Educaţia pentru comunicare şi mass-media
Mass-media este un
factor al educaţiei, care lasă urme adânci în memoria individului. Ea poate să
mărească sau să micşoreze experienţele unei persoane. Într-o societate
informatizată, educaţia nu trebuie să rămână în urmă. Mass-media este prezentă
în cadrul societăţii prin ziare, reviste, radio, televiziune, internet. Chiar
dacă informaţia parvine prin aceste canale, ea trebuie filtrată, deoarece nu
este întotdeauna veridică. Atenţia
cuvenită ne ajuta să delimităm binele de rău, originalul de neoriginal.
Scopul educaţiei pentru comunicare şi mass media:
-Formarea şi cultivarea capacităţii de valorificare
culturală a informaţiei furnizată de presă , radio, telelviziune;
-Dezvoltarea
capacităţilor de exprimare personală şi de transmitere a mesajelor constructive;
Obiective:
Educaţia pentru comunicare
si mass-media:
- formarea unei atitudini critică, selectivă faţă
de avalanşa de informaţii oferite de mass-media.
-acumularea
vocabularului de bază
-recunoaşterea
formelor de comunicare
-cunoaşterea de
reguli şi modele istorice
-identificarea particularităţilor
diferitelor structuri comunicaţionale
-cunoaşterea elementelor
de cultură tehnică a noilor mijloace de comunicare
Atitudini şi valori:
-crearea unei
atitudini corespunzătoare faţă de calitatea diferitelor mesaje
-evitarea
(L.Şoitu): discursurilor incoerente, vulgarizarea limbajului, impunerea şi
promovarea anonimatului, inflaţia verbală cu maximă redundanţă,
nereciprocitate, generalizarea monotoniei, iresponsabilitatea faţă de un cuvânt
rostit, conştiinţa neangajării.
Priceperi:
-însuşirea noilor
coduri de comunicare
-capacitatea de a
analiza mesajele sub diferite aspecte ( codurile tehnice, codurile culturale,
modurile de elaborare şi de difuzare, etc.)
-forţa tăcerii
-profunzimea şi
provocarea întrebărilor
-a se apăra de
bombardamentul informaţional