Autori:L. Ţopa/
Georgeta Lăzărescu/ I. Negură/ C. Olăreanu/ Camelia Roşculeţ/ Maria Debruyer
Coordonator: Leon
Ţopa
Editura
Didactică şi pedagogică,
Bucureşti, 1979
Recenzie carte
Cartea
este structurată pe zece capitole şi pune accent pe latura metodologică a
educaţiei permanente. Din paginile sale aflăm că metodele şi tehnicile de muncă
intelectuală vor contribui la reducerea supraîncărcării şi la înviorararea
programelor de învăţământ, eficientizează programele de învăţământ şi scurtează
timpul de învăţare , consolidează stilul muncii intelectuale a omului
dezvoltându-i capacitatea de expresie şi ridicând calitatea vieţii sale.
Intensificarea
aplicării metodelor şi tehnicilor de muncă intelectuală este parte a educaţiei
permanente, un filon al învăţării continue, şcolare şi postşcolare.
Caracterul
lucrării este asemeni unui manual, discută, explică, îndrumă şi orientează pe
cei interesaţi de creşterea productivităţii în procesul de învăţare, de
expresie, de cercetare sau creaţie.
Cartea face
o analiză structurată pe două coordoante: longitudinală
(urmărind succesiunea metodelor şi tehnicilor de muncă intelectuală, de la
şcoala primară până la învăţământul postuniversitar.) şi, de asemenea, coordonata transversală
(analizând structuri, funcţii şi eficienţe specifice celor mai necesare şi mai
importante tehnici de muncă intelectuală
destinate în munca intelectual-profesională.
Capitolul I: Metode , metodologii, tehnici şi procedee
Acest
capitol determină scopul şi rolul metodelor şi tehnicilor de muncă
intelectuală, determină accesibilitatea termenilor de metodă,
metodologie, tehnică şi procedeu, folosiţi în sensuri variate în funcţie
de rezolvarea problemelor specifice.
Metoda sau sistemul de procedare este o modalitatea de
executare a unei acţiuni complexe. constând într-o anumită alegere şi combinare
a acţiunilor componente, plănuită şi aptă de a fi aplicată repetat. Metoda, adeseori, este definită drept o cale de însuşire sau soluţioare a unei
probleme, o cale care presupune sau care scontează un rezultat anumit.
Metoda este o cale confirmată, exprimată de experienţă, întrucât s-a dovedit a
fi eficientă, controlabilă şi instruibilă, Câtă vreme ceva nu poate fi transmis
altuia, nu poate fi considerat o metodă. Termenul tehnică de cercetare, tehnică a muncii e folosit de cele mai multe
ori în sensul secvenţelor de operaţii specifice, cum ar fi tehnicile de
înregistrare şi prelucrare a datelor, operaţii care sunt făcute fie manual, fie
cu ajutorul unor instrumente mecanice sau electronice etc. A întocmi o
bibliografie folosind fişe, a efectua un experiment într-un laborator de chimie,
a lucra cu microscopul în biologie, a lucra cu dicţionare, a folosi intrumente
de măsurare, a aplica procedee de concentrare intelectuală de a folosi
calculatorul electronic etc., toate aceste acţiuni constituie tehnici, procedee
operaţii de muncă intelectuală, având un conţinut variat după natura obiectului
şi a disciplinei sau practicii în care lucrăm. Anumite metode de cercetare-învăţare,
de exemplu: problematizarea, observarea, experimentul, folosesc tehnici şi
procedee variate de măsurare, consemnate în scris, înregistrate pe benzi de
magnetofon, film etc.
Tehnicile nu sunt simple operaţii, ci
sunt sisteme de operaţii în funcţie de dispozitivele şi mecanismele pe care le
folosim, producând schimbări importante în informare, documentare, prelucrare.
Îmbinarea tehnicilor cu metodele de muncă intelectuală pentru a sublinia
orientarea teoretică mai largă şi, nevoia de a ne referi la metodele de gândire
de învaţare şi la aspectele educative ale organizării şi îndrumării muncii
intelectuale, ni se fac cunoscute prin intermediul acestei cărţi.
Metodologia
Regulile
după care se aplică metodele cunoaşterii ştiintifice, în cadrul disciplinelor
ştiinţifice, constituie obiectul
metodologiei, o ştiinţă de sinteză. Cercetările de metodologie ştiinţifică
cuprind două puncte de vedere: unul de conţinut, şi altul de structură. Metodele şi tehnicile de
muncă intelectuale evoluează prin integrare şi diversificare, ca şi prin
asimilarea lor în domenii variate. Astfel, metodele matematice, cele
experimentale, prognostice etc. cunosc o continuă expansiune şi combinare. Nu
există metode pure, cu alte cuvinte, nu există metode despărţite de teorie, aşa
cum nu există metodologie ca ştiintă a metodelor şi chiar şi numai ca logică a
operaţiilor şi procedeelor care să nu fie legată de o concepţie ştiintifică sau
de o concepţie filosofică despre lume şi viată.
Capitolul II; Metodele şi tehnicile de muncă intelectuală în învăţământ
Din acest
capitol aflăm că, între metodele de predare (sarcina profesorului) şi metodele
de învăţare (sarcina elevilor, studenţilor- studenţilor aflaţi în stagii de
perfecţionare), se află domeniul metodelor şi tehnicilor de muncă intelectuală,
care are câmp de manifestare atât în munca profesorului, cât şi în cea a elevilor.
Profesorii trebuie să înveţe cum se
predă, iar elevii cum se învată, în ce constă interînvăţarea, autoînvatarea.
Mai mult decât cunoştinţele, ca rezultate ale predarii unor ştiinţe, în viată
ne sunt necesare priceperile şi deprinderile de a ne însuşi noi cunoştinţe şi,
uneori, de a reînvăţa ceea ce am învăţat, într-un fel sau altul, de pe o
poziţie sau alta. A învăţa să înveţi
trebuie să însemne şi a cuceri capacitatea de a critica modul de învăţare, şi
de a-l depăşi, fie prin noi surse de învăţare, fie prin noi metode de
învăţământ. Formula ,,să-i învăţăm pe
elevi să înveţe”, trebuie privită în sensul extinderii sferei ei, şi
integrării metodelor de învăţare, cu metodele muncii intelectuale, şi cu
formarea unui stil a unei munci intelectuale. Elevii sunt învăţaţi cum să
înveţe în general: cum să-şi organizeze munca de învăţare, cum să-şi însuşească
anumite deprinderi cu caracter comun elementar (timp, loc instrumente, cărţi,
dicţionare etc.). Există metode cu
caracter general, care se aplică în mai multe ştiinţe: observaţia, (zoologie,
biogeografie, chimie, ştiinţele sociale), experimentul, metodele statistice,
metodele analizei, sintezei, raţionamentul matematic, cibernetic sunt comune
mai multor ştiinţe . Întocmirea de planuri ale unor texte citite, a rezumatelor
şi conspectelor, a unor referinţe individuale şi colective, constituie o metodologie a muncii cu cartea,
extensiblă, de la română la alte materii, care pot fi asimilate mai ales prin lecturi. La învăţarea limbilor străine,
predomină tehnicile exerciţiilor de pronunţare şi scriere, conversaţie, la
interpretarea textelor, ale lecturii, folosirii mijloacelor audiovizule
electronice în procesele de asimilare, autocontrol, ale exprimării orale sau al
comunicării scrise. Esenţa muncii
intelectuale constă în înţelegerea utilităţii alternării activităţii şcolarului,
trecerea de la joc - la o activitate productivă, de la activitatile libere - la
pregatirea lecţiilor şi la îndeplinirea programului şcolar. Alternarea acestor
activităţi, a repaosului cu munca, este recomandat să fie însuşită prin
motivare, înţelegere, argumentare. Oboseala inutilă, excesul, incapacitatea de
a se controla şi de a se conduce, sunt consecinţele lipsei unor metode şi
tehnici de muncă intelectuală.
Trebuie să discutăm cu elevii şi studenţii
subiecte precum: cum înveţi?/ cum
citeşti?/ ce ai înţeles din acest film?/ ce atitudine ai faţă de un asemenea
personaj?/ unde te afli tu faţă de acel copil despre care ai citit?/ care este
succesiunea corectă a pregătirii lecţiilor?/ cum te verifici că ai înţeles cele
citite? Învăţarea nu trebuie să
fie memorare. Temele pentru acasă trebuie să fie interesante, accesibile, un
mijloc de a-i deprinde pe elevi să muncească independent şi să necesite o diversificare a surselor de
informare. Un rol aparte revine temelor speciale, care au ca scop dezvoltarea
aptitudinilor. Elevii se pregătesc de regulă la disciplinele preferate. Nu se
recomandă să se înceapă pregătirea temelor imediat dupa înapoierea de la
şcoală. Pentru a intra in dispoziţia de lucru, se vor efectua întâi temele cele
mai interesante, apoi cele mai dificile, şi apoi cele mai uşoare. Întâi se învaţă lecţia, apoi se
întemeiază temele. Învăţarea nu are
scopul numai de a ne introduce undeva, ea trebuie să ne permită să continuăm mai
uşor în etapa următoare.
( Bruner S.J. )
Obiectivele care pot fi urmărite în învăţământul
şcolar, prin însuşirea metodelor şi muncilor de muncă intectuală, sunt:
Capacitatea de a se conduce şi de a se controla prin:
-deprinderea de a exprima un regim zilnic raţional şi de odihnă;
- folosirea plăcută şi inteligenta a timpului
liber;
- cunoaşterea şi respectarea regulilor de
psihoigiena muncii intelectuale;
Stăpânirea tehnicilor elementare ale muncii intelectuale:
-lectura eficientă;
- exprimarea corectă orală şi în scris;
-elemente de expresie şi creativitate;
- vorbirea în public;
-folosirea tehnicilor muncii cu cartea, luarea
notiţelor;
- capacitatea de a opta motivat, în faţa
mijloacelor de comunicare în masă;
-primii
paşi în munca ştiintifică
Introducerea în roluri şi statute sociale:
-cunoaşterea de sine şi preorientare profesională;
-capacitatea de a coopera în echipa de lucru în
activităţi productive;
Capitolul III; Îndrumări în tehnicile de bază
Acest capitol este dedicat realizării unei: Lecturi eficiente
Cartea
rămâne mijlocul principal al răspândirii şi sitematizării, interpretării şi
asimilării creatoare a cunoştinţelor, din toate domeniile ştiinţei, tehnicii,
artei, culturii. Baza studiilor o constituie lectură eficientă, ceea ce se poate
promova prin tehnicile citirii şi prin structurarea procesului de citire, respectând anumiţi parametri:
a. explorarea rapidă a conţinutului de
studiat;
b. momentul chestionării, la ce îmi poate fi util acest conţinut? cât de
util îmi poate fi? ;
c. citirea desfăşurată în gând, cu voce tare
sau alternantă;
d. citirea eficientă sau recapitularea,
revenirea la unele pasaje deja identificate printr-o consemnare;
e. ultimul moment al lecturării este cel al
revenirii, pentru a revedea lucrurile (o recitire selectată );
Exerciţii de citire rapidă, constau în:
a. citirea rapidă şi cronometrarea (capacitatea
de a citi 300 de cuvinte pe minut);
b. adnotări pe marginea cărţii;
c.abstragerea
ideilor principale;
Tehnica notiţelor se
referă la:
Materialul
de cules
-abstragerea elementelor principale dintr-un
pasaj dat (constă in identificarea unităţilor logice cuprinse într-o porţiune
determinată a unui text tipărit, a unor comunicări orale vizuale, audiovizuale);
-transformarea informaţiilor şi ideilor
altora, în exprimare scrisă proprie;
-selectarea ideilor cheie şi argumentelor
fixându-le în cote-puncte;
Tehnica
fişelor
Fişele trebuie redactate astfel încât să
conţină un singur item, astfel încât:
-
materialul
fişelor trebuie să fie clar şi să reprezinte un întreg;
-
materialul
fiecărei fişe trebuie să fie reprezentativ pentru sursa din care a fost extras;
-
fişa
să fie întocmită astfel încât să se poată identifica sursa materialului preluat;
-
dacă
avem o structură a viitoarei lucrări este bine să o organizăm pe capitole şi
subcapitole;
Planul
tematic cuprinde:
-
reconstituirea
planului tematic al unei lucrări existente;
-
elaborarea
planului tematic al unei lucrări noi;
Redactarea
lucrărilor curente, constă în a forma şi perfecţiona deprinderile de redactare
curentă, logică, într-un stil limpede. Revizuirea primei redactări, este un pas
esenţial în planificarea timpului necesar elaborarii unei lucrări scrise, cu
conţinut profesional, literar, ştiinţific sau tehnologic.
Gândirea evaluativă
Procesul
intelectual prin care formulăm judecăţi într-un scop determinat, asupra valorii
unor activităţi materiale, idei, situaţii şi altele se numeşte evaluare. Pentru a evalua controlabil,
trebuie să ţinem cont de următoarele aspecte:
-
eficienţă,
aplicabilitate, relevanţă, claritate etc.
Metodele, tehnicile, procedeele evaluării
reprezintă o muncă intelectuală complexă, care se învaţă în contact cu persoane
calificate.
Însuşirea metodelor şi tehnicilor intelectuale cuprinse sub genericul evaluare se înscrie printre obiectivele
de cel mai mare interes în munca intelectuală.
Capitolul IV. Studiul
individual şi în grup
Termenul de studiu indică o modalitate de a învăţa. Prin studiu sunt vizate resurse ale gândirii,
imaginaţiei creatoare, spiritului inventiv, ale moralităţii, ale conştiinţei
cetăţeneşti. Prin studiu se îmbină reciproc prelucrarea, asimilarea şi
creativitatea. Organizarea studiului individual şi în grup, începe cu
organizarea locului de muncă intelectuală dar şi a timpului. Este indicat să se
studieze în anumite momente ale zilei, după preferinţa fiecăruia, astfel încât
rezultatele învăţării să fie eficiente.
Munca independentă a adolescentului, primeşte o mai mare valenţă, o mai
mare putere de creaţie, dacă acesta îşi
accentuează procesul cunoaşterii. Este recomandat să promovăm tinerilor
elaborarea notiţelor, a însemnărilor din ceea ce au citit, despre autorii pe
care i-au citit. Tinerii se autoobservă şi consemnează în jurnale, reflecţii în
mod organizat această muncă individuală .
Când un tânăr reuşeşte să citească, nu
mult, doar două ore pe zi, dar zi de zi, în patru ani el devine cunoscător în
specialitatea pe care a cultivat-o. Secretul
muncii intelectuale şi a formării independenţei în studiu, îl constituie continuitatea.
O
alta lege este cea a concentrării.
Unele biografii, ale oamenilor de ştiinţă, descriu deprinderea de a începe citirea
într-un moment în care atenţia este maximă. Este important să îndepărtăm
factorii care ne distrag atenţia, şi să ne concentrăm pe ceea ce studiem.
Paşii studiului:
Învăţarea propriu-zisă, studiul ca atare,
consta în:
-orice studiu implică operaţiile de
cercetare ştiintifică fundamentale: sinteză
şi analiză, inductie şi deductie.
-primii paşi ai studiului, poartă
caracteristicile învăţării prin preluare,
întelegere şi descoperire
-paşii următori, în realizarea studiului,
sunt accentuarea deliberată şi expresă a
atitudinilor faţă de datele problemei, preluarea şi noua lor combinare în
vederea găsirii soluţiei.
Alţi
paşi în procesul studiului individual şi în grup, sunt identificaţi prin momentele
controlului şi autocontrolului. De exemplu:
unii elevi stau cu cartea în faţă şi apoi declară că şi-au învăţat lecţia. Aceştia
omit momenetele controlului şi autocontrolului. Momentele verificării implică o
chestiune de etică, de simţ al răspunderii.
Există
oameni şi grupuri de studiu care inventează în procesul învăţării procedeee
noi. În procesul învăţării, realizarea succesului este foarte importantă.
Momentul în care te-ai controlat, sau te-a controlat cineva, şi s-a constatat
corectitudinea răspunsului, este de natură să stimuleze progresul făcut, acest
lucru având valoare motivaţională, îndemnând la noi succese.
Tehnici de memorare
Memorarea
înregistrează structuri organizate. Creierul nu reţine decât observaţii structurate,
uitarea fiind cu atât mai rapidă, cu cât cunoştinţele n-au prezentat un
caracter organizat. Pentru a reţine este nevoie de o ierarhizare.
Memoria este multiformă, functioneză în mod discontinuu şi depinde de
stările noastre afective. Pentru a reţine, e nevoie de o asociere a diferitelor
tipuri de memorare, care se sprijină reciproc, pentru a reţine bine cele ce s-au
învăţat, trebuie repetate după un repaos de aprox. 20 de ore. Reţii uşor ceea ce iubeşti şi asimilezi prost ceea ce-ţi displace.
Capitolul V ; Pregătirea
pentru examene şi concursuri
Din
acest capitol aflăm ce este un examen şi cum trebuie să ne pregătim pentru
suţinerea lui.
Examenul este o modalitatea de testare a cunoştinţelor,
priceperilor şi deprinderilor, prin care instituţia de învăţământ certifică
promovarea sau absolvirea unor studii. Absolventul primeşte un certificat, o
diplomă sau un act corespunzător care ii coferă dreptul de încadrare în câmpul
muncii. Examenele au funcţiile de testare a rezultatele şcolare, de a selecţiona pe elevi, studenţi, cadidaţi
şi de a contribui la orientarea
acestora şcolară şi profesională. Un student conştiincios studiază pentru
împlinirea unui rol în societate, nu neapărat pentru examene.
Reguli ce trebuie respectate în pregătirea examenelor şi în prezentarea la
examene
Pregătirea examenelor e bine să se facă
printr-o învăţare normală, continuă, pe întregul parcurs al semestrului sau
anului.
-
este
indicat să se facă note, conspecte,
înregistrări, care să servească unei rapide şi uşoare recapitulări pe etape
-
învăţarea
să fie însotită de verificări, confruntări,
analize în laborator, în activitatea practică, în cercetare
-
materia
să fie repartizată pe secvenţe mici,
pe cursuri, pe capitole
-
în
perioada propriu-zisă a examenelor, se va urmări un regim de viaţă raţional, cu un timp echilibrat, lipsit de excese
-
nu
învăţăm pentru a învăţa, învăţăm pentru a construi, pentru a ne realiza
aptitudinile şi opţiunile şi a crea pe toate planurile ce ne sunt accesibile
Examenul oral trebuie să constituie prilejul unei verificări prin care se asigură
dialogul planificat, dar şi neprevăzut dintre două personalităţi, în situaţii
diverse şi totuşi cu obiective comune. Examenul oral, desfăşurat sub forma unei
discuţii vii, autentice şi, nu formale, este o probă de cel mai mare interes
pentru cunoaşterea pe mai multe planuri a candidatului.
Capitolul VI. Lectura
Activitatea
de lectură a unui conţinut, ni se prezintă succint în acest capitol al cărţii.
A citi nu este o simplă acţiune mecanică de parcurgere a
unor texte şi, eventual, de notare a unor idei, ci presupune o anumită pregătire,
o tehnică şi un comportament adecvat. Prin lectură, omul încearcă să capteze şi
să descifreze un mesaj care înseamnă determinarea unei semnificaţii. Un rol important în lectură, îl joacă memoria
imediată sau de termen scurt care are o putere de reţinere e unor informaţii de
numai câteva secunde. Aceste tip de memorie ne ajută de pildă, să nu uităm
începutul unei fraze când am ajuns spre sfârşitul ei. Motivaţia este un filtru ce nu lasă să treacă decât mesajele care
ne interesează la un moment dat. Cu alte cuvinte, adevărata lectură este o lectură motivată.
Lectura şi bugetul de timp
Este
imporatant să ne planificăm timpul,
astfel încăt rezultatele, capacitatea de muncă să fie mare. Este important faptul ca în lectura unei cărţi să se depună
efort şi să fim atenţi. De asemenea, în timpul lecturii, este bine să facem pauză la fiecare oră, necesară
destinderii, dezmorţirii (5-10 min). O altă regulă, cere dozarea pe ore şi zile însotite de o riguroasă planificare a timpului
de studiu. A patra regulă, constă în ore
fixe de studiu şi o continuitate a activităţii care să asigure păstrarea
unui ritm egal.
Lecturile
pe care le facem, trebuie să fie selective şi sistematice, a citi în acest fel,
înseamnă a urmări în permanenţă legăturile logice dintre lecturile anterioare,
prezente şi viitoare, a-ţi stabili un plan riguros de acoperire a temelor pe
care le considerăm importante.
Capitolul VII. Munca în bibliotecă
Acest
capitol ne învaţă cum trebuie să procedăm, atunci când pătrundem într-o sală de
lectură, a unei biblioteci publice, şi cum trebuie să fructificăm, timpul
petrecut în astfel de spaţii.
Nu putem
întotdeauna să învăţăm acasă, poate că nu avem materialul documentar necesar,
de aceea, este recomandat să se lucreze în biblioteci. Biblioteca este o instituie de educaţie şi progres, şi sprijină în
mod activ procesul de învăţământ. Ne oferă posibilitatea unei documentări largi,
datorită existenţei lucrărilor din numeroase domenii de studii.
Tehnicile de muncă intelectuală în
bibliotecă, se
perfectionează în permanenţă, deschizându-ne noi perspective în cercetare.
O
problemă de care trebuie să se ţină seama în activitatea intelectuală în bibliotecă,
este legată de îndrumarea metodică a lecturii studenţilor.
Capitolul VIII. Metode şi tehnici de
prelucrarea a informaţiilor
Despre
cum se preiau informaţiile, ce ne sunt necesare unui anumit studiu, aflăm
parcurgând capitolul opt al cărţii în discuţie. Aşadar...
Există
două căi de transmitere a informaţiei:
-comunicarea
directă (în care informaţia se transmite fără intermediar, de la elementul producator la receptor)
-comunicarea
indirectă în care informaţia se transmite fie în scris, înregistrată în
documente ( cărţi, reviste ) , fie în alte moduri, înregistrări pe diferiţi
purtători ai informaţiei (cd-uri, dvd-uri etc.)
Metodele
de informare trebuie să se facă prin metodele de lucru şi, ca orice metodă, şi
acestea trebuie învăţate. Prelucrarea informaţiei solicită trei paşi în
realizarea componentei informaţiei individuale, astfel:
-informarea fundamentală
-informarea tematică
-informarea generală
Sursele de informare scrise, utilizate în mod
curent, se împart în două mari categorii:
-primare
-secundare.
Capitolul IX; Introducerea în folosirea
calculatorului
Din acest
capitol, aflăm cum poate fi folosit calculatorul în realizarea unor studii, dar,
pentru că la timpul editării acestei cărţi, (1979) calculatorul nu avea aşa amploare
ca-n zilele de azi, nu voi prezenta prea mult această parte a cărţii, deoarece
sunt informaţii incomplete. Dar, în carte, se aminteşte că:
Importanţa proceselor de
comunicare şi informare
Aplicarea
conceptelor informatice a dezvoltat metoda
modelării instrumentale utilizată pe scara largă în cercetarea ştiintifică,
pentru reprezentarea structurii şi desfăşurării fenomenelor şi proceselor urmărite.
Capitolul X; Lucrarile ştiintifice studenteşti
Despre
cum se întocmeşte aceste lucrări, despre paşii ce trebuie parcurşi în
finalizarea unui asemenea studiu, descoperim dacă vom parcurge ultimul capitol
al cărţii.
Principalele forme de lucrări ştiintifice, efectuate de studenţi, sunt: lucrarea de seminar, lucrările de cercuri
şi sesiuni ştiintifice, de diplomă, articolele şi studiile publicate, individuale
sau colective.
În
realizarea unei lucrari ştiintifice, trebuie să urmărim câteva etape:
-alegerea şi abordarea problemei de cercetare;
-întocmirea planului de cercetare;
-efectuarea cercetării experimentale;
-formularea tezelor principale, privind rezultatele
obţinute şi redactarea lor;
-consultarea lucrării de către colegi şi specialişti;
-pregătirea lucrării destinate tiparului;
Metodele şi tehnicile intelectuale se restructurează neîncetat. Apar noi
discipline şi se manifestă un puternic transfer al metodelor ştiintifice,
tehnologice şi artistice, spre muncile social profesionale.
Tehnicile de muncă intelecuală cu cartea,
şi prin carte, au virtuţi spirituale caracterizându-se prin modalităţi de
sistematizare, aprofundare şi dezbatere, care nu au putut fi depăşite de nici
un alt mijloc de răspândire a ştiinţelor artei etc.
Pentru cei
ce predau sau învaţă tehnicile muncii intelectuale, procesul constă, după cum
arăta Piaget în: ,, (...) găsirea celor mai adecvate metode pentru a
trece de la structurile spontane, neraţionale, la raţionamentele asupra unor
asemenea structuri şi la transpunerea lor în teorie”.
Notă:
Această
carte este uşor de citit, cuprinde noţiuni utile, nu doar pentru noi,
studenţii, ci şi al celor care, prin prisma ocupaţiei lor, au nevoie să
studieze, să înveţe permanent. Eu, personal, recunosc că nu am urmat aceste
reguli de-a lungul vieţii mele, deoarece nu cunoşteam aceşti paşi, pe care i-am
descoperit prin intermediul acestei cărţi, şi, de aceea, aş fi bucuroasă să
recomand, viitorilor mei elevi, paşii corespunzători, pe care ar trebui să-i
parcurgă în învăţare.
Recomand
cu plăcere cartea ,,Metode şi tehnici de
muncă intelectuală”, deoarece poate fi considerată un îndrumar, fiind plină
de recomandări pertinente şi uşor de aplicat.
Unde putem gasi cartea?
RăspundețiȘtergereCu stima, Madalina Buruiana
Unde putem gasi cartea??
RăspundețiȘtergereCu stima, Madalina Buruiana
Materialul l-am scris în perioada când eram studentă. Cred că, la timpul acela, am împrumutat-o de la bibliotecă.Succes!
Ștergere