Adunarea şi scăderea numerelor naturale de la 0 la 30, fără trecere peste ordin


PROIECT DIDACTIC

Unitatea de învățământ:
Data: 27.11.2014
Clasa: I –A
Propunător: Vîju Cornelia
Aria curriculară: Matamatica și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: În lumea animalelor
Subiectul lectiei: Adunarea şi scăderea numerelor naturale de la 0 la 30, fără trecere peste ordin
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe

OBIECTIVE DE REFERINȚĂ:

1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
1.6. Utilizarea unor denumiri şi simboluri matematice (termen, sumă, total, diferenţă, <, >,
=, +. -) în rezolvarea şi/sau compunerea de probleme


Obiective operaţionale:
O1 – să efectueze operaţii de adunare şi scădere în concentrul 0 – 30, fără trecere peste ordin;
O2 – să  găsească răspunsurile corecte la ghicitorile matematice;
O3 – să utilizeze terminologia specifică operaţiei de adunare şi scădere;
O4 – să rezolve o problemă după imagine  care presupune o operaţie dintre cele învăţate;
O5 – să identifice în fișă animalele domestice
O 6- sǎ precizeze ce foloase  aduc animalele domestice omului.
Afective:
O7 – să participe activ la oră;
Psihomotrice:
O8 – să mențină o poziție corespunzătoare pe parcursul activității;



STRATEGIA DIDACTICĂ:

Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul
Mijloace de învăţământ: fişe, manual, caiete, imagini cu animale domestice;
Forme de organizare: frontal, independent, pe grupe.
Resurse umane: 17 elevi
Resurse temporale: 45 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă




BIBLIOGRAFIE:
  • „Matematică – clasa I” (manual) autori: Ștefan Pacearcă/ Mariana Mogoș;
  • „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I.  Neacşu;
  • Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;


SCENARIUL LECŢIEI
Etapele lectiei/
Timp /ob.op
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
Metode și procedee
Mijloace
de înv.
Forma de organizare
Evaluare
Activitatea învățătorului
Activitatea elevilor





Moment organizatoric
1 min/

Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să păstreze ordinea şi disciplina.

Elevii se pregatesc pentru ora de matematică.



Manualul
Caietul
Frontal
Aprecieri verbale
Verificarea
Temei
/3 min/
O1
      
Verific atât calitativ cât şi cantitativ modul în care a fost efectuată tema pentru acasă.

Cât timp verific cantitativ tema, elevii trebuie să efectueze munca independentă:
Rezolvaţi în calcul scris :
26-4=                                  22-2=
27-7=                                  29-6=



Elevii prezintă caietele la control şi efectuează munca independentă .




Caietele de temă

frontal

Aprecieri verbale
Reactualizarea cunoștințelor/
3 min/
O3
  Verificarea cunoştinţelor - terminologie matematică:
1-Ce operaţii am învăţat ?
2-Care este semnul adunării?
3-Care este semnul scăderii? 
4-Cum se numesc numerele care se adună ? dar rezultatul ?
5-Cum se numesc numerele din care scădem ?Dar cel pe care îl scădem ? Dar rezultatul ?
6-Ce operaţie faceţi când auziţi :,...cu atât mai mult , ... cu atât mai mic ?
7-Ce fel de animale cunoașteți voi?
  

   
1.Am învăţat operaţiile de adunare şi scădere.
2-3. plus la adunare și minus la scădere;
4-5: Elevii denumesc noţiunile de termeni , sumă sau total , descăzut , scăzător și diferenţă. 
6.Operațiile de adunare și scădere.
7. domestice și sălbatice
 




Convesația

frontal
Aprecieri verbale
 Captarea atenției/
2 min

·         Prezentarea unor ghicitori cu animale:
            
1. Are lâna lungă,creaţă
    Paşte iarba sus la stână
    Şi-ţi dă caş şi brânză bună.(oaia)
2. E prieten credincios
    Şi-i dau mereu câte-un os.(câinele)
3.  E roşcăţel sau bălan
   Cu potcoava la picior
    Şi alearga la galop. (calul)
Elevii răspund corect la ghicitori.

Jocul


Textul ghicitorilor
frontal
Aprecieri verbale
 Anuntarea obiectivelor
operaționale/
1min


·         Astăzi, la matematică, vom repeta adunarea şi scăderea numerelor naturale de la 0 la 30.
·         Vom rezolva diverse exerciţii de adunare şi scădere, probleme ilustrate şi vom vorbi despre animalele domestice.
Notez titlul lecţiei pe tablă .

Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei pentru a şti ce au de făcut în ora respectivă.

Elevii scriu în caiete data şi titlul.

Explicația
Caietele elevilor

frontal
observarea

Dirijarea învățării
18 min/
O1
O2
O3
O4

O7
O8

























     
Elevii vor efectua următoarele exerciţii şi probleme :
Găseşte rezultatul corect :
16 + 3= 20, 22, 19      
26 +  2=  18, 27, 28              
19 - 5=17, 12, 14        
28 - 7=  21, 23, 22              
G1 :  20 căluți de soi
Ca soldaţii merg vioi.
Dacă vin din urmă 2,
Câţi vor fi? Răspundeţi voi!

G2 : Într-o cușcă stau la masă
22 de pui de găină,
3 de curcă şi 2 de rață.
Câte păsări sunt  acasă?                      

G3:Pe un câmp pasc 14 oi.
Din turmă pleacă 3
Socotiţi câte oi sunt acum la păscut!                     

G4:16 văcuțe stau la sfat
Pe o margine de lac.
6 nu vor să bea apă,
                        Şi-au plecat din nou să pască.
Câte văcuțe  stau acum la sfat ?
Se rezolvă exercițiile din fișa de lucru (anexa) la tablă.
Compuneţi oral o problemă după imaginea dată.
   Rezolvă problema :









Elevii rezolvă sarcinile propuse de învățătoare.





Elevii ascultă cu atenție și dau răspunsurile potrivite.
G1-22



G2- 27


G3- 11


G4- 10








Elevii solicitați ies la tablă și rezolvă exercițiul propus. Ceilalți completează în fișe.

Exercitiul

Jocul





Tabla
Caietele elevilor















Exercițiul
Frontal

Aprecieri verbale




















Observarea




Aprecieri verbale





 Obținerea performanței/
 4 min
O1
O2
  M.I. Află :
-numărul cu 2 mai mic decât:  19; 
 -numărul cu 5 mai mare decât 13;  
Solicit doi elevi să scrie la tablă exercițiile.
Elevii rezolvă astfel:
19-2=17
13+5=18

Caietele elevilor
Exercițiul
independent
Evaluare scrisă
Realizarea
Feed-back-ului
4 min/
O3
O6
O8
Despre ce am vorbit astăzi la ora de matematică?
Ce operație facem atunci când spuneam ,,adăugăm”? Dar când spunem că ,,luăm” elemente?
Despre ce animale domestice am vorbit astăzi? De ce se numesc domestice?

Elevii răspund la întrebările adresate de către propunătoare.
Animalele domestice trăiesc pe lângă casa omului, iar acesta le procură hrana.

Conversația
frontal
Aprecieri verbale
 Evaluare
7 min
O1
O5
O6
O7
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele cerințe:
1.Calculaţi :
22 + 6=           26 5 =
14 + 5=           17 6 =
2.Încercuiește animalele domestice. Colorează animalul domestic care trage la căruță. Taie cu o linie animalele domestice care dau lapte.”
Elevii rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.
Cu ajutorul învățătoarei elevii își vor acorda calificative.
Fișe de evaluare
Exercițiul

independent

autoevaluare
Încheierea activității
2 min.
Se fac aprecieri generale şi individuale. Elevii care au fost activi primesc calificative.
                Se anunță tema pentru acasă.                                                                                                                              
1.Încercuieşte răspunsul corect:

12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 = 13 , 14, 15
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19

2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de numere:

14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26


Elevii ascultă aprecierile învățătoarei.

Explicația
frontal
Aprecieri verbale













·         Calculaţi :
22 + 6=           26 5 =
14 + 5=           17 6 =

Calculaţi :
22 + 6=           26 5 =
14 + 5=           17 6 =
Anexa



Fişă de lucru
      1. Efectuaţi:

                             23-              24+             25 +            26 +            27 -
                               3                 5                 2                  3                 2



                             11 +            12 +            11 +            13 +            17 -      14 +
                               5                 2                  8                4                 2           5
                                                                                                   
2.Încercuieşte rezultatul corect:

    21+2    =  22 23  25

    14-1  = 10  13    25

    13+3  = 28  16 27 



Fişă de lucru
      1. Efectuaţi:

                             23-              24+             25 +            26 +            27 -
                               3                 5                 2                  3                 2



                             11 +            12 +            11 +            13 +            17 -      14 +
                               5                 2                  8                4                 2           5
                                                                                                   
2.Încercuieşte rezultatul corect:

    21+2    =  22 23  25

    14-1  = 10  13    25

    13+3  = 28  16 27 
Anexa 4
                                


                                                                                  Tema pentru acasă        
1.Încercuieşte răspunsul corect:

12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 = 13 , 14, 15
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19

2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de numere:

14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26


                                                                       
                                         Tema pentru acasă 
1.Încercuieşte răspunsul corect:

12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 = 13 , 14, 15
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19

2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de numere:

14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26



                                                                       
                                             Tema pentru acasă                          
1.Încercuieşte răspunsul corect:

12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 = 13 , 14, 15
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19

2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de numere:

14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26



                                             Tema pentru acasă                          
1.Încercuieşte răspunsul corect:

12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 = 13 , 14, 15
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19

2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de numere:

14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26
Compuneţi oral o problemă după imaginea dată.
   Rezolvă problema :












Compuneţi oral o problemă după imaginea dată.
   Rezolvă problema :









Compuneţi oral o problemă după imaginea dată.
   Rezolvă problema :










 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.