Unitatea de învățământ:
Data : 27.11.2014
Clasa: I -A
Disciplina: Comunicare în limba română- lectură
Propunător: Vîju Cornelia
Unitatea de
învăţare: Împărăția
literelor
Subiectul lecției: Ursul păcălit de vulpe, după Ion Creangă -Repovestirea unor întâmplări
auzite
Tipul lecţiei: consolidarea şi sistematizarea cunoştinţelor
Competenţe
specifice :
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj
scurt, pe teme familiare, rostit clar şi rar
1.2. Identificarea unor informaţii variate
dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea
de mesaje orale, în
contexte de comunicare
cunoscute
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1-să asculte cu
atenţie conţinutul poveştii;
O2-să recunoască
personajele din poveste;
O3-să reproducă
conținutul poveștii cu ajutorul ilustrațiilor;
O4-să ordoneze imaginile
din poveste conform succesiunii evenimentelor;
O5-să
stabilească pe baza comportamentului personajelor, trăsăturile dominante ale
acestora;
O6-să
construiască propoziţii după ilustraţii;
Psihomotrice:
O7-
să coloreze imaginile
corespunzător;
Afective:
O8-să își exprime preferința pentru un personaj din
poveste ;
Resurse didactice:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, expunerea, lectura explicativă, jocul, învăţarea prin cooperare,
observarea;
-Materiale:
manual, computer, ppt cu conținutul poveștii, fișe de evaluare.
Forme de activitate: frontal și independent.
Bibliografie:
- Programa şcolară pentru disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ clasa I,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 17 elevi
Resurse temporale: 45 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
|||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forme de activitate
|
||||
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Moment organizatoric
1 min
|
|
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
|
|
Frontal
|
Observarea
|
Captarea atenției
2 min
|
|
|
Captarea atentiei se realizeaza prin
adresarea a două ghicitori:
„La coțete dă târcoale,
La
blană e roșcovană,
Și
mai este și vicleană
Ghici cine e?„ (Vulpea)
,,În cojoc întors pe dos
Mormăind morocănos, Umblă pustnic prin pădure După miere, după mure.” (ursul) |
Elevii sunt atenţi
şi dau răspunsurile corespunzătoare.
|
jocul
|
Textul ghicitorilor
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
|
|
Astăzi
la ora de lectură vom face cunoștință cu povestea”Ursul păcălit de vulpe ”, de
Ion Creangă.
O vom povesti cu
ajutorul imaginilor, vom recunoaște personajele, vom alcătui propoziţii după imagini, vom ordona
imaginile în ordinea desfăşurării evenimentelor.
Cine știe, poate, o vom ajuta pe vulpiță să
se împace cu ursul, dacă vom găsi un alt final poveștii.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale, enunțate de propunătoare pe înțelesul lor.
|
Explicația
|
|
Frontal
|
Observarea
|
Reactualizarea cunoștințelor
3 min
|
|
|
• Ce povești am
mai studiat noi, copii, scrise de Ion Creangă? (Se prezintă portretul
povestitorului care este afișat deja în clasă)
Vom purta un
scurt dialog despre animalele sălbatice:
-Ce fel de animal este vulpea?
-Ce
alte animale sălbatice mai cunoașteți?
Iată că două dintre aceste personaje, vulpea
și ursul, au devenit personaje de
poveste sub condeiul scriitorului Ion Creangă.
|
-Capre cu trei iezi
-Fata babei și fata moșneagului
Elevii vor
răspunde:
-Vulpea este un
animal sălbatic.
-ursul, lupul ,
leul, tigrul etc.
|
Conversația
|
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Dirijarea învățării
18 min
|
|
O1
O2
O3
O6
|
După ce voi prezenta
materialul PPT cu povestea, le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1-Cum s-a numit
povestea?
2-Cine este
autorul poveștii?
3-Care sunt
personajele poveștii?
4-Cu ce literă
încep cuvintele: vulpe, urs, țăran, pește.
Solicit elevilor
alcătuirea unor propoziții utilizând aceste cuvinte.
Trec apoi la
povestirea pe scurt a textului, prin intermediul întrebărilor.
|
Elevii vor
răspunde astfel:
Propozițiile pot
fi.
Vulpea din
poveste este șireată.
Ursul rămâne fără
coadă.
Țăranul pescuise
mult pește.
Peștele era
gustos.
Elevii vor
povesti textul, răspunzând întrebărilor propunătorului astfel:
Era odată o
vulpe.
Pe drum trecea un
țăran cu carul plin de pește.
Vulpea se prefăcu
că este moartă.
Vulpea aruncă
peştele din car.
Ursul o roagă pe
vulpe să-i dea și lui pește.
Vulpea refuză
să-i dea și-l trimite la baltă să pescuiască.
Ursul se duce la
baltă.
Își vâră coada în baltă rămânând fără ea.
Ursul încearcă să
o pedepsească pe vulpe deoarece l-a păcălit.
|
Expunerea
Lectura
explicativă
|
Computer
Continut ppt
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
Realizarea feed-back-ului
5 min
|
|
O3
O5
|
Fixarea
conţinutului se va face prin prezentarea imaginilor din poveste și adresarea
de următoarelor întrebărilor:
1-Care sunt personajele întâmplării?
2-Cum s-a gândit vulpea să facă rost de
mancare?
3-Ce dorea țăranul să facă din blana vulpii?
4-Ce dorea ursul?
5-Ce sfat i-a dat vulpea ursului cu privire
la prinsul peștelui?
6-Ce s-a întâmplat cu coada ursului?De ce?
7-Cum a incercat ursul să se răzbune pe
vulpe?
|
Elevii răspund la
întrebările adresate.
1.Precizează
următoarele personaje: vulpea, ţăranul, ursul.
2-să fure peștele
din carul țăranului
3-o haină pentru
soția lui
4-ursul dorea să
mănânce pește
5-l-a trimis
să-și vâre coada în baltă
6. – coada
ursului s-a rupt deoarece lacul a înghețat și i-a prins-o acolo
7-ursul a
încercat să o prindă și s-o bată pe
vulpe
|
Conversația
|
Imagini ppt
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Atingerea performanței
5 min
|
|
O5
|
Solicit elevilor
să precizeze câte trei însuşiri ale celor două personaje (ursul şi vulpea).
1-Ce învăţăminte
desprindem din lecţie?
2- Ce s-ar fi
întâmplat dacă vulpea nu reuşea să dea jos din car peştii?
3. Care personaj
v-a plăcut mai mult?
4. Ce final ați
da voi poveștii dacă ați fi în locul autorului?
|
Elevii vor răspunde la întrebări.
-Vulpea era
vicleană, lacomă, leneșă.
-Ursul era
supărat, pofticios, păcălit.
1-nu este bine să mințim și să furăm
2-vulpea nu ar fi avut hrană și nu ar mai fi
putut să-l păcălească pe urs. Ursul poate ar fi avut și astăzi o coadă
frumoasă și lungă.
3-elevii își argumentează răpunsul
4-elevii găsesc alt final
|
Conversația
|
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Evaluarea
activității
8 min
|
|
O4
O7
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare cu următoarii itemi:
1. Numerotează
imaginile în ordinea desfășurării acțiunii. Colorează-le apoi corespunzător.
2.Reprezintă grafic propozițiile. Stabilește
valoare de adevăr a acestora folosind literele A și F. (adevărat sau fals)
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișă de evaluare
|
independent
|
Evaluare
scrisă
|
Încheierea activității
2 min.
|
|
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Dau tonul cântecelului:
,,De
ce n-are ursul coadă”.
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei, apoi cântă
cântecelul solicitat.
|
Conversația
|
|
Frontal
|
observarea
|
Nume:
Fișă de evaluare/ Ursul
păcălit de vulpe- lectură
1. Numerotează
imaginile în ordinea desfășurării acțiunii. Colorează-le apoi corespunzător.
2.Reprezintă
grafic propozițiile. Stabilește valoare de adevăr a acestora folosind literele
A și F. (adevărat sau fals)
VULPEA ESTE ȘIREATĂ.
URSUL MĂNÂNCĂ MULȚI PEȘTI.
bravo
RăspundețiȘtergere