Cum a evoluat școala șuţeană de când sunteţi în această
funcţie?
De
la o școală gimnazială, am reușit să evoluăm către o școală profesională. În
acest an, avem clasa a IX-a cu două specializări: electrician exploatare joasă
tensiune și frizer-coafor/manichiurist-pedichiurist. Consider că este o realizare
importantă pentru comunitate, oferindu-le elevilor posibilitatea de a învăța o
meserie și de a-și construi un viitor. Implementarea proiectelor europene o
consider o altă realizare. Am reușit să accesăm două proiecte Erasmus,
dar și alte programe educaționale. Unele proiecte au avut succes, altele mai
puțin, dar toate au fost lecții valoroase. De asemenea, ne-am implicat și în
proiectele PNRR, care deşi sunt adevărate provocări, oferă oportunități
valoroase pentru dezvoltarea școlii.
Ce
obiective v-aţi propus pentru viitorul instituţiei?
Vreau
ca această instituție să continue să crească și să ofere o educație de
calitate. Cadrele didactice trebuie să fie motivate, dedicate și să inspire
respect.
Vreau ca toți - profesori, elevi, părinți - să înțeleagă că respectul nu se impune, ci se câștigă. Este esențial să creăm un mediu în care fiecare să fie apreciat și în care disciplina să fie bazată pe colaborare, nu pe frică.
Ce
nevoi are în prezent școala în ceea ce privește infrastructura și dotările?
Este
o întrebare foarte bună. În ceea ce privește infrastructura, școala este în
plin proces de reabilitare printr-un proiect PNRR de eficiență energetică. Avem
însă și o nevoie clară de extindere, deoarece funcționăm în două schimburi.
Ne-ar trebui o clădire nouă pentru a putea asigura un program școlar normal,
într-un singur schimb.
Referitor la dotări, suntem incluși într-un alt proiect, prin care am reușit să achiziționăm o mare parte din materialele necesare. Mai avem unele săli de clasă în proces de reabilitare, iar cele care sunt deja finalizate, am reușit să le dotăm cu echipamente moderne: table interactive, laptopuri, imprimante - atât prin proiectele PNRAS (Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar), cât și prin fonduri PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență).
Cum
vedeţi viitorul școlii, în ceea ce privește reabilitarea și dezvoltarea
instituţiei?
În
primul rând, ne dorim să continuăm pe linia dezvoltării școlii profesionale.
Avem o resursă umană de calitate și ideal ar fi ca elevii să vină la școală cu
drag, nu din obligație sau teamă. Pentru viitor, mi-aș dori ca această
instituție să devină o școală respectată în comunitate, în care elevii să
primească și să ofere respect. Cred cu tărie că respectul se câștigă, nu se impune,
iar noi trebuie să construim o relație bazată pe încredere și comunicare cu
elevii. Dacă ar fi să subliniez importanța școlilor profesionale în mediul
rural, cred că fiecare comunitate rurală ar avea nevoie de o astfel de
oportunitate. Nu toți părinții își permit să își trimită copiii să învețe o
meserie într-o altă localitate, chiar dacă există sprijin pentru decontarea
navetei. Învățământul dual este o variantă foarte bună. Fiind la început, am
fost reticent în a-l implementa. Îmi pare rău că nu am făcut acest pas mai
devreme, dar nu este târziu și sper ca, pe viitor, să ne putem dezvolta și pe
acest palier.
De asemenea, ne-am propus să obținem acreditarea învățământului profesional. Momentan, suntem autorizați pentru această latură, dar ne dorim să obținem acreditarea. Ne-am propus să primim autorizație și pentru grădinița cu program prelungit. Vrem să înființăm un after-school pentru învățământul primar. În prezent, avem un Centru Educațional Comunitar, finanțat 100% de primărie. Acest program este destinat copiilor din medii defavorizate, oferindu-le acestora masă și sprijin la teme. Inițial, au fost înscriși 60 de copii, iar în prezent participă aproximativ 30 de elevi.
Cum
descrieţi relaţia dintre școală și autorităţile locale?
Relația
dintre școală și autoritățile locale este una frumoasă, bazată pe respect și
colaborare. Pot spune cu convingere că, de fiecare dată când am solicitat
sprijin din partea Primăriei, l-am primit. Și nu mă refer doar la ajutor
material - care, de altfel, este cel mai ușor de oferit - ci mai ales la
sprijinul moral, care contează enorm.
Nu
am făcut și nu fac politică în școală, dar trebuie să recunosc că domnul primar
este un om care susține cu adevărat educația. Este implicat și își dorește să
facă multe lucruri bune, atât pentru comunitate, cât și pentru școală. Chiar
dacă, din cauza procedurilor birocratice actuale, uneori lucrurile merg mai
greu, știu că intențiile sunt sincere și că proiectele se vor realiza la un
moment dat.
În
ceea ce privește latura educațională, am avut întotdeauna susținere. Avem o
relație bazată pe respect reciproc. Domnul primar știe să lucreze cu oamenii și
să se implice atunci când este nevoie.
Evoluţia
mediului educaţional din zona rurală, cum o vedeţi?
Evoluția
mediului educațional din zona rurală se face cu pași mici, dar siguri. Un
exemplu important este înființarea școlii profesionale în comuna noastră, un
vis pe care l-am avut și care, după cum am precizat, acum a devenit realitate.
Următorul
pas pe care mi-l doresc este înființarea unei grădinițe cu program prelungit.
Cred că în doi ani vom reuși să realizăm şi acest proiect. Un astfel de program
este esențial pentru părinți, mai ales în mediul rural, unde mulți nu au
alternative pentru supravegherea copiilor. Avantajul major va fi masa caldă,
servită la prânz, ceea ce ar sprijini atât copiii, cât și părinții.
Consideraţi că sunt necesare reforme majore în educaţie? Dacă
ar sta în puterea dumneavoastră să schimbaţi ceva, de unde aţi începe?
Eliminarea
repetenției o consider o reformă necesară în educație. Dacă ar fi în puterea
mea să schimb ceva fundamental în sistemul de educație, aș începe prin
eliminarea conceptului de „repetenție” din regulamentul de organizare și
funcționare al unei școli. De ce? Repetenția nu este o soluție reală, ci o
etichetă care stigmatizează elevii și le reduce șansele de a-și dezvolta
competențele. În plus, creează un mediu propice pentru bullying, făcând copiii
să fie marginalizați și demotivați. Ce propun? În loc de repetenție, ar trebui
să adoptăm un sistem asemănător celui universitar, unde elevii trec în anul
următor, dar cu obligația de a recupera și remedia lacunele din anii anteriori.
Dacă până la sfârșitul unui ciclu (de exemplu, clasa a VIII-a), nu își însușesc
competențele necesare, atunci se poate lua în considerare un alt tip de
intervenție educațională.
Cum
ar funcționa acest sistem? Să luăm exemplul unui elev care are dificultăți la
limba română în clasa a V-a. În loc să fie lăsat repetent, el avansează în
clasa a VI-a, dar cu obligația de a recupera cunoștințele restante. În cazul în
care, până la finalul gimnaziului, nu reușește să atingă un nivel minim de
competențe, atunci intervenim cu soluții personalizate, nu cu pedeapsa
repetenției. Care ar fi beneficiile? Elevii ar avea mai mult timp să înțeleagă
materia și să se dezvolte.
S-ar elimina stigmatizarea și bullying-ul asociate repetenției. Școala ar deveni un spațiu de învățare, nu un loc unde ești „pedepsit” dacă nu te încadrezi într-un tipar rigid. Ce nu înseamnă această propunere? Să nu se înțeleagă că susțin promovarea automată, fără a învăța nimic. Dimpotrivă, sistemul trebuie să găsească metode de motivare și sprijin pentru fiecare copil, astfel încât să învețe, nu doar să treacă prin școală. Trebuie să regândim educația! Dacă vrem să avem o generație de tineri pregătiți, trebuie să le oferim șanse reale de recuperare, nu bariere care îi descurajează. Reforma educației: responsabilitățile școlii și evaluarea elevilor. În loc să-i lăsăm repetenți pe elevi, ar trebui să găsim metode prin care să-i ajutăm să înțeleagă și să aprofundeze materia.
Abandonul
școlar apare adesea pentru că repetenția este percepută ca un eșec definitiv.
Dacă elevul nu promovează anul, se poate reînscrie doar pe baza unei cereri.
Însă, în multe cazuri, copiii nu mai revin la școală, iar noi suntem nevoiți
să-i căutăm și să-i convingem să continue studiile. Experții în științele
educației ar trebui să vină cu soluții concrete, care să impună
responsabilitate elevilor, dar să le și ofere o șansă reală de progres. Un
model bazat pe competențe, unde elevul are mai multe oportunități de a-și
dovedi progresul, ar fi mult mai eficient decât actualul sistem rigid.
Școala
și ajutoarele sociale… O altă problemă majoră este faptul că școala a devenit
responsabilă pentru gestionarea ajutoarelor sociale, ceea ce nu ar trebui să
fie în atribuțiile cadrelor didactice. Profesorii sunt pregătiți pentru
educație, nu pentru distribuirea burselor, tichetelor sau altor forme de
sprijin social. De multe ori, această birocrație le consumă timpul pe care l-ar
putea dedica elevilor. Soluția? Crearea unui departament separat în fiecare
școală sau la nivel local, care să se ocupe exclusiv de aceste aspecte.
Direcțiile de asistență socială din primării ar trebui să gestioneze aceste ajutoare,
să facă anchetele sociale și să se asigure că beneficiarii sunt cei care au cu
adevărat nevoie.
Cum
vi se pare evaluarea pe baza competenţelor? Sunt relevante Evaluările Naţionale
de la sfârșitul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a?
Actualele evaluări naționale la clasele a II-a, a IV-a și a
VI-a sunt utile, dar nu sunt valorificate suficient. Ele ar trebui să ofere nu
doar un diagnostic al competențelor elevilor, ci și măsuri clare de remediere.
De
exemplu, la clasa a II-a, o probă orală de lectură și dezbatere ar fi mult mai
utilă decât o simplă verificare a înțelegerii textului scris. Elevii trebuie să
fie învățați să comunice, să-și exprime ideile clar și să-și dezvolte dicția.
În ceea ce privește
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, aceasta ar trebui să fie mai
bine corelată cu parcursul elevilor și să includă mai multe opțiuni, astfel
încât să nu fie un examen de „totul sau nimic”. Cu alte cuvinte, educația are
nevoie de reforme reale, nu doar de ajustări minore. Profesorii trebuie să fie
lăsați să se ocupe de educație, nu de birocrație, iar sistemul trebuie să pună
accent mai mult pe competențele reale ale elevilor.
Ce
măsuri luaţi pentru a îmbunătăţi performanţele elevilor, mai ales în contextul
examenelor naţionale?
În
școala noastră, ne preocupăm constant de pregătirea elevilor pentru examenele
naționale și de sprijinirea celor din grupuri vulnerabile. Credem că fiecare
copil merită o șansă reală la educație și facem tot posibilul să-i susținem în
acest proces. Ca pregătire pentru Evaluarea Națională, organizăm ore de
pregătire suplimentară la limba română și matematică pentru elevii de clasa a
VIII-a. Profesorii noștri se implică voluntar, fără a aștepta nimic în schimb,
ghidați de dorința ca elevii să își atingă potențialul. Elevii din clasele
V-VII beneficiază și ei de ore suplimentare, pentru a-i pregăti din timp pentru
examen.
Mai derulăm și activități precum: Consiliere și sprijin pentru părinți și elevi prin organizarea unor discuții periodice cu părinții pentru a-i ajuta să înțeleagă importanța educației și pentru a-și susține copiii. Oferim consiliere psihopedagogică elevilor care au dificultăți de adaptare sau probleme școlare.
Cum
sprijiniţi elevii aflaţi în situaţii vulnerabile? Există programe speciale
pentru aceștia?
În
cadrul proiectelor educaționale, copiii din grupurile vulnerabile primesc
rechizite școlare, produse de igienă și echipamente sportive (adidași,
jambiere, treninguri personalizate cu sigla școlii). De asemenea, oferim
îndrumare familiilor ca să completeze cererile pentru burse şi ajutoare
sociale, sprijin financiar pentru educația copiilor.
Referitor
la combaterea abandonului școlar și a violenței, colaborăm cu Poliția
Siguranței Școlare pentru a preveni bullying-ul și violența în școală.
Participăm la proiecte județene care vizează reducerea abandonului școlar și
promovarea unui mediu sigur pentru toți elevii. Prin toate aceste măsuri, ne
dorim să oferim fiecărui copil șansa de a-și construi un viitor mai bun.
Educația este cheia succesului, iar noi suntem aici să-i sprijinim la fiecare
pas!
Ce
activităţi extracurriculare consideraţi esenţiale pentru formarea elevilor?
Educația
nu se oprește în sala de clasă! Activitățile extracurriculare au un rol
esențial în formarea elevilor, oferin-du-le experiențe care completează și
îmbogățesc învățarea formală. Referitor la excursiile școlare, acestea sunt cu
adevărat benefice doar atunci când au un caracter educativ și tematic.
Activitățile în afara clasei, organizate strategic, le oferă elevilor oportunitatea
de a învăța într-un mod interactiv și captivant.
O
sală de clasă în aer liber ar putea aduce un plus semnificativ procesului
educațional. Sperăm ca în acest an să reușim să realizăm un astfel de spațiu
dedicat învățării în natură. Activitățile de tip outdoor learning stimulează
curiozitatea și motivația elevilor, transformând lecțiile într-o experiență
practică.
Deși elevii participă frecvent la acțiuni de curățenie și
ecologizare, se confruntă cu frustrarea că munca lor este adesea anulată de
nepăsarea unor adulți. Cu toate acestea, astfel de activități rămân importante,
pentru că îi învață responsabilitatea, spiritul civic și respectul pentru
mediu. Activitățile extracurriculare bine organizate sunt esențiale pentru
dezvoltarea armonioasă a copiilor. Le insuflă dragostea pentru cunoaștere și
respectul față de lumea din jurul lor.
Cum
reușiţi să motivaţi și să menţineţi o echipă de profesori implicată?
Întotdeauna
încerc să păstrez un climat pozitiv, să văd partea bună a lucrurilor și să îi
susțin pe colegii mei. Când cineva spune că ceva nu este bine, caut soluții și
încurajez o abordare constructivă. Fie că este vorba despre activități
extracurriculare, concursuri sau proiecte educaționale, am susținut întotdeauna
echipa, atât prin resurse materiale, cât și prin încurajare. Cred că această
deschidere oferă motivația necesară pentru a continua să fie implicați. O
echipă funcționează bine atunci când fiecare membru se simte ascultat și
valorizat. Nu resping ideile din start, ci le analizăm împreună și luăm decizii
colectiv. Orice propunere este importantă și trebuie discutată, chiar dacă nu
poate fi implementată imediat. Nu las pe nimeni în afara procesului decizional
și încerc să creez un spirit de echipă autentic, în care toți profesorii să se
simtă parte din misiunea școlii. Cred că această abordare este esențială pentru
menținerea implicării și entuziasmului în rândul cadrelor didactice. Prin acest
mod de lucru, reușim să construim împreună un mediu educațional pozitiv și
motivant, benefic atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Cum gestionaţi relaţia dintre profesori, elevi și părinţi pentru a asigura un mediu educaţional echilibrat?
Între copii, părinți și profesori există tot timpul discuții
și e normal să fie așa. Întotdeauna vor exista și părinți nemulțumiți - uneori
din motive aparent minore, cum ar fi faptul că „nu a fost copilul meu pus
primul la serbare”. Acestea sunt situații firești, cu care ne confruntăm
constant. Când apar neînțelegeri, aleg întotdeauna dialogul. Chem părintele la
școală, discut atât cu el, cât și cu cadrul didactic implicat. Dacă este
necesar, invităm și elevul la discuție. Cred că tocmai prin această deschidere
am reușit să gestionez relațiile dintre profesori și părinți într-un mod
echilibrat, să păstrez apropierea și încrederea.
Totuși,
observ în ultima perioadă o oarecare distanțare a părinților față de școală, în
special din cauza comunicării online. Este mult mai ușor acum pentru un părinte
să trimită un mesaj pe grup sau în privat decât să vină efectiv la școală.
Dar
trebuie să ne adaptăm - aceasta este realitatea societății de azi. Până la
urmă, atât pentru părinți, cât și pentru cadrele didactice, comunicarea
digitală este mai comodă. Dacă înainte făceam vizite la domiciliu, acum dăm un
telefon și ne consultăm rapid. Important este să nu pierdem contactul uman și
să rămânem deschiși la colaborare, indiferent de canalul prin care comunicăm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.