Unitatea de învățământ: 
Data : 27.11.2014
Clasa:  I -A
Disciplina: Comunicare în limba română- lectură
Propunător: Vîju Cornelia
Unitatea de
învăţare: Împărăția
literelor
 Subiectul lecției: Ursul păcălit de vulpe, după Ion Creangă -Repovestirea unor întâmplări
auzite
Tipul lecţiei: consolidarea şi sistematizarea cunoştinţelor
Competenţe
specifice :
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj
scurt, pe teme familiare, rostit clar şi rar
1.2. Identificarea unor informaţii variate
dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea
de mesaje   orale,    în   
contexte   de    comunicare
cunoscute
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1-să asculte cu
atenţie conţinutul poveştii;
O2-să recunoască
personajele din poveste;
O3-să reproducă
conținutul poveștii cu ajutorul ilustrațiilor; 
O4-să ordoneze imaginile
din poveste conform succesiunii evenimentelor;
O5-să
stabilească pe baza comportamentului personajelor, trăsăturile dominante ale
acestora;
O6-să
construiască propoziţii după ilustraţii;
Psihomotrice:
O7-
să coloreze imaginile
corespunzător;
Afective: 
O8-să își exprime preferința pentru un personaj din
poveste ;
Resurse didactice:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, expunerea, lectura explicativă, jocul, învăţarea prin cooperare,
observarea;
-Materiale:
manual, computer, ppt cu conținutul poveștii, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal și independent.
Bibliografie: 
- Programa şcolară pentru disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ clasa I,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Nuţă,  Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 17 elevi
Resurse temporale: 45 min.       
| 
   
Secvenţele
  lecţiei/ 
timp 
 | 
  
   | 
  
   
Ob. 
Op. 
 | 
  
  
Strategii didactice
 | 
  
   
Resurse 
 | 
  
   
Modalităţi
  de 
evaluare 
 | 
 |||
| 
   
Activitatea învățătorului 
 | 
  
   
Activitatea elevilor 
 | 
  
   
Metode  
 | 
  
   
Mijloace didactice  
 | 
  
   
Forme de activitate  
 | 
 ||||
| 
   
1 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   
Moment organizatoric 
1 min 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
  climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției: 
-pregătirea
  materialului didactic 
 | 
  
   
Elevii se pregătesc pentru activitate. 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Observarea  
 | 
 
| 
   
Captarea atenției 
2 min 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
Captarea atentiei se realizeaza prin
  adresarea a două ghicitori:  
„La coțete dă târcoale, 
  La
  blană e roșcovană, 
  Și
  mai este și vicleană 
 
  Ghici cine e?„                                       (Vulpea) 
,,În cojoc întors pe dos 
Mormăind morocănos, Umblă pustnic prin pădure După miere, după mure.” (ursul)  | 
  
   
Elevii sunt atenţi
  şi dau răspunsurile corespunzătoare. 
 | 
  
   
jocul 
 | 
  
   
Textul ghicitorilor 
 | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Aprecieri verbale 
 | 
 
| 
   
Anunțarea temei și a obiectivelor
  operaționale 
1 min 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
  Astăzi
  la ora de lectură vom face cunoștință cu povestea”Ursul păcălit de vulpe ”, de
  Ion Creangă. 
O vom povesti cu
  ajutorul imaginilor, vom recunoaște personajele, vom alcătui  propoziţii după imagini, vom ordona
  imaginile în ordinea desfăşurării evenimentelor. 
 Cine știe, poate, o vom ajuta pe vulpiță să
  se împace cu ursul, dacă vom găsi un alt final poveștii.  
 | 
  
   
Elevii ascultă cu
  atenție obiectivele operaționale, enunțate de propunătoare pe înțelesul lor. 
 | 
  
   
Explicația  
 | 
  
   | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Observarea 
 | 
 
| 
   
Reactualizarea cunoștințelor 
3 min 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
• Ce povești am
  mai studiat noi, copii, scrise de Ion Creangă? (Se prezintă portretul
  povestitorului care este afișat deja în clasă) 
Vom purta un 
  scurt dialog despre animalele sălbatice: 
-Ce fel de animal este vulpea? 
  -Ce
  alte  animale sălbatice mai cunoașteți? 
 Iată că două dintre aceste personaje, vulpea
  și ursul, au  devenit personaje de
  poveste sub condeiul scriitorului Ion Creangă. 
 | 
  
   
-Capre cu trei iezi 
-Fata babei și fata moșneagului 
Elevii vor
  răspunde:  
-Vulpea este un
  animal sălbatic. 
-ursul, lupul ,
  leul, tigrul etc. 
 | 
  
   
Conversația 
 | 
  
   | 
  
   
Frontal 
 | 
  
   
Aprecieri verbale 
 | 
 
| 
   
Dirijarea învățării 
18 min 
 | 
  
   | 
  
   
O1 
O2 
O3 
O6 
 | 
  
   
După ce voi prezenta
  materialul PPT cu povestea, le voi adresa elevilor următoarele întrebări: 
1-Cum s-a numit
  povestea? 
2-Cine este
  autorul poveștii? 
3-Care sunt
  personajele poveștii? 
4-Cu ce literă
  încep cuvintele: vulpe, urs, țăran, pește.  
Solicit elevilor
  alcătuirea unor propoziții utilizând aceste cuvinte. 
Trec apoi la
  povestirea pe scurt a textului, prin intermediul întrebărilor. 
 | 
  
   
Elevii vor
  răspunde astfel: 
 
Propozițiile pot
  fi. 
Vulpea din
  poveste este șireată. 
Ursul rămâne fără
  coadă. 
Țăranul pescuise
  mult pește. 
Peștele era
  gustos. 
Elevii vor
  povesti textul, răspunzând întrebărilor propunătorului astfel: 
Era odată o
  vulpe. 
Pe drum trecea un
  țăran cu carul plin de pește. 
Vulpea se prefăcu
  că este moartă. 
Vulpea aruncă
  peştele din car. 
Ursul o roagă pe
  vulpe să-i dea și lui pește. 
Vulpea refuză
  să-i dea și-l trimite la baltă să pescuiască. 
Ursul se duce la
  baltă. 
 Își vâră coada în baltă rămânând fără ea. 
Ursul încearcă să
  o pedepsească pe vulpe deoarece l-a păcălit. 
 | 
  
   
Expunerea  
Lectura
  explicativă 
 | 
  
   
Computer 
Continut ppt 
 | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Aprecieri verbale 
 observarea 
 | 
 
| 
   
Realizarea feed-back-ului 
5 min 
 | 
  
   | 
  
   
O3 
O5 
 | 
  
   
Fixarea
  conţinutului se va face prin prezentarea imaginilor din poveste și adresarea
  de următoarelor întrebărilor: 
1-Care sunt personajele întâmplării? 
2-Cum s-a gândit vulpea să facă rost de
  mancare? 
3-Ce dorea țăranul să facă din blana vulpii? 
4-Ce dorea ursul? 
5-Ce sfat i-a dat vulpea ursului cu privire
  la prinsul peștelui? 
6-Ce s-a întâmplat cu coada ursului?De ce? 
7-Cum a incercat ursul să se răzbune pe
  vulpe? 
 | 
  
   
Elevii răspund la
  întrebările adresate. 
1.Precizează
  următoarele personaje: vulpea, ţăranul, ursul.  
2-să fure peștele
  din carul țăranului 
3-o haină pentru
  soția lui 
4-ursul dorea să
  mănânce pește 
5-l-a trimis
  să-și vâre coada în baltă 
6. – coada
  ursului s-a rupt deoarece lacul a înghețat și i-a prins-o acolo 
7-ursul a
  încercat să o  prindă și s-o bată pe
  vulpe 
 | 
  
   
Conversația  
 | 
  
   
Imagini ppt 
 | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Aprecieri verbale
   
 | 
 
| 
   
Atingerea performanței  
5 min 
 | 
  
   | 
  
   
O5 
 | 
  
   
Solicit elevilor
  să precizeze câte trei însuşiri ale celor două personaje (ursul şi vulpea). 
1-Ce învăţăminte
  desprindem din lecţie? 
2- Ce s-ar fi
  întâmplat dacă vulpea nu reuşea să dea jos din car peştii? 
3. Care personaj
  v-a plăcut mai mult? 
4. Ce final ați
  da voi poveștii dacă ați fi în locul autorului? 
 | 
  
   
Elevii vor răspunde la întrebări. 
-Vulpea era 
  vicleană, lacomă, leneșă. 
-Ursul era 
  supărat, pofticios, păcălit.   
1-nu este bine să mințim și să furăm 
2-vulpea nu ar fi avut hrană și nu ar mai fi
  putut să-l păcălească pe urs. Ursul poate ar fi avut și astăzi o coadă
  frumoasă și lungă.    
3-elevii își argumentează răpunsul 
4-elevii găsesc alt final   
 | 
  
   
Conversația  
 | 
  
   | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
Aprecieri verbale 
 | 
 
| 
   
Evaluarea 
activității 
8 min 
 | 
  
   | 
  
   
O4 
O7 
 | 
  
   
Elevii vor primi
  o fișă de evaluare cu următoarii itemi: 
1. Numerotează
  imaginile în ordinea desfășurării acțiunii. Colorează-le apoi corespunzător. 
2.Reprezintă grafic propozițiile. Stabilește
  valoare de adevăr a acestora folosind literele A și F. (adevărat sau fals) 
 | 
  
   
Elevii lucrează
  în fișa de evaluare. 
 | 
  
   
Exercițiul  
 | 
  
   
Fișă de evaluare 
 | 
  
   
independent 
 | 
  
   
Evaluare 
scrisă 
 | 
 
| 
   
Încheierea activității 
2 min. 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   
Fac aprecieri asupra modului cum au
  participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
  obiectivele propuse. 
Dau tonul cântecelului: 
 ,,De
  ce n-are ursul coadă”. 
 | 
  
   
Elevii ascultă cu
  atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei, apoi cântă
  cântecelul solicitat. 
 | 
  
   
Conversația 
 | 
  
   | 
  
   
Frontal  
 | 
  
   
observarea 
 | 
 
Nume: 
Fișă de evaluare/ Ursul
păcălit de vulpe- lectură
1. Numerotează
imaginile în ordinea desfășurării acțiunii. Colorează-le apoi corespunzător.
                                    
                
2.Reprezintă
grafic propozițiile. Stabilește valoare de adevăr a acestora folosind literele
A și F. (adevărat sau fals)
VULPEA ESTE ȘIREATĂ.
URSUL MĂNÂNCĂ MULȚI PEȘTI.
bravo
RăspundețiȘtergere