Unitatea de învăţământ:
Data: 22.03.2013
Propunător: student Spiţă Vîju Cornelia
Grupa: mare
Domeniul de activitate : Domeniul Ştiinţe
Tema anuală: Când, cum şi de ce se întâmplă?
Tema proiectului: Iată, vine primăvara!
Tema săptămânii: În grădina cu legume
Subiectul zilei: Legume
vesele – numărare în ordine crescătoare şi descrescătoare în limitele 1- 10
Tipul de activitate: consolidare de cunoştinţe, priceperi, deprinderi
Mijloc de realizare: Exerciţii cu material individual
Locul desfăşurării: sala de grupă
Scopul activităţii: Consolidarea cunoştinţelor referitoare la
numeraţia în limitele 1-10.
Obiectiv cadru:
-dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi utiliza
numere întrebuinţând un vocabular adecvat
Obiective de referinţă:
-să numere de la 1 la 10 recunoscând grupele cu 1-10 obiecte şi cifrele
corespunzătoare
-să efectueze operaţii de adunare şi scădere cu 1-2 unităţi în limitele
1-10
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1-să alcătuiască şirul numeric crescător şi descrescător în limitele 1-10
O2-să realizeze corespondenţe de unu la unu demonstrând că o mulţime are
mai multe sau mai puţine elemente decât altă mulţime
O3- să denumească vecinul din stânga sau dreapta unui număr din intervalul
1-10
O4- să constituie independent mulţimi cu 1-10 elemente
O5 -să rezolve
corect exerciţiile-ghicitori date de propunătoare
Psiho-motrice :
O6-să urmărească
vizual imaginile de pe lotou indicate de propunătoare
O7- să aşeze pe
lotou obiectele după cerinţa propunătoarei
Afectiv-comportamentale :
O8-să manifeste
interes pentru activitate
Strategia didactică
Resurse procedurale :conversaţia, explicaţia, observaţia, exerciţiul,
jocul
Resurse materiale:
-truse cu jetoane
reprezentând cifre, semne matematice şi diferite mulţimi de obiecte (legume de
primăvară – jetoane cu salată, ridichi, ceapă)
-lotouri pe care
preşcolarii vor lucra după cerinţa propunătoarei
-fişe de evaluare
-flanelograf, benzi
, diferite multimi de obiecte , semne matematice , cifre .
- diplome,
recompense
Resurse temporale: 30 - 35 minute
Resurse umane: 13 preşcolari
Forme de organizare: frontal şi individual
Resurse informaţionale:
-Mihaela Neagu,
Georgeta Beraru, Activităţi matematice în
grădiniţă, Editura AS’S- 1955
- Activitatea integrată din gradiniţă , Editura: Didactică Publishing House,
2008
- Curriculum pentru educaţia
timpurie a copiilor , de la 3 la 6/7 ani, M.E.C.T. – 2008
Demersul didactic
Nr. Crt.
|
Etapele lecţiei / timpul alocat/
|
Activitatea
propunătoarei
|
Activitatea copiilor
|
Metode şi procedee
|
Mijloace
|
Forme de organizare
|
Evaluare
|
I
|
Moment organizatoric
1 minut
|
Voi aerisi sala de grupă, voi aşeza pe măsuţe materialele necesare pentru
desfăşurarea activităţii.
|
Copii intră în sala de grupă şi se aşează pe scăunele, la măsuţe.
|
conversaţia
|
|
Frontal
|
Observare
sistematică
|
II |
Captarea atenţiei
2 minute
|
Voi realiza acest moment prin prezentarea unui coşuleţ plin cu legume
timpurii trimis de Zâna Primăvară, care trebuie numărate.
|
Preşcolarii se vor arăta interesaţi de activitate pentru a o convinge pe
Zâna Primăvară că ei ştiu să numere.
|
Conversaţia
|
-Păpuşa ce
reprezintă Zâna Primăvară
-coşul cu legume
|
Frontal
|
Observare
sistematică
|
III
|
Reactualizarea cunoştinţelor
2 minute
|
Propunătoarea
adresează întrebări:
Până la cât aţi învăţat să număraţi?
-Să numere un copil în
ordine crescătoare de la 1 la 10!
-Să numere altcineva descrescător de la 10 la 1!
- Care
sunt vecinii numărului 3? Dar ai numărului 6?
|
Preşcolarii numiţi de propunătoare
numără crescător până la 10.
Câţiva preşcolarii numiţi numără
descrescător de la 10 la 1.
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
IV
|
Anunţarea temei
1 minute
|
Propunătoarea anunţă că vor rezolva diferite exercitii la activitatea
matematică. Vor continua să număre crescător şi descrescător până la 10. Vor
alcătui mulţimi cu elemente. Se vor juca cu vecinii numerelor, vor efectua exerciţii de adunare şi scădere cu 1
sau 2 elemente si vor realiza corespondenţe între elementele unor mulţimi
pentru a descoperi care mulţime conţine mai multe elemente.
|
Preşcolarii sunt atenţi la propunătoare.
|
Explicaţia
|
|
Frontală
|
Observare
sistematică
|
V
|
Prezentarea conţinutului şi
dirijarea învăţării
12 minute
|
Continui cu intuirea materialului de pe măsuţe, respectiv coşuleţele
pline cu jetoane, dar şi lotourile pe care vor aşeza jetoanele atunci când le
voi cere.
Ce observaţi în coşuleţe?
Aceste materiale pe care le-aţi primit ne vor ajuta în activitatea
noastră de matematică.
Propunătoarea aşează pe flanelograf cifra 2. Apoi îi întreabă pe copii:
-Ce număr este acesta?(2)
Le cere preşcolarilor să aşeze pe
lotoul din faţa fiecăruia o mulţime cu atâtea elemente (legume) câte arată
numărul indicat de ea.
Va continua în acelaşi mod cu cifra 3 pe care o aşează pe flanelograf:
-Ce număr este
aceasta? (3)
Cărei mulţime îi
corespunde numărul 3? (Mulţimii cu trei elemente)
Se cere să se aşeze pe lotou o mulţime cu
trei legume.
Dacă mai adăugăm o
legumă la această mulţime, ce observăm? (Că mulţimea are cu un element mai mult.) Deci atunci când adăugăm un
element facem operaţia de adunare.
3+1=4
Ce semn se foloseşte pentru operaţia de adunare?(semnul plus)
Îi voi întreba apoi:
,,-Care sunt vecinii numarului 4?”În
acest timp aşez pe flanelograf jetonul ce reprezintă acest număr.
(3 şi 5)
Îi rog să aşeze pe lotou aceste numere (vecinii) iar un copil va ieşi la
flanelograf şi îi va aşeza de o parte şi alta a numărului 4.
Continui să-i întreb pe copii.
Recunoaşteţi acest număr?(5) pe care
îl
aşez pe flanelograf.
Îi rog să îl aşeze fiecare pe lotou.
Câte elemente îi corespund acestui număr? (5 elemente)
Le cer să aşeze pe
lotou 5 elemente.
Dacă luăm o legumă din această mulţime, ce
observăm copii? (Observăm că mulţimea are cu un element mai puţin).
-Ce operaţie facem atunci când dăm la o parte un element? (scădere)
-Care este semnul scăderii? (minus )
5-1=4
Continui cu următoarele întrebări:
-Care este vecinul mai mare al lui
3?”(4)
Aşezaţi pe lotou (pe partea colorată în roşu) numărul 3 şi
formaţi o mulţime de legume
(ridichi) atât cât arată numărul.
-Formaţi o mulţime cu 4 legume
(salate) pe partea cealaltă a lotoului. Ce observăm? Dacă facem corespondenţe vom
observa că o mulţime are cu un element mai mult decât cealaltă. Care mulţime are mai multe elemente ?
( mulţimea salatelor).
|
Copiii vor recunoaşte în coşuleţe jetoanele cu cifre, semne
matematice, dar şi jetoanele cu
diferite imagini (ridichi, ceapă, salată).
Preşcolarii aşează pe lotou mulţimea cu două legume.
Preşcolarii sunt atenţi la cerinţele propunătoarei şi le execută cu
atenţie.
Un copil numit de propunătoare iese la flanelograf şi reprezintă exercitiul.
Un copil iese la flanelograf şi reprezintă exercitiul.
Un copil vine la flanelograf şi reprezintă grafic exerciţiul.
Preşcolarii execută cerinţa propunătoarei.
|
Expunerea
Exerciţiul
Conversaţia
Explicaţia
Exerciţiul
|
-coşuleţe
cu jetoane
-lotouri
-flanelograf
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Fac
aprecieri frontale şi individuale în timpul rezolvării sarcinilor de lucru
către copii.
|
VI
|
Atingerea performanţei
5 minute
|
Îi anunţ că am pregătit 2 exerciţii - ghicitori.
Le cer copiilor să rezolve ghicitorile
pe care eu le voi reprezenta prin imagini la flanelograf.
Problemele ilustrate vor fi:
1.Într-un coş sunt 7
ridichi. Dacă mai punem o ridiche,
cate legume vor fi în coş?
2.Mama a cumpărat de la piaţă 9 salate. A folosit la masă 2 din ele. Câte
salate au mai rămas?
Numesc doi preşcolari să reprezinte grafic exerciţiile.
|
Preşcolarii răspund după cerinţa propunătoarei.
Copiii numiţi
vor veni la flanelograf să reprezinte grafic exerciţiul (cele 2 probleme).
7+1 = 8
9 – 2 = 7
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
exerciţiile-
ghicitori în imagini
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
VII
|
Realizarea feed-back-ului
5
minute
|
Propunătoarea aşează (aleatoriu) pe
flanelograf benzi cu multimi cu 1,2,3, 4 5, 6, 7, 8, 9 şi 10 obiecte . Le
cere copiilor să le ordoneze în sens crescător, iar apoi descrescător.
|
Un preşcolar iese la flanelograf şi aşează multimile în ordine
crescătoare.
Un alt preşcolar le va citi.
Un alt copil va număra descrescător în concentrul 1-10, iar un altul le
va aşeza (multimile) la flanelograf descrescător.
|
Exerciţiul
|
- benzi cu
mulţimi
-flanelograf
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
VIII
|
Evaluarea
5 minute
|
Le dau spre rezolvare o fişă a cărei cerinţă le-o explic înainte de a-i
îndruma să o rezolve.
(Vezi anexa 1)
|
Preşcolarii
lucrează pe fişele primite de la propunătoare.
|
Explicaţia
|
fişe de lucru
|
individual
|
evaluare scrisă
|
VIII
|
Încheierea activităţii
1 minut
|
Analizez răspunsurile copiilor şi modul de realizare a sarcinilor din
fişe.
Le cer preşcolarilor să cântăm împreună un cântecel şi le ofer stimulente.
Se cântă „Cântecul numerelor” .
|
Copiii vor
cânta Cântecul numerelor .
|
Jocul
|
-stimulente
- diplome
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Fişă
de lucru
1. Încercuieşte cifra
corespunzǎtoare numǎrului de legume:
5
3 7
3 4 5
|
|
2. Completeazǎ şirul numeric crescǎtor cu
numerele care lipsesc
|
|
|
:
3. Scrie
care sunt vecinii numerelor:
4. Rezolvă exerciţiul următor:
+
=
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.