Unitatea de învățământ: Școala
Gimnazială Movila Miresii
Data : 26.02.2015
Clasa: I -A
Disciplina: Comunicare în limba română- lectură
Propunător: Vîju Cornelia
Unitatea de
învăţare: Împărăția
literelor
Subiectul lecției: Legenda zăpezii și a ghicelului – de Ioan Milea- Repovestirea unor întâmplări
auzite
Tipul lecţiei: predare-învățare
Competenţe
specifice :
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj
scurt, pe teme familiare, rostit clar şi rar
1.2. Identificarea unor informaţii variate
dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea
de mesaje orale, în
contexte de comunicare
cunoscute
Obiective operaţionale:
Cognitive:
O1-să asculte cu
atenţie conţinutul poveştii;
O2-să recunoască personajele
din poveste;
O3-să răspundă la
întrebările propunătoarei legate de textul poveștii;
O4-să alcătuiască
propoziții corecte utilizând cuvinte din text;
Psihomotrice:
O5 – să aibă o poziţie a corpului adecvată audierii unei poveşti;
O6-
să coloreze imaginile
corespunzător;
Afective:
O7- să
manifeste stări de compasiune, bucurie, admiraţie, faţă de situaţiile în care
se găsesc personajele din legendă ;
Resurse didactice:
-Metode și procedee: exerciţiul,
conversaţia, ciorchinele, expunerea, jocul, observarea;
-Materiale: computer, filmuleț cu legenda, fișe de
evaluare.
Forme de activitate: frontal și independent.
Bibliografie:
- Programa şcolară pentru disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ clasa I,
Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013 Bucureşti,
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
Resurse
umane: 16 elevi
Resurse temporale: 50 min.
Secvenţele
lecţiei/
timp
|
Ob.
Op.
|
Strategii didactice
|
Resurse
|
Modalităţi
de
evaluare
|
||||
Activitatea învățătorului
|
Activitatea elevilor
|
Metode
|
Mijloace didactice
|
Forme de activitate
|
||||
1
|
||||||||
Moment organizatoric
1 min
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un
climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea
materialului didactic
|
Elevii se pregătesc pentru activitate.
|
Frontal
|
Observarea
|
||||
Captarea atenției
2 min
|
Captarea atentiei se realizeaza prin
adresarea a două ghicitori:
1.Sunt
albă şi pufoasă,
Mă
aştern pe străzi, pe case,
Bulgări
moi eu fac din ea
Şi un
mare om de nea.
2. E
micuţ şi frumuşel,
Din zăpadă el se-arată
Alb şi
cu codiţă verde,
Dă de
veste-n toată ţara
Că
soseşte primăvara.
|
Elevii sunt atenţi
şi dau răspunsurile corespunzătoare:
Zăpada și ghiocelul
|
jocul
|
Textul ghicitorilor
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
Reactualizarea cunoștințelor
2 min
|
Astăzi este 26 februarie, copii.
1-Ce
anotimp ne bate nouă la ușă peste doar două zile?
2-Care
sunt lunile anotimpului primăvara?
3 -Care sunt primii vestitorii ai primăverii?
|
Elevii răspund
astfel:
1.primăvara
2. martie, aprilie, mai
3.
Ghioceii
|
||||||
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min
|
Astăzi
la ora de lectură vom descoperi Legenda zăpezii și a ghicelului – de
Ioan Milea
O vom repovesti
cu ajutorul întrebărilor pe care vi le voi adresa, vom recunoaște
personajele, vom alcătui propoziţii cu
unele cuvinte din text și vom descoperi de ce zăpada are culoare albă.
|
Elevii ascultă cu
atenție obiectivele operaționale.
|
Explicația
|
Frontal
|
Observarea
|
|||
Dirijarea învățării
20 min
|
O1
O2
O3
O4
O6
|
După ce voi prezenta
materialul audio cu povestea, le voi adresa elevilor următoarele întrebări:
1- Cum s-a numit
povestea pe care ați ascultat-o?
2- Care sunt
personajele din această poveste?
3-De ce credeți
voi că iarba, trandafirul, vioreaua sau floare-soarelui nu au vrut să-i dea
culoarea lor, zăpezii?
4-Cine s-a oferit
să dea din culoarea sa zăpezii?
5- Ce am învatat
din această poveste?
6-Cum îl
răsplătește zăpada pe ghiocel pentru că i-a dat culoarea sa?
Le reamintesc elevilor că în prima zi de
primăvară, de 1 martie, obișnuim
să oferim mamelor și fetițelor mărțișoare de care prindem un șnuruleț
roș-alb. Le explic că acea culoare albă a firului de mărțișor reprezintă puritatea,
inocenta, anotimpul alb care trebuie să plece, iar culoarea roșie a firului
de mărțișor reprezintă dragostea, anotimpul cald care trebuie să vină.
-Solicit elevilor
alcătuirea unor propoziții utilizând următoarele cuvinte din text: iarna, ghiocel, zăpadă, alb, culoare.
|
Elevii vor
răspunde astfel:
1.legenda zăpezii
și a ghiocelului
2.ghiocelul și
zăpada
3.pentru că nu
le-au fost milă de zăpadă
4.ghiocelul
5.că D-zeu a
creat toate florile, anotimpurile și tot ce este pe pământ. Că este bine să
dăruim din ce avem noi atunci când cineva are nevoie de ajutor.
6.îl lasă să
scoată capul din zăpadă la fiecare început de primăvară.
Propozițiile pot
fi.
Iarna este anotimpul meu preferat.
Eu am oferit mamei un ghiocel.
Peste deal iarna a așezat un covor de zăpadă.
Clopoțelul alb al ghiocelului este minunat.
|
Expunerea
Conversația
Exercițiul
|
Computer
Filmul cu legenda
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
observarea
|
|
Realizarea feed-back-ului
6 min
|
O3
O7
|
Fixarea
conţinutului se va face prin adresarea următoarelor întrebări:
-Cum s-a numit
povestea de astăzi?
-Voi ce culoare
ați fi dat zăpezii?
-Ce părere aveți
despre bunătatea ghicelului?
-Dacă ați fi un
ghiocel ce i-ați spune zăpezii? Ce întrebări i-ați pune?
-V-a plăcut
povestea de astăzi?De ce?
|
Elevii răspund la
întrebările adresate.
|
Conversația
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
Atingerea performanței
6 min
|
O3
|
Voi desena un
ciorchine pe tablă având în centru scris cuvântul ghiocel și invit elevii să-mi spună la ce se gândesc ei prima dată când aud acest
cuvânt.
|
Elevii vor răspunde la întrebări.
- alb, primăvară, soare, mărțișor, vestitor,
puritate, gingășie etc.
|
Ciorchinele
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||
Evaluarea
activității
10 min
|
O3
O6
|
Elevii vor primi
o fișă de evaluare (anexă) cu următorii itemi:
1.Semnificația ghiocelului este
de:
a. floare de zăpadă; b. mărțișor c. vestitor al primăverii;
2.Zăpada primește culoarea de la:
a. Iarbă; b. Floarea-soarelui c. Ghiocel
2.
Alege imaginile florilor descoperite în poveste și colorează-le corespunzător:
|
Elevii lucrează
în fișa de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișă de evaluare
|
independent
|
Evaluare
Scrisă
Evaluare în perechi
|
|
Încheierea activității
2 min.
|
Fac aprecieri asupra modului cum au
participat şi au răspuns la lecţie elevii, asupra modului cum s-au realizat
obiectivele propuse.
Dau tonul cântecelului:
Vine, vine primăvara!
|
Elevii ascultă cu
atenție aprecierile individuale și colective ale propunătoarei, apoi cântă
cântecelul solicitat.
|
Conversația
|
Frontal
|
observarea
|
Legenda zăpezii și a ghiocelului
Când Dumnezeu a făcut toate câte sunt pe pământ, le-a
colorat frumos. Când a făcut zăpada, i-a zis: „Pentru că tu umbli peste tot,
să-ți cauți singură culoarea ce-ți place”.
Zăpada
s-a dus mai întâi la iarbă:
-„Dă-mi
și mie din culoarea ta verde atât de frumoasă!”.
Iarba
a refuzat-o.
A
rugat atunci trandafirul să-i dea culoarea roșie, vioreaua să-i dea culoarea
albăstruie, floarea-soarelui să-i dea culoarea galbenă. Nici una nu asculta
rugămintea zăpezii. Tristă și amărâtă, aceasta ajunge în dreptul ghiocelului,
căruia ii spune și lui necazul:
-„Nimeni
nu vrea să-mi dea culoarea sa. Toate mă alungă și-și bat joc de mine!”.
Înduioșat
de soarta zăpezii, ghiocelul i-a spus:
-„Dacă-ți
place culoarea mea albă, eu o împart bucuros cu tine”.
Zăpada
primi cu bucurie darul ghiocelului.
De
atunci, ea poarta veșmântul alb ca al ghiocelului. Drept recunoștință, zăpada
îl lasă să-și scoată căpșorul afară de cum începe să se arate primăvara.
1.Semnificația ghiocelului este
de:
a. floare de zăpadă; b. mărțișor
c. vestitor al primăverii;
2.Zăpada primește culoarea de la:
a. iarbă; b. Floarea-soarelui c. Ghiocel
B.Alege imaginile florilor desoperite în
poveste și colorează-le corespunzător:
sal
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere