Email-ul

     
    Tehnologia acestui secol ţi-a deschis noi metode de a comunica: telefonia mobilă şi internetul. Preferi deja în ultimul timp să trimiţi sau să primeşti veşti prin intermediul sms-urilor şi al email-urilor.
Nu mai ai nevoie de coală albă, stilou şi plic ca să trimiţi o scrisoare şi să aştepţi zile în şir un răspuns. De acum... navighezi pe calea virtuală a mess-urilor şi email-urilor. Câteodată poate eşti emoţionat şi nu poţi rosti anumite cuvinte la telefon, aşa că preferi să foloseşti tastatura calculatorului ca să scrii cuvinte frumoase, rupte din inimă. Şi... îţi convine, de multe ori pari mai plin de curaj înaintea unui monitor, decât în faţa persoanei căreia ai vrea să i te adresezi. Mai mult, ai avantajul de a folosi şi imagini sugestive cu tema pe care vrei să o comunici şi astfel câştigi un atu în plus,  întărindu-ţi spusele.
 Şi... aşa se nasc zeci de email-uri, devii dependent de ele ca de un drog, le scrii odată cu zecile de gânduri în care dezmierzi persoana iubită. Eşti încântat că prin metoda aceasta i le transmiţi repede, în fiecare zi, însă mai greu este să suporţi starea trădătoare de aşteptare a email-ului de răspuns. Uf... şi câteodată vine aşa greu,  te face să stai permanent cu ochii pe căsuţa inbox-ului... te frămânţi în mii de gânduri când răspunsul întârzie.

Promisiunea


   Atunci când îţi aşezi cuvântul în balanţa încrederii unei persoane faci o promisiune. I se mai spune  făgăduinţă, angajament, legământ.
  Valoarea unei promisiuni se citeşte în ochii celui care o face şi urmează să o respecte. Dincolo de promisiunile pe care le faci sau le legi cu cineva, mai există şi promisiuni pe care ţi le faci ţie însuţi. Acestea sunt importante deoarece te mobilizează şi te ajută să devii o persoană hotărâtă, ce învaţă să se respecte.
 De câte ori nu ţi-ai făcut o promisiune dar ai sfârşit prin a o încălca? De multe ori, cu siguranţă! Îţi promiţi să devii mai bun, mai iertător, mai îndrăzneţ sau  mai indulgent cu cei din jur. Şi de aici începe evoluţia, transformarea ta, ca om. Aşa înveţi să contracarezi loviturile vieţii. Să iei decizii oficiale în sufletul tău. Rostind doar promisiuni pe care eşti dispus să le respecţi.
  Prin promisiunile ce le faci celor din jur îţi câştigi credibilitate şi îţi conturezi o personalitate proprie. Dacă continui să promiţi un lucru şi nu îl faci, vei deveni un mincinos în ochii celorlalţi, pentru că nu îţi asumi responsabilitatea, o rosteşti fără să gândeşti înainte dacă o poţi respecta. Devii  opusul unui om serios, pe care se poate baza iar oamenii te vor evita, te vei simţi marginalizat şi va trebui să te schimbi, să înveţi a-ţi respecta  făgăduinţele.
   Ţi s-a înâmplat de atâtea ori să verşi râuri de lacrimi, numai pentru că cineva ţi-a îngheţat visele prin vorbe prefăcute.

Olimpiada de limba franceză, etapa judeţeană, 15 martie 2014




Sâmbătă, 15 martie 2014,  la Liceul Pedagogic „D. P. Perpessicius” Brăila, s-a organizat etapa județeană a olimpiadei de limbă franceză.
Școala Gimnazială Movila Miresii a fost reprezentată în această competiție de către eleva Vîju Ionela Georgiana, din clasa a VIII-a A, îndrumată de prof. Iordan Marilena, obținând un punctaj de 81,5 puncte (nivel normal).
Felicitări silitoarei eleve, dar și profesorului coordonator care s-a ocupat de pregătirea sa.

De dragoste

de Ana Blandiana

Nu mă lăsa, aşează-mi-te-alături
Şi ţine-mi capul strâns să nu tresar
Când somnul bont la care-s condamnată
Se-ascute, răsucindu-se-n coşmar;

Cuprinde-mi tâmplele în palme-aşa
Cum ţii să nu se verse un potir
Şi pune-ţi gura peste gura mea:
Inspiră ţipătul care-l expir,

Gândeste-te, n-ar fi păcat...

de Magda Isanos

Invata-mă cu ce să-ncep intai
si-n care vorbe-anume tuturor
să spun ce-albastru-i ceru-n ochii tai,
si cum, de-atatea lumi luminatori,


pe gura ta surasu-i ca un soare;
ei poate niciodata n-or să stie
din fiecare clipa trecatoare
cum ne-am durat noi cate-o vesnicie

Primăvara, anotimpul poeziei şi al iubirii...

 
 Când primăvara păşeşte din calendar, purtând în braţele sale parfumul minunat al florilor, razele soarelui o însoţesc în voiajul său şi-i dăruiesc raze din ce în ce mai calde.Verdele devine stăpânul zărilor, iar energia îţi tresaltă în vene, pentru că, odată cu natura, ieşi din hibernare. Se derulează un decor superb, a cărui imensitate nu poate fi exprimată de cuvinte, ci doar de simţuri...
  Devii mai visător, ochii ţi se încarcă cu priviri scânteietoare, iar natura îşi desface generoasă braţele să te dezmierde la sânul ei.
    Într-o atmosferă ce pluteşte pe muzica Divinului, mâinile tale ating raftul de cărţi din bibliotecă şi instinctiv, scot de acolo o carte de poezii, asta pentru că primăvara e muza poeţilor. Degetele sale lungi şi fine ştiu a împleti slovele atât de frumos  adormindu-te într-o vale a îndrăgostirii de tot şi toate!

Gustul amar al trădării

   
 Trădarea este o stare josnică pe care n-o chemi să-ţi întretaie calea, însă te atinge cu ghearele sale cel puţin o dată-n viaţă. Despre trădare ai citit în ,,Biblie”, cartea de căpătâi a tuturor creştinilor, atunci când Iuda l-a trădat pe Iisus Hristos.
  Când  greutatea acestei stări te acoperă, simţi că cerul se prăbuşeşte asupra ta, şi aproape refuzi să accepţi. Nu, nu-ţi doreşti să fii personajul principal într-un act al trădării! Nu suportă inima ta să fie jucată într-o astfel de scenă! Toate momentele plăcute se şterg ca prin farmec când apare trădarea, rămânând doar gustul său amar, de care scapi greu, în timp şi care te obligă să te îndoieşti de orice situaţie ce îţi va ieşi în cale din acel moment. Iar îndoiala denaturează totul în jurul său şi te poate determina să vezi minciuna ca pe adevăr. E acea prismă care distorsionează, nu stabileşte ce este adevărat şi ce este fals. Dacă ideea trădării pune stăpânire pe tine îţi dă fiori de gheaţă asemeni morţii şi-ţi ucide în acele clipe zâmbetul, bunătatea, încrederea, iubirea dacă n-o controlezi. Nu te sărăceşte, însă te răscoleşte până în măduva oaselor.

Orhideele mele...



Orhideele (Orchidaceae) formează o familie de plante în cadrul monocotiledonatelor. Este cea mai diversificată și răspândită dintre familiile de plante superioare; familia orhideelor conține peste 30.000 de specii și peste 200.000 de hibrizi.(http://ro.wikipedia.org/wiki/Orhidee)

Îmbrăţişarea

   
  Atunci când trăim un moment drag, ne place să-l împletim într-o îmbrăţişare. Acea deschidere largă a braţelor în care cuprindem trupul unei alte persoane. Îmbrăţişarea are mai multe semnificaţii. Poate fi dată de către un părinte copilului, deci părintească, între fraţi, frăţească, între prieteni, prietenească sau între doi oameni ce se iubesc, îmbrăţişarea dragostei. Mai există şi îmbrăţişări cordiale, de politeţe sau de încurajare a unei persoane înaintea unei provocări, examen, operaţie etc.
  Prin îmbrăţişare se transmit sentimente pe care cuvintele nu le pot rosti, e acel simţământ al cărui barometru este inima. O îmbrăţişare sinceră, curată, se simte imediat, deoarece are puteri vindecătoare, poate lecui dureri din suflet,  de multe ori. Când inima ţi se încălzeşte de îmbrăţişarea iubirii, aproape pluteşti, trupul ţi se topeşte în braţele celuilalt şi farmecul unei astfel de trăiri îl închizi cu grijă în seiful inimii cu care vei unge momente de singurătate, poate.
  Cineva îmi spunea că ,,există micile bucurii ale vieţii care te mint suficient de frumos încât să-ţi placă să trăieşti”.

Iertarea

   
      
 Desenăm greşeli mereu pe pânza vieţii, de aceea este necesară iertarea. Prin iertare, majoritatea greşelilor se şterg şi astfel oamenii eliberându-se de balastul lor, păşesc mai departe cu învăţătura lecţiilor primite, pregătiţi fiind acum pentru înfruntări viitoare, conform proverbului:,,Omul din greşeli învaţă!”
   Dacă cineva te jigneşte, loveşte sau printr-un anumit gest îţi greşeşte, ai datoria de a te ridica mai presus decât el şi de a-ţi înălţa sufletul în cea mai nobilă trăire umană, iertarea. Prin iertare, înveţi să îţi depăşeşti limitele. Iertând celui ce ţi-a greşit, în inimă se pogoară sentimente curate, plăcute înaintea divinului, este iubirea de aproapele tău care reprezintă comoara ascunsă în sufletul oricărui om.
   Dacă cel care îţi greşeşte îşi recunoaşte vina, făcându-şi curaj să te privească în ochi şi să îşi ceară scuze, îl ierţi cu uşurinţă, mai ales dacă regretă din suflet, iar tu vei simţi asta din vocea şi privirea sa. Dar, dacă cel care greşeşte nu recunoaşte, va primi iertarea însă îţi va pierde respectul.
 Capacitatea omului de a greşi este imensă. De aceea toleranţa trebuie să-şi facă sălaş în cămările sufletului nostru mai des, iar persoanele care ne greşesc, dincolo de iertarea noastră să primească şi uitarea presupusei greşeli, abia atunci iertarea poate fi considerată deplină.

Într-adevăr, prietenia este o floare rară....


"Ce nu vrei sa stie dusmanul, nu spune prietenului!" (proverb arab)

"Cel care n-a simtit niciodata farmecul unei prietenii sincere si dezinteresate, nu cunoaste toata fericirea pe care un om o poate primi de la un om." (Young)

"De mi-ai numi o mie de comori, acestea toate nu pretuiesc cat un adevarat prieten." (Sf Ioan Gura de Aur)

"Fereste-te deopotriva de prietenia dusmanului si de dusmania prietenului!" (N. Iorga)

"Nimic nu raneste un prieten ca lipsa de incredere; caci ce este prietenia decat unitatea a doua suflete? si unde este unitate fara incredere?"

Duminica Ortodoxiei la Movila Miresii, Brăila



            Tradiţionalul  Concurs   de  schiţe  şi  planşe  cu  tematică  religioasă, aşezat  sub  genericul: „ 2014 - Anul  omagial  Euharistic ( al Sfintei  Spovedanii  şi  al  Sfintei  Împărtăşanii) – Anul  comemorativ  al  Sfinţilor  Martiri  Brâncoveni, realizat  de  către  elevii  Şcolii  Gimnaziale  Movila  Miresii, s-a  desfăşurat  duminică, 9 martie 2014, sub  îndrumarea  prof. de  religie  Ghiorghieş  Maria.
 Prima  duminică  din  Postul  Mare, numită  a „Ortodoxiei” - reprezintă  un  prilej  mult  aşteptat  de  elevi  pentru  a-şi  arăta   credinţa  în Dumnezeu şi  în  sfinţii  Săi, prin  strădaniile  lor  de  a zugrăvi icoane.
     Elevii  au  participat  la „ Duminica  Ortodoxiei”  în  biserica  parohială  la  Sfânta  Liturghie, aducând  lucrările  lor.
Elevii  movileni au  fost  premiaţi  de  către  preoţii  parohiei: Sinca  Marius  şi  Hornea Stelian.


A consemnat: prof. de  religie  Ghiorghieş  Maria

Olimpiada de istorie, faza județeană, Brăila, martie 2014

   
 



 Sâmbătă, 8 martie 2014, la Brăila s-a desfășurat Olimpiada de istorie, faza județeană. Gazda acestui concurs școlar a fost Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu.
    Școala Gimnazială Movila Miresii a fost reprezentată în această competiție de către eleva Vîju Ionela Georgiana, din clasa a VIII-a A, care a obținut 72,50 puncte, îndrumată de prof. Daniela Bucătaru.
  Felicitări Georgiana și mult succes la celelalte concursuri școlare!

Cântec femeiesc

de Adrian Păunescu

Aşa e mama şi a fost bunica
Aşa suntem femei lângă femei
Părem nimic şi nu-nsemnăm nimica
Doar nişte "ele" ce slujesc pe "ei".

Ei neglijenţi, iar ele foarte calme
Ei încurcând ce ele limpezesc
Ei numai tălpi şi ele numai palme
Acesta e destinul femeiesc.

Şi-n fond, ce fac femeile pe lume?
Nimic măreţ, nimic impunător.
Schimbându-şi după ei şi drum şi nume
Pun lucrurile iar la locul lor.

De ziua ta, gingașă femeie...

Un buchet de lalele...
alături de un sincer: LA MULȚI ANI!

Dac-aș fi…


Dac-aș fi un ghiocel,
Cu argintiu clopoțel,
Aș suna să audă zarea
Cât e de frumoasă mama!

Dac-aș fi fir de lalea,
Cu pestrițele petale,
M-aș deschide către soare
Cu al mamei chip de floare!

Olimpiada de religie, faza județeană

Vineri, 1 martie 2014, la Brăila s-a desfășurat Olimpiada de Religie , faza județeană, la Colegiul Sanitar "Ana Aslan" .
Școala Gimnazială Movila Miresii a fost reprezentată de trei eleve care au obținut următoarele rezultate:
Vîju Ionela Georgiana, din clasa a VIII-a A, a obținut nota 9.50 revenindu-i premiul al II-lea, Datcu Diana Cristina, clasa a VIII-a B, a obținut nota 8.35 și Golea Alina, clasa a VII-a, a obținut nota 7.20.
Felicitări elevelor movilene pentru rezultatele obținute și mult succes pe viitor!

Ghiocelul


De sub stratul de zăpadă,
Zdrențuit ca vai de el,
A ieșit să ne încânte
Un fir alb de ghiocel.

Gerul frunzele-i mângâie
Și-l înțeapă cu putere,
Sprinteior îl biruie
Vestea lui să ne ofere.

Vestitorii primăverii la CP-A

Primul ghiocel....



L-am oferit mamei de 1 martie.....sub formă de mărțișor...










și alți ghiocei îi ofer de ziua ei....


















Mami, așa cum o văd eu....



Ziua porților deschise la Școala Gimnazială Movila Miresii




Părinții din localitatea Movila Miresii, județul Brăila, ai căror copii vor fi înscriși la clasa pregătitoare în anul școlar 2014-2015, au participat astăzi, 26 februarie 2014, la Ziua porților deschise - la Clasa Pregătitoare.
Programul pregătit de Școala Gimnazială Movila Miresii, instituție condusă de director prof. Brezuică Mirela, s-a derulat astfel:


8.30 - 9.00 – primirea invitaților
9.00 – 9.50 – activitate demonstrativă: Ne jucăm, litere și cifre învățăm!                
10.00 – 10.30 – prezentare Power Point cu tema : 
                      Clasa pregătitoare, o necesitate a învățământului primar
10.30 – 11.00 – Prezentarea  programului școlar pentru CP
11.00 – 11.50 – Prezentarea portofoliilor elevilor CP;

   Responsabile ale acestei activității au fost: înv. Munteanu Florica, înv. Vîju Cornelia și înv. Răscărache Elena Amalia.
Viitorii școlari au fost încântați de vizitarea sălilor de clasă unde urmează să învețe din toamnă, ba chiar au participat cu încântare la activitățile demonstrative pregătite de clasele pregătitoare, acomodându-se foarte repede.
Încântați au fost și părinții elevilor movileni când au văzut clasele primitoare, mobilierul adecvat, dar și spațiul amenajat pentru joc, unde copiii petrec cele 10-15 minute în completarea activităților propriu-zise. Li s-a explicat părinților că trecerea spre clasa I este bine să se facă frecventând clasa pregătitoare, copiii fiind familiarizați cu disciplinele școlare pe care le vor studia în perioada ciclului primar și, de asemenea, se vor acomoda mai ușor cu programul vieții de școlar.
Feed-back-ul primit din partea părinților elevilor din clasa pregătitoare, ne-a convins încă o dată că introducerea acestei clase în sistemul de învățământ a fost în interesul copiilor și s-a dovedit o alegere  minunată, ne-au declarat cadrele didactice movilene responsabile cu această activitate.

Eroul familiei mele

           De când mă știu, mi-a plăcut să petrec timp în preajma bunicii mele. Aceasta era ființa dragă tuturor membrilor familiei, dar parcă mai mult decât toți, eu o iubeam cel mai mult.
            Întotdeauna am considerat-o un model demn de urmat și am să vă spun și de ce. Dacă se întâmpla să-i fie rău vreodată, ea găsea mereu forța de a se ridica, ba mai mult, în acele momente părea un izvor de energie și pentru cei din jur. Chiar dacă avea dureri mari, bunica nu se plângea, iar vorbele ei erau mereu pline de optimism.
            Când mergeam la ea în vizită și o găseam cufundată  în treburi, lăsa totul la o parte și petrecea timpul cu mine. Dacă mă ofeream să o ajut, credeți că mă lăsa? Nicidecum! Îmi spunea că eu, nepoțica ei, sunt o comoară fără de preț, de aceea prefera să se bucure de această comoară. Râdea și îmi zicea : ,, Lasă! Treaba mă așteaptă în fiecare zi. Dar clipele cu tine nu se mai întorc!” Eram atât de fericită! Mă simțeam cea mai importantă persoană de pe pământ.
            Chiar dacă anii trecuse și strecurase pe chipul bunicii semne de neșters, lumina dinlăuntrul ei întotdeauna strălucea ca în anii tinereții. Ochii ei verzi îmi dăruiau sclipiri magice atunci când îi priveam. Mâinile ei ce-mi ofereau îmbrățișari calde, chiar dacă erau brăzdate de muncă, aveau o forță incredibilă.

La mulți ani, micuța mea prințesă!

Cei mai frumoși 14 pași ai vieții...


Ninge...


Ninge, ninge peste lume
Stele argintii din cer,
Dați de veste! să răsune
Sănii, chiot, zurgălăi.

Ninge, ninge cu albi fluturi,
Întind palmele să-i prind,
În văzduh i-arunc, îi scutur
Se topesc de cum i-ating.

Tu, fericire, cu brațe frumoase!

Mi-e sufletul trudit de-atâta jale
Și fluturi albi la tâmple-mi dau de știre,
Tristețea azi în mine se prăvale
Îndură-te, dă-mi mâna, fericire!

E cerul înnorat și-amarnic plânge,
De chinul meu și stelele suspină
Iar trupul printre umbre mi se frânge,
Necruțătoarei dureri se închină.

Răni deschise




Îmi lunecă gândul pe ape
Și peste zări de mult apuse,
Dor îmi strecoară pe sub pleoape
Și răni ce nu se vor închise.

Văzduhu-i trist, și gol, și rece
Cu umbre negre se îmbracă
Azi, când trădarea-ți mă petrece
Și-n lacrimi glasul îmi îneacă.

Din răni îmi picură durerea
Să șteargă urma gurii tale
Cu care m-ai mușcat fățarnic
Venin sădind în a mea cale.

Privește-mă!

Privește-mă! îți înfloresc în palme
De câte ori îmi dărui mângâiere
Și îmi deschid petala în flori dalbe
Ca să-ți împodobesc chipul cu ele.

Privește-mă! sunt templul vieții tale,
Aprinde-mă-n săruturi fermecate,
Să-ți sting mistuitorul dor din cale
Să simți fiorul care mă străbate.

24 Ianuarie 2014 - Candela istoriei aprinsă de către elevii movileni



     S-au  înclinat cu respect înaintea zilei de astăzi, 24 ianuarie, elevii Claselor Primare ai Școlii Gimnaziale Movila Miresii, instituție de învățământ din județul Brăila, a cărei director este prof. Mirela Brezuică.
     Despre faptul că Unirea de la 24 ianuarie 1859 este una din cele mai mari realizări istorice ale poporului nostru, au învățat de la dascălii lor, elevii movileni, de la cei mai mici, la cei mai mari.
      Scopul activității a fost insuflarea dragostei pentru strămoşii noştri, pentru trecutul istoric al poporului român,  pentru realizările istorice şi culturale, precum şi pentru personalităţile pe care le-a dat acest popor de la începuturile sale şi până azi.
            S-a cântat și s-a dansat Hora Unirii, s-au reamintit acțiuni importante din istoria acestei zile, a Micii Uniri, de la întemeierea căreia s-au scurs 155 de ani, ba chiar s-a făcut cunoștință și cu bătrânul  curajos, Moș Ion Roată , țăranul iubit de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, cu ajutorul unei scenete prezentate de către doi elevi din clasa a III-a.  Elevii Clasei Pregătitoare – A s-au întrecut pe ei înșiși pregătind o expoziție de desene reprezentative pentru evenimentul menționat, iar în finalul activității, pentru că tot era ceas aniversar, s-au înmânat medaliile și diplomele obținute de către elevii claselor primare în cadrul concursului ,,Eurojuniorul”.
Ziua Unirii este o zi deosebită pentru toţi românii, pentru că, așa cum sublinia Nicolae Bălcescu: Unirea a fost un vis de veacuri al românilor. Pentru dânsa, ei trăiră, munciră, suferiră și  muriră.
       Ziua de astăzi a fost un bun prilej pentru profesorii movileni de a insufla copiilor sentimente de dragoste şi respect pentru: limba română, ţara noastră, poporul român, strămoşii noştri, pentru obiceiurile şi tradiţiile strămoşeşti, pentru istoria şi eroii noştri, mândria că sunt descendenţii unor oameni curajoşi şi iubitori de neam şi ţară.
         Cunoaşterea şi dezvoltarea valorilor fundamentale ale istoriei şi culturii naţionale de către elevi, precum și cunoaşterea însemnătăţii zilei de 24 Ianuarie, este una din misiunile dascălilor, iar cei movileni și-o îndeplinesc cu multă responsabilitate.
   




Marea îmbulgăreală...



Ce inseamna sa fii prieten

Se spune ca odata, a murit un om. Câinele său credincios s-a culcat alături și a murit și el.
Și iată, stă sufletul omului, alături de sufletul câinelui, în fața unei porți pe care scrie „Rai“, iar mai jos: „Intrarea cu câini, strict interzisă“.
Se uită omul și nu intră pe poarta aceea.
Mai merge el cât merge și vede o altă poartă pe care nu scria nimic, doar un bătrân ce era așezat alături.
- Mă iertati, bătrâne…
- Petru mă numesc.
- Ce se află după poarta asta?
- Raiul.
- Cu câinele se poate?
- Desigur.
- Dar mai devreme ce poartă era?
- Acolo era iadul… Până la Rai ajung doar acei care nu-și părăsesc prietenii…

Mi-am făcut duşmanii prieteni

Un împărat din vechime a făcut într-o bună zi un jurământ solemn:
- Îi voi cuceri pe toți dușmanii mei și îi voi alunga din împărăția mea.
După un timp, supușii săi îl văzură cu uimire pe împărat plimbăndu-se prin grădinile sale la braț cu cei mai mari dușmani ai săi, râzând și glumind cu ei.
- Dar…îl întrebă mirat unul dintre curtenii săi, nu ai jurat tu că îi vei alunga din împărăția ta pe toți dușmanii tăi?
- De fapt asta am și făcut, răspunde împăratul.

În lipsa ta să mai zâmbesc nu pot


M-ai învelit în ochii tăi albaștri
Cu vălul fin al tainicei iubiri,
Te-ai coborât de dincolo de aștri
Cu tine azi descopăr noi lumini.

M-ai respirat adânc din albă floare
Și din îmbrățișările de foc
Mi-ai tăinuit sub gene înc-o visare
În lipsa ta să mai zâmbesc nu pot.

Mi-e imposibil fara tine

de Adrian Paunescu


Nici nu mai stiu daca erai frumoasa
Si nici in ce culori iti sta ma bine,
Stiu doar ca amintirea nu ma lasa
Si ca mi-e imposibil fara tine

Vizionez femei nenumarate,
Femei interesante ma mai suna,
Dar rece si strain ma simt de toate
Si nu ma vad cu ele impreuna.

Nu pot nici sa-mi explic intreaga drama,
Care-a decurs din intalnirea noastra,
Dar vechiul loc al dragostei ma cheama
Si tu imi faci cu mana la fereastra, 

Eminescu – la ceas aniversar - 15 ianuarie 2014



        Astăzi, 15 ianuarie 2014, de ziua nașterii poetului Mihai Eminescu, declarată și Zi a Culturii Românești, Școala Gimnazială Movila Miresii, din județul Brăila, prin reprezentantul său, director prof. Brezuică Mirela, a organizat un program special dedicat Luceafărului poeziei românești.
      Elevii claselor a IV-a au recitat poezii semnate de marele nostru poet, dar au și interpretat un colaj de cântece ale căror texte sunt scrise de Mihai Eminescu. Sara pe deal,  Pe lângă plopii fără soț, La mijloc de codru des  i-au inspirat pe elevii movileni care au oferit un moment de excepție în cadrul evenimentului sus menționat.
    Elevii claselor a V-a, a VI-a și a VII s-au întrecut în probele concursului ,,Viața și opera lui Mihai Eminescu”.
   Coordonatorii concursului au fost cadrele didactice movilene: prof. Ciurc Ingrid, prof. Sinca Maria Veronica, prof. Neacșu Vasilica și prof. Budur Penca.
  Juriul concursului a avut următoarea componență: președinte - prof. Brezuică Mirela, prof. Munteanu Florica și prof. Vîju Cornelia.
    Participanții la concurs au avut de trecut trei probe. Prima a surprins date importante din viața poetului, a doua a constat în alcătuirea unui catren inspirat de poet, iar ultima probă din concurs a pus la încercare iscusința elevilor movileni în a recunoaște poeziile eminesciene, fiecare membru al grupei  fiind nevoit să recunoască câte o poezie, dar și să completeze acele versuri din care lipseau cuvinte cheie.  
    Încă o dată elevii movileni ne-au dovedit că sunt bine pregătiți, că au învățat de la dascălii lor să aprecieze valorile noastre naționale și că pot aprinde oricând în inimile lor pasiunea pentru literatură.
  Creionând frumosul tablou care ne-a fost oferit astăzi la Movila Miresii, am observat că un strop de emoție, unul de creativitate și dorința de dăruire sunt pași siguri către succesul elevului movilean.
   Evenimentul de astăzi se înscrie în palmaresul activităților școlii movilene purtând cu el însemne prețioase pentru această instituție de învățământ.

De ziua Poetului Nepereche - 15 ianuarie 2014

  

   Elevii claselor primare ai Școlii Gimnaziale  Movila Miresii, au prezentat un program special dedicat aniversării zilei de naștere a poetului Mihai Eminescu.
    Sub îndrumarea atentă a învățătorilor, elevii au recitat poezii, au cântat romanțe pe versurile eminesciene și au desenat temele dominante din opera poetului. S-a organizat chiar și un mic  concurs ce-a constat în adresarea unor întrebări a căror tematică a fost opera acestuia. Elevii claselor a III-a și a IV-a au găsit repede răspunsurile la întrebări, iar cei din clasele I, a II-a și Pregătitoare au fost curioși și au învățat de la colegii lor mai mari.
   Emoțiile unui astfel de eveniment s-au împletit cu puritatea copilăriei, iar reușita activității a rămas consemnată în diplomele pe care elevii le-au obținut cu această ocazie.
    Cu siguranță, medalioanele cu chipul poetului pregătite la orele de abilități, prinse în piepturile micuților, i-a determinat să recite familiilor astăzi măcar un vers semnat de Mihai Eminescu.
   Felicitări micuților școlari, dar și cadrelor didactice ce veghează zi de zi asupra educației lor!

Despre opera lui Eminescu

    Cea mai realistă analiză psihologică a lui Eminescu i-o datorăm lui I.L. Caragiale care după moartea poetului a publicat trei scurte articole pe această temă: În ,,Nirvana”, „Ironie” şi ,,Două note”. După părerea lui Caragiale trăsătura cea mai caracteristică a lui Eminescu era faptul că: „avea un temperament de o excesivă neegalitate”. Viaţa lui Eminescu a fost o continuă oscilare între atitudini introvertite şi extravertite.
 Aşa l-am cunoscut atunci, aşa a rămas până în cele din urmă momente bune: vesel şi trist; comunicativ şi ursuz; blând şi aspru; mulţumindu-se cu nimica şi nemulţumit totdeauna de toate; aci de o abstinenţă de pustnic, aci apoi lacom de plăcerile vieţii; fugind de oameni şi căutându-i; nepăsător ca un bătrân stoic şi iritabil ca o fată nervoasă. Ciudată amestecătură! – fericită pentru artist, nefericită pentru om!”
 
În realitate, aşa cum se poate constata din poeziile sau scrisorile sale şi aşa cum îşi aminteşte Caragiale, Eminescu era de multe ori sub influenţa unor impulsuri inconştiente nestăpânite. Viaţa lui Eminescu a fost o suprapunere de cicluri de diferite lungimi formate din avânturi alimentate de visuri şi crize datorate impactului cu realitatea. Ciclurile puteau dura de la câteva ore sau zile, până la săptămâni sau luni, în funcţie de importanţa întâmplărilor, sau puteau fi chiar de mai lungă durată când erau legate de evenimentele care i-au marcat viaţa în mod semnificativ, ca legătura cu Veronica, activitatea politică din timpul studenţiei, participarea la întâlnirile Junimii sau ziaristica de la Timpul. Un exemplu caracteristic acestor crize este felul în care descrie el însuşi accesele sale de gelozie.
  Ioan Slavici, un alt mare scriitor junimist, descoperit tot de Mihai Eminescu la Viena, a evocat în cîteva texte cu caracter memorialistic atât amintirile din perioada prieteniei lor vieneze, cât şi sărbătoarea consacrată serbării de la Putna, organizată la propunerea societăţii "României june", din care cei doi au făcut parte în epoca studiilor lor la Universitatea din Viena.

Paralelă între poezia ,,Pe lângă plopii fără soț ” și poezia ,,Floare albastră”


  Poezia Floare albastră apare la 1 aprilie 1873 în revista ,,Convorbiri literare” şi este considerată o poezie embrion a romantismului eminescian de către criticul Vladimir Streinul.
 Poezia “Pe lângă plopii fără soţ…” apare între 28 august şi 9 septembrie 1883 (după 10 ani) în revista  Familia condusă de Iosif Vulcan. G. Ibrăileanu spunea “Eminescu devine mai puţin atent la natură, acum se concentrează asupra propriului său suflet”.
 În poezia ,,Floare albastră” tema este iubirea şi natura, ipostaza iubirii paradisiace şi natura bogată, una de basm unde ierburile au frăgezime iar sunetele şi culorile se armonizează.
  În poezia ,,Pe lângă plopii fără soţ” tema este tot a iubirii şi naturii, dar o natură rece, tristă, ce corespunde cu starea  interioară a poetului.
,, Floare albastră” are o interferenţă de specii, fiind prezentă idila cu dialog (egloga), elegie în cadrul cărora sunt prezente o serie de motive şi simboluri literare, structurate pe   cele două planuri: lumea abstractă şi lumea terestră, poem filozofic (prin meditatia asupra lumii, a omului comun si a geniului) şi altele. ,,Pe lângă plopii fără soţ” este în acelaşi timp elegie şi romanţă.
  Poezia ,,Floare albastră” are o organizare simetrică, iar compoziţional există 4 secvenţe poetice corespunzatoare interventiei celor 2 voci. Fiecare secvenţă este deosebită prin tonalitate, lexic şi timpuri verbale.
   Secvenţa I conţine primele 3 catrene, care reprezintă vocea ei care se află aproape.
 Începutul poeziei conţine un reproş al fetei, care simte pericolul înstrăinării şi încearcă să-l readucă aproape de ea. “Iar te-ai cufundat în stele/Şi în nori şi-n ceruri nalte?”.Râuri în soare ” ,”Câmpiile asire”,”Întunecata mare” sunt elemente ale unei geografii mitice care sugerează înalţimea gândirii bărbatului preocupat de cunoaştere. “Câmpiile asire” trimit la civilizatii superioare, “Întunecata mare “ este spatiu al genezei , “Piramidele-nvechite” la civilizaţia egipteană. Adresarea este familiară “nu căta”, “iubite”,”sufletul vieţii mele”.
    Secvenţa II conţine doar un catren şi reprezintă vocea lui care este departe. Diminutivul “mititica” ascunde o uşoară ironie împotriva simţului comun axat pe trăirea clipei.
 Verbele la perfect simplu “zise”,”spuse”, fixează povestea în interiorul unei amintiri, deoarece poetul  exprimă o acţiune trecută, apropiată însa de momentul vorbirii. Verbele la perfect compus “am râs”,”n-am zis” ascund din nou o ironie.
    Secvenţa III contine 8 catrene reprezentând vocea ei care ne aduce aproape, ea începe cu chemarea în mijlocul naturii. Spaţiul este tipic eminescian “Codru cu verdeaţă”,”izvoare”,”stânca”,”prăpastie”,”ochii de padure”,”baltă”,”trestia” induc o stare de visare. Timpul este prezent “plâng”,”stânca stă” sugerând concretul, imediatul, natura oferă o alternativă reală, palpabilă opusă gandirii reci, meditative. Ceremonialul erotic cuprinde elemente specifice acestui sentiment: chemarea în codru , refacerea cuplului, jocul nevinovat al gesturilor de tandreţe.
 Se remarcă o serie de elemente ludice caracterizand ritualul erotic popular. Verbele la viitor “îi spune”,”voi fi roşie”, transformă invitaţia fetei dintr-un scenariu de dragoste ireal într-unul posibil, ipotetic. Elementele terestre se îmbină cu cele cosmice “luna, astrul protector al iubirii” după cum codrul este cadrul familiar, protector al îndrăgostiţilor. Ritualul erotic se prelungeşte din codru până în poarta casei. Interogaţia retorică din finalul acestei secvenţe exprimă alintatul fetei în spiritul oralităţii ţăraneşti. Se remarcă în această secvenţă cuvinte şi forme populare care apropie acest ritual erotic de o idilă pastorală.(“vom şedea”,”voi cerca”).
    Secvenţa IV conţine ultimele 2 catrene reprezentând vocea lui care este departe. Apare o alternanţă a verbelor la prezent cu imperfectul (“dispare”, deşi la prezent are înţelesul unui trecut), idee întarită de punctele de suspensie de dupa verb. Starea de nemişcare, de fixitate a eului poetic e redată prin comparaţia “ca un stâlp”, verbul “stam” exprimă persistenţa în această stare de nemişcare, iar luna devine un spaţiu rece al ideilor, al gândirii.

,,Pe lângă plopii fără soţ”, de Mihai Eminescu



     Poezia ,,Pe lângă plopii fără soţ” a apărut în revista ,,Familia” la 28 august/ 9 septembrie 1883, condusă de Iosif Vulcan şi apoi în ediţia Maiorescu din acelaşi an şi în ,,Convorbiri literare” din februarie 1884. Geneza ei este legată şi de anumite date din biografia poetului, pornind fie din marea pasiune pentru Veronica Micle, fie din atracţia pentru Cleopatra Poenaru-Lecea, după cum apreciază G. Călinescu în ,,Viaţa lui M.Eminescu”. Generalizând în spiritul socializant al curentului de la ,,Viaţa românească”, Garabet Ibrăileanu afirmă că poezia cuprinde :,,(...) povestea tânărului singuratic, timid şi mai întotdeauna sărac. A eroului obişnuit în literatura epocii eminesciene. E ,,proletarul intelectual”, rupt din clasa din care a ieşit , fără relaţii sociale, înamorat de obicei, de la distanţă de o fată dintr-o lume subţire, adesea dintr-o clasă boierească, pe care o idealizează , ca orice mic burghez cultivat. E Sărmanul Dionisos înamorat de Maria, care apare la fereastra casei boiereşti, e poetul romantic înamorat de fata ,,de la fereastră” –mereu fereastra! -e Dan înamorat de Ana, care-i apare în fiecare zi la fereastra de peste drum.”(Scriitori români şi străini I).
   Poemul aparţine romantismului, ultimei perioade a creaţiei eminesciene, în care se abordează tema iubirii şi a naturii.
    Romantismul este un curent literar, dar şi un mod de a fi, atât al individului, cât şi al culturilor. S-a afirmat la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi s-a prelungit până în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. ,,Caracterizat printr-o anumită vocaţie a absolutului, creatorul romantic se defineşte prin hipersensibilitate, printr-o anumită beţie a sentimentelor, o stare de tensiune permanentă şi iremediabilă melancolie, o valorificare a fondului mitic prin intermediul simbolului şi al metaforei.” ( Vera Călin, Romantismul )
   Mihai Eminescu, ultimul mare romantic european, se înscrie în acest curent al exprimării sentimentelor de dragoste în mijlocul naturii, tema iubirii şi a naturii fiind tema romantică fundamentală a liricii sale. La Eminescu natura se manifestă în două planuri, unul terestru şi altul cosmic, interferate în mod armonios, în cadrul căreia îndrăgostiţii oficiază un adevărat ritual al iubirii, ,,natura adesea -nu primează- e pe acelaşi plan cu dragostea”(G. Ibrăileanu).
  Printre caracteristicile romantismului prezente şi în opera lui Eminescu amintim: sensibilitate, fantezie, inspiraţia din folclor şi din trecutul istoric, construirea eroilor excepţionali, ironia satirică, originalitatea, supratema timpului, teme precum cosmicul, istoria, natura şi iubirea, toate având ca sursă de inspiraţie folclorul.
  În temele  liricii eminesciene, elogiul iubirii şi al naturii îşi are rezervat un loc special, prin lirismul şi melancolia poeziilor, prin aspiraţia eului către absolut şi perfecţiune. Aceste două mari teme sunt nelipsite în operele lui Eminescu, împletindu-se şi definind  semnificaţia naturii în trăirile, simţămintele şi exprimarea eului liric.
   În poezia eminesciană găsim de la peisaje şi descieri ale naturii, la istorie şi descrierea unor întâmplări; de la basm la fantastic; de la dragoste, la durere şi tristeţe. Totuşi cea mai predominantă faţetă a poeziei lui Eminescu este iubirea şi natura, poetul fiind cel mai iscusit cântăreţ al splendorilor acestor teme.
   Ghica observă că în poeziile de dragoste şi natură se dezvăluie filonul sănătos, optimist al creaţiei poetului. Aceste două teme sunt strâns împletite întregindu-se reciproc.

164 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu

   
    Miercuri, 15 ianuarie 2014, elevii Școlii Gimnaziale Movila Miresii, îndrumați de cadrele didactice movilene, vor organiza un program  literar-artistic dedicat aniversării marelui poet Mihai Eminescu. Printre obiectivele acestei activități amintim: dezvoltarea interesului elevilor pentru lectură, dezvoltarea și stimularea creativității copiilor, transpunerea sentimentelor poetice în exprimare plastică precum și stimularea respectului pentru valorile culturii românești.






Mihai Eminescu - Criticilor mei

Multe flori sunt, dar puţine
Rod în lume o să poarte,
Toate bat la poarta vieţii,
Dar se scutur multe moarte.

E uşor a scrie versuri
Când nimic nu ai a spune,
Înşirând cuvinte goale
Ce din coadă au să sune.

Dar când inima-ţi frământă
Doruri vii şi patimi multe,
Ş-a lor glasuri a ta minte
Stă pe toate să le-asculte,

Ca şi flori în poarta vieţii
Bat la porţile gândirii,
Toate cer intrare-n lume,
Cer veştmintele vorbirii.