,,Educaţia pentru comunicare şi mass-media”


Educaţia pentru comunicare şi mass-media

      Mass-media este un factor al educaţiei, care lasă urme adânci în memoria individului. Ea poate să mărească sau să micşoreze experienţele unei persoane. Într-o societate informatizată, educaţia nu trebuie să rămână în urmă. Mass-media este prezentă în cadrul societăţii prin ziare, reviste, radio, televiziune, internet. Chiar dacă informaţia parvine prin aceste canale, ea trebuie filtrată, deoarece nu este întotdeauna veridică. Atenţia cuvenită ne ajuta să delimităm binele de rău, originalul de neoriginal.


Scopul educaţiei pentru comunicare şi mass media:

-Formarea şi cultivarea capacităţii de valorificare culturală a informaţiei furnizată de presă , radio, telelviziune;
-Dezvoltarea capacităţilor de exprimare personală şi de transmitere a mesajelor constructive;

Obiective:
Educaţia pentru comunicare si mass-media:
- formarea unei atitudini critică, selectivă faţă de avalanşa de informaţii oferite de mass-media.
-acumularea vocabularului de bază
-recunoaşterea formelor de comunicare
-cunoaşterea de reguli şi modele istorice
-identificarea particularităţilor diferitelor structuri comunicaţionale
-cunoaşterea elementelor de cultură tehnică a noilor mijloace de comunicare

Atitudini şi valori:
-crearea unei atitudini corespunzătoare faţă de calitatea diferitelor mesaje
-evitarea (L.Şoitu): discursurilor incoerente, vulgarizarea limbajului, impunerea şi promovarea anonimatului, inflaţia verbală cu maximă redundanţă, nereciprocitate, generalizarea monotoniei, iresponsabilitatea faţă de un cuvânt rostit, conştiinţa neangajării.

Priceperi:
-însuşirea noilor coduri de comunicare
-capacitatea de a analiza mesajele sub diferite aspecte ( codurile tehnice, codurile culturale, modurile de elaborare şi de difuzare, etc.)
-forţa tăcerii
-profunzimea şi provocarea întrebărilor
-a se apăra de bombardamentul informaţional
 
„ Mass-media “  este un cuvânt compus, preluat din engleză, care se traduce literar prin mijloace de masă  şi liber prin mijloace de comunicare în masă . Noţiunea desemnează ansamblul modalităţilor prin care se realizează difuzarea informaţiei către publicul larg.
Mass-media se referă la toate modalităţile de comunicare ce ajung la un număr foarte mare de persoane
Mijloacele de comunicare în masă pot fi clasificate pornind de la criterii diferite, dintre care menţionăm:
Ø      Modul de vehiculare a informaţiei, în funcţie de care există:
-          mijloace scrise ( ziarele, revistele );
-          mijloace audio-vizuale ( radioul, televiziunea ).
Ø      Gradul de noutate şi de complexitate, în funcţie de care există:
-          mijloace tradiţionale ( ziarele, radioul );
-          mijloace moderne ( televiziunea, internetul, complexele multimedia ).
Ø      Periodicitatea apariţiei ( în cazul presei scrise ): zilnică ( ziare ) ; săptămânală ; lunară ( reviste )

  ,, Mijloacele de informare în masă au un rol important în societate, concretizat prin următoarele funcţii:
   a)Funcţia de informare
    În societatea modernă, mass-media reprezintă una dintre cele mai utilizate surse de informaţii. Ele fac posibilă o circulaţie fără precedent a informaţiilor de tot felul,care ajung cu rapiditate la un mare număr de oameni, sporind considerabil accesul acestora la o lume necunoscută, inaccesibilă sau greu accesibilă în alte condiţii. Indivizi aparţinând unor categorii sociale diferite reuşesc să-şi asigure, pe această cale, informarea generală, înţelegerea realităţii înconjurătoare şi orientarea socio-profesională. Prin intermediul mass-media, ei intră în relaţie cu lumea, sunt ţinuţi la curent cu evenimentele care se petrec sau cu tendinţele ce se manifestă la nivelul societăţii. Spectrul larg de programe şi emisiuni constituie o sursă importantă de informare. Nu este vorba doar despre fapte, evenimente şi întâmplări mărunte de viaţă,dimpotrivă, pot fi cunoscute, de exemplu, şi realizări ştiinţifice, tehnologice sau culturale remarcabile. Din acest motiv, mass-media sunt considerate un “sistem de informaţii” accesibil majorităţii indivizilor.
 b)Funcţia de culturalizare
. Transmiterea valorilor şi modelelor culturale a fost, timp îndelungat, controlată de familie, de şcoală şi de instituţiile religioase. Odată cu creşterea influenţei mass-media în societate, acestea au devenit un adevărat difuzor de cultură, introducând valorile în circuitul destinat publicului larg. Se schimbă, în acest fel, condiţiile în care se realizează culturalizarea. Mass-media acţionează ca o “instituţie a democratizării culturale”, care face posibilă creşterea consumului de bunuri culturale şi determină o anumită dinamică a cerinţelor, gusturilor,aspiraţiilor, atitudinilor şi opiniilor maselor. Apare cultura de masă, ca urmare a faptului că un număr mare de indivizi intră în contact cu valorile, fără intermedierea şcolii sau a altor instituţii abilitate.
c)Funcţia de socializare
. Prin conţinuturile distribuite, mass-media inoculează receptorilor valori, opinii, concepţii, convingeri, atitudini, norme, reguli şi stereotipii, în general acceptate de societate. Sistemul mass-media îşi asumă, în mod explicit, un rol din ce în ce mai mare în socializarea indivizilor. Copiii, de exemplu, asimilează sau îşi întăresc treptat norme de comportament, prescripţii, interdicţii, restricţii, reprezentări simbolice, altfel spus, convenţiile societăţii. Mass-media îi sensibilizează la problemele cu care se confruntă comunităţile din care fac parte, le dezvoltă convingerile socio-morale sau îi ajută la adoptarea unor standarde de comportament socialmente convenabil şi dezirabil. Mesajele lor se alătură influenţelor specifice altor instituţii cu atribuţiuni în acest sens, care funcţionează în domeniul culturii sau al educaţiei. Circulaţia acestor mesaje contribuie la instituirea unui nou mod de interacţiune socială. Fiecare individ poate cunoaşte şi înţelege modul de viaţă şi concepţiile celorlalţi, marile probleme cu care se confruntă societatea, aşteptările şi aspiraţiile acesteia. În acest fel, mass-media se afirmă şi ca un veritabil liant social, ca făuritoare de reţele sociale.
d)Funcţia de formare a opiniei publice
    Mass-media se constituie într-o tribună de dezbatere a principalelor probleme ale vieţii cotidiene, asupra cărora se pronunţă persoane cu concepţii dintre cele mai diferite. Un forum în care indivizi sau diverse grupuri sociale îşi pot face cunoscute opiniile. Importante sunt, în acest context, interpretarea şi judecata de valoare la care sunt supuse controversele apărute. Pe baza informaţiilor primite în urma unor astfel de dezbateri, oamenii evaluează evenimentele şi îşi cristalizează propriile opinii. Aportul adus de mass-media la formarea sau remodelarea opiniei publice, a atitudinilor şi comportamentelor este semnificativ şi indiscutabil.
e)Funcţia de divertisment
 Această funcţie a mass-media a devenit, în ultimul timp, din ce în ce mai importantă, deoarece oamenii îşi găsesc în mod frecvent distracţia, recreerea, relaxarea, în primul rând în faţa micului ecran. Nu puţini sunt cei care ascultă radioul în timp ce desfăşoară alte activităţi, motivând că le asigură un anumit confort ambiental. Mass-media nu oferă doar prilejuri de delectare şi destindere, ci crează şi o ambianţă compensatorie, care permite refacerea echilibrului psihic al omului. Numeroşi autori(J.Stoetzel, E.Morin, J.Cazeneuve ş.a.) au vorbit chiar despre un rol psihoterapeutic(cathartic) al mass-media: provocarea unei reacţii de eliberare a individului, prin proiectarea şi trăirea simbolică a unor emoţii refulate sau a unor conflicte nerezolvate, care îi perturbă viaţa psihică. Receptiv la masiva ofertă de divertisment a mass-media, publicul larg are ocazia de a trăi prin procură, simbolic, ceea ce îi  este refuzat în înlănţuirea obişnuită a vieţii cotidiene (Ioan Drăgan, 1996). Televiziunea, cel mai ieftin, comod, accesibil şi divers mijloc de divertisment, creează o lume în care telespectatorul poate evada, eliberându-se temporar de frustrările şi neîmplinirile din viaţa reală. Se asigură, deci, satisfacţii compensatorii,care contribuie la eliberarea de refulări şi la restabilirea securităţii şi echilibrului psihic ale individului.
f)Funcţia educativă
  Mass-media ocupă, alături de şcoală şi de alte instituţii implicate, un loc important în sistemul factorilor educativi, adăugând dimensiuni noi eforturilor generale de formare şi dezvoltare a personalităţii umane. Importanţa mijloacelor de comunicare de masă în acest domeniu este astăzi, pretutindeni recunoscută. Aportul educativ este adus în două moduri: implicit şi explicit(Ioan Cerghit, 1972). Elementul educativ este implicat în realizarea informării,culturalizării sau socializării individului(funcţia educativă este, de fapt, încorporată, presupusă întoate celelalte funcţii). În afara acestor posibilităţi educative spontane, eterogene, mass-media sunt utilizate pentru realizarea unei educaţii explicite, a unei acţiuni declarate în mod intenţionat ca fiind educativă.Aceste funcţii sunt, fără îndoială, deosebit de importante în societatea modernă. Datorită lor, mass-media reprezintă o forţă a progresului, inclusiv în plan educativ.
 Atât conţinutul informaţiilor, cât şi felul în care se realizează transmiterea lor contribuie la educarea publicului. În cazul unei emisiuni radio, de exemplu, modul de stabilire al titlului unei ştiri, tonul folosit de spicher, contextul în care este încadrată informaţia au influenţă asupra receptorului. În prezent, funcţia educativă se realizează explicit mai ales prin: acţiuni de popularizare a ştiinţei ( emisiunea Teleenciclopedia, Animal Planet, Discovery, National Geographic ); programe de educaţie la distanţă, prin care cursanţii sunt pregătiţi pentru examene.”
                                                           (Albulescu, Ion  Editura: Dacia  Publicat la: Cluj-Napoca, 2003 )
  Mijloacele de informare în masă permit ca informaţia să ajungă foarte rapid la mulţi oameni. Ele răspund astfel  dreptului fiecărei persoane de a fi informată. În prezent, se manifestă un proces de universalizare a informaţiei ( informaţii adesea identice se transmit zilnic în toată lumea ). Unele posturi de radio şi de televiziune pot fi recepţionate din multe zone ale globului, ceea ce face posibilă o informare relativ unitară a populaţiei lumii. Mijloacele de comunicare în masă actuale transmit ştiri despre evenimente ce se produc aproape concomitent cu relatarea lor, fapt care contribuie la dinamizarea vieţii sociale şi la sentimentul de apartenenţă planetară.
   O dezvoltare imensă o are Internetul. Internetul este o reţea globală de calculatoare interconectate. El ne furnizează informaţii, care sunt depozitate pe mii de calculatoare din întreaga lume. Implementarea internetului în societate, a determinat o dezvoltare mai rapidă a întregii lumi, în special a societăţii noastre.
Toate mijloacele de informare în masă funcţionează potrivit normelor unui cod etic al utilizării informaţiei. Acest cod este bazat pe adevăr, respect pentru persoană, corectitudine. Orice încălcare a valorilor presupuse de acest cod trebuie condamnată. Opinia publică trebuie informată ori de câte ori se identifică acţiuni de manipulare a ei. Astfel, cetăţenii sunt educaţi în vederea interpretării corecte a mesajelor recepţionate şi pot fi dejucate planurile individuale ale deţinătorilor puterii de a influenţa şi de a monopoliza prin mijoacele de informare în masă credinţele şi opiniiile unor persoane sau grupuri.
    Mass-media poate acţiona asupra: indivizilor, grupurilor, instituţiilor, întregii societăţi. Totodată, ea poate afecta personalitatea umană în:
    -dimensiunea cognitivă (schimbarea imaginii despre lume)
    -dimensiunea afectivă (crearea sau modificarea unor atitudini şi sentimente)
    -dimensiunea comportamnetală (schimbări ale modului de acţiune ale indivizilor şi fenomene de mobilizare socială)
   Sistemul de valori pe care mass-media afirmă că le promovează sunt:
-dreptul la informare a publicului,
-libertate de informare,
-accesul la informaţie.
   Rolul ei educativ constă în constituirea unor societăţi democratice şi a societăţii civile în apărarea drepturilor cetăţeanului, lupta împotriva abuzurilor puterii şi a corupţiei. Aflarea adevărului şi promovarea dreptăţii, sunt atribute obligatorii, definitorii ale mass-media.
   Un individ neinformat sau mai puţin informat, este un cetăţean mai uşor de manevrat de către grupuri de interese, birocraţie. Dreptul la informare al cetăţeanului, presupune şi posibilitatea persoanei de a avea acces neîngrădit la toate sursele de informare.
   Scopul educaţiei în materie de valori îl reprezintă accederea fiinţei umane către autonomie şi competenţă profesională.
    Mass-media nu are putere de comandă asemeni instituţiilor statului, dar impactul asupra societăţii este covârşitor, ele informează dezvoltând spiritul critic, creează curente de opinie, lansează modele şi propulsează personalităţi. Dar nu tot ce se vehiculează prin mass-media poartă pecetea valabilităţii şi relevanţei valorice(de exemplu: un film de prost gust, un produs nefolositor, un medicament promovat de mass-media şi care nu este bun etc.)      
  Tocmai această educaţie, duce la modelarea personalităţii individului până la o fină cizelare care permite acestuia integrarea cu succes în mediul ambiant, social, cultural, profesional.

Comunicarea în grădiniţe; modalităţi de implementare;

,,    Grupul de copii şi cadre didactice
   Educatorii reprezintă imaginea oricărei grădiniţe. De aceea, este importantă publicarea informaţiilor
despre succesele lor şi în afara grădiniţei. Indiferent dacă este vorba despre o victorie la un concurs sau
despre prezentarea unei cărţi, diseminarea acestui mesaj se poate face în ziarele locale sau la posturile de televiziune şi prin anunţuri la avizierul instituţiei sau al grupei.
Internet (pagina de internet a grădiniţei şi adresa de e-mail)
Internetul este, într-adevăr, o descoperire destul de recentă, însă nici un alt mediu nu s-a răspândit
cu o asemenea rapiditate. Multe persoane dornice de comunicare sporesc cantitatea de date de pe internet, oră de oră. În prezent, multe grădiniţe, mai ales în mediul urban au sait propriu sau sunt prezente pe saituri care se adresează părinţilor sau/ şi copiilor.
Pliantul de prezentare (flyer), reprezintă o modalitatea utilă şi comodă de a-i informa pe ceilalţi.
O pagină tip A4 poate fi scrisă pe ambele părţi şi copiată. De obicei, se îndoaie în două înainte de a fi
distribuit, poate fi alb-negru sau colorat. Pliantul arată simplu, însă cu cât arată mai reuşit, cu atât mai
multă muncă şi creativitate se ascund în spatele acestui rezultat. Scopul distribuirii lui este acela de a
stârni interesul prin transmiterea unor informaţii de bază.
Un pliant colorat este mai atractiv.
Există o regulă de 3 a layout-ului: nu se folosesc niciodată mai mult de 3 tipuri de scriere
şi niciodată mai mult de 3 dimensiuni diferite de scriere.
Vreţi să elaboraţi un pliant? Ţineţi seama de:
Hârtia pentru corespondenţă: Hârtia va fi imprimată cu logo-ul grădiniţei şi va avea un antet.
Acesta furnizează informaţii despre: numele unităţii preşcolare, adresa poştală, e-mail, site web, logo,
număr de telefon şi fax.
Afişul: Afişele se văd de la distanţă mare şi anunţă evenimente precum „Ziua Uşilor Deschise“ sau
reprezintă o invitaţie la „Clubul curioşilor“. Afişele se află de obicei în competiţie cu alte afişe şi din acest motiv, afişul poate fi evidenţiat cu ajutorul unor culori şi scrieri deosebite.
• Culorile pot capta atenţia şi pot crea anumite senzaţii în momentul citirii, însă culorile nu trebuie combinate aleatoriu, pentru că pot apărea contraste prea puternice.
• Combinaţiile armonioase de culori, luate câte două, sunt: verde–albastru, roşu–violet, galben–portocaliu.
Când vrem să elaborăm un afiş ţinem seama de:
-Analizăm pliantele şi afişele pe care le-am colecţionat de la alte grădiniţe sau servicii de educaţie timpurie din oraş sau judeţ.
-Realizăm, în grupuri mici, pliantul şi afişul grădiniţei respectând indicaţiile de mai sus.
-Alcătuim o expoziţie şi alegem produsul care reprezintă cel mai bine instituţia şi misiunea acesteia.
-Implicăm părinţii decoratori sau profesorii de arte plastice să participe la această activitate alături de personalul grădiniţei.
Mapa de prezentare
Cum realizăm o mapă de prezentare a  grădiniţei? Echipa grădiniţei
 Grupele de preşcolari sau grădiniţele care beneficiază de cofinanţare din partea sponsorilor pentru proiectele şi acţiunile lor trebuie să prezinte rezultatele acestora sub forma unei mape de prezentare. Care este conţinutul unei o mape de prezentare?
• Coperta cu titlul proiectului, grădiniţa, ce grupă de preşcolari este implicată;
• Cuvânt introductiv (argument) al coordonatorului de proiect;
• Cuprinsul;
• Lucrări pregătitoare pentru proiect;
• Descrierea proiectului;
• Prelucrarea proiectului în baza unor rapoarte cu experienţă;
• Rapoarte în mass-media despre proiect;
• Lista sponsorilor;
• Adrese importante;
• Imagini ale produselor realizate de copii, fotografii din momentele desfăşurării proiectului.
Ziarul (revista) grădiniţei.
Acest instrument necesită un concept şi mult timp. Desigur, timpul alocat este în funcţie de numărul de pagini ale ziarului (revistei). Există ediţii de 4 până la 32 pagini. Aspectul finanţării este direct proporţional cu numărul de pagini. Pentru a acoperi cheltuielile de producţie, ziarul (revista) poate fi vândut(ă) la un anumit preţ sau se pot atrage sponsorizări.
Cărţi de vizită şi ecusoane cu nume. Cărţile de vizită cu acelaşi format şi ecusoanele pot întări sentimentul de apartenenţă la comunitatea educaţională şi pot duce la o identificare mai bună cu grădiniţa. Pe cartea de vizită trebuie imprimate, pe lângă numele fiecăruia, logo-ul grădiniţei, adresa poştală, adresa e-mail şi adresa web, numărul de telefon şi de fax. Pe ecusoanele cu nume este suficient logo-ul unităţii preşcolare şi numele.
   Respectaţi următorii paşi pentru a prezenta într-un mod benefic instituţia grădiniţei:
• Fiţi pozitivi! Fiţi convinşi! Fiţi propriile voastre exemple!
• Folosiţi emailul, telefonul (faxul) pentru a planifica o întâlnire cu un reprezentant al
comunităţii locale.
• Alegeţi cu grijă expresiile pe care le folosiţi.
• Comunicaţi diferenţiat  cu oamenii.
• Chiar dacă reprezentaţi o anumită organizaţie, nu aşteptaţi ca toate uşile să se deschidă
oriunde şi oricând.
• Puneţi-vă de acord agendele! Instituţiile, organizaţiile, cetăţenii nu se pot afla
întotdeauna la dispoziţia organizaţiei pe care o reprezentaţi. Fiecare are o agendă de
lucru. Rezervaţi-vă un timp să analizaţi de ce nu aţi reuşit să rezolvaţi problemele pe
care le-aţi propus.
• Dacă n-aţi greşit cu nimic, schimbaţi tactica, căutaţi noi parteneri şi, de ce nu, alţi
negociatori.
• Pentru orice acţiune, negociaţi cu oamenii care deţin funcţiile de decizie. Dacă, din diverse motive, nu puteţi trata cu aceştia, găsiţi-i pe cei care-i pot influenţa (din instituţia lor, sau din organizaţie).
• Orice mijloc legal este bun pentru interesul organizaţiei!
• Construiţi punţi de legătură, nu le distrugeţi!
• Dacă unul dintre parteneri refuză, mai mult sau mai puţin politicos, colaborarea, nu vă enervaţi şi nu vă exprimaţi dezamăgirea. Mulţumiţi pentru timpul acordat şi încheiaţi discuţia cu speranţa că în viitor veţi găsi o modalitate de colaborare.
• Cu toată pregătirea iniţială, nu aveţi cum să prevedeţi toate situaţiile care apar. Aveţi nevoie de variante de rezervă.
• Asumarea meritelor deosebite pentru succesele obţinute în numele unităţii este o tactică neproductivă, dar nici nu le treceţi sub tăcere cu o modestie rău înţeleasă.
• Asumaţi-vă greşelile şi nu daţi vina pe alţii, dar evitaţi să treceţi în contul personal toate insuccesele.”
     Bibliografie: (Împreună pentru copii : grădiniţa şi comunitatea /
                             Cristiana Boca (coord.), Irinela Nicolae, Ana Secrieru,
                              Doina-Olga Ştefănescu. - Bucureşti : Educaţia 2000+, 2009)


    Propuneri care pot să contribuie la conştientizarea rolului mass-media în educaţia informală şi la implicarea familiei şi a şcolii în educaţia pentru şi prin mass-media.

I. La nivel curricular:
Curriculumul prin infuzie
 – obiectivul: formarea competentei media sa fie urmarit ori de câte ori este cazul/posibil:
- aria „limba si comunicare”: accent pe descifrarea mesajului audiovizual, lectura imaginii, modalităţi de reprezentare a realităţii;
- aria „om şi societate”: media considerată ca resursă în stare să crească motivaţia şi întelegerea celor învăţate; explorarea unor perspective istorice şi politice pe care media le ignoră;
Creşterea ponderii disciplinelor socio-umane (necesare pentru a forma spiritul democratic, gândirea critică).
Modulul educaţia mass-media în cadrul educaţiei civice (al educaţiei pentru cetăţenie democratică, al educaţiei pentru drepturile omului şi drepturile copilului) .
Mass-media – resursă în predare pentru curriculumul centrat pe elev
  Profesorul trebuie să cunoască bine ce şi cum gândeşte elevul, care este modul în care acesta îşi construieşte propria „epistemologie”. Multe din ideile, reprezentările, atitudinile elevului sunt preluate din mozaicul producţiilor media. Aici se întrevede – cum au subliniat Masterman şi Mariet – cea mai substanţială utilizare a mass-media în instruire, dar o utilizare filtrată, corectivă, realizată într-un mod care să-i atragă pe elevi la dezbatere. Prin utilizare „corectivă” nu avem în vedere critica mass-media ca scop în sine, ci acele activităţi prin intermediul cărora elevii să înveţe să discearnă ce influenţă au formele simbolice media asupra conţinuturilor corespunzătoare acestora şi, prin aceasta, să observe cum au devenit reprezentările mediatice forme „naturale”, comune ale modului lor de perceptie şi gândire.
 Misiunea educativă a şcolii
Media reprezintă un vast sistem tehnologic şi, în această calitate, face parte din mediul nostru de fiecare zi, alfabetizarea/educaţia media devenind astfel o necesitate imperioasă. În acelasi timp, media înseamnă şi o propunere, o proiecţie a unui univers de valori. Şcoala trebuie să răspundă acestei provocări asumându-şi într-un mod mai hotarât misiunea sa educativă: a transmite mesaje, a se concentra pe furnizarea instrumentelor culturale necesare elaborării de către elev a propriei sale etici. Fără compeţenta axiologică nu există posibilitatea de fixare a competenţei media.

II. Colaborare, parteneriat între şcoala şi instituţii, specialişti media.

III. Dialog părinţi-şcoală
Dialogul realizat prin intermediul noii funcţii de profesor documentarist, printr-un pedagog, consilier sau printr-un cadru didactic care a urmat cursuri de specialitate şi care este desemnat să elaboreze un cadru de colaborare între familie şi şcoală, să conceapă strategii de implicare a părinţilor în educaţia media a elevilor, plecând de la nivelul învatamântului primar şi chiar preprimar.

IV. Sistem de protecţie a consumatorului minor de media
Aşa cum s-a subliniat şi în Raportul atelierului de lucru „Cum protejăm telespectatorii minori” (7mai 2004), este de dorit un efort concertat şi de durată pentru a pune bazele unui sistem de protecţie a consumatorului minor de mass-media, care să se sprijine pe colaborarea între diverse instituţii ale statului (CNA, MECT, Parlament, etc.), între parinţi şi ONG-uri.

V. Demararea şi intensificarea unor activităţi coerente de educaţie nonformală, de petrecere a timpului liber.

VI. Lectura
Mass-media tradiţionale şi noile media au partea lor de contribuţie la scăderea interesului general pentru lectură. Mai mult decât îndemnul la „plăcerea lecturii”, se simte nevoia, în acest moment, a unei susţinute şi inteligente campanii naţionale în favoarea cărţii şi a lecturii, pe baza unui proiect la care să colaboreze MECT şi Ministerul Culturii.
   Educaţia pentru mass-media are de asemenea un sens restrâns, referitor la pregatirea tinerilor pentru a lucra în domeniul mass-media sau pentru a întelege tehnicile de elaborare a produselor din mass-media. Sensul larg, luat în consideraţie şi în dezbaterea organizată cu experţii, este acela de educaţie pentru a întelege şi a utiliza mass-media. Aceasta poate să fie realizată în familie, în mod informal, sau în şcoală în mod formal, prin includerea în curriculum a unei discipline opţionale sau prin activităţi specifice la diferite discipline existente deja în curriculum.
Propuneri pentru realizarea unei bune educaţii prin şi pentru mass-media:
Putem clasifica propunerile făcute pentru realizarea unei educatii mai bune,
a) prin mass-media este facilitata de:
- promovarea valorilor autentice de către profesionişti;
- aplicarea deontologiei profesionale, adoptarea de reglementari privind difuzarea
produselor cu influenta negativa asupra copiilor şi a tinerilor;
- reducerea condiţionarii datorată intereselor comerciale, prin promovarea televiziunilor
necomerciale;
- formarea şi perfectionarea jurnalistilor; păstrarea legăturii cu Centrul de Jurnalism Independent, cu învatamântul superior de specialitate;
- programe educative atractive, asemanatoare cu iniţierea muzicală făcută de Leonard Bernstein;
- explicarea si comentarea produselor media de către un specialist în domeniu;
- „reinventarea mass-media”.
b) pentru mass-media prin:
- consum cultural de calitate, variat şi compensatoriu faţă de ceea ce oferă mass-media;
-prevenirea unilateralizarii şi a dependenţei de anumite canale de mass-media.
- „Re-descoperirea lecturii, îndrumarea către produse artistice care să cultive şi compasiunea, solidaritatea umană, căldură”;
- activităţi organizate în şcoală împreună cu specialişti din mass-media şi din învatamântul superior de specialitate;
- unitatea factorilor răspunzători de educaţia tinerilor - familie, şcoală, biserică -, pentru o implicare concertată în luarea de atitudine faţă de nocivitatea unor emisiuni, publicaţii, faţă de limbajul incorect, vulgar, denigrator;
- utilizarea de către educatori a canalelor mass-media pentru a forma spiritul critic cu privire la mass-media;
- introducerea în curriculum-ul şcolar a unor discipline care să trateze fenomenul mass-media şi pregătirea educatorilor în acest sens.

   Mass-media şi intervenţiile educative neformale
   Mass-media sunt tot mai mult recunoscute ca mijloace educative eficiente şi în afara sistemului şcolar. Pe lângă o pregătire riguros planificată, sistematică, intensivă, controlată de profesor şi bazată pe selecţionarea şi structurarea atentă a informaţiilor, asigurată de către instituţiile de învăţământ, copiii, adolescenţii şi tinerii beneficiază şi de o educaţie neformală, la realizarea căreia îşi aduce aportul şi sistemul mass-media. Această formă de educaţie se dovedeşte atractivă şi productivă, deoarece reuşeşte să îmbine aspectul educativ cu cel distractiv, cu un impact deosebit asupra personalităţii individului
Prin unele programe şi emisiuni difuzate, cu scop declarat educativ, mass-media îşi întăreşte poziţia de factor formativ complementar educaţiei şcolare. Emisiunile informative,spectacolele culturale sau unele reportaje imprimă virtuţi cultural-educative mesajelor transmise.
   Cu toate că de multe ori promovează derizoriul, non-valorile sau pseudo-cultura, mass-media vin adeseori în întâmpinarea dorinţei şi trebuinţei omului contemporan de a găsi posibilităţide instruire şi în afara instituţiilor de învăţământ. Prin varietatea informaţiilor pe care le transmit şi prin modul eficace de a le comunica, constată Ioan Cerghit(1972), mass-media pot reprezenta o sursă eficientă de educaţie permanentă multiformă. Este vorba de o educaţie complementară, de masă, socială prin excelenţă. Trebuie să ţinem seama de faptul că, pe lângă capacitatea lor de a transmite informaţie reziduală, neesenţială, de o importanţă imediată, aceste “canale” posedă, în egală măsură, capacitatea de a transmite informaţii importante, valori autentice, modele comportamentale, care pot fi preluate şi învăţate.
    Mass-media şi influenţele educative informale
   Copiii şi adolescenţii se dovedesc mari consumatori de televiziune, căreia îi dedică o mare parte din timpul lor liber. Divertismentul este predominant: varietăţile, foiletoane, jocurile,sporturile şi Talk-Show-urile se situează în topul preferinţelor. Este firesc, atunci, să ne întrebăm:Cum se explică apetitul lor pentru receptarea mesajelor mediatice? De ce preferă să-şi petreacă atât de mult timp pentru a intra în contact cu diverse forme de mass-media, îndeosebi audio-vizuale când gama opţiunilor este mult diversificată?Un posibil răspuns ne oferă Ioan Cerghit:
  ”Necesitatea de a se distra, de a introduce variaţie în preocupările lor, de a înlătura plictiseala şi de a se reconforta justifică în cea mai mare parte o expunere frecventă la mass-media”(1972, p.110).Motivaţiile sunt, aşadar, dintre cele mai diferite. Mesajele mass-media sunt receptate pentru valenţele lor distractive şi recreative, pentru divertisment şi deconectare, dar şi din motive cognitive sau de natură afectivă. Opţiunea pentru conţinuturile distractiv-recreative oferite de mass-media, precizează Ioan Cerghit, se datorează, în anumite momente, nevoii de echilibru, ca o posibilitate de deconectare nervoasă, de compensare a oboselii cotidiene. Distracţia se corelează cu o anumită motivaţie de natură afectivă. Atracţia emoţională, nevoia de trăiri intense, de senzaţii puternice, ca şi satisfacţiile de ordin estetic, constituie mobiluri importante ale preferinţelor şi intereselor exprimate.

Învăţarea istoriei prin intermediul mass-media

,,Mass media şi libertatea de exprimare
Valorificarea memoriei istorice este una dintre ţintele sociale ale mass media. Fie că se petrece în abordări clasice (conferinţe, dezbateri, evocări de personalităţi sau evenimente, documentare TV, comemorări sau sărbători, reportaje, spectacole de teatru sau film etc), fie că se exprimă asupra istoriei în manieră live – vezi Revoluţia română în direct sau atentatele de la 11 septembrie 2001 – abordarea istoriei înscrie mass media în infrastructura electronică devenită esenţială pentru istoriografie. Mai mult sau mai puţin scrupuloasă cu trecutul, mass media alcătuieşte o reţea informaţională care cuprinde cuvânt vorbit, scris, imagine, sunet, fată de care simplul consumator trebuie să-şi ia măsuri de precauţie dacă nu vrea să sfârşească strivit de cantitate, dar şi de emoţie.
   Situaţiile istorice în care mijloacele de comunicare au jucat roluri discutabile nu numai în privinţa prezentării şi interpretării evenimentelor, ci şi (în manieră controversată) în crearea acestora, sunt numeroase: asasinarea preşedintelui Kennedy, războiul din Vietnam, scandalul Watergate şi demisia preşedintelui Nixon, căderea Zidului Berlinului, prăbuşirea Uniunii Sovietice, Războiul din Golf, dezmembrarea Iugoslaviei, atacul NATO asupra Serbiei. Cazul Revoluţiei române de la 1989 este unul exemplar.
Presa ca sursă istorică
Arhivele de presă (colecţii de ziare, sinteze ale unor instituţii specializate etc) pot oferi posibilitatea de a examina reacţiile presei faţă de diverse situaţii istorice în aceiaşi manieră şi cu aceleaşi precauţii cu care se studiază orice sursă istorică. Analiza presei este un foarte util exerciţiu de gândire critică deoarece permite elevilor:
• Să facă diferenţa între informaţiile reale şi opiniile în legătură cu acestea;
• Să observe deosebirea între explicaţii, descrieri şi concluzii;
• Să precizeze poziţia autorului în raport cu subiectul tratat;
• Să evalueze valoarea de sursă documentară istorică a articolului, reportajului, comentariului s.a.
În abordarea presei scrise îşi menţin actualitatea principiile şi regulile invocate cu privire la sursele istorice scrise.
Documentarul istoric de radio / televiziune
Ca orice sursă istorică materialele filmate sau cele audio difuzate de televiziuni sau radio, se selectează în funcţie de scopul pentru care este studiată o temă de istorie. Cel mai frecvent se utilizează materialul arhivat în buletinele de ştiri ale televiziunii / radioului şi filmele documentare de televiziune. Oferta televiziunii / radioului acoperă toate tipurile de subiecte: politice, sociale, economice, culturale. Este evident faptul că acestea se referă la istoria contemporană postbelică, dar şi la epoci anterioare atunci când este vorba despre filme documentare.
Tele / radio – istoria este accesibilă în trei tipuri de surse:
• Programele care analizează anumite evenimente şi care se difuzează o singură dată; ele pot fi înregistrate şi utilizate selectiv sau integral la clasă;
• Reconstituirile istorice sunt producţii radio / tv care de regulă:
- oferă mai multe perspective asupra unui eveniment
- oferă dialoguri autentice între participanţi la evenimente sau dramatizări bazate pe surse primare verificabile;
- transmit o stare de emoţie;
• Serialele de televiziune (mai rar realizate de radio) cu prilejul unor aniversări / sărbători / comemorări cuprind mai multe episoade şi oferă o imagine globală asupra unor perioade mai lungi de timp. Prezentarea la televiziune este urmată, de regulă, de realizarea şi distribuirea de casete video sau CD-ROM (exemple: “serialul produs de BBC în 1996 intitulat “Secolul oamenilor” )
  O notă specială pentru filmele documentare cu subiect istoric al căror număr este deja foarte mare şi care sunt difuzate pe canalele de televiziune comerciale sau pe canale de televiziune consacrate exclusiv acestui tip de prezentări de emisiuni.
Valoarea lor poate depăşi uneori sursele obişnuite deoarece producătorii au acces la surse neconvenţionale (refugiaţi, imigranţi, victime ale războiului sau ale terorismului, victime ale abuzurilor privind drepturile omului etc) - care se înscriu în registrul cercetărilor de istorie orală – sau conving politicienii, participanţii la evenimente sau martorii să facă dezvăluiri despre decizii, evenimente, întâmplări, detalii, personalităţi, despre care sursele clasice nu vorbesc. Filmele documentare devin astfel ele însele surse documentare importante, dincolo de calităţile lor educative.

    În practică, elevii pot fi puşi în situaţia să-şi exerseze abilităţile critice asupra surselor istorice prin compararea acestora. Exerciţiul poate cuprinde următorii paşi:  (după R. Stradling, Să înţelegem istoria secolului XX)
Faza 1: Elevii urmăresc filmul sau un fragment al lui, luând notiţe despre:
􀀹Momentele cheie şi argumentele din comentariu;
􀀹Genul de dovezi utilizate: mărturii orale, film arhivat, referinţe la documente oficiale, mărturii ale experţilor etc;
Faza 2: Rezumatele observaţiilor făcute individual sunt discutate în grupuri mici alcătuindu-se un rezumat cu care sunt cu toţii de acord;
Faza 3: Elevii compară punctul de vedere al documentarului sau filmului cu alte surse: manualul, surse academice, articole etc. Se identifică zonele în care punctele de vedere exprimate diferă sau concordă;
Faza 4: Elevii discută despre diferenţele apărute: diferenţe de interpretare a surselor, izvoare care au fost omise etc. Un punct important de discuţie îl reprezintă faptul că, datorită mediului care transmite mesajul, în cazul nostru televiziunea, acesta poate fi deformat. Ideea îi aparţine lui Marshall McLuhan
care, în cartea sa Galaxia Guttenberg, afirmă că “mediul (suportul) este mesajul”. Explicaţia constă în ideea că pentru produsele media autonome (ziare, reviste) mesajul este accesibil direct, în condiţiile
cunoaşterii codului de acces. Pentru alte produse media, accesul la mesaj este mediat de un aparat (radio, televizor). Suportul material al mesajului are o deosebită importanţă, influenţând modul în care
persoanele percep mesajul pe care îl transmite.

 Filmul artistic şi ecranizarea evenimentelor istorice
Filmul artistic este prin definiţie o operă de ficţiune. Aşadar, din start, istoricul, dar şi spectatorul obişnuit, va trebui să refuse calitatea de sursă istorică a unui film artistic cu temă istorică.
Motivele sunt mai multe.
-În primul rând opera de artă transmite emoţie şi nu informaţie.
-Creaţia artistică este rodul unei stări de spirit, al imaginaţiei, al opţiunilor personale în privinţa valorilor dar şi al mijloacelor artistice.
-Relaţia între creaţia cinematografică şi realitatea istorică este, mai degrabă, una tematică decât una de susţinere reciprocă. În acest sens, regula este subiectivitatea, iar realitatea istorică este excepţia.
-Filmul artistic foloseşte artificii cinematografice care, cel mai adesea, accentuează evenimente, personalităţi, stări de spirit sau chiar contexte istorice. Orice regizor amestecă evenimentele reale cu altele imaginate de dragul naraţiunii sau al evoluţiei unor personaje. De asemenea, personalităţile istorice devin personaje care transmit mesaje mult mai puternice ca încărcătură emoţională decât originalul.
Există cel puţin două motive pentru care se fac filme istorice.

Primul motiv ar deci succesul de box-office. Un film istoric cu un mesaj cultural adecvat unui public ţintă cât mai larg, cu acţiune şi emoţie, cu mijloace artistice cât mai spectaculoase, cu actori care au succes la public, umple cu uşurinţă sălile de cinematograf.
Exemple din ultimii ani: Quo vadis?, Patimile lui Hristos, Salvaţi soldatul Ryan, Gladiatorul, Alexandru cel Mare, Troia, Inimă neînfricată (Braveheart), Robin Hood, Lista lui Schindler, La vita e
bella.
Al doilea motiv se situează în cu totul alt registru. Sistemul de gândire stereotipă, obţinut de regimul comunist prin manipulare şi persuasiune  a fost susţinut şi prin filmul artistic cu subiect istoric. Evenimente şi personalităţi istorice au devenit un loc comun al sensibilităţii şi mândriei colective naţionale. În situaţia României, filme precum Dacii, Columna, Mihai Viteazul, Stefan cel Mare, Mircea etc au transformat istoria într-un vehicul de sentimente, uneori asemănătoare cu bucuria simplă şi naturală a victoriei obţinute de echipa naţională de fotbal.
Personaje precum haiducii (vezi filmele Iancu Jianu, Pintea ş.a.) sau luptătorii comunişti ilegalişti
(vezi Pistruiatul, Un august în flăcări, Lumini şi umbre) au fost transformate în modele care transmiteau sentimente de “mândrie naţională mobilizatoare” sau sentimentul eficienţei “luptei de clasă
împotriva exploatării”. Acest context eroic, marcat de victorii permanente împotriva tuturor duşmanilor, a eliminat nuanţele şi detaşările necesare în apropierea faţă de trecut.
Această sumară trecere în revistă a unor caracteristici ale filmului artistic istoric nu exclude utilizarea acestuia în activitatea didactică. Analiza unui film artistic suportă aceleaşi reguli critice care însoţesc
analiza documentului istoric autentic. Întrebări precum, cine? (a realizat filmul) când? şi mai ales de ce? (care este publicul ţinţă?, care sunt scopurile urmărite?), sunt legitime şi foarte folositoare într-un demers de descifrare a mesajului artistic dar şi istoric al unui film. Altfel, observarea decorurilor, costumelor, armelor, arhitecturii, personajelor, sunt indicaţii de natură didactică ce pot familiarize elevii cu atmosfera unei epoci, cu tradiţiile, obiceiurile, limbajul, gesturile etc care aparţin unui trecut dificil de recompus cu mijloacele tradiţionale aflate la îndemâna profesorului.”

(Bibliografie
http://hiphi.ubbcluj.ro/Public/File/sup_curs/istorie211.pdf)


  Între educaţie şi sistemul mass-media, există de multă vreme legături indisolubile, care s-au întărit continuu în ultimul timp, îndeosebi o dată cu dezvoltarea reţelelor informatice. Interacţiunile dintre cele două domenii constituie o preocupare pentru pedagogi, şi nu numai pentru ei, deoarece impactul comunicării de masă asupra personalităţii umane nu poate fi ignorat. În condiţiile diversificării nevoilor educative în lumea modernă, mass-media pot reprezenta veritabile resurse ale învăţării. Nu este vorba doar despre oferta de programe şi de suporturi informative şi formative valorificabile în perspectiva educaţiei formale sau nonformale, ci şi despre influenţele difuze, spontane, neintenţionate exercitate prin mesaje al căror conţinut nu a fost conceput în scop explicit educativ.
   În faţa problemelor cu care societatea contemporană se confruntă se pot remarca funcţiile mass-media amintite anterior, precum: apărarea libertăţilor, informarea publicului, demascarea corupţiei, publicitatea şi contactul oamenilor cu bunurile culturale. Dar, în urma unei analize atente pot fi surprinse şi disfuncţiile mass-media. Se poate constata o denaturare a gusturilor publicului, stimularea delincvenţei, degradarea morală, la adormirea conştiinţei politice, înăbuşirea activităţii creatoare.
    Exemplificări cu privire la alterarea funcţiei educative de către mijloacele de comunicare şi informare în masă. De exemplu, funcţia needucativă a televiziunii ar trebui azi să ne preocupe pe toţi. Iese tot mai clar în evidenţă, în prezent, că are loc o renunţare la cultura clasică care ar putea conferi televiziunii valenţe formativ-educative de neegalat şi se preferă ,,cultura’’ modernă care se bucură de succes în rândul tinerilor. În timp ce cultura clasică este pur şi simplu ,,fugărită’’ şi eliminată, fie parţial sau total, de televiziune are loc o formare în ritmul rapid şi superficial al videoclipurilor. Tot ce se poate reproşa televiziunii şi mai ales aspectul efectelor negative pe care le induce, în special la tineri, privesc într-un fel sau altul întreaga societate, dar şi pe fiecare cetăţean în parte. În strânsă legătură cu cele prezentate mai sus se pot aminti spusele lui Burgelin care susţinea că ,,televiziunea poate fi o otravă ce acţionează cu atât mai intens cu cât doza este mai puternică.’’
    Nu trebuie  uitat unul dintre concurenţii redutabili ai televiziunii care-n ultima vreme cunoaşte o amploare tot mai mare, computerul. Oamenii de ştiinţă de pretutindeni au remarcat mai multe probleme. Una dintre acestea o reprezintă jocurile violente de pe calculator, producătorii lor fiind interesaţi mai mult de latura economică, de profitul obţinut dau uitării funcţia needucativă pe care acestea o au.
    O altă problemă este şi aceea că aceste jocuri de multe ori devin ca un drog, ele creează dependenţă. Totodată internetul pe lângă beneficiile sale bine cunoscute, oferă prin intermediul site-urilor speciale informaţii legate de pornografie, vânzarea de droguri etc.
   Întotdeauna vor exista probleme,  fie că ne referim la funcţiile mijloacelor de comunicare şi informare în masă, fie la disfuncţiile acestora. Cert este că trebuie ca fiecare în parte să fim conştienţi că nu tot din cele comunicate şi informaţiile transmise sunt întotdeauna benefice, că nu întotdeauna au un rol educativ.
            Rămâne la decizia fiecăruia ce cale vom urma având de ales între ,,drumul drept’’ şi ,,partea diabolică’’ a mijloacelor de comunicare şi informare în masă.( Marinescu Silvia, Dinescu Rodica, Invitaţie la educaţie, Editura Carminis, Piteşti, 2003)


                    







  Bibliografie:
Coman Mihai,Introducere in sistemul mas-media,Ed.Polirom,1999
Dinu Mihai,Comunicarea,Ed.Stiintifica,Bucuresti,1999
Gross Peter,Colosul cu picioare de lut.Aspecte ale presei romanesti post-comuniste,Ed.Polirom,Iasi,1999
Rosca Luminita,Formarea identitatii profesionale a jurnalistilor,Ed.Polirom,2000
Antonesei Liviu,Paideia,Fundamentele culturale ale educatiei,Ed.Polirom Iasi,1996
Cucos Constantin, Pedagogie, Ed.Polirom Iasi 2003
Carmen Cretu, Psihopedagogia succesului,Ed.Polirom,Iasi 1997       
Împreună pentru copii : grădiniţa şi comunitatea /Cristiana Boca (coord.), Irinela Nicolae, Ana Secrieru,
Doina-Olga Ştefănescu. - Bucureşti : Educaţia 2000+, 2009)
(Albulescu, Ion  Editura: Dacia  Publicat la: Cluj-Napoca, 2003 )
http://hiphi.ubbcluj.ro/Public/File/sup_curs/istorie211.pdf)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.