PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învățământ: 
Data: 27.11.2014
Clasa: I –A
Propunător: Vîju
Cornelia
Aria curriculară: Matamatica și știinte 
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: În lumea animalelor
Subiectul lectiei:
Adunarea şi
scăderea numerelor naturale de la 0 la 30, fără trecere peste ordin
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
OBIECTIVE DE
REFERINȚĂ:
1.4. Efectuarea de
adunări şi scăderi, mental şi scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
1.6. Utilizarea unor
denumiri şi simboluri matematice (termen, sumă, total, diferenţă, <, >,
=, +. -) în
rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
Obiective
operaţionale:
O1 – să efectueze operaţii de adunare şi scădere
în concentrul 0 – 30, fără trecere peste
ordin;
O2 – să 
găsească răspunsurile corecte la ghicitorile matematice;
O3 – să utilizeze terminologia specifică
operaţiei de adunare şi scădere;
O4 – să rezolve o problemă după imagine  care presupune o operaţie dintre cele învăţate;
O5 – să identifice în fișă animalele
domestice
O 6- sǎ precizeze ce foloase  aduc animalele domestice omului.
Afective:
O7 – să participe activ la oră;
Psihomotrice:
O8 – să mențină o poziție corespunzătoare pe parcursul activității;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode
şi procedee: conversaţia,
explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul
Mijloace
de învăţământ:
fişe, manual, caiete, imagini cu animale domestice;
Forme
de organizare: frontal,
independent, pe grupe.
Resurse
umane:
17 elevi
Resurse temporale: 45 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă
BIBLIOGRAFIE:
- „Matematică – clasa I” (manual) autori: Ștefan Pacearcă/ Mariana Mogoș;
 - „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I. Neacşu;
 - Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;
 
SCENARIUL LECŢIEI
| 
   
Etapele lectiei/ 
Timp /ob.op 
 | 
  
   
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII 
 | 
  
   
Metode și procedee 
 | 
  
   
Mijloace  
de înv. 
 | 
  
   
Forma de organizare 
 | 
  
   
Evaluare 
 | 
 ||||||
| 
   
Activitatea învățătorului 
 | 
  
   
Activitatea elevilor 
 | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 ||||||
| 
   
Moment
  organizatoric 
1
  min/ 
 | 
  
   
Asigur
  condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei cerând elevilor
  să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să
  păstreze ordinea şi disciplina. 
 | 
  
   
Elevii
  se pregatesc pentru ora de matematică. 
 | 
  
   | 
  
   
Manualul 
Caietul
   
 | 
  
   
Frontal
   
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
Verificarea
   
Temei 
/3
  min/ 
O1 
 | 
  
   
Verific
  atât calitativ cât şi cantitativ modul în care a fost efectuată tema pentru
  acasă. 
Cât
  timp verific cantitativ tema, elevii trebuie să efectueze munca independentă: 
Rezolvaţi în calcul scris : 
26-4=                                  22-2= 
27-7=                                  29-6= 
 | 
  
   
Elevii
  prezintă caietele la control şi efectuează munca independentă .  
 | 
  
   | 
  
   
Caietele de temă 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
Reactualizarea
  cunoștințelor/ 
3
  min/ 
O3 
 | 
  
   
  Verificarea cunoştinţelor - terminologie
  matematică: 
1-Ce
  operaţii am învăţat ? 
2-Care
  este semnul adunării? 
3-Care
  este semnul scăderii?   
4-Cum
  se numesc numerele care se adună ? dar rezultatul ? 
5-Cum
  se numesc numerele din care scădem ?Dar cel pe care îl scădem ? Dar
  rezultatul ? 
6-Ce
  operaţie faceţi când auziţi :,...cu atât mai mult , ... cu atât mai mic ? 
7-Ce
  fel de animale cunoașteți voi? 
 | 
  
   
1.Am
  învăţat operaţiile de adunare şi scădere. 
2-3.
  plus la adunare și minus la scădere; 
4-5: Elevii
  denumesc noţiunile de termeni , sumă sau total , descăzut , scăzător și
  diferenţă.   
6.Operațiile
  de adunare și scădere. 
7.
  domestice și sălbatice 
 | 
  
   
Convesația 
 | 
  
   | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
 Captarea atenției/ 
2
  min 
 | 
  
   
·        
  Prezentarea unor ghicitori cu
  animale: 
1. Are
  lâna lungă,creaţă 
    Paşte iarba sus la stână 
    Şi-ţi dă caş şi brânză bună.(oaia) 
2. E
  prieten credincios 
    Şi-i dau mereu câte-un os.(câinele) 
3.  E
  roşcăţel sau bălan 
   Cu
  potcoava la picior 
    Şi
  alearga la galop. (calul) 
 | 
  
   
Elevii
  răspund corect la ghicitori. 
 | 
  
   
Jocul  
 | 
  
   
Textul ghicitorilor 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
 Anuntarea obiectivelor 
operaționale/ 
1min 
 | 
  
   
·        
  Astăzi, la matematică, vom
  repeta adunarea şi scăderea numerelor
  naturale de la 0 la 30. 
·        
  Vom rezolva diverse exerciţii de
  adunare şi scădere, probleme ilustrate şi vom vorbi despre animalele
  domestice. 
Notez titlul lecţiei pe tablă . 
 | 
  
   
Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei pentru
  a şti ce au de făcut în ora respectivă. 
Elevii
  scriu în caiete data şi titlul. 
 | 
  
   
Explicația 
 | 
  
   
Caietele elevilor 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
observarea 
 | 
 |||||
| 
   
Dirijarea
  învățării 
18
  min/  
O1  
O2  
O3 
O4 
O7 
O8 
 | 
  
   
Elevii
  vor efectua următoarele exerciţii şi probleme : 
Găseşte rezultatul corect : 
16 + 3= 20, 22,
  19        
26 +  2= 
  18, 27, 28                
19 - 5=17, 12,
  14          
28 - 7=  21, 23,
  22                
G1 :  20 căluți de soi 
Ca
  soldaţii merg vioi. 
Dacă
  vin din urmă 2, 
Câţi
  vor fi? Răspundeţi voi! 
G2 : Într-o cușcă stau la masă 
22 de pui de găină, 
3 de curcă şi 2 de rață. 
Câte păsări sunt 
  acasă?                       
G3:Pe un câmp pasc 14 oi. 
Din turmă pleacă 3  
Socotiţi câte oi sunt acum la păscut!                       
G4:16 văcuțe stau la sfat 
Pe o margine de lac. 
6 nu vor să bea apă,  
                        Şi-au plecat din nou să pască. 
Câte văcuțe  stau acum la sfat ? 
Se
  rezolvă exercițiile din fișa de lucru
  (anexa) la tablă. 
Compuneţi
  oral o problemă după imaginea dată. 
   Rezolvă problema : 
 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()  | 
  
   
Elevii
  rezolvă sarcinile propuse de învățătoare. 
Elevii
  ascultă cu atenție și dau răspunsurile potrivite. 
G1-22 
G2- 27 
G3- 11 
G4- 10 
Elevii
  solicitați ies la tablă și rezolvă exercițiul propus. Ceilalți completează în
  fișe. 
 | 
  
   
Exercitiul 
Jocul  
 | 
  
   
Tabla 
Caietele elevilor 
Exercițiul 
 | 
  
   
Frontal
   
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
Observarea  
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
 Obținerea performanței/ 
 4 min 
O1 
O2 
 | 
  
   
  M.I.
  Află : 
-numărul
  cu 2 mai mic decât:  19;   
 -numărul cu 5 mai
  mare decât 13;    
Solicit doi elevi să scrie la tablă exercițiile. 
 | 
  
   
Elevii
  rezolvă astfel: 
19-2=17 
13+5=18 
 | 
  
   
Caietele elevilor 
 | 
  
   
Exercițiul 
 | 
  
   
independent 
 | 
  
   
Evaluare
  scrisă 
 | 
 |||||
| 
   
Realizarea  
Feed-back-ului 
4 min/ 
O3 
O6 
O8 
 | 
  
   
Despre ce am vorbit astăzi la ora de matematică? 
Ce operație facem atunci când spuneam ,,adăugăm”? Dar
  când spunem că ,,luăm” elemente? 
Despre ce animale domestice am vorbit astăzi? De ce se
  numesc domestice? 
 | 
  
   
Elevii
  răspund la întrebările adresate de către propunătoare. 
Animalele
  domestice trăiesc pe lângă casa omului, iar acesta le procură hrana. 
 | 
  
   | 
  
   
Conversația 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||
| 
   
 Evaluare 
7
  min 
O1 
O5 
O6 
O7 
 | 
  
   
Elevii vor rezolva o fişă de evaluare cu următoarele cerințe: 
1.Calculaţi : 
22 + 6=           26 – 5 = 
14 + 5=           17 – 6 = 
2.Încercuiește
  animalele domestice. Colorează animalul domestic care trage la căruță. Taie
  cu o linie animalele domestice care dau lapte.” 
 | 
  
   
Elevii
  rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.  
Cu
  ajutorul învățătoarei elevii își vor acorda calificative. 
 | 
  
   
Fișe de evaluare 
 | 
  
   
Exercițiul 
 | 
  
   
independent 
 | 
  
   
autoevaluare  
 | 
 |||||
| 
   
Încheierea
  activității  
2
  min. 
 | 
  
   
Se fac aprecieri generale şi individuale. Elevii care
  au fost activi primesc calificative. 
                Se anunță tema pentru acasă.                                                                                                                                
1.Încercuieşte
  răspunsul corect: 
12 + 13 + 3= 27, 28
  , 29                      1 + 2 + 3 + 4
  + 5 + 0 = 13 , 14, 15 
29 - 9 - 10  = 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19 
2. Găseşte suma ,
  apoi diferenţa perechilor de numere: 
14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26 
 | 
  
   
Elevii
  ascultă aprecierile învățătoarei. 
 | 
  
   | 
  
   
Explicația 
 | 
  
   
frontal 
 | 
  
   
Aprecieri
  verbale 
 | 
 |||||

·        
Calculaţi :
22 + 6=           26 – 5 =
14 + 5=           17 – 6 =

Calculaţi
:
22 + 6=           26 – 5 =
14 + 5=           17 – 6 =
Anexa 
Fişă
de lucru
      1. Efectuaţi:
                             23-              24+             25 +            26
+            27 -
                               3                 5                 2                  3                 2
                             11 +            12 +            11
+            13 +            17 -      14 +
                               5                 2                  8                4                 2           5
2.Încercuieşte
rezultatul corect:
    21+2   
=  22 23  25
    14-1 
= 10  13    25
    13+3 
= 28  16 27  
Fişă
de lucru
      1. Efectuaţi:
                             23-              24+             25 +            26 +            27
-
                               3                 5                 2                  3                 2
                             11 +            12 +            11
+            13 +            17 -      14 +
                               5                 2                  8                4                 2           5
2.Încercuieşte
rezultatul corect:
    21+2   
=  22 23  25
    14-1 
= 10  13    25
    13+3 
= 28  16 27  
Anexa 4
                                                                                 
Tema pentru acasă         
1.Încercuieşte răspunsul corect:
12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 =
13 , 14, 15
29 - 9 - 10 
= 10, 11 , 13                     
18 – 5 + 4 =17, 18, 19
2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de
numere:
14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26
                                         Tema
pentru acasă  
1.Încercuieşte răspunsul corect:
12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 =
13 , 14, 15
29 - 9 - 10 
= 10, 11 , 13                     
18 – 5 + 4 =17, 18, 19
2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de
numere:
14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26
                                            
Tema pentru acasă                           
1.Încercuieşte răspunsul corect:
12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 =
13 , 14, 15
29 - 9 - 10 
= 10, 11 , 13                      18 – 5 + 4 =17, 18, 19
2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de
numere:
14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26
                                            
Tema pentru acasă                           
1.Încercuieşte răspunsul corect:
12 + 13 + 3= 27, 28 , 29                      1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 0 =
13 , 14, 15
29 - 9 - 10 
= 10, 11 , 13                     
18 – 5 + 4 =17, 18, 19
2. Găseşte suma , apoi diferenţa perechilor de
numere:
14 şi 4                   25 şi 2               17 şi 10                  3 şi 26
| 
   
Compuneţi
  oral o problemă după imaginea dată. 
   Rezolvă problema : 
 | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
  ![]() ![]()  | 
 




| 
   
Compuneţi
  oral o problemă după imaginea dată. 
   Rezolvă problema : 
 | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
  ![]() ![]()  | 
 




| 
   
Compuneţi
  oral o problemă după imaginea dată. 
   Rezolvă problema : 
 | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
  ![]() ![]()  | 
 



 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.