U
|
S
|
|
||||
3.
|
|
T
|
o
|
T
|
A
|
L
|
|
||||||
4.
|
T
|
A
|
b
|
L
|
A
|
|
|
||||||
5.
|
T
|
A
|
B
|
l
|
A
|
|
|||||||
6.
|
|
|
D
|
e
|
Î
|
M
|
P
|
Ă
|
R
|
Ţ
|
I
|
T
|
|
7.
|
S
|
U
|
m
|
Ă
|
|
|
|
||||||
8.
|
|
D
|
e
|
S
|
C
|
Ă
|
Z
|
U
|
T
|
B
1.Numere cu soţ sau..........................
2.Rezultatul înmulţirii
3.Sumă sau..................
4.Se numeşte...................înmulţirii (1x1,1x2,1x3....)
5.Se numeşte.....................împărţirii
(1:1,2:1,3:1...)
6.Numărul care se
împarte
7.Total
sau............................
8.Numărul din care
se scade.
Muncă diferenţiată:
problemă
Mama a plantat câte două rânduri
de panseluţe, lalele şi narcise. Panseluţele erau câte 15 pe un rând, lalelele
câte 13 şi narcisele câte 26.
Câte flori a plantat în total?
Scrie rezolvarea sub forma unui exerciţiu.
2 (15+13+26)=
2x54=
108 flori a plantat mama în total
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.