Corelaţie între un persoanj din literatura română cu un personaj din literatura
universală,
Lizuca şi Albă-ca-Zăpada
eseu
Copilăria,
cu bucuriile sau tristeţile caracteristice
vârstei, constituie problematica multor povestiri de neuitat ale literaturii
pentru copii.
,,Dumbrava minunată”, de
Mihail Sadoveanu este o adevărată capodoperă în ceea ce priveşte realizarea
personajului copil, precum şi îmbinarea măestrită a naraţiunii faptelor cu
descrierile din natură. În caracterizarea personajului central,
scriitorul foloseşte diferite procedee, spre a-i da un şi mai pronunţat relief.
Pendularea între real şi fantastic înlesneşte înţelegerea mesajului artistic,
aspiraţia spre o viaţă fericită a tuturor copiilor orfani, indiferent de
categoria socială căruia aparţin.
În opoziţie cu chipul luminos al
Lizucăi, în valori întunecate este prezentată mama vitregă.
Lizuca este o fată orfană, care doreşte să scape de tirania mamei sale
vitrege şi se refugiază într-o dumbravă. Aici, descoperă „împărăţia minunată a dumbravei”, alături de căţelul ei Patrocle. Fetiţa
se rătăceşte în pădure, dar este găsită de bunicul ei. În final, mama vitregă şi
servitoarea acesteia primesc o pedeapsă binemeritată (fiind săgetate de albine ).
Personajele:
Lizuca este
tipul orfanei clasice, care fuge în pădure pentru a scăpa de tirania mamei
vitrege. Ea este o fetiţă zburdalnică, mărunţică, însă voinică şi plinuţă, ţinuta
ei era neglijentă, în comparaţie cu cea a doamnei Mia, mama sa vitregă. Ea nu
este un copil needucat, cum adeseori o numeşte „mămica ei”, ci mai degrabă un copil care are nevoie de afecţiunea şi dragostea părintească.
Deşi zburdalnică, ea este aproape matură, atunci când rătăceşte drumul, ea ştie
să privească spre cer şi îşi dă seama că Dumnezeu este cel care aprinde
luminile. Din poveştile spuse de bunici, sau pe care le-a ascultat de la mama
ei, pe când încă aceasta trăia, ea ştie că pentru a marca drumul trebuie să
presare cenuşă, mai ştie că furnicile au o împărăteasă, de la care, cel care o
ajută, primeşte un pai; când cel care o
ajută pe împărăteasă-i în primejdie, este suficient să
privească paiul, că împărăteasa vine cu toate furnicile în ajutor.
Toate dialogurile fetiţei ( cu Sora Soarelui, cu Patrocle, cu mierloiul,
cu Sfâta Miercuri) denotă imaginaţia, dorinţa de afecţiune, curajul,
sensibilitatea, dar şi suferinţa pe care copila o simte până în adâncul inimii,
datorită pierderii mamei sale („Mama mea a murit, Sora Soarelui.”).
Personajele imaginate ( piticul Statu Palmă, cei şapte prichindei şi Zâna)
o fac să alunece şi să pătrundă într-o lume a basmului, unde totul este frumos şi
plăcut, unde bursucul de care fetiţa se temea atât de mult devine un dansator (asemeni
unui ursuleţ de la circ), iar oamenii, departe de aceste locuri minunate, nu
pot pătrunde şi înţelege tainele dumbrăvii. Imaginea mamei sale, pe care o regăseşte
în povestea spusă de bătrânică, o face pe Lizuca să-i picure lacrimi în inimă,
dar totodată să se simtă protejată, deoarece bătrânica semăna foarte mult cu
bunicuţa ei. Patrocle este prietenul care îi înţelege suferinţa, el are ochi
omeneşti, anii experienţei vieţii îi încărunţise perii din jurul botului; el
este pentru fetiţă ca un părinte sau un frate mai mare care o iubeşte şi o apără.
El este cel care-i linge lacrimile sărate, iar cu Patrocle lângă dânsa, Lizuca
nu se mai temea de nimic. Patrocle este curajos şi înţelept, vrednic şi viteaz,
iar Lizuca îl priveşte cu admiraţie şi îi împărtăşeşte toate necazurile şi
bucuriile.
În antiteză cu personajul principal – Lizuca, este mama sa vitregă – doamna Mia Vasiliu, care
provine dintr-o familie bogată, cu o educaţie nobilă, cu servitori în livrele,
guvernantă şi cu moşie mare în Buzău. Ea este tipul femeii viclene, care face
orice pentru a-şi atinge scopurile, care ştie să leşine şi să joace teatru în
faţa tuturor, inclusiv în faţa bărbatului pe care îl struneşte. Glasul ei
cristalin, fandoselile, fineţea, toaletele ultra elegante, salonaşul grena,
intră în contrast cu ţinuta modestă a Lizucăi, care era tunsă băieţeşte şi era murdară.
Doamna Mia o priveşte şi o tratează ca pe ceva îngrozitor, iar atunci când
Lizuca îşi înfige degetele în şerbetul de portocale( gest pe care-l fac
majoritatea copiilor de vâsta ei), în loc să îi explice cum şi ce trebuie să
facă atunci când sunt musafiri, sau să o pună pe servitoare să-i dea şi fetiţei
din acel şerbet, aceasta o tratează ca pe un animal oribil, iar servitoarei îi
este permis să o bată de fiecare dată. Pentru doamna Mia, acest copil este o
nenorocire, o ruşine. Deşi spune mereu că ea are o educaţie nobilă, această
doamnă nu ştie nimic despre educaţia
unui copil. Vorbirea ei este destul de incultă ( unele lucruri o ,,horipilează”).
Cochetăriile cu locotenentul Lazăr, schimbul de complimente, acel zâmbet mare,
pe care oricât s-ar sili, nu-l poate avea nici o femeie din târgul acela,
denotă că ea este femeia căruia nici un bărbat nu-i poate rezista, mai puţin soţul
ei, Jorj care-i satisface toate capriciile.
Deşi este o „persoană importantă”, ( avocat), Jorj Vasiliu este dus de nas chiar în propria casă, fără ca să
aibă nici cea mai vagă bănuială. În faţa acestei femei căreia nu-i poate refuza
nimic, el îşi neglijează propriul copil, căruia nu-i mai dă voie să-şi viziteze
bunicii.
Bunicii fetiţei sunt oameni simpli de la ţară, care încearcă atât cât
este posibil să înlocuiască absenţa mamei. Bunicul este tipul răzeşului român, harnic şi cumpătat, cu o
inteligenţă înnăscută specifică ţăranului român. El a simţit că trebuie să o
caute pe fetiţă şi a găsit-o rătăcită în pădure. Bunicuţa măruntă şi firavă, cu
ochii ca două cicori şterse, este tipul femeii de la ţară, harnică precum o
albinuţă, ea o primeşte pe fetiţă în chilioara ei albă şi-ntr-un pat curat. Totul
în căsuţa ei este alb, (perdelele sunt de borangic, pereţii albi), iar mireasma
de busuioc şi icoanele simbolizează liniştea sufletească pe care fetiţa o regăseşte
în căsuţa bunicilor. În acest spaţiu imaginea mamei sale este mai vie ca
oriunde, mama Lizucăi a dormit şi ea în acelaşi pătuţ. Ea va rămâne pentru
fetiţă ca o icoană vie, iar poveţele pe care doar mama ţi le poate da, vor rămâne
pentru totdeauna în inima fetiţei: „Când eu nu voi mai fi, tu să nu plângi şi să nu-ţi uiţi jocurile...”.
Descrierea naturii în „Dumbrava minunată” este o adevărată simfonie. Întreaga natură (participă) se află în concordanţă
cu stările sufleteşti ale Lizucăi. În călătoria sa, fetiţa vorbeşte cu Sora
Soarelui. Aplecarea plantei asupra căpşorului fetiţei, căderea celor două
petale asemenea unor „fluturi de lumină” au însemnat pentru Lizuca participarea plantei la dialog, aprobarea călătoriei
către bunici şi confirmarea faptului că acela era drumul cel bun. Pentru a
accentua frumuseţea dumbrăvii şi lumea de basm în care Lizuca pătrunde, Mihail
Sadoveanu foloseşte o serie de metafore, epitete, comparaţii (crengile păreau
nişte plete, florile îşi pleacă capetele şi dorm, în întuneric clipesc candele
de licurici în două şiraguri), apariţia lunii este un adevărat spectacol (luna
dungată de pe ţărmul celălalt iese în răsărit la marginea dumbrăvii). Lizuca ştie
că sălciile sunt oameni şi dihănii înţeleniţi din veacuri vechi de o vrajă,
fetiţa caută adăpost într-o scorbură la o mătuşă răchită; aici are saltea şi
pernuţă de muşchi; apele sunt trandafirii, pletele sălciilor - argintii, apa
spune un cântec cristalin etc.
Trăsăturile peisajului tind spre mirific.
„Poveştile şi simfoniile naturii sunt în
operele lui Sadoveanu infinite, opera lui însăşi e o ţară
pe care o străbatem mereu uimiţi de splendoarea şi de ineditul ei”. (G. Călinescu)
Tema basmului Albă-ca-Zăpada, de J. şi W.
Grimm este răutatea mamei
vitrege, motiv frecvent întâlnit în basmele tuturor popoarelor. Compoziţional,
basmul se structurează după tiparele specifice. Acţiunea începe prin formula
introductivă ,, A fost odată...”, într-un timp nedeterminat, într-o iarnă pe
când zăpada cădea din înaltul nemărginit al cerului în fulgi mari şi pufoşi.
Personajele principale, Albă-ca-Zăpada şi Regina, sunt concepute în antiteză.
În structurarea subiectului sunt întâlnite numerele miraculoase 3 şi 7:
Trei travestiri ale mamei vitrege,
trei obiecte cu menirea de a-i provoca moartea Albei-ca-Zăpada (cingătoare,
pieptene, măr); piticii jelesc trei zile pe Albă-ca Zăpada, crezând-o moartă;
trei vietăţi ale pădurii jelesc şi ele lângă sicriu (o buhă, un corb, o
hulubiţă).
În privinţa cifrei 7, necazurile
Albei-ca-Zăpada au început când frumuseţea ei devenise vizibilă deoarece
împlinise 7 ani; piticii sunt 7; în căsuţă se găsesc obiecte în număr de câte
şapte; enumerarea piticilor prin numeralele ordinale până la şapte; succederea
celor şapte interogaţii; între casa piticilor şi castel sunt şapte munţi.
Sortită morţii pentru frumuseţea ei,
Albă-ca-Zăpada nu este ucisă de vânător, aşa cum poruncise împărăteasa, ci
lăsată primejdiilor din pădure. Natura o ocroteşte şi fetiţa găseşte adăpost în
căsuţa celor şapte pitici. Dar, răutatea mamei vitrege mai pune la trei
încercări pe frumoasa şi buna Albă-ca-Zăpada. Împărăteasa, travestită, se
străduieşte să o piardă pe fată cu ajutorul cingătorii de mătase, al
pieptenului şi a mărului otrăvit. Grija şi dragostea piticilor, apoi a
feciorului de crai o salvează şi ea îşi găseşte fericirea. Mama vitregă, de
supărare se va urâţi şi se va pierde în întunericul pădurii.
Albă-ca-Zăpada este întruchiparea unui vis de
mamă: ,,(...)ce n-aş da să am un copil alb ca zăpada, roşu ca sângele şi cu
părul negru ca abanosul.”
Frumuseţea neobişnuită a fetei impresionează şi pe pitici şi pe tânărul fiu
de crai.
,, Şi aşa rămase Albă-ca-Zăpada, multă vreme, în scrinul ei de cleştar şi
nimic nu-i ştirbea din negrăita frumuseţe. Părea că-i vie şi doarme şi că era
tot aşa de albă ca zăpada, de roşie ca sângele şi cu părul negru ca abanosul.”
Fata este modestă, harnică, bună şi
iubitoare. Pentru adăpostul oferit de pitici, ea le îngrijeşte gospodăria şi
face acest lucru cu multă dragoste şi tragere de inimă. Mama vitregă, deşi la
început era ,,cadră de frumuseţe”, va fi urâţită de marea-i trufie şi răutate.
Mesajul basmului este victoria
dreptăţii şi a bunătăţii asupra nedreptăţii şi răutăţii, Albă-ca-Zăpada
rămânând un simbol al acestei aspiraţii.
Am ales să fac corelaţia între
aceste două personaje din literatura pentru copii, deoarece am identificat
numeroase asemănări ale personajelor pozitive (Lizuca şi Albă-ca-Zăpada),
precum şi ale personajelor negative (mamele vitrege ale celor două fetiţe).
În ,,Dumbrava minunată”personajul principal este o fetiţă, Lizuca,
tiranizată de mama vitregă;
Mama Lizucăi este moartă, ea rămânând în grija mamei vitrege; Tatăl, plecat
cu serviciul la Bucureşti, nu poate surprinde comportamentul mamei vitrege faţă
de copilă;
Lizuca va pleca de acasă spre casa bunicilor; Va primi adăpost în mijlocul
naturii, în trunchiul unei răchite din dumbravă;
În cele din urmă, va fi găsită de către bunici şi înconjurată de dragoste;
Persoanjele poveştii sunt: Lizuca, Patrocle, bunicii, servitoarea;
locuitorii dumbrăvii Buciumeni, printre care şapte omuşori;
În ,,Albă-ca-Zăpada ”:
Personajul principal este o fetiţă, Albă ca Zăpada, la fel ca şi Lizuca,
tiranizată de mama vitregă;
Mama Albei-ca-Zăpada de asemenea este moartă, iar tatăl său, Regele, este
plecat la război şi nu poate proteja copila de atitudinea ostilă a mamei
vitrege;
Albă-ca-Zăpada este alungată de acasă, iar ea găseşte adăpost tot în
pădure, în casa celor Şapte Pitici;
Este salvată de către Prinţ cu care se mărită şi povestea are un final
fericit;
Personajele acestei poveşti sunt: Albă-ca-Zăpada, Regina- mama vitregă,
vânătorul, cei şapte pitici,
Prinţul;
Trăsăturile dominante ale
personajului principal, Lizuca, sunt:
Personaj pozitiv, zglobie, inocentă,
iubeşte natura, crede în poveşti; Adoră să facă fapte bune, doreşte să nu fie
distrusă dumbrava;
Trăsăturile dominante ale
personajului principal, Albă ca Zăpada:
Personaj pozitiv, blândă, de o frumuseţe fizică de neegalat (după spusele
oglinzii), zâmbet dulce, chip luminos, cuminte şi bună; Capabilă doar de fapte
bune; îngrijeşte de casa piticilor, vrea să ajute bătrâna (regina deghizată);
Trăsăturile personajului
negativ din Dumbrava minunată:
Mama Lizucăi nu voia să-şi împartă
dragostea soţului cu fetiţa, dorea întreaga lui atenţie, voia să îndepărteze
fetiţa de persoanele care o iubeau cu adevărat, respectiv bunicii, era egoistă,
incapabilă de sentimente de iubire pentru copilă;
Societatea acelor timpuri era una bazată pe conflicte, plină de
comportamente imorale în atingerea unor scopuri;
Binele învinge, iar Lizuca rămâne în casa bunicilor săi,
singurii capabili să-i ofere dragoste necondiţionată.
Trăsăturile personajului negativ
din Albă-ca-Zăpada :
Mama Albei-ca-Zăpada o dorea moartă
deoarece era invidioasă, geloasă pe frumuseţea şi tinereţea ei;
În acea societate Regina avea puterea de a decide soarta unui om, respectiv
a fetiţei. Hotărăşte să o omoare, înlăturând astfel singurul ,,obstacol” prin
care frumuseţea sa ar fi fost recunoscută de către oglinda fermecată, ca fiind
unică.
Din fericire, încercările
sale eşuează, iar forţa binelui învinge,
acesta fiind mesajul principal al poveştii extras de către cititor;
Conceptual, literatura pentru copii desemnează
o parte a literaturii, incluzând
totalitatea creaţiilor care, prin profunzimea mesajelor, gradul de
accesibilitate şi nivelul realizării artistice se dovedeşte capabilă să intre în
relaţie afectivă cu cititorii săi. Personajele sunt simboluri ale binelui şi răului,
iar universul gâzelor sau al vieţuitoarelor mai mari sunt prezentate
antropomorfizat, facilitând o înţelegere a raporturilor umane şi a normelor de
convieţuire socială.
Prin intermediul literaturii pentru copii se realizează o binevenită dedublare, iar cititorul
copil se va recunoaşte în personajul cu care simpatizează, sau va refuza identificarea
cu un model negativ, pe care îl antipatizează.
Lumea basmelor şi a poveştilor va fi permanent căutată de om, indiferent
de vârsta pe care o are, va rămâne spaţiul viselor spre care va aspira mereu.
Bibliografie :
Dumbrava Minunată, de
Mihail Sadoveanu, Editura Herra, 2007
Poveşti nemuritoare,
Editura Corint, 2009 (Albă-ca-Zăpada,
de Jacob şi Wilhelm Grimm)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.