Unitatea de învățământ:
Data:
Propunător:
Clasa: Pregătitoare
Aria curriculară: Om și societate
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare : Uneori
am nevoie de ajutor
Subiectul activităţii: Regulile
noastre – reguli de comunicare în activitatea școlară
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a
cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată
Discipline integrate: DP, CLR, MM, AVAP
Competenţe specifice vizate:
DP:
2.2 Identificarea
regulilor de comunicare în activitatea şcolară
3.1.
Identificarea unor rutine în activitatea şcolară
3.2. Aplicarea
unor tehnici simple care sprijină învăţarea şi succesul şcolar
CLR:
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar şi rar;
1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar şi rar;
AVAP:
2.2. Exprimarea ideilor şi trăirilor personale, în aplicaţii simple, specifice artelor vizuale;
MM:
2.1. Cântarea în colectiv, asociind mişcarea sugerată de text;
3.1. Manifestarea liberă, adecvată, pe muzică,
apelând la diverse forme de exprimare;
Obiective operationale:
Cognitive
O1 – să recunoască regulile școlare din textul
poeziei citită de propunător;
O2- să precizeze minim o regulă școlară în
afara celor sugerate de poezie;
O3- să formuleze răspunsuri potrivite la ghicitori;
O4- să coloreze imagini în care regulile școlare
sunt respectate;
Afective:
O5- să manifeste o atitudine pozitivă față de respectarea regulilor în mediul școlar;
O6 - să își aprecieze corect propriul comportament
manifestat în prezența colegilor;
O7- să participe cu interes la activitate;
Psiho-motorii: O8- să aibă o poziție adecvată în bancă pe
parcursul activității;
Strategia didactică
Resurse:
Procedurale: conversaţia, explicaţia, expunerea,
exerciţiul, jocul;
Materiale: calendarul naturii, scrisoare cu textul
poeziei, ghicitori despre reguli școlare, fișe de evaluare, creioane, carioci, recompense ( medalii)
Forme de organizare: frontal, independent
Temporale: 35 minute + 15 minute activitate recreativă
Umane:
Bibliografice:
- MECTS -„Programa școlară pentru disciplina Dezvoltare personală , Bucuresti, 2013;
- "Organizarea interdisciplinara a
ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie la școlarii din
clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended learning” pentru
cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;
- Pițilă,
Teodora și colaboratorii, Dezvoltare
personală- auxiliar didactic, Editura ART, București 2013.
DEMERSUL
DIDACTIC
Nr.
Crt.
|
Etapele lecției
/resurse timp
|
Op.
|
Activitatea
învățătorului
|
Activitatea
elevilor
|
Metode și procedee
|
Mijloace didactice
|
Forme de organizare
|
Evaluare
|
1.
|
Moment
organizatoric
5 min.
|
Pregătirea
materialelor necesare pentru desfăşurarea lecţiei.
Are loc ,,Întâlnirea de dimineață” cu etapele ei:
Prezenţa, salutul identificarea zilei, precizarea
datei.
Solicit elevilor cântecelul de
înviorare: Ochii toți la mine
|
Elevii se vor saluta făcând colegului un compliment.
( Bună dimineața, Ionuț, astăzi îmi
place zâmbetul tău! de exemplu)
Apoi,
elevul de serviciu va număra albinuțele prezente, va marca data în
calendarul naturii.
Elevii vor interpreta cântecelul solicitat însoțindu-l cu mișcările sugerate de text.
|
Conversația
Jocul
|
Calendarul naturii, albinuțele pentru
prezență
|
frontal
|
Observarea elevilor
|
|
2.
|
Captarea atenției
3 min.
|
Copii, astăzi am primit o scrisoare
chiar de la Zâna Primăvară.
Arat elevilor scrisoarea și apoi o deschid.
- În scrisoare descopăr o poezie
pe care le-o citesc elevilor:
,,La şcoală de cum venim/ Regulile
ne-amintim:/ Mâna să o ridicăm,/ Rândul să ni-l aşteptăm,/ Pe holuri mergem
încet,/ Colegii-i ascultăm atent./ Ne respectăm între noi/ Şi ne-ajutăm la
nevoie./ Sarcinile le-mplinim/
Și recompense primim.”
Adresez apoi elevilor următoarele întrebări:
1.- Despre ce este vorba în această poezie?
|
Elevii ascultă cu atenție citirea poeziei ( conținutul scrisorii).
1.– În poezie este vorba despre regulile
pe care noi trebuie să le respectăm atunci când suntem la şcoală.
|
Expunerea
|
scrisoarea
|
frontal
|
Observarea
|
|
3.
|
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min.
|
- Se anunţă titlul lecţiei noi: Regulile
noastre!
- Anunț elevilor obiectivele lecţiei: vom identifica regulile școlare și
ne vom aminti de ce este important să respectăm aceste reguli.
|
Elevii ascultă
cu atenție obiectivele prezentate.
|
Explicația
|
frontal
|
observarea
|
||
4.
|
Reactualizarea
cunoștințelor
|
O7
O8
|
2.Credeți că Zâna Primăvară știe că voi mai încălcați regulile școlare? Oare,
ce regulă încălcați voi mereu?
3.Copii, ați vrea să-i arătați Zânei că știți
să respectați și această regulă?
4.Vă amintiți despre ce am discutat ora trecută, copii?
5.Ce înseamnă comportamentul, copii?
6.Cum trebuie să ne comportăm faţă de persoanele din jur?
|
Elevii recunosc regula pe care o încalcă adesea:
2. Atunci când răspundem fără să fim numiți de doamna învățătoare!
3. La propunerea învățătoarei, elevii vor fi de acord.
4. Elevii răspund: despre comportamentul
nostru în diferite locuri.
5. Comportamentul nostru înseamnă felul în care ne prezentăm noi în
diferite locuri, la școală, acasă, pe stradă etc....ceea ce facem noi în
diferite situații.
6. Trebuie să cooperăm, să ne respectăm reciproc, să ne ajutăm unul pe
celălalt la nevoie.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
5.
|
Dirijarea învățării
18 min.
|
O1
O2
O3
O5
O6
O8
|
Recitesc fiecare vers al poeziei.
1- Ce reguli sunt prezentate în poezie?
2-De ce sunt importante aceste reguli?
3. Citesc elevilor câteva ghicitori despre regulile școlare ale clasei
noastre pe care ei trebuie să le recunoască.
Vorbim pe rând
Știu colegii să-mi ascult,
Când la sarcini ei răspund,
Sunt atent deși sunt mic
Vorbesc doar când sunt numit.
Suntem politicoși
La școală mereu când vin
Eu colegii mi-i salut,
Știu să fiu elev plăcut,
Multe zâmbete s-adun.
Suntem atenți
Când vorbește învățătoarea
Eu ascult și mă gândesc,
Câte lucruri minunate,
De la ea eu dobândesc.
Păstrăm ordinea și disciplina
Dacă pe băncuța mea
Este ordine mereu
Ghici ce regulă știu eu
Să respect căci nu e greu?
Folosim tonul potrivit
Niciodată eu nu uit
Colegii să mi-i respect
Aleg tonul potrivit
Mă exprim mereu corect.
|
Elevii răspund:
1-Să ridicăm mâna atunci când vrem să spunem ceva;
- să ne aşteptăm întotdeauna rândul; -să nu alergăm pe holul şcolii;
- să fim atenţi la ce ne spun colegii;
- să ne respectăm între noi;
- să ne ajutăm.
2– Dacă respectăm aceste reguli putem să ne bucurăm unii de ceilalți
atunci când suntem împreună.
3– Vorbim pe
rând/
Suntem politicoşi!/
Suntem atenți/
Păstrăm ordinea şi curăţenia!
/
Folosim tonul potrivit
Elevii solicitați vor răspunde la întrebări și la ghicitori.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
6.
|
Realizarea feed-back-ului
5 min.
|
O2
O5
O8
|
1- Despre ce am discutat astăzi la ora de Dezvoltare personală?
2- De ce sunt importante aceste reguli?
3. Ce reguli mai respectați voi copii când sunteți la școală? În afara
celor descoperite în poezie și ghicitori?
|
1.Noi am discutat despre ,,Regulile școlare!”.
2. Dacă respectăm aceste reguli putem să fim fericiţi, să ne simțim bine
când suntem împreună.
3. Ne ajutăm unul pe celălalt, nu ne lovim colegii, cerem dacă avem
nevoie de ceva de la colegi, știm să ne cerem scuze dacă greșim, ridicăm mâna
și răspundem doar atunci când suntem întrebați și ne exprimăm în propoziții
etc.
|
Conversația
|
frontal
|
Aprecieri
verbale
|
|
7.
|
Evaluarea activității
8 min.
|
O4
O8
|
Elevii
vor primi o fișă cu următoarea cerință:
Colorează imaginile unde
elevii respectă regulile școlare.
(Anexa 1)
După rezolvarea sarcinii din fișă, cer elevilor să schimbe lucrarea cu
colegul de bancă pentru o evaluare în
perechi.
|
Elevii rezolvă
fișa.
Cu ajutorul cadrului didactic ei vor corecta lucrarea colegului. Vor
atribui steluțe după modul de rezolvare: steluță verde pentru rezolvare corectă, steluță galbenă pentru lucrarea parțial corectă sau steluță roșie dacă elevul respectiv nu a
rezolvat sarcina din fișă.
|
Exercițiul
|
Fișe de
evaluare
|
Independent
|
Evaluare scrisă
coevaluare
|
8.
|
Încheierea
activității
3 min.
|
Fac aprecieri colective şi individuale asupra modului de lucru şi a participării
la activitate.
Cer elevilor să cânte cântecul: ,,Eu am zece degețele!”
|
Elevii ascultă aprecierile și observațiile învățătoarei.
Elevii cântă cântecul propus.
|
Jocul
|
Medalii
|
Frontal
|
Aprecieri
verbale
Medalii
|
|
9.
|
Activitate
recreativă
|
O8
|
Elevii vor primi o fișă de colorat cu următoarea cerință:
Desenează în interiorul
florii albinuța care te reprezintă.
|
Elevii desenează conform cerinței.
|
Exercițiul
|
Fișă de lucru
|
independent
|
observarea
|
F bine gândit felicitari! Va mulțumesc.
RăspundețiȘtergere