Proiect didactic, CLR, clasa pregătitoare


                               PROIECT DIDACTIC


UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT:
DATA:
CLASA: Pregătitoare
PROPUNĂTOR:
ARIA CURRICULARĂ: Limbă şi comunicare
DISCIPLINA: Comunicare în limba română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Anotimpuri
SUBIECTUL: Ghici ce sunet se aude?-  Identificarea sunetului iniţial, final dintr-un cuvânt, a silabelor și a cuvintelor din propoziţii.
TIPUL LECŢIEI: consolidare de priceperi și deprinderi
FORMA DE REALIZARE: activitate integrată
DISCIPLINE INTEGRATE: CLR, DP, MM, AVAP
COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:
CLR
1.3.  Identificarea  sunetului  iniţial  şi/  sau  final dintr-un cuvânt, a silabelor şi  a cuvintelor din propoziţii rostite clar şi rar
2.1. Pronunţarea clară a sunetelor şi a cuvintelor în enunţuri simple
DP:
2.1. Recunoaşterea emiilor de bază în situaţii simple, familiare
3.2. Aplicarea unor tehnici simple care sprijină învăţarea şi succesul şcolar
MM:
2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text
AVAP:
1.1. Sesizarea semnificaţiei unui mesaj vizual simplu, exprimat prin desen/ pictură/ modelaj/ colaj/ film/ desen animat, care reflectă un context familiar
2.3. Realizarea de aplicaţii/compoziţii/obiecte/ construcţii simple, pe baza interesului direct

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
  • Cognitive:
                      O1 -  să despartă în silabe minim un cuvânt din cele propuse ;
                      O2 – să distingă sunetul inițial/final în minim un cuvânt dat ;
                      O3 – să formuleze minim o propoziție corectă din punct de vedere gramatical utilizând cuvinte din poezie;
                      O4 - să descopere  cel puțin 1-2 cuvinte nou-formate cu ajutorul silabei ,,ra”;
                     O5 – să ordoneze cuvinte date  pentru a forma o propoziție logică;
                      O6 – să unească imagini cu sunetul inițial al denumirii acestora;
Afectiv-atitudinale:
O7 - să participe cu interes la activitate
  • Psiho-motorii:
O8   - să așeze corespunzător jetoane pentru a forma  cuvinte/ propoziții logice

STRATEGIA DIDACTICĂ :
a)      Metode şi procedee didactice: metoda fonetică analitico-sintetică, conversaţia, jocul, ciorchinele, observaţia, explicaţia,  exerciţiul , expunerea
b)      Mijloace de învăţământ:  jetoane-silabe,  jetoane-cuvinte, fișe de evaluare, medalii     
           c)  Forme de organizare: frontal, independent, în perechi.

RESURSE:
Umane:
Temporale: 50 minute ( 35 activitate propriu-zisă + 15 minute activități în completare)
Bibliografice:
    - Curriculum Naţional , Programa pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa pregătitoare, 2013
- Nuţă,  Silvia , Metodica predării limbii române în clasele primare –Ed. Aramis, București, 2001;
- "Organizarea interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;



                DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
crt.

Secvenţele
lecţiei /Timp
Ob.
op.

Activitatea învățătoarei

Activitatea elevilor               
              
Strategia didactică
     
      Evaluare


     Metode şi
     procedee
     didactice
Mijloace de
învăţământ

   Forma de
 organizare
1.
     Moment   
 organizatoric

3 min.

Se aeriseşte sala de clasă şi se asigură un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea materialului didactic
Elevii se pregătesc pentru activitate. Execută jocul de mișcare:
,,Pic, pic, pic…
Jocul

Frontal
Observ comporta-mentul elevilor









2.
Captarea atenției

2 min.

 Zâna Primăvara ne-a lăsat și pentru ora de comunicare în limba română, o poezie.
Este chiar un fragment din poezia lui V. Alecsandri:
Primavara

A trecut iarna geroasă,
Câmpul iată-l înverzit,
Rândunica cea voioasă
La noi iarași a venit.

Dintr-o creangă -n alta zboară
Sturzul galben aurit,
Salutare , primavară,
Timp frumos,bine-a
i venit!

Recunoașteți poezia, copii?

Elevii ascultă poezia.














Da, este o poezie pe care noi am învățat-o la școală.
Expunerea


Textul
poeziei


frontal
Aprecieri verbale
3.

Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
1 min.

Prezint obiectivele stabilite pentru oră. Îi anunţ că ne vom juca cu cuvintele din această poezie, le vom despărți în silabe, vom identifica sunetele inițiale și finale ale cuvintelor respective și vom alcătui propoziții cu ele.


Elevii ascultă cu atenţie obiectivele expuse de învățătoare.
Explicația


Frontal
observarea

4.
Reactualizarea
cunoștințelor

2 min.

Numesc 1-2 elevi pentru a recita versurile poeziei.
1.Despre cine este vorba în poezie, copii?
2.Ce se întâmplă primăvara cu câmpul?
3.Ce pasăre se întoarce din țările calde?
4.Cine zboară dintr-o creangă-n alta?
5.Cum este vremea afară?
Elevii solicitați recită poezia.
1.Despre anotimpul primăvara.
2. Câmpul este înverzit.
3. Rândunica se întoarce din țările calde.
4.Sturzul galben zboară printre crengi.
5. Afară este timp frumos.
Elevii solicitați răspund la întrebări.


Conversația

frontal
Aprecieri verbale
5.
















Dirijarea învățării

18 min.

O1

O2

O4


O3







O7



1.Solicit elevilor să despartă în silabe cuvântul primăvara.
2. Ce sunete se aud în prima silabă? Dar în cea de-a doua? În silaba ,,va” ce sunete se aud? Dar în silaba ,,ra”?
3.Elevii au pe măsuțe amestecate silabele acestui cuvânt și le cer să formeze cuvântul din jetoane.
Invit un elev la stelaj să formeze din silabe cuvântul:
pri-mă-va-ra.
4. Solicit elevilor să alcătuiască câte o propoziție în care să folosească cuvântul ,,primăvara”.
Cuvântul va fi situat la începutul sau la finalul propoziției.

Voi alege de aici silaba ,,ra” și cu ajutorul unui ciorchine, la tablă, le cer elevilor să găsească cuvinte care încep cu această silabă.

Se va proceda la fel și cu alte cuvinte din poezie precum:
câmpul, iarna, rândunica, creangă.

1.pri-mă-va-ra
2. sunetele sunt: p,r,i /
m, ă / v, a / r, a.


3.Elevii formează cuvântul cerut.
4. Exemplu:
Florile înfloresc primăvara.
Primăvara câmpul este verde.
Cuvinte găsite pentru ciorchine pot fi:
ra-ma/ ra-ră/ ra-re
ra-ză/ ra-ță/  ra-să/ ra-nă/ ra-tă/ ra-bin/ ra-mu-ri-le
ra-mu-ră/ra-di-e-ră/
ra-ton/ra-ion/ ra-zi-e/ etc.


Elevii identifică prezența sunetelor inițiale și finale ale cuvintelor, despart cuvintele respective în silabe și alcătuiesc propoziții cu ele.
Se analizează cuvintele și se alcătuiesc  enunțuri orale cu ele.


Metoda fonetică analitico-sintetică









Ciorchinele


















Jetoane cu silabe











Frontal


















Observarea

Aprecieri verbale











6.
Asigurarea
retenţiei şi transferului

5 min.





O 8


O5
Voi solicita elevilor să ordoneze următoarele cuvinte pentru a obține o propoziție logică. Vor lucra în perechi.
Rândunica, la, vine, cuib.
Această propoziție va fi alcătuită pe băncuțe de către elevi folosind jetoane/ cuvinte.
Solicit elevilor să lipească corespunzător jetoanele respective pe o fișă de lucru, formând astfel propoziția logică.
Invit în față un elev să ordoneze și la panou aceste cuvinte, pentru a forma o propoziție corectă.
Elevii îndeplinesc îndeplinesc sarcinile conform cerinței.
Rândunica vine la cuib.
Elevul solicitat vine la panou și ordonează cuvintele.


Exercițiul

cuvinte-jetoane



Frontal

În perechi







Aprecieri verbale

Observarea elevilor










7.
Evaluarea
activității

8 min.


O1


O6


Elevii primesc o fişă de evaluare ( anexa 1) cu următoarea cerinţă:
1.Denumeste imaginile. Incercuieste cifra corespunzatoare numarului de silabe .
2. Uneste  imaginea cu litera corespunzatoare sunetului initial.           
Activitate diferenţiată
Fișa de evaluare (anexa 2) are următoarea cerință:
1.Denumește imaginile și reprezintă grafic  silabele :
2. Colorează imaginea a cărei denumire începe cu sunetul ,,e”.

Elevii lucrează fișele de evaluare, după ce li s-au citit cerințele de către propunătoare.




exercițiul

Fişă de evaluare





Independent


Evaluare scrisă

Auto-
evaluare
8.

Încheierea activității
 3 min.

Fac aprecieri referitoare la comportamentul din timpul activităţii şi a modului în care au realizat sarcinile de lucru. Ofer stimulente tuturor copiilor.   
Le propun să cântăm cântecul:
Vine, vine primăvara
Elevii sunt atenţi la învăţătoare.
Cântă cântecelul propus.



Jocul





frontal
Aprecieri verbale

Medalii

9.
Activitate recreativă


Elevii primesc un desen cu un tablou de primăvară pe care-l vor colora. (anexa 3)
Elevii vor colora desenul primit.
Exercițiul
Fișe de lucru
independent
Aprecieri verbale





























3 comentarii:

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.