Data:
Clasa: a IV-a
Unitatea şcolară:
Propunător:
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplină: Limba şi literatura română
Titlul lecţiei: Textul narativ- literar; ,,Darul lui Moş Miron”, de Ion
Agârbiceanu
Tipul lecţiei : transmitere şi însuşire de noi cunoştinţe
OBIECTIVE CADRU:
2.Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală
3.Dezvoltarea
capacităţii de receptare a mesajului scris (citirea/lectura)
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
La sfârşitul activităţii elevii vor şti:
O1: să
citească textul corect şi expresiv;
O2: să
explice utilizarea unor reguli de ortografie şi punctuaţie
O3:
să extragă din text expresiile frumoase, cuvintele noi, ortogramele
O4: să
recunoască părţile de vorbire învăţate
O5: să colaboreze în
vederea realizării sarcinilor primite la lucrul pe echipe;
O6:să formuleze
propoziţii cu sensurile diferite ale cuvintelor noi, căutâdu-le în
dicţionar;
Strategii didactice:
a) Metode, procedee şi tehnici de învăţare: conversaţia, explicaţia,
exerciţiul, observaţia, problematizarea,turul galeriei, explozia stelară;
b) Resurse materiale: fişă de lucru, Manualul de Limba şi literatura
română, clasa a IV-a, Marcela Peneş, Editura Ana, Bucureşti, caietele elevilor;
,,Dicţionar practic al limbii române”;Editura ,,Floarea darurilor” Bucureşti, 1996, autor: Elena Ciobanu,
M.Popescu Marin, M. Păun;
c) Resurse bibliografice:
- Programă şcolară pentru clasa a IV-a, Limba şi literatura română, aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3919 / 20.04.2005
- Metodica
studierii limbii şi literaturii române –învăţământ primar- Adalmina
Ungureanu, Editura AS’S, Iaşi, 2003
- Estera Nicolescu: Didactica
limbii şi literaturii române
pentru învăţământul primar, ed.
Egal, Bacău, 2003
- Carmen Iordăchescu: Să dezlegăm tainele textelor literare,
clasa a IV-a”, ed. Carminis, Piteşti
1996
- ,,Dicţionar sinonime”, Editura Steaua Nordului Constanţa 2002,
d) Organizarea activităţii: individual, pe echipe, frontal.
e)
Resurse umane: 24 elevi
f)Durata
lectiei : 50 minute
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII
Nr. crt.
|
Evenimentele lecţiei
|
Ob. oper.
|
conţinuturi
|
resurse
materiale/procedurale
|
Evaluare
|
|
Moment organizatoric1 min
|
Se pregătesc
materialele pentru buna desfăşurare a lecţiei
|
manuale / conversaţia
|
||
|
Verificarea cunoştinţelor dobândite anterior
8 min
|
O2
O4
|
Învăţătoarea
anunţă elevii că vor primi lucrările de control, pe care au primit notă şi le
vor analiza împreună ( conversaţia).
- observaţii cu
privire la lucrările de control pe care le-au susţinut în ora anterioară;
-aprecieri, sublinierea
greşelilor ce s-au regăsit în mai multe lucrări;
-se explică modul
corect de rezolvare al cerinţelor lucrării;
- verificarea
orală a cunoştinţelor dobândite anterior
|
testele elevilor/ conversaţia/ observaţia
|
observarea sistematică
|
|
Captarea atenţiei
3 min
|
O5
|
-li se cere
elevilor să evoce anuminte momente din istoria românilor;
-ce eroi cunosc
ei din cărţile de istorie, dar şi din locurile vizitate cu acest specific
(Mausoleul de la Mărăşeşti)
|
conversaţia
observaţia,explicaţia
|
Observare
sistematică
|
|
Anunţarea titlului şi obiectivelor operaţionale2 min
|
Conversaţia:
Se anunţă elevii
asupra activităţii ce urmează a fi desfăşurată, vor studia textul narativ,,Darul lui Moş Miron” .
Dacă vor fi
atenţi la sfârşitul lecţiei vor şti să
formuleze planul simplu de
idei, vor transforma un fragment dialogat în povestire, vor realiza schema
textului şi vor înţelege mai bine
mesajul unui text narativ-literar; de asemenea vor identifica părţile de
vorbire studiate şi vor explica
utilizarea semnelor de punctuaţie, a expresiilor noi, al ortogramelor şi al
cuvintelor necunoscute .
|
manualul
de limba romană/ conversaţia observaţia, explicaţia
|
||
|
Dirijarea învățării
18 min
|
O1,
O5,
O3,
O4.
O3
|
Elevii scriu
data, titlul textului şi autorul în
caiete.
Se citeşte
integral, cu intonaţie textul de către un elev,
Învăţătoarea formulează
întrebări pe text, în legătură cu natura sa, cu momentul în care se petrece
acţiunea, cel mai emoţionant moment al textului;
-Elevii citesc pe
rând textul şi se subliniază ortogramele, cuvintele noi şi expresiile
frumoase. Se fac aprecieri pe marginea lor;
Conversaţia:
Ce gen literar
este textul: ,,Darul lui Moş Miron”?
( este un text
narativ);
De ce face parte
din această categorie? ( este scris în proză şi conţine fragmente
descriptive, narative şi dialogate)
Lectura explicativă:
Se citeşte textul.
- se identifică
şi explică folosirea semnelor de punctuaţie- se solicită elevilor
să noteze în caiete cuvintele scrise cu cratimă ( care-i, n-au, n-am,
iacătă-l, pân-acum, într-o, vândut-o, mi-o, nu-i, câte-o, etc);
-se precizează
modul corect de scriere fără cratimă;
- se discută
avantajele folosirii cratimei;
- se cere analiza
părţilor de vorbire din construcţiile cu cratimă;
-se discută
textul din perspectiva respectării structurii unui text narativ: introducere,
cuprins, încheiere şi de informaţiile pe care le conţine fiecare parte;
- se precizează
timpul şi spaţiul acţiunii cât şi personajele
prezentate în text ( Moş Miron, primarul, ţăranii, sergentul, soldatul care
coboară din tren, patrula, soldaţii ce se reîntorc din război) ;
Locul:satul lui Moş Miron;
Timpul: acţiunea se petrece în
vara anului 1916;
-elevii notează aceste
noţiuni în caiete.
-se crează
premise pentru exersarea povestirii, se citeşte fragmentul în care are loc
dialogul bătrânului cu primarul, apoi dialogul dintre Moş Miron şi soldaţi;
-Elevii îşi
notează în caiete semnificaţia cuvintelor noi:,,bântuia, otavă, patrulă, sarcină, front” şi li se cere să
alcătuiască propoziţii cu ele.
Se citesc apoi şi
se fac aprecieri asupra celor mai frumoase enunţuri.
|
manulele
de limba romana caietele elevilor /conversatia exercitiul,lectura explicativa
problematizarea(,,o”
–numeral, ,,o”- pronume)
exerciţiul
|
Observarea
sistematică
Evaluare orală,
frontală
|
|
Obţinerea performanţei 5 min
|
O6
|
-se împart fişele
de lucru pe echipe (anexa ) şi se trasează sarcina de îndeplinit : realizarea
unei explozii stelare conţinând întrebări la textul narativ-literar predat,
cu următoarele cerinţe:
-titlul textului
este scris în centrul stelei:,,Darul lui Moş Miron”
Se pun întrebări
în interiorul stelei, iar pe fiecare rază stă o întrebare legată de darul lui
Moş Miron.
,,Cine? Ce? Unde?
De ce? Când?”, iar răspunsurile trebuie să aibă legătură cu titlul textului.
-se expun fişele
lucrate;
-un reprezentant
de la fiecare echipă prezintă fişa realizată.
|
explozia
stelară
|
Evaluare scrisă -
pe echipe
|
7
|
evaluarea 5 min
|
O5
|
- fiecare elev
face „turul galeriei” punctând cea mai completă schemă realizată. facand
aprecieri la cele mai bune întrebări formulate şi notate în fişă;
-se face evaluarea
asupra modului de punctare şi asupra
argumentelor aduse de către elevi;
-se anunţă cea
mai bună echipă, cel mai obiectiv evaluator;
Se adresează elevilor
următoarele întrebări:
-Care este titlul
textului studiat astăzi?
-Cine este
autorul?
-Unde se petrece
acţiunea?
-Ce texte mai
cunoaştem aparţinând aceluiaşi autor?
|
turul
galeriei
|
observarea
sistematică
|
|
Încheierea activităţii1 min
|
Se fac aprecieri
generale şi nominale asupra modului în care au lucrat elevii;
Se anunţă tema
pentru acasă ( Să se realizeze enunţuri
cu toate ortogramele din text, care au fost extrase împreună, în timpul
orei şi notate pe tablă precum şi în caiete) şi se explică rezolvarea
acesteia;
|
explicatia,
demonstraţia
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.