Data :
Unitatea de învăţământ:
Propunător:
Clasa: II-a
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba română - lectură
Subiectul: Iepuraş- Urechiaş, de Nicoleta Holban
Tipul lecţiei: predare-învăţare
Obiective
cadru:
- dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului
scris;
-dezvoltarea capacităţii exprimare orală.
Obiective de referinţă:
3.4. să citească în ritm propriu un
text nou de mică întindere
3.5. să manifeste interes pentru lectură
Obiectivele operaţionale:
Cognitive:
1.Să asculte
textul lecturii citită expresiv de
învăţătoare;
2.Să citească
corect şi expresiv textul poveştii;
3.Să răspundă la întrebări pe textul citit;
4.Să povestească
textul, urmărind şirul logic al desfăşurării acţiunii;
5.Să lucreze eficient
în grup;
Motrice:
6. Să păstreze o
poziţie corectă în bancă pe parcursul activităţii;
Afective:
7.Să participe cu
interes la desfăşurarea lecţiei
Strategii didactice:
Resurse procedurale: expunerea,
exerciţiul, conversaţia, observaţia sistematică, explicaţia, cvintetul
Resurse umane: 16 elevi
Resurse materiale: textul povestirii, coli cu textul lecturii, fişe
de evaluare
Resurse temporale: 45 de minute
Forme de organizare: frontal, individual, pe grupe
Bibliografie:
-Curriculum Naţional, Programe
şcolare pentru învăţământul primar
-Nuţă, Silvia, Metodica predării
limbii române în clasele primare, Editura Aramis, Bucureşti, 2000
-Nicoleta, Holban, Magia copilăriei, Editura Edmunt 2007
Demersul didactic
Nr.
crt
|
Secvenţele
lecţiei
|
op.
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea
elevilor
|
Metode
şi
procedee
|
Mijloace
didactice
|
Forma
de
organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment
organizatoric
1 minut
|
Pregătesc
materialele necesare în timpul desfăşurării activităţii şi
asigur o atmosferă adecvată desfăşurarii în
condiţii optime a activităţii.
|
Îşi pregătesc materialele
necesare pentru activitate.
|
Conversaţia
|
Cartea de lectură
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
|
2.
|
Captarea
atenţiei
2 minute
|
Adresez copiilor câteva întrebări despre
poveşti:
Copii, vouă vă plac poveştile?
Ce poveşti
cunoaşteţi voi?
Cunoaşteţi vreo
poveste despre un iepuraş?
Ce i-aţi cere voi Iepuraşului de Paşte să vă aducă în dar?
|
Elevii participă la discuţii.
Fiecare copil va răspunde cu numele poveştii preferate.
Elevii vor aminti ce cadou au primit de Paşte.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
3.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor operaţionale
1 minut
|
Elevii vor fi anunţaţi că vor asculta o
lectură despre
un băieţel care
a primit de Paşte, în dar, un iepuraş.
Scriu titlul şi autorul pe tablă : Iepuraş-Urechiaş, de Nicoleta Holban
|
Elevii notează titlul şi autorul lecturii pe care o vor
asculta şi citi.
|
Expunerea
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
||
4.
|
Dirijarea
învăţării
20 minute
|
O1
O2
O3
|
Le voi citi expresiv
textul lecturii. (vezi anexa 1)
Le cer apoi elevilor
să citească în lanţ textul lecturii, pe care-l vor primi scos pe coli.
Le voi adresa următoarele întrebări:
1.Cum s-a numit povestea
pe care am citit-o?
2.Cine este autorul
poveştii?
3.Care au fost personajele prezente în text?
4.Despre ce a fost vorba
în textul lecturii?
5.Ce a
decis Andrei să facă cu iepuraşii care se vor naşte?
|
Elevii ascultă
cu atenţie textul citit de propunătoare.
Elevii citesc pe rând textul până când acesta
este parcurs în întregime.
Răspund astfel la întrebări:
1.Iepuraş-Urechiaş
2. Nicoleta Holban
3. Andrei, tatăl
acestuia şi Iepuraşul.
4.Despre un băieţel Andrei care i-a cerut tatălui
său să primească în dar un iepuraş, întocmai ca cel de Paşte. După ce a
primit iepuraşul tatăl împreuă cu Andrei a cumpărat un prieten de joacă
pentru Iepuraşul- Urechiaş şi în felul acesta a creat o familie de iepuraşi
care va avea mulţi pui.
5. Andrei şi-a propus să dăruiască prietenilor şi
colegilor câte un pui de iepuraş după ce aceştia se vor naşte.
|
Expunerea
Exerciţiul
Conversaţia
Explicaţia
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
|
5.
|
. Realizarea
feed-back-ului
10 minute
|
O4
O5
|
Voi da
elevilor 4 fişe cu cele patru fragmente în care voi împărţi textul (vezi anexa 2). Fiecare grupă va trebui să povestească
fragmentul din fişa primită.
|
Elevii fiecărei grupe, pe rând, vor povesti fragmentul pe care l-au
primit, după ce-l vor citi. Li se va permite membrilor grupei să se
completeze (ajute) în momentul povestirii.
|
Conversaţia
|
Coli cu textul lecturii
|
Pe grupe
|
Evaluare orală
Aprecieri verbale
|
6.
|
Atingerea
performanţei
5 minute
|
O5
|
Cele patru
grupe vor trebui să alcătuiască un cvintet (vezi anexa 3) având ca substantiv ,,Iepuraş”
CVINTETUL
-1 cuvânt cheie al textului
-2
însuşiri
-3
acţiuni ( se termină în
–
-o propoziţie alcătuită din patru cuvinte
-un
cuvânt cheie care exprimă esenţa problemei
Anunţ că cel mai frumos cvintet va fi
aplaudat şi notat pe tablă.
|
Elevii lucrează
pe grupe, fiecare ajutând la realizarea cerinţei.
Exemplu de cvintet
aşteptat de la
elevi:
-Iepuraş
-Blănos, drăgălaş
-Ţopăind, mâncând, ciulind
-Iepuraşul mânca morcovi gustoşi.
-Prieten
|
Explicaţia
Expunerea
|
Cele 4 fişe pentru cvintet
|
Pe grupe
|
Evaluare scrisă
Aprecieri
verbale
Aplauze
|
7.
|
Evaluarea
activităţii
5 minute
|
Le voi da spre
rezolvare o fişă (vezi anexa 4) a
cărei cerinţă este de a ordona momentele poveştii după derularea acestora.
Fişă de lucru
1.Tatăl si Andrei cumpără
un tovarăş de joacă pentru Iepuraşul Urechiaş.
2.Băiatul
primeşte în dar un Iepuraş- Urechiaş.
3.Andrei
află că familia iepuraşilor poate creşte numeric.
4.Andrei
scrie lista de prieteni, care vor
primi în dar câte un pui de iepure.
5.Andrei îşi doreşte de
Paşti un iepuraş.
|
Elevii vor ordona astfel
momentele lecturii:
5, 2, 1, 3, 4.
|
Evaluare scrisă
|
Fişe de lucru
|
Individual
|
Autoevaluare
|
|
8.
|
Încheierea activităţii
1 minut
|
Voi face aprecieri nominale şi colective
asupra modului de participare la lecţie.
|
Elevii ascultă cu atenţie.
|
Conversaţia
|
Voi da diplome celor care s-au remarcat la lecţie.
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
STANDARDELE
DE ACORDARE A CALIFICATIVULUI, pentru
momentul de evaluare al activităţii:
Fb
|
B
|
S
|
I
|
elevul
ordonează corect cronologic toate evenimentele lecturii şi rescrie enunţurile
în ordinea corectă
|
elevul
ordonează corect cronologic
evenimentele lecturii cu mici ezitări- două evenimente au locul
inversat
|
elevul
ordonează cronologic 2 din evenimentele lecturii
|
elevul
nu ordonează cronologic niciunul din evenimentele lecturii
|
Buna ziua! Sunt o invatatoare debutanta si intamplator am dat de blogul dv.care il consider demn de admirat si mai ales dv. Am gasit acest proiect si vreau sa il aplic la clasa, dar nu am anexele.Voiam textul Iepuras Urechias pe care nu il gases .Daca se poate imi trimitetsi mie textul?Multumesc!
RăspundețiȘtergereVi l-am trimis pe e-mail.
ȘtergereAveti textul Iepuras Urechias?
RăspundețiȘtergereIepuraş-Urechiaş
Ștergerede Nicoleta Holban
Se apropia săbătoarea Paştelui. Respecând tradiţia, părinţii l-au întrebat pe Andrei:
-Ce cadou vrei să-ţi aducă Iepuraşul de Paşti?
- Eu vreau drept cadou chiar Iepuraşul, răspunse el.
Se gândea că având iepuraşul în curte, va mirosi mereu a cozonaci şi alte bunătăţi, întocmai cum gătea mama în ziua Sfintei Sărbători.
Mirat de dorinţa lui Andrei, tatăl lui plecă nu la magazinul de jucării, ci la târg. Acolo, găsi un iepuraş cenuşiu, pufos, mic şi fricos. La primirea cadoului, băiatul nu-şi încăpea în piele de bucurie. Toată curtea era a lui. A început să-l strige Iepuraş- Urechiaş, iar micul lui prieten ciulea urechile, asculta, apoi îl urma voiniceşte pe băiat. De la o vreme însă, Iepuraş- Urechiaş stătea stingher. Parcă nu-i mai plăceau nici morcovii cu care îl îmbia Andrei.
-Îi trebuie o tovarăşă de joacă, îl lămuri tatăl său.
Paştele trecuse, aşa că în duminica următoare, Andrei şi tatăl său au pornit la târg. Au fost norocoşi. Parcă aşteptându-i, într-o cuşcă se afla o iepuroaică mică, tot de culoare cenuşie, dar cu pete albe. Au luat-o şi au dus-o acasă. Acum, cei doi prieteni blănoşi ai lui Andrei s-au împrietenit. De dimineaţă până seara, stau bot în bot cu câinele şi cu pisicile din ogradă.
Părinţii l-au avertizat pe Andrei că în doi ani, iepuraşii se pot înmulţi, astfel încât numărul lor poate depăşi două sute. Mai întâi s-a bucurat nespus. Totuşi, două sute e un număr prea mare pentru curtea lor. Va dărui câte un iepuraş prietenilor, colegilor, cunoscuţilor. Deşi îi are doar de o lună, Andrei a început să scrie lista celor cărora le va oferi un iepuraş. În fiecare zi adauga câte un nume, doar, doar va reuşi să scrie două sute de persoane, pentru ca fiecare iepuraş să aibă o casă.