Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data: 25.
02. 2015
Clasa: I –A
Propunător: Vîju
Cornelia
Aria curriculară: Matematică și știinte 
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Soarele - sursă de
lumină și căldură
Subiectul lectiei:
Scăderea unui
număr format din zeci și unități, dintr-un număr format din zeci 
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
OBIECTIVE DE
REFERINȚĂ:
1.4. Efectuarea de adunări şi
scăderi, mental şi scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
1.6. Utilizarea unor denumiri şi
simboluri matematice (termen, sumă, total, diferenţă, <, >,
=, +. -) în
rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
5.2. Rezolvarea de probleme
simple în care intervin operaţii de adunare sau scădere în concentrul 0-100, cu
sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
Obiective
operaţionale:
O1 – sã efectueze corect scăderi de
tipul Z - ZU;
O2 – să  găsească
răspunsurile corecte la ghicitorile matematice;
O3 – să recunoască rolul soarelui
asupra vieții pe pământ;
O4 – să utilizeze terminologia specifică
operaţiei de scădere;
Afective:
O5 – să  manifeste interes şi plăcere pentru
înţelegerea şi aplicarea cunoştinţelor învăţate;
Psihomotrice:
O6 – să își coordoneze mişcările pentru
exersarea actului grafic;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul
Mijloace
de învăţământ:
fişe, manuale de matematică și explorarea mdiului-partea a II-a, Editura EDU,
caietele de clasă și teme;
Forme
de organizare: frontal,
independent.
Resurse
umane:
16 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de
clasă
BIBLIOGRAFIE:
- Dora Măcean, Corina Istrate, Matematică și explorarea mediului,
manual pentru clasa I, partea a II-a, Editura EDU-2014;
- Programa
şcolară pentru clasa I, București, 2013;
- Metodica predării
matematicii la clasele I-IV” I.  Neacşu;
SCENARIUL LECŢIEI
| 
   
Etapele lectiei/ 
Timp /ob.op 
 | 
  
   
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII 
 | 
  
   
Metode și procedee 
 | 
  
   
Mijloace  
de înv. 
 | 
  
   
Forma de organizare 
 | 
  
   
Evaluare 
 | 
 |
| 
   
Activitatea învățătorului 
 | 
  
   
Activitatea elevilor 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 |
| 
   
Moment
  organizatoric 
1
  min/ 
 | 
  
   
Asigur
  condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor
  să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să
  păstreze ordinea şi disciplina. 
 | 
  
   
Elevii
  se pregatesc pentru ora de matematică. 
 | 
  
   | 
  
   
Manualul 
Caietul
   
 | 
  
   
Frontal
   
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
Verificarea
   
temei 
/3
  min/ 
 | 
  
   
Verific  cantitativ efectuarea temei. 
Numesc
  pe rând câte un elev să citească rezultatele obținute, iar colegilor le cer
  să se corecteze acolo unde este cazul. 
 | 
  
   
Elevii
  prezintă caietele la control şi se corectează dacă este nevoie. 
 | 
  
   | 
  
   
Caietele de temă 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
Reactualizarea
  cunoștințelor/ 
3
  min/ 
O3 
 | 
  
   
  Verificarea cunoştinţelor - terminologie
  matematică: 
1-Ce
  operaţie matematică am învăţat ora trecută? 
2- Care
  este semnul scăderii?   
3-Cum
  se numește numărul din care scădem ? 
4-Dar
  cel pe care îl scădem ?  
5-Dar
  rezultatul scăderii ? 
6-Ce
  operaţie faceţi când auziţi :,...cu atât mai puțin , ... cu atât mai mic ? 
7-Ce
  rol are soarele în viața noastră? 
8.Cum
  se numește momentul în care soarele apare pe cer? 
9.Dar
  momentul în care soarele dispare de pe cer, într-o zi? 
Alfă
  numărul cu  5 mai mic decat 10. 
Alfă
  numărul cu  3 mai mic decat 10. 
Alfă
  numărul cu  4 mai mic decat 10.  
 | 
  
   
1.Am învăţat
  operaţia de scădere. 
2-minus; 
3-5: Elevii
  denumesc noţiunile de: descăzut , scăzător și diferenţă.   
6.Operații
  de scădere. 
7. Soarele
  ne furnizează lumină și căldură, necesare pentru creșterea plantelor, dar și
  pentru a exista viață pe pământ. 
8.răsărit 
9.apus 
Numerele
  sunt: 5, 7, 6. 
 | 
  
   
Convesația 
 | 
  
   | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
 Captarea atenției/ 
2
  min 
O3 
 | 
  
   
·        
  Prezentarea unor ghicitori
  despre soare: 
     1.Mar frumos si aurit, 
Chiar din cer a rasarit. Ziua intreaga straluceste Si pamantul incalzeste. Cine e? 
2. Galben
  ca puful de pui 
Straluceste
  si e mare 
Agatat
  in cer de-un cui 
Palarie
  rotitoare. 
Ziua-l
  vezi, iar noaptea nu-i 
Pe
  pamant e ca o floare. 
Cine
  e? 
 | 
  
   
Elevii
  răspund corect la ghicitori. (soarele) 
 | 
  
   
Jocul  
 | 
  
   
Textul ghicitorilor 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
 Anuntarea obiectivelor 
operaționale/ 
1min 
 | 
  
   
·        
  Astăzi, la matematică, vom
  repeta scăderea numerelor naturale de
  la 0 la 100. 
·        
  Vom rezolva diverse exerciţii de
  scădere şi vom vorbi despre importanța soarelui pentru viață. 
·        
  Notez titlul lecţiei pe tablă . 
Scăderea unui
  număr format din zeci și unități dintr-un număr format din zeci  
 | 
  
   
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei pentru
  a şti ce au de făcut în ora respectivă. 
Elevii
  scriu în caiete data şi titlul. 
 | 
  
   
Explicația 
 | 
  
   
Caietele elevilor 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
observarea 
 | 
 
| 
   
Dirijarea
  învățării 
18
  min/  
O1  
O2  
O4 
O6 
 | 
  
   
Cer
  elevilor să efectueze următoarele exerciţii şi probleme ghicitori, ieșind pe rând la tablă: 
40-19=                  60-24= 
80-48=                  90-47= 
50-29=                  70-38= 
50-25=                   80-27= 
70-18=                   70-49= 
Fiecare operație este scrisă pe o frunză, pe care elevul o va extrage
  dintr-un coșuleț.  Elevul numit vine la
  tablă, rezolvă operația scrisă, iar apoi prinde frunza în copăcelul de la
  panou unde sunt scrise rezultatele operațiilor, alegând numărul corespunzător
  rezultatului obținut.  
Probleme
  sub formă de ghicitori: 
P1.  
Pe cer în amiaza mare 
 Erau
  90  raze de soare 
Iar pe jos dacă mă uit 
 
  24   au căzut. 
  Câte
  raze au rămas 
 
  Colo-n cerul depărtat? 
                    P2.    
                       5o de flori frumoase  
                       Strânge iute-o
  florăreasă 
                       Numai 15  a 
  vândut, 
                       Că soarele a și apus 
                      Mă întreb cu-ngrijorare 
                     Câte flori acum mai are? 
P3. 
Pe fereastra din odaie 
Dimineță au intrat 
30 raze de soare 
Ce căldura lor mi-au dat. 
De-aș putea să-nchid vreo 14 
În cutia fermecată 
Câte s-ar mai reîntoarce 
Colo, pe bolta cerească? 
P4.Mama are 40 ani. Nicu are cu 28 ani mai puţin. Câţi ani are Nicu? 
P5. Cu cât e mai mic 21 decât 60? 
P6. Ionuț 
  avea  50  de 
  timbre. A dat prietenului  său  Cosmin 21 
  timbre. Câte  timbre  i-au 
  rămas  lui  Eugen?  
   
 | 
  
   
Elevii
  rezolvă exercițiile propuse de învățătoare. 
Rezultatele obținute vor fi: 
21, 32, 21, 25, 52, 36, 43, 32, 53, 21. 
Se va insista asupra aşezării : unităţi sub
  unităţi şi zeci sub zeci , scăderea făcându-se de la dreapta înspre stânga . 
Problemele se vor rezolva astfel: 
90-24=66 
50-15=35 
30-14=16 
. 
Elevii
  solicitați ies la tablă și rezolvă exercițiile propuse.  
P4:
  40-28=12 
P5:
  60-21=39 
P6:
  50-21=29 
 | 
  
   
Exercitiul 
Jocul  
Exercițiul  
 | 
  
   
Tabla 
Caietele elevilor 
 | 
  
   
Frontal
   
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
Observarea  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
 Obținerea performanței/ 
 4 min 
O1 
 | 
  
   
  M.I.
  Află : 
-numărul
  cu 12 mai mic decât:  90;   
 -numărul cu 45 mai
  mic decât 70;    
Solicit doi elevi să scrie la tablă exercițiile. 
 | 
  
   
Elevii
  rezolvă astfel: 
90-12=78 
70-45=25 
 | 
  
   
Caietele elevilor 
 | 
  
   
Exercițiul 
 | 
  
   
independent 
 | 
  
   
Evaluare
  scrisă 
 | 
 
| 
   
Realizarea  
Feed-back-ului 
4 min/ 
O4 
O5 
 | 
  
   
Despre ce operație am vorbit astăzi la ora de
  matematică? 
Ce operație facem atunci când spuneam că ,,luăm” elemente? mai puțin cu atât? 
Ce rol are soarele în viața noastră? 
 | 
  
   
Elevii
  răspund la întrebările adresate de către propunătoare. 
 Soarele luminează și încălzește pământul.
  Când apare pe cer dimineața spunem că răsare, iar seara el apune. 
 | 
  
   | 
  
   
Conversația 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
| 
   
 Evaluare 
7
  min 
O1 
O5 
 | 
  
   
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele cerințe: 
1.Calculaţi : 
50-24=         80-62=                         
2.Stabilește
  în ce ordine se petrec activitățile din programul tău: 
 | 
  
   
Elevii
  rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.  
Cu
  ajutorul învățătoarei elevii își vor acorda calificative. 
 | 
  
   
Fișe de evaluare 
 | 
  
   
Exercițiul 
 | 
  
   
independent 
 | 
  
   
autoevaluare  
 | 
 
| 
   
Încheierea
   
activității
   
2
  min. 
 | 
  
   
Se fac aprecieri generale şi individuale. Elevii care
  au fost activi primesc calificative. 
Se anunță tema pentru acasă.                                              
Ex. 3 de la pagina 8, având următoarea
  cerință: 
Ordonează
  crescător rezultatele operațiilor de scădere și vei descoperi ce pasăre
  vânează noaptea. 
 | 
  
   
Elevii
  ascultă aprecierile învățătoarei. 
Își
  notează tema în caiete. 
 | 
  
   | 
  
   
Explicația 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 
Fisa de evaluare
1.Stabilește în ce ordine se petrec
activitățile din programul tău:
  
    
  
     
2.Calculați: 50-24=                     
80-62=                        
Fisa de evaluare
1. Stabilește în ce ordine se petrec
activitățile din programul tău:
  
    
  
     
2.Calculați: 50-24=                                   80-62=                        
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.