Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data: 25.
02. 2015
Clasa: I –A
Propunător: Vîju
Cornelia
Aria curriculară: Matematică și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Soarele - sursă de
lumină și căldură
Subiectul lectiei:
Scăderea unui
număr format din zeci și unități, dintr-un număr format din zeci
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
OBIECTIVE DE
REFERINȚĂ:
1.4. Efectuarea de adunări şi
scăderi, mental şi scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
1.6. Utilizarea unor denumiri şi
simboluri matematice (termen, sumă, total, diferenţă, <, >,
=, +. -) în
rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
5.2. Rezolvarea de probleme
simple în care intervin operaţii de adunare sau scădere în concentrul 0-100, cu
sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
Obiective
operaţionale:
O1 – sã efectueze corect scăderi de
tipul Z - ZU;
O2 – să găsească
răspunsurile corecte la ghicitorile matematice;
O3 – să recunoască rolul soarelui
asupra vieții pe pământ;
O4 – să utilizeze terminologia specifică
operaţiei de scădere;
Afective:
O5 – să manifeste interes şi plăcere pentru
înţelegerea şi aplicarea cunoştinţelor învăţate;
Psihomotrice:
O6 – să își coordoneze mişcările pentru
exersarea actului grafic;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul
Mijloace
de învăţământ:
fişe, manuale de matematică și explorarea mdiului-partea a II-a, Editura EDU,
caietele de clasă și teme;
Forme
de organizare: frontal,
independent.
Resurse
umane:
16 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de
clasă
BIBLIOGRAFIE:
- Dora Măcean, Corina Istrate, Matematică și explorarea mediului,
manual pentru clasa I, partea a II-a, Editura EDU-2014;
- Programa
şcolară pentru clasa I, București, 2013;
- Metodica predării
matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
SCENARIUL LECŢIEI
Etapele lectiei/
Timp /ob.op
|
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
|
Metode și procedee
|
Mijloace
de înv.
|
Forma de organizare
|
Evaluare
|
|
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
|
|
|
|
|
Moment
organizatoric
1
min/
|
Asigur
condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor
să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să
păstreze ordinea şi disciplina.
|
Elevii
se pregatesc pentru ora de matematică.
|
|
Manualul
Caietul
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Verificarea
temei
/3
min/
|
Verific cantitativ efectuarea temei.
Numesc
pe rând câte un elev să citească rezultatele obținute, iar colegilor le cer
să se corecteze acolo unde este cazul.
|
Elevii
prezintă caietele la control şi se corectează dacă este nevoie.
|
|
Caietele de temă
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Reactualizarea
cunoștințelor/
3
min/
O3
|
Verificarea cunoştinţelor - terminologie
matematică:
1-Ce
operaţie matematică am învăţat ora trecută?
2- Care
este semnul scăderii?
3-Cum
se numește numărul din care scădem ?
4-Dar
cel pe care îl scădem ?
5-Dar
rezultatul scăderii ?
6-Ce
operaţie faceţi când auziţi :,...cu atât mai puțin , ... cu atât mai mic ?
7-Ce
rol are soarele în viața noastră?
8.Cum
se numește momentul în care soarele apare pe cer?
9.Dar
momentul în care soarele dispare de pe cer, într-o zi?
Alfă
numărul cu 5 mai mic decat 10.
Alfă
numărul cu 3 mai mic decat 10.
Alfă
numărul cu 4 mai mic decat 10.
|
1.Am învăţat
operaţia de scădere.
2-minus;
3-5: Elevii
denumesc noţiunile de: descăzut , scăzător și diferenţă.
6.Operații
de scădere.
7. Soarele
ne furnizează lumină și căldură, necesare pentru creșterea plantelor, dar și
pentru a exista viață pe pământ.
8.răsărit
9.apus
Numerele
sunt: 5, 7, 6.
|
Convesația
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Captarea atenției/
2
min
O3
|
·
Prezentarea unor ghicitori
despre soare:
1.Mar frumos si aurit,
Chiar din cer a rasarit. Ziua intreaga straluceste Si pamantul incalzeste. Cine e?
2. Galben
ca puful de pui
Straluceste
si e mare
Agatat
in cer de-un cui
Palarie
rotitoare.
Ziua-l
vezi, iar noaptea nu-i
Pe
pamant e ca o floare.
Cine
e?
|
Elevii
răspund corect la ghicitori. (soarele)
|
Jocul
|
Textul ghicitorilor
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Anuntarea obiectivelor
operaționale/
1min
|
·
Astăzi, la matematică, vom
repeta scăderea numerelor naturale de
la 0 la 100.
·
Vom rezolva diverse exerciţii de
scădere şi vom vorbi despre importanța soarelui pentru viață.
·
Notez titlul lecţiei pe tablă .
Scăderea unui
număr format din zeci și unități dintr-un număr format din zeci
|
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei pentru
a şti ce au de făcut în ora respectivă.
Elevii
scriu în caiete data şi titlul.
|
Explicația
|
Caietele elevilor
|
frontal
|
observarea
|
Dirijarea
învățării
18
min/
O1
O2
O4
O6
|
Cer
elevilor să efectueze următoarele exerciţii şi probleme ghicitori, ieșind pe rând la tablă:
40-19= 60-24=
80-48= 90-47=
50-29= 70-38=
50-25= 80-27=
70-18= 70-49=
Fiecare operație este scrisă pe o frunză, pe care elevul o va extrage
dintr-un coșuleț. Elevul numit vine la
tablă, rezolvă operația scrisă, iar apoi prinde frunza în copăcelul de la
panou unde sunt scrise rezultatele operațiilor, alegând numărul corespunzător
rezultatului obținut.
Probleme
sub formă de ghicitori:
P1.
Pe cer în amiaza mare
Erau
90 raze de soare
Iar pe jos dacă mă uit
24 au căzut.
Câte
raze au rămas
Colo-n cerul depărtat?
P2.
5o de flori frumoase
Strânge iute-o
florăreasă
Numai 15 a
vândut,
Că soarele a și apus
Mă întreb cu-ngrijorare
Câte flori acum mai are?
P3.
Pe fereastra din odaie
Dimineță au intrat
30 raze de soare
Ce căldura lor mi-au dat.
De-aș putea să-nchid vreo 14
În cutia fermecată
Câte s-ar mai reîntoarce
Colo, pe bolta cerească?
P4.Mama are 40 ani. Nicu are cu 28 ani mai puţin. Câţi ani are Nicu?
P5. Cu cât e mai mic 21 decât 60?
P6. Ionuț
avea 50 de
timbre. A dat prietenului său Cosmin 21
timbre. Câte timbre i-au
rămas lui Eugen?
|
Elevii
rezolvă exercițiile propuse de învățătoare.
Rezultatele obținute vor fi:
21, 32, 21, 25, 52, 36, 43, 32, 53, 21.
Se va insista asupra aşezării : unităţi sub
unităţi şi zeci sub zeci , scăderea făcându-se de la dreapta înspre stânga .
Problemele se vor rezolva astfel:
90-24=66
50-15=35
30-14=16
.
Elevii
solicitați ies la tablă și rezolvă exercițiile propuse.
P4:
40-28=12
P5:
60-21=39
P6:
50-21=29
|
Exercitiul
Jocul
Exercițiul
|
Tabla
Caietele elevilor
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Observarea
Aprecieri
verbale
|
Obținerea performanței/
4 min
O1
|
M.I.
Află :
-numărul
cu 12 mai mic decât: 90;
-numărul cu 45 mai
mic decât 70;
Solicit doi elevi să scrie la tablă exercițiile.
|
Elevii
rezolvă astfel:
90-12=78
70-45=25
|
Caietele elevilor
|
Exercițiul
|
independent
|
Evaluare
scrisă
|
Realizarea
Feed-back-ului
4 min/
O4
O5
|
Despre ce operație am vorbit astăzi la ora de
matematică?
Ce operație facem atunci când spuneam că ,,luăm” elemente? mai puțin cu atât?
Ce rol are soarele în viața noastră?
|
Elevii
răspund la întrebările adresate de către propunătoare.
Soarele luminează și încălzește pământul.
Când apare pe cer dimineața spunem că răsare, iar seara el apune.
|
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Evaluare
7
min
O1
O5
|
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele cerințe:
1.Calculaţi :
50-24= 80-62=
2.Stabilește
în ce ordine se petrec activitățile din programul tău:
|
Elevii
rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
Cu
ajutorul învățătoarei elevii își vor acorda calificative.
|
Fișe de evaluare
|
Exercițiul
|
independent
|
autoevaluare
|
Încheierea
activității
2
min.
|
Se fac aprecieri generale şi individuale. Elevii care
au fost activi primesc calificative.
Se anunță tema pentru acasă.
Ex. 3 de la pagina 8, având următoarea
cerință:
Ordonează
crescător rezultatele operațiilor de scădere și vei descoperi ce pasăre
vânează noaptea.
|
Elevii
ascultă aprecierile învățătoarei.
Își
notează tema în caiete.
|
|
Explicația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Fisa de evaluare
1.Stabilește în ce ordine se petrec
activitățile din programul tău:
2.Calculați: 50-24=
80-62=
Fisa de evaluare
1. Stabilește în ce ordine se petrec
activitățile din programul tău:
2.Calculați: 50-24= 80-62=
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.