Școala
Data: 29.01.2015
Clasa: I-A
Propunător: Vîju Cornelia
Aria curriculară: Comunicare în
limba română
Disciplina: Limba şi literatura
română
Unitatea de învăţare: Împărăția
literelor
Tema lecţiei: Să ne amintim sunetele şi literele învăţate!
Tipul lecţiei: Recapitulare - consolidare
Obiective de referinţă:
1.3. să distingă cuvintele dintr-o
propoziţie dată, silabele dintr-un cuvânt si sunetele dintr-o silabă;
3.1 să identifice litere,grupuri de litere,silabe,cuvinte şi enunţuri
în textul tipărit şi în textul scris de mână;
4.1 să scrie corect
litere, silabe, cuvinte;
Obiective
operaţionale: La
sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să citească în ritm
propriu, corect şi conştient cuvintele şi propozițiile date
O2 – să scrie corect, în ritm
propriu, litere, silabe, cuvinte;
O3 – să despartă corect silabele
dintr-un cuvânt;
O4 –– să ordoneze cuvinte date
pentru a obţine propoziţii;
O5 – să separe cuvinte obținând
propoziții logice;
O6 –să găsească cuvinte
potrivite conform sunetului inițial/final al jocului propus;
O7- să identifice cuvinte noi
înlăturând prima silabă din cuvinte;
O8- să formuleze corect pluralul
unor cuvinte date;
- psiho-motorii
O9- să păstreze poziţia corectă
în timpul scrisului;
- afectiv-atitudinale:
O10 – să manifeste iniţiativă,
plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.
Strategia didactică:
Metode şi procedee:
-metoda fonetică
analitico-sintetică, conversaţia, expunerea, exerciţiul, problematizarea, activitatea
independentă, jocul, evaluarea /autoevaluarea .
Resurse:
- materiale:
abecedar, caietul
de scriere, fişe de lucru, fişe de evaluare, planşă cu rebus;
- bibliografice:
- Curriculum Naţional – Programe şcolare pentru clasa I, 2003
- Cleopatra
Mihăilescu, Tudora Piţilă, Abecedar,
Ed. Aramis, Bucureşti, 2004;
- Ilica Anton, Metodica predării limbii române în învăţământul primar,
Editura „Grigore Tabacaru”, Bacău, 1999;
- Rodica Birău, Carmen Iordăchescu – „Să dezlegăm tainele abecedarului”,
Editura Carminis, Piteşti, 1997
- umane: elevi 16
- temporale: 100 minute
Desfăşurarea activităţii
Nr.
Crt
|
Ob.
Op.
|
Etapele lecţiei/timp
|
Organizarea situaţilor de învăţare
|
Metode şi
procedee
|
Mijloace
de învăţământ
|
Modalităţi
de evaluare
|
|
|
Activitatea
cadrului didactic
|
Activitatea
elevilor
|
|||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
|
Momentul organizatoric
1 min
|
Asigur condiţiile necesare desfăşurării în
bune condiţii a lecţiei cerând elevilor să-şi pregătească cele necesare,
să-şi corecteze poziţia în bancă şi să păstreze ordinea şi disciplina.
|
Se pregătesc pentru începerea
activităţii – de comunicare în limba română. Au pe băncuțe abecedarele
deschise la ultima lecție studiată. Grupul de litere ,,Ci”/ ,,ci”
|
|
Cărțile de abecedar
|
Observarea
|
2.
|
O1
|
Verificarea temei
6 min.
|
Se verifică tema cantitativ
-Se deschid manualele şi se citeşte lectia integral, în lanț și selectiv.
|
Elevii citesc lecția.
|
Exercițiul
|
Abecedarele
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
O6
|
Captarea atenţiei
5 min.
|
Prezint planşa cu un
aritmogrif şi le explic elevilor modul de dezlegare a acestuia, urmărind
cuvântul compus pe verticală. (anexa 1)LITERE
Aritmogriful este completat, independent
și de către elevi pe fișe.
|
Elevii sunt atenţi la tablă, unde
se va nota soluția, elevii lucrând și pe băncuțe pe fișe.
|
Exercițiul
Jocul
|
Fişe cu aritmogrif
|
Aprecieri verbale
|
4.
|
|
Anunţarea temei şi a
obiectivelor
1 min
|
Anunţ tema lecţiei:
Astăzi ne vom reaminti sunetele şi
literele învăţate, vom citi cuvinte, propoziţii, vom juca jocuri folosindu-ne
de multe din cunostințele acumulte de noi, copii.
|
Ascultă cu atenţie cele prezentate .
|
Expunerea
|
|
|
5.
|
O1
O9
O3
O6
O3
O10
O8
O6
O5
O4
O7
|
Dirijarea activităţii
50 min.
|
Propun elevilor să citească prima propoziție din abecedar şi cer să facem diverse
exerciţii pe marginea acesteia. Elevii o vor scrie în caiete, iar eu o voi scrie la
tablă.
Cer elevilor să numărăm cuvintele propoziției, să recunoască care este
primul, al doilea și ultimul cuvânt, iar apoi invit câțiva elevi să
reprezinte grafic la tablă cuvintele, silabele și sunetele.
1.Solicit elevilor un joc, Lanțul cuvintelor - litera
inițială a primului cuvânt este aceeași cu finalul ultimului cuvânt.
De ex. mare- elefant-toc-colac-cocor-rac etc.
2. Despărțiți
în silabe cuvintele şi scrieți-le în caiete:
inima, Nina, ram;
Mamaia, vapor, Cerasela; marama, iarna, Cecilia; Irina, marinar, mac;
3.Eu spun una,
voi spuneţi multe! Și să le și scriem...
elev.................
rac...................
mură-……culoare-…......oaie-…cană-..melc....pitic......
…………loc...........măr-………mac
4.Adăugaţi o silabă sau două, silabei date şi alcătuiţi cât mai multe cuvinte
noi, pe care utilizaţi-le apoi în propoziţii:
ma- -
ra- -
ca- -
mu- -
5. Separaţi cuvintele din propoziţie :
Nicuestesupărat.
NeneaIancuemorar.
Ceaiularearomă.
6.Alcătuiţi propoziţii, aranjând
în ordine cuvintele date!
nu mere ia Marcu acre.
ia cu crema Anca mure.
un are rac Irina rumen.
7. Înlăturând prima literă din cuvintele următoare, veţi descoperi alte
cuvinte. Care sunt acestea, transcrieţi-le!
- eram,
nene, nea, mare, amare
|
-Elevii rezolvă sarcinile
conform cerințelor propunătoarei.
- Elevii vor citi
în ritm propriu enunțul şi vor lucra pe el. Vor număra cuvintele din
propoziții și despărţi în silabe ;
Elevii vor rezolva sarcini într-un mod asemănător celui de mai jos:
1.
Elevii vor participa la rezolvarea exerciţiului oral;
2.
Elevii despart
cuvintele date în silabe şi indică numărul acestora sub fiecare cuvânt;
i-ni-ma, Ni-na,
ram, Ma-ma-ia, va-por, Ce-ra-se-la, ma-ra-ma, iar-na, Ce-ci-li-a, I-ri-na,
ma-ri-nar, mac
3.Se va găsi pluralul
cuvintelor, astfel:
elevi, raci, mure, culori, oi, căni, melci,
pitici, locuri, mere, maci
4.
Elevii formează
cuvinte noi prin adăugarea unei silabe sau două apoi, folosind cuvintele nou formate alcătuiesc propoziţii
diverse
-mama, rama, cana, mure.
Mama mea e acasă.
Rama este nouă.
Cana este mare.
Eu am mure mari.
5.
Elevii descoperă
enunțurile corecte, astfel:
Nicu e supărat.
Nenea Iancu e
morar.
Ceaiul are aromă.
6.
Elevii aranjează
în ordine cuvintele date, indicând sub fiecare cuvânt cifra care reprezintă
ordinea cuvântului în propoziţie
Marcu nu ia mere acre.
Ana ia crema cu mure.
Irina are un rac rumen.
7.Cuvintele descoperite vor fi:
ram, Ene, ea, are, mare
|
Exercițiul
Metoda fonetică analitico-sintetică
Jocul
Exerciţiul
Problematizarea
Exerciţiul
Conversația
|
Tablă
Caietele elevilor tip I
Tablă
Caietele elevilor tip I
|
Aprecieri verbale
Observarea
Aprecieri verbale
|
6.
|
O3
O10
|
Asigurarea feed-back-ului
5 min
|
Elevii primesc următoarea sarcină
didactică pe care eu o scriu la tablă, iar ei în caietele de clasă.
Grupează următoarele cuvinte după numărul de silabe:
-marama, carte, amiral, culoare, vale, măr, rac,
cocor, punte, acadea.
1
silabă/ 2 silabe/ 3 silabe
|
Sarcina va fi rezolvată astfel:
1
silabă/ măr, rac
2
silabe/carte, vale, cocor, punte
3 silabe/ marama, amiral,
culoare, acadea.
|
Exercițiul
|
Caietele de clasă
tip I
|
Evaluare în
perechi
|
7.
|
O6
O10
|
Evaluarea
activității
10 min.
|
Elevii vor primi o fișă de lucru cu următoarea sarcină:
Gășeste silabele și formează cu
ele cel putin 5 cuvinte.
Scrie cuvintele găsite.
Coloreaza sacul cu ce
culoare dorești.
|
Elevii efectuează sarcinile din fișa de evaluare.
Cocor, Rica, mure, cana, care, Ina, Ica etc.
|
Exercițiul
|
Fișe de evaluare
|
Autoevaluare
|
8.
|
|
Încheierea activității
2 min.
|
Fac aprecieri individuale şi
colective.
Anunț elevilor:Tema pentru acasă. De alcătuit propoziții utilizând următoarele cuvinte:
arici, maci, nuci, cinci
și pitici.
|
Elevii ascultă aprecierile propunătoarei și își notează tema.
|
Explicația
|
|
Aprecierea verbală, colectivă şi individuală
|
|
Fișă de evaluare Sacul cu silabe
Cu ajutorul
ne
ca ma ma
na ca nar Ri re
re ca re
a co mu I ca ri a
me I cor na
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.