PROIECT DIDACTIC - Numerele naturale de la 0 la 20; Adunări şi scăderi cu 1-2 unităţi

UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT:
DATA: 26.02.2014
CLASA: Pregătitoare A
PROPUNĂTOR: Vîju Cornelia
ARIA CURRICULARĂ: Matematică şi știinţe ale naturii
UNITATEA TEMATICĂ: Construieşte organizat!
DISCIPLINA : Matematică şi explorarea mediului
SUBIECTUL: Numerele naturale  de la 0 la 20; Adunări şi scăderi cu 1-2 unităţi ;
FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată
DOMENII INTEGRAPE: MEM; CLR; DP; MM
TIPUL LECŢIEI: consolidarea şi sistematizarea cunoştinţelor

COMPETENŢE SPECIFICE:
ü   MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA MEDIULUI
1.2. Compararea numerelor în concentrul 0-31

1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea /extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulţime dată

5.2. Rezolvarea de probleme în care intervin operaţii de adunare sau scădere cu 1-5 unităţi în concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor

ü   COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ
1.1.  Recunoaşterea unor detalii dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar
ü   MUZICĂ ŞI MIŞCARE
2.1. Cântarea în colectiv a cântecelor, asociind mişcarea sugerată de text
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive
O1.  Să precizeze corect vecinii unui număr dat;
O2.  Să numere corect crescător /descrescător în concentrul 0 – 20;
O3.  Să ordoneze corect crescător / descrescător șirul numeric 10- 20;
O4.  Să efectueze corect operaţii de adunare/ scădere cu 1-2 unităţi în concentrul 0 -20;
Afective
O5. Să manifeste interes pentru activitate;
Psiho-motrice
O 6. Să intoneze corect, din memorie, cântecul propus ;

STRATEGII DIDACTICE:
·         METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia , explicaţia, exerciţiul, munca independentă.
·         MIJLOACE DIDACTICE: material intuitiv, jetoane, panou, coșuleț magic,  fişe de lucru, fișe de evaluare.
·         FORME DE ORGANIZARE: frontal, individual.
DURATA:  35 min + 15 min activitate recreativă
BIBLIOGRAFIE:
*** Programa şcolară pentru clasa pregătitoare, 2013
Neacşu Ioan, Metodica predării matematicii, Bucureşti, E.D.P., 1998


ETAPELE LECŢIEI/
resurse timp
OP
CONŢINUT ŞTIINŢIFIC
STRATEGII DIDACTICE
EVALUARE

ACTIVITATEA ÎNVĂŢĂTOAREI
ACTIVITATEA ELEVILOR
METODE ŞI PROCEDEE
MATERIAL DIDACTIC
FORME DE ORGANIZARE

1. Moment oragnizatoric
1 min.
O1
Se asigură condiţiile necesare desfăşurării în condiţii optime a orei de Matematică şi explorarea mediului:
F     Aerisirea sălii de clasă
F     Amenajarea spaţiului de desfăşurare a activităţii
F     Pregătirea materialului didactic

Elevii se pregătesc pentru activitate. Participă la exercițiile premergătoare activității. ( jocul: Ne jucăm cu degețelele)
Conversaţia

Frontal

3. Captarea
atenției

3 min.
O









O
  Astăzi am primit o scrisoare în care    
Albă ca Zăpada ne cere să o ajutăm. Ea
s-a rătăcit prin pădure şi nu poate ajunge la casa piticilor . Are de trecut niște obstacole. Are nevoie de ajutorul nostru pentru a găsi cărarea și a trece de obstacole. Vor fi 7 obstacole de trecut, ceea ce înseamnă 7 sarcini de rezolvat. Aceste sarcini sunt așezate într-un coșuleț magic.  Fiecare sarcină rezolvată corect va însemna un obstacol trecut de fetiță.
 Acest lucru o va ajuta pe fetiţă să ajungă cu bine la căsuţa piticilor.  
Elevii ascultă explicaţiile învăţătoarei.
Conversaţia

Explicația  

Coșulețul
magic
Frontal
Observarea
elevilor

4. Anunțarea obiectivelor
1 min.




Sunteți de acord să o ajutăm pe fetiță?
Voi anunţa   obiectivele operaţionale
 într-un limbaj accesibil.

Elevii ascultă cu atenţie explicaţiile învăţătoarei și vo să o ajute pe Albă ca Zăpada în drumul ei.
Explicaţia

Frontal
Observarea
elevilor

5. Dirijarea
învățării
25 min.


 








O





O






    O








O







O












   O









   O
Sarcinile vor fi scrise pe fișe, iar câte un elev va fi invitat să vină și să extragă pe rând câte o sarcină.
 (Exerciţiile sunt prezentate în anexe)
Obstacolul nr. 1
Piticii  locuiesc în casa cu nr. 9. Ce număr au casele vecinilor din stânga şi din dreapta lor?
Dar castelul mamei vitrege care locuiește la nr. 13?

Obstacolul nr. 2
Piticii vor să străngă 8 diamante din mină. Câte diamante mai au de strâns  dacă a reuşit să strângă până acum 6 diamante?

Obstacolul nr. 3
Calea bună către căsuță este marcată pe săculeții cu diamante. Așează săculeții cu numerele de la 10 la 20 în ordinea crescătoare şi astfel o vei ajuta pe fetiţă să ajungă la casa piticilor.

Obstacolul nr. 4
Ajunsă la uşa căsuţei Albă – ca Zăpada nu o poate deschide dacă nu dezleagă  o ghicitoare. Ascultă cu atenţie ghicitoarea, calculează şi ajut-o pe fetiţă să poată intra în căsuţă.
Socoteşte binişor
Dacă Mitu-Mâţişor
Ar bea şase căni cu lapte
Şi-ncă una….Ar fi în total….?


Obstacolul nr. 5

În căsuţă, Albă-ca-Zăpada  a găsit alți
saci cu diamante strânse de pitici   . Ea trebuie să așeze în ordine descrescătoare numerele de pe săculeți. Ajutaţi-o voi pentru a  termina mai repede pentru a se putea apuca de curăţenie.

Obstacolul nr. 6

 În timp ce Albă ca Zăpada făcea treabă , a apărut o pasăre. Aceasta a dorit ca fata
 să-i răspundă la o ghicitoare pentru a o ajuta la curăţenie.  Iată ghicitoare pe care i-a spus-o pasărea. Ajut-o pe Albă ca Zăpada  să răspundă corect.
5 căţei cu botul mic
Jucau fotbal între ei
2 pleacă  după pisic
Şi-au rămas acuma…?

Obstacolul nr. 7

 După ce a terminat curăţenia , Albă ca Zăpada doreşte să meargă la culcare, dar nu știe în care cameră trebuie să intre. Dacă ar ști care este vecinul mai mare al lui 15 ar putea să deschidă ușa potrivită. Deci, care este numărul mai mare decât 15?











Câte un elev este chemat la tablă să rezolve problemele propuse. Ceilalţi copii rezolvă exerciţiile pe cărticele primite.





Exerciţiul





Conversaţia











































Exerciţiul

Conversaţia euristică

















Foi de flip-chart
Certificatul de isteţime
Frontal



Frontal




















Individual
Frontal
Aprecierea calitativă a răspunsurilor

Aprecierea calitativă a răspunsurilor
















Apreciere imediată şi calitativă a răspunsurilor


6. Evaluarea
activității
5 min.


O5

OM2

Elevii vor primi o fişă de evaluare pe care o vor rezolva în mod independent.

  


Elevii rezolvă fișa de evaluare iar după terminarea acesteia, se vor corecta dacă au greșit în momentul de evaluare.

Exercițiul


Fișe de evaluare

Independent  

Autoevaluare

 7. Încheierea
activității
1 min.

Se fac aprecieri  verbale, individuale şi colective, cu privire la activitatea elevilor.
Activitatea se încheie prin intonarea cântecului ,,În căsuța din pădure” .
Elevii intonează cântecelul propus. Primesc medalii elevii care s-au evidențiat în timpul activității.
Conversația

Frontal
Aprecieri verbale



Obs. Ca activitate recreativă fiecare elev va avea de colorat un desen cu Alba ca Zăpada.




2 comentarii:

  1. Buna seara! Apreciez foarte mult proiectulde lectie intocmit de d-voastra. De aceea va rog sa imi spuneti unde pot gasi anexele cu exercitiitle ce reprezinta obstacolele si fisa de evaluare?
    Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc pentru cuvintele de apreciere! Cu siguranță, doar un cadru didactic poate aprecia astfel de lucrări. Din păcate, nu mai am proiectul integral...iar noi acum suntem deja clasa a IV-a. Îmi pare rău că am omis să le public la finalul proiectului atunci, în 2014. Sunt convinsă că veți reuși să creați o fișă de evaluare potrivită, raportându-vă la acest proiect. Succes!

    RăspundețiȘtergere

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.