Unitatea de învăţământ:
Data:
Mentor :
Propunător:
Clasa: a III-a
Aria curriculară: Matematică şi ştiinţe
Disciplina: Matematica
Unitatea de învăţare: Operaţia
de înmulţire în concentrul 0-50
Subiectul lecţiei: Înmulţirea
numerelor naturale când unul din factori este 2,3 sau 4
Tipul lecţiei: consolidare şi sistematizare de cunoştinţe
Obiective de referinţă:
1.4. să efectueze operaţii de înmulţire şi împărţire cu
numere naturale mai mici decât 100
2.6. să rezolve şi să compună probleme de tipul: (...) de tipul ?´c=d;
?:c=d unde c ¹ 0, d este multiplu al lui c, în intervalul de numere naturale de la 0 la 100
Obiective operaţionale
Cognitive:
O1- să opereze cu
termeni specifici înmulţirii : factori, produs, cât;
O2- să identifice operaţiile
corespunzătoare relaţiilor ,, de n ori mai mare”;
O3- să
folosească corect algoritmul de rezolvare a exerciţiilor şi problemelor propuse ;
O4- să compună
o problemă de înmulţire după un exerciţiu dat ;
Afective:
O5-Să manifeste
interes pentru activitatea desfăşurată;
Psihomotric:
O6- să adopte o poziţie corectă în bancă în
timpul lucrului
Strategii
didactice
Metode şi procedee: conversaţia,
explicaţia, observaţia , exerciţiul, expunerea, ştiu/ vreau să ştiu/ am
învăţat, aprecierea verbală
Materiale şi mijloace didactice: manuale, caietele elevilor, fişe de lucru
individuale
Forma de organizare: frontal şi individual
Resurse:
Umane:
Temporale: 45 minute
Bibliografice:
- Matematică, manual pentru clasa a III a,
Pădureanu Victoria, E.D.P., 2008 ;
-Programa şcolară pentru clasele a III-a, M.E.C. I, BUCUREŞTI, 2004
-Cîrjan F., Begu C., Metodica predării-învăţării matematicii la ciclul
primar, Editura Paralela 45,
Braşov, 2001
DEMERSUL DIDACTIC
Nr. crt.
|
Secvenţele lecţiei/
timp
|
op
|
Activitatea propunătoarei
|
Activitatea elevilor
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
||||||||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Mod de organizare
|
||||||||||||
1.
|
Moment organizatoric
1 min.
|
O6
|
Se asigură condiţiile organizatorice necesare unei bune desfăşurări a
lecţiei.
|
Elevii se pregătesc pentru ora de matematică.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Observarea
sistematică
|
||||||
2.
|
Verificarea
temei de acasă
3 min.
|
|
Verific cantitativ tema şi calitativ prin citirea orală de către un elev,
a rezolvării acesteia; fac aprecieri, corectez eventualele greşeli.
|
Elevii îşi corectează tema, dacă au greşit.
|
Conversaţia
|
Caietele de teme ale elevilor
|
Frontal
|
autoevaluare
|
||||||
3.
|
Captarea
şi orientarea atenţiei
5 min.
|
O2
|
Solicit
elevilor să răspundă la câteva exerciţii de calcul mintal :
2 x 8 =
2 x 6 =
3 x 7 =
3 x 9 =
4 x 3 =
4 x 5 =
Dublul lui 6
Dublul lui 9
Triplul lui 4
Triplul lui 10
- Află produsul numerelor 5 şi 9;
-Produsul lui 3 şi 7;
1)Patru
gâşte-s pe cărare,
Câte
aripi sunt în soare? (4x2=8)
Dar
picioare? (4x2=8)
2)Are
Nelu 4 bile,
De 3 ori mai
multe, Sile,
Câte bile are
Sile? (4x3=12)
3)Sus, la casa
lui Pandele
Sunt 2 cuiburi
de rândunele
Câte 4 ouă-n
cuib
Din care pui au
ieşit,
Socoteşte dacă
poţi,
Câţi sunt toţi?
(4x2=8)
|
Elevii răspund corect la problemele orale ale propunătoarei.
|
Exerciţiul
|
|
Frontal
|
Aprecieri verbale
|
||||||
4.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
1 min.
|
O5
|
Propunătoarea anunţă titlul lecţiei: Exerciţii şi
probleme de înmulţire a numerelor naturale când unul din factori este la 2, 3,
4 şi îl scrie pe tablă.
Aşadar vom încerca să consolidăm cunoştinţele despre înmulţire, cunoştinţe
despre care elevii au învăţat în lecţiile anterioare. Cer elevilor să noteze în
caiete, titlul lecţiei.
|
Elevii îşi notează în caietele de clasă,
titlul lecţiei.
|
Explicaţia
|
tabla
caietele elevilor
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
||||||
5.
|
Reactualizarea
cunoştinţelor
3 min.
|
O1
|
-Ce este înmulţirea?
-Cum se numesc
numerele care se înmulţesc?
-Cum se numeşte rezultatul înmulţirii?
|
Elevii vor răspunde:
-Înmulţirea este operaţia matematică de adunare repetată a termenilor
egali, (se operează cu semnul ,,x”, ori
care înseamnă de atâtea ori mai mult),
numerele care se înmulţesc se numesc factori,
iar rezultatul produs.
|
Conversaţia
|
|
Frontal
|
Observarea sistematică
|
||||||
6.
|
Dirijarea învăţării
15 min.
|
O1
O2
O3
|
Propunătoarea împarte elevilor fişe
de lucru care au următorul conţinut:
1)Să se calculeze:
2 x 9 + 110 =
3 x7 + 68 =
4 x 6 + 225=
2)Probleme:
a)Într-o
ladă sunt 4 kg de mere. Câte kg de mere sunt în 5
lăzi identice? Dar în 8?
b)Un sac cu
făină cântăreşte 3 kg. Un sac de cartofi cântăreşte cu 7 kilograme mai mult. Cât vor cântări împreună cei doi
saci?
c)Un muncitor a cules 4 lădiţe de mere. Altul de 3 ori mai multe. Câte
lădiţe de mere au cules cei doi muncitori ?
d)Elena a cumparat 4 cutii cu creioane
colorate. Maria de 4 ori mai multe. Câte cutii de creioane colorate a cumpăratMaria?
Aceste fişe, la indicaţia propunătoarei se vor
rezolva frontal, elevii numiţi scriind la tablă doar rezolvarea problemelor;
|
Elevii vor rezolva astfel :
1)
128, 89,249
2)
a)4 x 5 = 20 kg
4 x 8 = 32 kg
b)3 +7 = 10 kg
3 x 10 = 13 kg
c)4 x 3 = 12
12 +4 = 16 lădiţe
d) 4 x 4 = 16
|
Exerciţiul
|
|
Frontal
|
Observarea sistematică
Evaluare orală
Aprecieri verbale
|
||||||
7.
|
Obţinerea
performanţei
5 min.
|
O4
O2
|
Elevii vor
primi următoarea cerinţă:
Compuneţi o problemă după exerciţiul dat,
iar apoi rezolvaţi-o.
6 x 4 + 6 =
După ce elevii vor
îndeplini cerinţa, voi ruga câţiva elevi să citească rezolvarea, după care
voi face aprecieri.
|
Un exemplu de rezolvare al elevilor poate fi acesta:
Maria are 6 caiete, iar fratele său de 4
ori mai multe.
Câte
cărţi are fratele Mariei, dacă mai primeşte în dar încă 6 caiete?
6 X 4 +6= 30 caiete
|
Exerciţiul
|
-caietele de notiţe al elevilor
|
Frontal
|
Evaluare orală
|
||||||
8.
|
Asigurarea retenţiei şi a transferului
5 min.
|
O2
O3
|
Problemă: Maria are 9 cărţi, iar Mihai de 4 ori mai multe decât
Maria .
Câte cărţi
au împreună cei doi copii?
Problema se
rezolvă folosind metoda: „ Ştiu , vreau să ştiu , am învăţat „.
|
Elevii vor rezolva astfel:
9 x 4 = 36 (cărţi are Mihai)
9 + 36 = 45 (cărţi au cei doi copii)
sau
9 + (9 x 4) = 45
|
Ştiu/ vreau să ştiu/ am învăţat
|
tabla
caietele elevilor
|
Frontal
|
Evaluare orală
|
||||||
9.
|
Evaluarea
5 min.
|
O3
O5
O6
|
Le voi da spre rezolvare o fişă de lucru ( vezi anexa 1) care va avea următoarea
cerinţă:
Încercuieşte raspunsul corect:
3 x 4 = 10, 12, 20
8 x 3 = 22, 24, 26
7 x 2 = 9, 14, 16
10 x 3 = 20, 30, 40
8 x 2 = 26, 27, 18
6 x 4 = 14, 18, 24
Le comunic itemii de evaluare:
-pentru rezolvarea corectă a unei operaţii,
sau a niciuneia, vor primi calificativul Insuficient;
-pentru rezolvarea corectă a 2-3 operaţii,
vor primi calificativul Suficient;
-pentru rezolvarea corectă a 4-5 operaţii,
vor primi calificativul Bine;
-pentru rezolvarea corectă a celor 6
operaţii, vor primi calificativul Foarte
bine;
-După rezolvarea fişei, voi ruga un elev să
citească rezolvarea corectă, iar
ceilalţi se vor corecta şi nota.
|
Elevii
lucrează pe fişă.
|
Explicaţia
|
Fişe de evaluare
|
Individual
|
Evaluare scrisă
Obseravrea sistematică
autoevaluare
|
10.
|
Încheierea
activităţii
2 min.
|
|
Propunătoarea face aprecieri şi observaţii despre cum s-au comportat
elevii la activitate.
Se anunţă tema pentru acasă, din caietul special, ex. 1 şi 2 de la pag. 23
(vezi anexa 2)
Le ofer explicaţii pentru rezolvare.
|
Elevii sunt
atenţi, îşi notează tema.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
|
Anexa
1
Fişă de evaluare
Încercuieşte raspunsul corect:
3 x 4 = 10, 12, 20
8 x 3 = 22, 24, 26
7 x 2 = 9, 14, 16
10 x 3 = 20, 30, 40
8 x 2 = 16, 27, 18
6 x 4 = 14, 18, 24
Anexa 2
Temă
1. Colorează cu
aceeaşi culoare adunarea repetată şi înmulţirea corespunzătoare:
4+4+4+4 9 x 4
3+3+3+3+3+3+3+3 3 x 5
4+4+4+4+4+4+4+4+4 4 x 3
5+5+5 4 x 4
3+3+3+3 8 x 3
2.
Calculează, apoi colorează caseta care conţine răspunsul corect.
4x7= 21 14
28
3x9= 24 18
27
3x6= 18 24
21
7x5 = 30 35
28
6x4 = 12 18
24
5x9 = 40 45
54
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.