Unitatea de învăţământ:
Data:
Propunător:
Clasa: a III-a
Aria curriculară:Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba română
Unitatea de învăţare: Toamna
Subiectul lecţiei: Casa păpuşii, după Titel Constantinescu
Tipul lecţiei: predare- învăţare
Obiective de referinţă:
3.4 - să citească în mod corect un text necunoscut ;
3.5 - să recunoască secvenţele narative şi dialogate dintr‑un text ;
Obiective operaţionale
Cognitive
O1. - să citească corect, expresiv, conştient
textul din manual;
O2. – să răspundă corect la întrebările adresate,
referitoare la conţinutul de idei al textului
O3. –să recunoască personajele textului după replicile acestora
O4. – să
precizeze semnele anotimpului toamna
afective
O5.să manifeste interes pentru activitatea desfăşurată;
psihomotrice :
O 6. -
să scrie lizibil şi
îngrijit pe caiete şi pe tablă, în ritm propriu.
Strategii didactice
Metode şi procedee: conversaţia,
explicaţia, brainstorming, observaţia
, exerciţiul, aprecierea verbală
Materiale şi mijloace
didactice: manualele de limba română, caietele
elevilor, tabla, creta;
Forma de organizare: frontal şi individual
Resurse:
Umane:
Temporale: 45 minute
Bibliografice:
-Piţilă T.,
Mihăilescu C., Limba şi literatura română,
manual pentru clasa a III-a, Ed.Aramis , 2005
-Şerdean I., Metodica
predării limbii române pentru învăţământul primar, E.D.P., Bucureşti, 2002
-Programa şcolară pentru clasa a III-a, M.E.C.I., Bucureşti, 2004
Scenariul didactic
Nr.
Crt.
|
Etapele activităţii/
timp
|
Ob.
op
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Metode şi procedee
|
Mijloace didactice
|
Forma de
organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment organizatoric
1 min.
|
|
Asigur condiţiile necesare unei bune desfăşurări a activităţii.
Înlătur alte
preocupări care le-ar putea distrage atenţia elevilor în timpul lecţiei.
|
Elevii şi-au pregătit pentru oră: cărţile, caietele şi stilourile.
|
Conversaţia
|
|
frontal
|
Observarea
sistematică
|
2.
|
Verificarea temei
3 min.
|
O5
|
Se verifică tema cantitativ şi calitativ prin numirea
unui elev şi solicitarea celorlalţi ca să se corecteze. Este numit un elev să
citească rezolvarea temei din ziua respectivă.
|
Elevul numit citeşte rezolvarea temei.
|
Conversaţia
|
Caietele de
teme ale elevilor
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
autoevaluare
|
3.
|
Captarea şi orientarea atenţiei
5 min.
|
O4
O5
|
- În ce anotimp
ne aflăm?
- La ce vă
gândiţi când spuneţi „toamnă”?
Propunătoarea întreabă:
-Copii, printre jucăriile voastre se găsesc şi păpuşi? Obişnuiţi să vă
jucaţi cu ele? În jocurile voastre, aţi construit vreodată o căsuţă a
păpuşii?
|
-Elevii răspund: toamna.
-La cea de-a doua întrebare, vor răspunde: copaci dezgoliţi, cer
plumburiu, păsări ce pleacă în ţările calde, vânt, ploi, frunze ruginii,
bogăţie, culoare etc.
Răspunsurile copiilor sunt scrise pe tablă.
Elevii dau răspunsuri diverse, iar fetiţele confirmă că obişnuiesc să se
joace încă cu păpuşile.
|
Brainstorming
conversaţia
|
tabla
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
2 min.
|
|
Elevii sunt anunţaţi de propunătoare că vor studia un text despre o
păpuşă şi căsuţa ei.
Propunătoarea scrie titlul lecţiei pe tablă şi cere
elevilor să-l noteze în caiete;
,,Casa
păpuşii”, după Titel Constantinescu
-Vor face cunoştinţă cu textul, vor descoperi cuvintele noi şi vor recunoaşte
personajele şi replicile lor.
- Dacă vor fi atenţi, elevii, la sfârşitul lecţiei, vor şti să
povestească textul.
|
Elevii sunt atenţi şi interesaţi de
activitatea anunţată de propunătoare.
Elevii îşi notează în caiete titlul şi autorul textului ce urmează a fi
studiat.
|
Explicaţia
|
tabla
caietele
elevilor
|
frontal
|
Observarea
sistematică
|
5.
|
Reactualizarea cunoştinţelor
5 min.
|
O5
|
-Ce texte aţi mai studiat la limba şi
literatura română despre anotimpul toamna?
-Vă mai amintiţi ce sentimente v-au transmis aceste texte ?
Elevii sunt anunţaţi că vor citi textul Casa păpuşii şi vor descoperi, dacă
sunt atenţi, povestea unei păpuşi şi a căsuţei acesteia.
|
Elevii răspund:
-„Puişorii”
-„Ce te legeni...”
-Elevii
răspund că sentimentul tristeţii
este predominant în textele în care este descris anotimpul toamna, deoarece
toată căldura verii, frunzişul verde, ciripitul păsărilor dispar, făcând loc
schimbărilor pe care le aduce cel de-al treilea anotimp din an.
|
Conversaţia
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
6.
|
Dirijarea învăţării
17 min.
|
O1
O2
O6
O3
|
-Propunătoarea numeşte un elev să citească textul la
prima vedere.
-Se vor extrage din text cuvintele necunoscute şi se vor
scrie la tablă, iar elevii le vor nota în caiete.
-Propunătoarea întreabă elevii despre imaginea care
însoţeşte textul şi le cere să spună ce văd ei acolo, ce este reprezentat în acel
desen.
-Propunătoarea cere elevilor să citească textul în lanţ.
-Le cere apoi să citească selectiv din text, de exemplu: momentul în care fetiţa
şi păpuşa au descoperit căsuţa împodobită de frunze.
-Ce i-au spus frunzele salcâmului fetiţei? Citiţi acel
fragment!
|
-Elevul numit citeşte textul.
-Se notează, de către elevi, la tablă, cuvintele noi şi semnificaţia lor:
scoarţă = covor
araci = pari, nişte
lemne pentru susţinere
Elevii recunosc în desen imaginea unui peisaj
de toamnă, observă căsuţa păpuşii, fetiţa şi păpuşa acesteia, dar şi salcâmul
de lângă aceasta. Culoarea arămie a toamnei predomină în imagine, totul fiind
pictat în această culoare.
Elevii
citesc textul în lanţ.
Se citesc
fragmentele vizate:
-Vai, ce frumos!
strigă fetiţa.
Căsuţa păpuşii e de
aur. Nu-i aşa, puiule de salcâm?
- Noi, frunzele
salcâmului, nu din cauza toamnei am căzut. Noi am vrut să împodobim căsuţa
păpuşii. Uite, acum trebuie să acopăr masa.
|
Exerciţiul
Explicaţia
Citirea în lanţ
Citirea
selectivă
|
Textul Casa păpuşii, de Titel Constantinescu
|
Frontal
frontal
|
Observaţia
sistematică
Aprecieri
verbale
|
7.
|
Realizarea feed-back-ului
5 min.
|
O2
|
- Propunătoarea adresează elevilor
următoarele întrebări:
1)Care este titlul textului? Dar autorul?
2)Cine sunt
personajele ?
-
3)Unde a construit fetiţa o căsuţă pentru
păpuşa ei ?
4)Cine a luat acoperişul căsuţei, faţa de
masă şi scoarţele ?
5)Ce a făcut puiul de salcâm?
6)De ce spune frunza că au căzut surorile ei?
7)Ce explicaţie îi dă vântul fetiţei?
8)De ce credeţi voi copii că au
căzut, în realitate, frunzele?
|
Elevii vor
răspunde:
1)-Căsuţa păpuşii, iar autorul este Titel Constantinescu.
2)-fetiţa,
puiul de salcâm şi vântul.
3)- lângă casa
ei
4)-vântul a
luat acoperişul căsuţei.
5)-puiul de
salcâm şi-a scuturat frunzele şi a împodobit casa păpuşii.
6)-Frunzele au
căzut ca să împodobească căsuţa păpuşii şi să acopere masa cu ultima frunză.
7)-vântul
explică că din cauza toamnei au căzut frunzele şi nu pentru că el le-ar fi
scuturat.
8)- frunzele cad datorită toamnei, deoarece copacii se opresc din vegetaţie
iar temperaturile scad, natura pregătindu-se să întâmpine iarna.
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
|
frontal
|
Evaluare orală
|
8.
|
Evaluarea
5 min
|
O3
O6
|
Elevii
vor primi fişe de evaluare, cu următoarele cerinţe:
-Precizează ale căror personaje sunt
cuvintele:
a) „ - ...Căsuţa păpuşii e de aur. Nu-i aşa
, puiule de salcâm?”
b) „ - Nu te supăra pe mine! Ce să fac? E toamnă! ”
c) „ -...Uite , acum trebuie să acopăr
masa.”
Care este titlul lecturii şi numele
autorului din care fac parte fragmentele de mai sus?
|
Elevii vor
răspunde:
a)fetiţa
b)vântul;
c)frunza din
puiul de salcâm;
Titlul este:
,,Căsuţa păpuşii”, iar autorul este Titel Constantinescu.
|
conversaţia
|
fişe
individuale
|
individual
|
Evaluare scrisă
|
9.
|
Încheierea activităţii
2 min.
|
|
-Se anunţă tema
pentru acasă şi se explică sarcinile acesteia pag.27, de la ,,Îmi folosesc cunoştinţele”,
exerciţiile 2 şi 3.
2. Alcătuieşte câte o propoziţie, folosind
cuvintele ,,într-o” şi ,,într-un”.
3. Alege
din primul alineat al textului, cuvintele care încep cu o vocală, apoi pe
cele care încep cu o consoană.
-Se fac aprecieri verbale asupra activităţii, se notează elevii care au
răspuns corect în timpul activităţii.
|
-Elevii îşi
notează tema.
-Ascultă atenţi
explicaţiile şi observaţiile propunătoarei.
Elevii care au răspuns
corect şi au participat intens la activitate, primesc calificative.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Fişă de evaluare
1) -Precizează ale căror personaje sunt
cuvintele:
a) „ - ...Căsuţa păpuşii e de aur. Nu-i aşa , puiule de salcâm?”
b) „ - Nu te supăra pe mine! Ce să fac? E toamnă! ”
c) „ -...Uite , acum trebuie să acopăr masa.”
2)Care
este titlul lecturii şi numele autorului din care fac parte fragmentele de mai
sus?
Descriptori de performanţă:
-pentru rezolvarea corectă a celor trei
situaţii de la punctul 1 şi punctul 2, vor primi calificativul Foarte Bine;
-pentru rezolvarea corectă a 1-2
situaţii de la puctul 1 şi puncul 2, vor primi calificativul Bine;
-pentru rezolvarea corectă parţial la punctele
1 şi 2, vor primi calificativul Suficient;
- pentru nerezolvarea nici unui punct corect,
vor primi calificativul Insuficient;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.