UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT:
DATA:
CLASA: Pregătitoare
PROPUNĂTOR:
ARIA CURRICULARĂ: Limbă
şi comunicare
DISCIPLINA: Comunicare
în limba română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Prieteni
SUBIECTUL: Sunetul
,,v”. Literele V şi v – formulare de propoziții cu suport intuitiv
TIPUL LECŢIEI: consolidare
de priceperi și deprinderi
FORMA DE REALIZARE:
activitate integrată
DISCIPLINE INTEGRATE:
CLR, MEM, DP, MM, AVAP.
COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:
CLR
1.3.
Identificarea sunetului iniţial
şi/ sau final dintr-un cuvânt, a silabelor şi a cuvintelor din propoziţii rostite clar şi
rar
2.1. Pronunţarea clară a sunetelor şi a
cuvintelor în enunţuri simple
MEM:
1.1. Recunoaşterea şi
scrierea numerelor în concentrul 0-31
DP:
2.1. Recunoaşterea emoţiilor de bază în situaţii simple, familiare
3.2. Aplicarea unor tehnici simple care sprijină învăţarea şi succesul şcolar
MM:
2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea
sugerată de text
AVAP:
1.1. Sesizarea semnificaţiei unui mesaj vizual simplu, exprimat prin desen/ pictură/ modelaj/ colaj/
film/ desen animat, care reflectă un context familiar
2.3. Realizarea de aplicaţii/compoziţii/obiecte/ construcţii simple, pe baza interesului direct
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Cognitive:
O1- să
identifice cuvintele corespunzătoare imaginilor de pe jetoane ;
O2 – să asocieze sunetul
„v” cu litera corespunzătoare;
O3 – să despartă
în silabe cuvinte date;
O4 - să
alcătuiască propoziţii folosind
cuvintele descoperite pe jetoane;
O5 – să coloreze
imagini conform cerinței din fișă;
Afectiv-atitudinale:
O6 - să participe cu interes la
activitate
- Psiho-motorii:
O7 - să compună
cu ajutorul silabelor cuvinte date;
STRATEGIA DIDACTICĂ :
a)
Metode şi procedee didactice: metoda
fonetică analitico-sintetică, conversaţia, jocul, observaţia,
explicaţia, exerciţiul
b)
Mijloace de învăţământ: săculețul cu jetoane-imagini, planșe cu literele v și V, fișe de evaluare, jetoane cu silabe, medalii
c) Forme de
organizare: frontal și independent.
RESURSE:
Umane:
Temporale: 50 minute ( 35
activitate propriu-zisă + 15 minute activități în completare)
Bibliografice:
- Curriculum Naţional , Programa
pentru disciplina Comunicare în limba
română, clasa pregătitoare, 2013
- Nuţă, Silvia , Metodica predării limbii române în clasele
primare –Ed. Aramis, București, 2001;
- "Organizarea interdisciplinara a
ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie la școlarii din
clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended learning” pentru
cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;
DEMERSUL DIDACTIC
Nr.
crt.
|
Secvenţele
lecţiei /Timp
|
op.
|
Activitatea învățătoarei
|
Activitatea
elevilor
|
Strategia
didactică
|
Evaluare
|
||
Metode şi
procedee
didactice
|
Mijloace
de
învăţământ
|
Forma de
organizare
|
||||||
1.
|
Moment
organizatoric
3 min.
|
|
Se aeriseşte sala de clasă şi se
asigură un climat propice pentru desfăşurarea în bune condiţii a lecției:
-pregătirea materialului didactic
|
Elevii se pregătesc pentru
activitate. Se cântă cântecelul pentru înviorare.
,,Ochii toți la mine…”
|
Jocul
|
|
Frontal
|
Observ
comporta-mentul elevilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Captarea atenției
2 min.
|
|
Astăzi la noi în clasă a venit un musafir. - Le
arăt elevilor musafirul (veverița Vivi) .
Ea ne-a adus o scrisoare.
Dau citire scrisorii.(anexa 4) Descoperim că
este o poveste despre litera ,,v”.
|
Elevii par încântați de prezența veveriței.
|
Jocul
|
Textul scrisorii
Veverița Vivi
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
Reactualizarea
cunoștințelor
2 min.
|
|
Cu ce sunet începe cuvântul veveriță,
copii ?
Dați-mi exemple și de alte cuvinte care conțin sunetul
,,v” și pe care le-am întâlnit în scrisoare.
Le cer elevilor să recunoască semnul grafic al
sunetului ,,v”,
respectiv litera V și v, într-o fișă cu mai
multe litere, pe care o au pe băncuțe. În fișa respectivă sunt strecurate mai
multe litere.
|
Cu sunetul ,,v”.
Elevii dau exemple de cuvinte ce conțin sunetul ,,v” :
viețuitoare
Vasile,
verde,
Violeta,
veverițe,
vârf,
veselie etc.
Intuiesc în fișă literele v și V.
|
Exercițiul
|
Fișe cu litere
|
frontal
|
Aprecieri verbale
|
4.
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor operaționale
1 min.
|
|
Prezint obiectivele stabilite pentru oră. Îi anunţ că ne vom juca cu
sunetul ,,v”, vom denumi imagini, vom despărţi în silabe cuvinte şi vom
alcătui propoziţii cu acestea.
|
Elevii ascultă
cu atenţie obiectivele expuse de învățătoare.
|
Explicația
|
|
Frontal
|
observarea
|
5.
|
Dirijarea învățării
18 min.
|
O1
O2
O4
O3
|
Trec pe la fiecare elev și îl
invit să extragă din săculețul magic câte un jeton.
Cer fiecărui elev să denumească
jetonul extras, să recunoască sunetul inițial, să arate la panou semnul
grafic al sunetului respectiv, iar apoi să despartă cuvântul în silabe .
Se vor analiza următoarele cuvinte
reprezentate în jetoane: avion,
aviator, veveriță, varză, vânător, valiză, vițel, vulpe, veioză, vacă, vapor,
vagon, elev, valuri, vânt, vinete, vestă etc. Le cer apoi să alcătuiască propoziţii
scurte cu ele și să reprezinte grafic la tablă propozițiile.
|
Elevii denumesc imaginile, identifică prezența sunetului ,,v” în cuvinte,
despart cuvintele respective în silabe și alcătuiesc propoziții cu ele.
Se analizează cuvintele și se alcătuiesc enunțuri orale cu ele. Se reprezintă grafic câteva propoziții la tablă.
|
Jocul
Metoda fonetică
analitico-sintetică
|
Jetoane cu
imagini
|
Frontal
|
Observarea
Aprecieri verbale
|
6.
|
Asigurarea
retenţiei şi transferului
5 min.
|
O3
O 7
|
Din propozițiile alcătuite de elevi, voi
selecta o propoziție, ca în exemplul de mai jos, pe
care o vom analiza astfel:
Veverița mănâncă alune.
-
Câte
cuvinte are propoziția?
-
Care
este primul cuvânt?
-
Care
este al doilea cuvânt?
-
Dar
al treilea cuvânt?
-
Despărțiți
în silabe cuvântul veveriță.
-
Câte
silabe are cuvântul veveriță?
-
Invit
la stelaj un elev
să alcătuiască din silabe cuvântul: ve-ve-ri-ță.
Ceilalți elevi
au pe băncuțe cele patru silabe și le cer să formeze și ei cuvântul
,,veveriță”.
|
Răspund astfel:
-propoziția are 3 cuvinte
-primul cuvânt este ,,veveriță”
-cuvântul al doilea din propoziție este ,,mănâncă”iar
-alune” este al treilea cuvânt;
Ve-ve-ri-ță
- 4 silabe
-Elevul numit
formează cuvântul din silabe la stelaj, iar ceilalți pe băncuțe.
|
Exercițiul
Metoda
fonetico-analitico-sintetică
|
Veverița
Jetoane cu silabe
|
frontal
independent
|
Aprecieri
verbale
aplauze
|
7.
|
Evaluarea
activității
8 min.
|
O3
O5
|
Elevii primesc
o fişă de lucru cu următoarea cerinţă:
1. Denumiți
imaginile următoare și colorați cuvintele care încep cu sunetul ,,v”. Reprezintă grafic silabele
tuturor cuvintelor din imagini.
( anexa 1)
Activitate diferenţiată – Colorează litera V și v .
(vor primi fișe cu conturul acestora,
anexa
2)
|
Elevii lucrează fișele de evaluare, după ce li s-a citit cerința de către
învățătoare.
|
exercițiul
|
Fişă de evaluare
Culori
|
Independent
|
Evaluare scrisă
autoevaluare
|
8.
|
Încheierea
activității
3 min.
|
|
Fac aprecieri referitoare la comportamentul din timpul activităţii şi a
modului în care au realizat sarcinile de lucru. Ofer stimulente tuturor
copiilor.
Le propun să cântăm cântecul: Veverița
cea isteață.
|
Elevii sunt
atenţi la învăţătoare.
Cântă
cântecelul propus.
|
Conversația
Jocul
|
|
frontal
|
Aprecieri verbale
Medalii
|
9.
|
Activitate
recreativă
|
O6
|
Elevii primesc un desen cu o veveriță, pe care o
vor colora. (anexa 3)
|
Elevii vor colora desenul primit.
|
Exercițiul
|
Fișe de lucru
|
independent
|
Aprecieri verbale
|
NUME:
Fișă de evaluare
CLR
1. Denumește imaginile și reprezintă grafic silabele.
Colorează cuvintele care încep cu sunetul ,,v”.
Fișă de evaluare
diferențiat
1.Colorează după preferință literele V și v.
Activitate recreativă
1. Colorează
veverița din imagine folosind culorile potrivite.
Activitate recreativă
1. Colorează
veverița din imagine folosind culorile potrivite.
ANEXA 4
Povestea literei V…
A fost odată ca niciodată, că de n-ar
fi, nu s-ar povesti…
Era o pădure mare
și verde căreia i se dusese vestea prin lume. Acolo trăiau multe viețuitoare.
Cele mai iubite de pădurarul Vasile erau veverițele. Îi plăcea să privescă
veselia lor printre crengile copacilor ale căror ramuri se deschideau ca niște
vârfuri de săgeată. De aceea, de câte ori pădurarul îi desena fiicei sale,
Violeta, care avea doar patru ani, cum arată pădurea cu veverițe, folosea multe
semne care aveau forma literei V.
Așa s-a născut litera V, chiar de
la pădurea cu veverițe.
De ce nu pot descărca imaginile?
RăspundețiȘtergereDe ce nu pot descărca imaginile?
RăspundețiȘtergere