UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
DATA: 26.02.2014
CLASA: Pregătitoare A
PROPUNĂTOR: Vîju Cornelia
ARIA CURRICULARĂ: Matematică şi știinţe ale naturii
UNITATEA TEMATICĂ: Construieşte organizat!
DISCIPLINA : Matematică şi explorarea mediului
SUBIECTUL: Numerele naturale de la 0 la 20; Adunări şi scăderi cu 1-2 unităţi ;
FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată
DOMENII INTEGRAPE: MEM; CLR; DP; MM
TIPUL LECŢIEI: consolidarea şi sistematizarea
cunoştinţelor
COMPETENŢE
SPECIFICE:
ü
MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-31
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea /extragerea a 1-5
elemente dintr-o mulţime dată
5.2. Rezolvarea de probleme în care intervin operaţii de adunare sau scădere cu
1-5 unităţi în concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor
ü
COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ
1.1. Recunoaşterea unor detalii dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar
ü
MUZICĂ ŞI MIŞCARE
2.1. Cântarea în
colectiv a cântecelor, asociind mişcarea sugerată de text
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
Cognitive
O1. Să
precizeze corect vecinii unui număr dat;
O2. Să
numere corect crescător /descrescător în concentrul 0 – 20;
O3. Să
ordoneze corect crescător / descrescător șirul numeric 10- 20;
O4. Să
efectueze corect operaţii de adunare/ scădere cu 1-2 unităţi în concentrul 0 -20;
Afective
O5. Să manifeste interes pentru activitate;
Psiho-motrice
O 6. Să intoneze corect, din memorie,
cântecul propus ;
STRATEGII
DIDACTICE:
·
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia , explicaţia, exerciţiul, munca independentă.
·
MIJLOACE DIDACTICE: material intuitiv, jetoane, panou,
coșuleț magic, fişe de lucru, fișe de
evaluare.
·
FORME DE ORGANIZARE: frontal, individual.
DURATA: 35 min + 15 min activitate
recreativă
BIBLIOGRAFIE:
*** Programa şcolară pentru clasa pregătitoare,
2013
Neacşu Ioan, Metodica
predării matematicii, Bucureşti, E.D.P., 1998
ETAPELE LECŢIEI/
resurse timp
|
OP
|
CONŢINUT ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
|
||||
ACTIVITATEA ÎNVĂŢĂTOAREI
|
ACTIVITATEA ELEVILOR
|
METODE
ŞI PROCEDEE
|
MATERIAL
DIDACTIC
|
FORME
DE ORGANIZARE
|
||||
1. Moment oragnizatoric
1 min.
|
O1
|
Se asigură condiţiile necesare desfăşurării în condiţii optime a orei
de Matematică şi explorarea mediului:
F Aerisirea sălii de clasă
F Amenajarea spaţiului de desfăşurare a activităţii
F Pregătirea materialului didactic
|
Elevii se pregătesc pentru activitate. Participă la exercițiile
premergătoare activității. ( jocul: Ne
jucăm cu degețelele)
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
|
|
3. Captarea
atenției
3 min.
|
O
O
|
Astăzi am primit o scrisoare în care
Albă ca Zăpada ne cere să o ajutăm. Ea
s-a rătăcit prin pădure şi nu poate ajunge la casa piticilor . Are de
trecut niște obstacole. Are nevoie de ajutorul nostru pentru a găsi cărarea
și a trece de obstacole. Vor fi 7
obstacole de trecut, ceea ce înseamnă 7 sarcini de rezolvat. Aceste sarcini sunt așezate într-un coșuleț magic. Fiecare sarcină rezolvată corect va însemna
un obstacol trecut de fetiță.
Acest lucru o va ajuta pe fetiţă
să ajungă cu bine la căsuţa piticilor.
|
Elevii ascultă explicaţiile învăţătoarei.
|
Conversaţia
Explicația
|
Coșulețul
magic
|
Frontal
|
Observarea
elevilor
|
|
4. Anunțarea obiectivelor
1 min.
|
|
Sunteți de acord să o ajutăm pe fetiță?
Voi anunţa obiectivele operaţionale
într-un limbaj accesibil.
|
Elevii ascultă cu atenţie explicaţiile învăţătoarei și vo să o ajute
pe Albă ca Zăpada în drumul ei.
|
Explicaţia
|
|
Frontal
|
Observarea
elevilor
|
|
5. Dirijarea
învățării
25 min.
|
O
O
O
O
O
O
O
|
Sarcinile vor fi scrise pe fișe, iar câte un elev va fi invitat să
vină și să extragă pe rând câte o sarcină.
(Exerciţiile sunt prezentate
în anexe)
Obstacolul nr. 1
Piticii locuiesc în casa cu
nr. 9. Ce număr au casele vecinilor din stânga şi din dreapta lor?
Dar castelul mamei vitrege care locuiește la nr. 13?
Obstacolul nr. 2
Piticii vor să străngă 8 diamante din mină. Câte diamante mai au de
strâns dacă a reuşit să strângă până
acum 6 diamante?
Obstacolul nr. 3
Calea bună către căsuță este marcată pe săculeții cu diamante. Așează
săculeții cu numerele de la 10 la 20 în ordinea crescătoare şi astfel o vei
ajuta pe fetiţă să ajungă la casa piticilor.
Obstacolul nr. 4
Ajunsă la uşa căsuţei Albă – ca Zăpada nu o poate deschide dacă nu
dezleagă o ghicitoare. Ascultă cu
atenţie ghicitoarea, calculează şi ajut-o pe fetiţă să poată intra în căsuţă.
Socoteşte binişor
Dacă Mitu-Mâţişor
Ar bea şase căni cu lapte
Şi-ncă una….Ar fi în total….?
Obstacolul nr. 5
În căsuţă, Albă-ca-Zăpada a
găsit alți
saci cu diamante strânse de pitici . Ea trebuie să așeze în ordine descrescătoare
numerele de pe săculeți. Ajutaţi-o voi pentru a termina mai repede pentru a se putea apuca
de curăţenie.
Obstacolul nr. 6
În timp ce Albă ca Zăpada
făcea treabă , a apărut o pasăre. Aceasta a dorit ca fata
să-i răspundă la o ghicitoare
pentru a o ajuta la curăţenie. Iată
ghicitoare pe care i-a spus-o pasărea. Ajut-o pe Albă ca Zăpada să răspundă corect.
5 căţei cu botul mic
Jucau fotbal între ei
2 pleacă după pisic
Şi-au rămas acuma…?
Obstacolul nr. 7
După ce a terminat curăţenia ,
Albă ca Zăpada doreşte să meargă la culcare, dar nu știe în care cameră
trebuie să intre. Dacă ar ști care este vecinul mai mare al lui 15 ar putea
să deschidă ușa potrivită. Deci, care
este numărul mai mare decât 15?
|
Câte un elev este chemat la tablă să rezolve problemele propuse.
Ceilalţi copii rezolvă exerciţiile pe cărticele primite.
|
Exerciţiul
Conversaţia
Exerciţiul
Conversaţia euristică
|
Foi de flip-chart
Certificatul de isteţime
|
Frontal
Frontal
Individual
Frontal
|
Aprecierea calitativă a
răspunsurilor
Aprecierea calitativă a
răspunsurilor
Apreciere imediată şi
calitativă a răspunsurilor
|
|
6. Evaluarea
activității
5 min.
|
O5
OM2
|
Elevii vor primi o fişă de evaluare pe care o vor rezolva în mod
independent.
|
Elevii rezolvă fișa de evaluare iar după terminarea acesteia, se vor
corecta dacă au greșit în momentul de evaluare.
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
Independent
|
Autoevaluare
|
|
7. Încheierea
activității
1 min.
|
|
Se fac aprecieri verbale,
individuale şi colective, cu privire la activitatea elevilor.
Activitatea se încheie prin intonarea cântecului ,,În căsuța din pădure” .
|
Elevii intonează cântecelul propus. Primesc medalii elevii care s-au
evidențiat în timpul activității.
|
Conversația
|
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
Obs. Ca activitate recreativă fiecare elev va avea de colorat un desen cu
Alba ca Zăpada.
Buna seara! Apreciez foarte mult proiectulde lectie intocmit de d-voastra. De aceea va rog sa imi spuneti unde pot gasi anexele cu exercitiitle ce reprezinta obstacolele si fisa de evaluare?
RăspundețiȘtergereMultumesc anticipat!
Mulțumesc pentru cuvintele de apreciere! Cu siguranță, doar un cadru didactic poate aprecia astfel de lucrări. Din păcate, nu mai am proiectul integral...iar noi acum suntem deja clasa a IV-a. Îmi pare rău că am omis să le public la finalul proiectului atunci, în 2014. Sunt convinsă că veți reuși să creați o fișă de evaluare potrivită, raportându-vă la acest proiect. Succes!
RăspundețiȘtergere