Unitatea
de învăţământ:
Data:
Propunător:
Vîju Cornelia
Clasa: a III-a
Aria
curriculară:
Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba şi literatura română
Titlul
lectiei: Părţile
de vorbire.
Tipul
lecţiei: Recapitulare şi sistematizare de cunoştinţe
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
3.6 -
să recunoască în texte diferite elemente de construcţie a comunicării studiate;
4.4 - să realizeze acordurile gramaticale în enunţurile redactate;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive:
O1. - să denumească părţile de vorbire
studiate;
O2.-să identifice în text părţile de vorbire
după întrebările-ghicitori
O3. - să recunoască părţile de vorbire în
construcţii date;
O4. -să alcătuiască enunţuri corecte după
cerinţele date;
Afective:
O5. - să manifeste interes pentru sarcinile
propuse;
Motrice:
O6. - să folosească materialul didactic
corespunzător cerinţei;
STRATEGII DIDACTICE:
Resurse
procedurale: observaţia
sistematică, conversaţia, ciorchinele, expunerea, exerciţiul, jocul,
problematizarea;
Resurse umane: 18 elevi.
Resurse
materiale:
jetoane cu petale de flori , fişe de lucru individuale, fişa de
evaluare, planşa cu ciorchinele pentru exerciţiul frontal, planşa cu
floarea-soarelui.
Resurse
temporale: 45 de minute.
Forme de
organizare: frontal şi individual
Locul de
deesfăşurare: sala de clasă
Bibliografie:
- Curriculum
Naţional, Programe şcolare pentru
învăţământul primar;
- Nuţă, Silvia, Metodica predării limbii române în clasele
primare, Editura Aramis, Bucureşti, 2000.
- Sadoveanu, Mihail, Dumbrava minunată, fragment
Demersul didactic
Nr.
crt
|
Etapele lecţiei/
Timp alocat
|
Ob. Op.
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Resurse procedurale
|
Resurse materiale
|
Forma de ogranizare
|
Metoda de evaluare
|
1.
|
Moment organizatoric/
1 minut
|
|
Stabilesc un climat propice desfăşurării activităţii.
Pregătesc
materialele necesare.
|
Se pregătesc pentru ora de limba română.
|
conversaţia
|
|
Frontal
|
Observaţie
sistematică
|
2.
|
Verificarea temei
1 minut
|
|
Verific tema.
Solicit elevilor deschiderea caietelor de
temă pentru verificarea acesteia. Întrucât tema conţine exerciţii care oferă mai multe
posibilităţi de rezolvare, ea va fi evaluată doar cantitativ, urmând ca
evaluarea calitativă să fie efectuată ulterior de învăţătoare.
|
Copiii respectă sarcinile date de propunătoare
şi prezintă tema de casă.
Se
constată dacă tema a fost realizată de către toţi elevii.
|
Conversaţia
|
caietele de teme
ale elevilor
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
Captarea atenţiei
4 minute
|
O6
O8
|
Le citesc
elevilor un fragment dintr-un text şi le cer să recunoască numele textului şi
autorul.
La doi
paşi de Lizuca, căţelul jucăuş scurmă repede cu o labă muşuroiul de furnici,
apoi îşi vârî botul în el, mirosind. Îndată începu să scuture din cap şi să pufnească, ţopăind
la dreapta şi la stânga. Lizuca începu a râde.
-Vezi,
Patrocle, dacă nu le dai pace, ele te muşcă.
Amintesc elevilor
că pentru a comunica avem nevoie de cuvinte.
Ce sunt cuvintele
dacă le folosim în vorbire?
|
Elevii vor
recunoaşte fragmentul ca făcând parte din textul: ,,Dumbrava minunată”, după M. Sadoveanu.
Elevii răspund:
cuvintele dacă le utilizăm în vorbire devin părţi de vorbire.
|
Expunerea
|
fişa cu textul
suport:
,,Dumbrava minunată”
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor operaţionale
1 minut
|
|
Voi anunţa
elevii că în ora ce urmează s-o
desfăşurăm vom repeta părţile de vorbire studiate. Scriu titlul la tablă şi
elevilor le cer să-l noteze în caiete.
Părţile de vorbire.
Îi anunţ că în lecţie vom defini părţile de
vorbire studiate, vom face exerciţii de identificare şi analiză a lor;
|
Elevii ascultă cu
atenţie.
Îşi notează data
şi titlul în caiete.
.
|
Explicaţia
|
Caietele de clasă
|
Frontal
|
Observaţia
sistematică
|
5.
|
Dirijarea
învăţării
25 minute
|
O1
O1
O4
O1
O2
O7
O2
O3
|
Le expun la tablă
un ciorchine cu părţile de
vorbire.
Cer elevilor să denumească
părţile de vorbire studiate urmărind
schema ciorchinelui.
-Care
sunt partile de vorbire studiate de voi?
-Ce
este substantivul?
Daţi
exemple!
-Ce
este adjectivul?
Daţi
exemple!
-Ce
este pronumele?
Daţi
exemple!
-Ce
este numeralul?
Daţi
exemple!
-Ce
este verbul?
Daţi
exemple!
Voi aşeza la
tablă o planşă unde este desenată floarea soarelui, cu un contur al petalelor
unde sunt scrise părţi de vorbire.
Le spun elevilor
că am aflat că Lizuca este supărată că petalele florii-soarelui s-au
scuturat. Le propun să o ajutăm pe Lizuca să le lipească la loc.
Ca să completăm
floarea trebuie să răspundem corect la câteva întrebări.
Cine va răspunde
corect va descoperi, cu ajutorul răspunsului dat, petala potrivită pentru
floare, o va lua din coşuleţ şi o va lipi la locul potrivit.
1.SUBSTANTIV:
Găsiţi în text un substantiv comun, care
denumeşte o fiinţă!
2.VERB:
Găsiţi în text verbul care este alcătuit din
două silabe şi care începe cu sunetul ,,s”!
3.ADJECTIV:
Găsiţi în text un adjectiv.
4.PRONUME:
Găsiţi în text un
pronume care să înlocuiască substantivul furnicile!
5. NUMERAL:
Găsiţi în text un numeral.
După ce vor
completa floare-soarelui cu petale, elevii vor primi o fişă de lucru (anexa 2)
unde sunt desenate mai multe flori, pe fiecare floare fiind scrisă o parte de
vorbire.
Le ce elevilor să
o ajute pe Lizuca să găsească drumul spre casa bunicii ei, deoarece s-a
rătăcit printre florile poieniţei.
Ei vor trebui să
coloreze în fişă doar anumite părţi de vorbire, după cerinţa jocului, astfel:
-cu roşu le cer
să coloreze un substantiv propriu, un substantiv comun la nr. plural şi un
substantiv care începe su sunetul ,,d” şi este alcătuit din două silabe;
- cu verde vor
colora un verb care exprimă o acţiune şi care începe cu sunetul ,,m” şi un
alt verb la pers. a III-a, care începe cu sunetul ,,c”;
- cu galben un
adjectiv format dintr-o singură silabă;
-cu albastru un
pronume pers. a III-a, sg;
-cu maro un
numeral cardinal;
În final, de o
parte şi alta a cărării pe care va păşi fetiţa, se vor forma următoarele
propoziţii:
Lizuca
merge pe drumul bun.
Ea
culege trei flori.
|
Elevii participă
la realizarea sarcinilor cerute. Dau definiţiile cerute şi, de asemenea,
exemplifică fiecare parte de vorbire, după cerinţa propunătoarei.
Părţile de
vorbire studiate sunt: substantivul, adjectivul, pronumele, numeralul,
verbul.
Substantivul este partea de
vorbire care denumeşte fiinţe,
lucruri, fenomene ale naturii. (ex. carte, Maria)
Adjectivul este partea de vorbire care exprimă însuşiri ale
fiinţelor, lucrurilor, fenomenelor naturii. ( ex. frumos, bun)
Pronumele este partea de
vorbire care ţine locul unui substantiv. (ex. el, noi)
Numeralul este partea de
vorbire care care arată numărul . (ex.
doi, al treilea)
Verbul este partea de vorbire
care exprimă acţiunea, starea sau
existenţa fiinţelor, lucrurilor,
fenomenelor naturii.
(ex. cântă,
aleargă)
Model de
rezolvare al elevilor:
1.căţelul
2.scurmă
3.jucăuş
4.ele
5.doi
Substantivele vor
fi:
-Lizuca, flori, drumul;
verbele vor fi:
-merge şi culege;
-adjectivul va
fi: bun
pronumele colorat
va fi: ea;
numeralul colorat
va fi: trei;
|
ciorchinele
jocul
Exerciţiul
jocul
Problemati-zarea
|
cerinţele de pe
petalele florii
jetoanele cu
petale de floare
fişe de lucru
|
Frontal
frontal
individual
|
Aprecieri verbale
aplauze
Încurajarea
Observaţia
sistematică
Aprecieri
verbale
Aplauze
aprecieri verbale
obseravaţia
sistematică
|
7.
|
Atingerea performanţei
5 minute
|
O5
|
Le dau elevilor spre rezolvare următoarea
sarcină pe caietele de clasă.
Alcătuiţi propoziţii în care să aveţi:
a) un pronume
personal, persoana a III-a, singular;
b) un verb la persoana
a II, singular;
Muncă diferenţiată (CES)
Alcătuiţi o
propoziţie cu substantivul Lizuca.
|
Elevii, la
cerinţa propunătoarei, vor nota la tablă câte un exemplu:
a) El merge în
excursie.
b)Tu ai obţinut o
medalie.
Lizuca merge la
bunici.
|
tabla şi caietele
de clasă
|
exerciţiul
|
individual
frontal
|
aprecieri
verbale
|
8.
|
Evaluarea
6 minute
|
O3
O2
|
Le dau spre rezolvare
o fişă ce va cuprinde următoarea cerinţă:
1.Analizaţi părţile de vorbire
din următorul enunţ:
Norii picură stropii reci de ploaie.
2.Scrie pentru fiecare substantiv din propoziţie pronumele
corespunzător.
substantiv pronume
norii ..............
stropii .............
ploaie
.............
Pentru elevii cu CES:
Norii picură stropii reci de ploaie.
cerinţă : Scrie ce părţi de vorbire sunt cuvintele
subliniate din propoziţie.
|
Elevii vor
rezolva fişa.
Exemplu de
rezolvare al elevilor:
1.norii = subiect, exprimat prin subst.
com., nr. pl, genul masc.
picură = predicat, exprimat
prin verb, nr. pl., timpul prezent, pers. III.
stropii = subs. com, nr, pl,
gen masc.
reci = adjectiv, nr. pl, gen.
Masc.
de ploaie = subst com, nr.
sg,. gen fem;
2.Trandafirii
roşii au înflorit în grădină.
Norii=substantiv
picură = verb
reci = adjectiv
|
Explicaţia
|
Fişele de
evaluare
|
Individual
|
evaluare
reciprocă
|
9.
|
Încheierea activităţii
2 minute
|
|
Se fac aprecieri
nominale şi generale şi se anunţă tema pentru acasă.
pentru
participarea la activitate vor primi medalii.
Le anunţ tema pentru acasă.
De alcătuit o
compunere cu titlul ,,Vara” în care să folosească următoarele cuvinte: soare, căldură, se coc, înfloresc,
strălucitor, galben, al doilea, trei, ele, noi.
|
Ascultă cu
atenţie, îşi notează tema.
|
Explicaţia
|
caietele de clasă
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
ecusoane în formă
de floare
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.