Cea mai realistă
analiză psihologică a lui Eminescu i-o datorăm lui I.L. Caragiale care după
moartea poetului a publicat trei scurte articole pe această temă: În ,,Nirvana”,
„Ironie” şi ,,Două note”. După părerea lui Caragiale
trăsătura cea mai caracteristică a lui Eminescu era faptul că: „avea un
temperament de o excesivă neegalitate”. Viaţa lui Eminescu a fost o continuă
oscilare între atitudini introvertite şi extravertite.
„Aşa
l-am cunoscut atunci, aşa a rămas până în cele din urmă momente bune: vesel şi
trist; comunicativ şi ursuz; blând şi aspru; mulţumindu-se cu nimica şi
nemulţumit totdeauna de toate; aci de o abstinenţă de pustnic, aci apoi lacom
de plăcerile vieţii; fugind de oameni şi căutându-i; nepăsător ca un bătrân
stoic şi iritabil ca o fată nervoasă. Ciudată amestecătură! – fericită pentru
artist, nefericită pentru om!”
În realitate, aşa cum se poate constata din poeziile sau scrisorile sale şi aşa cum îşi aminteşte Caragiale, Eminescu era de multe ori sub influenţa unor impulsuri inconştiente nestăpânite. Viaţa lui Eminescu a fost o suprapunere de cicluri de diferite lungimi formate din avânturi alimentate de visuri şi crize datorate impactului cu realitatea. Ciclurile puteau dura de la câteva ore sau zile, până la săptămâni sau luni, în funcţie de importanţa întâmplărilor, sau puteau fi chiar de mai lungă durată când erau legate de evenimentele care i-au marcat viaţa în mod semnificativ, ca legătura cu Veronica, activitatea politică din timpul studenţiei, participarea la întâlnirile Junimii sau ziaristica de la Timpul. Un exemplu caracteristic acestor crize este felul în care descrie el însuşi accesele sale de gelozie.
În realitate, aşa cum se poate constata din poeziile sau scrisorile sale şi aşa cum îşi aminteşte Caragiale, Eminescu era de multe ori sub influenţa unor impulsuri inconştiente nestăpânite. Viaţa lui Eminescu a fost o suprapunere de cicluri de diferite lungimi formate din avânturi alimentate de visuri şi crize datorate impactului cu realitatea. Ciclurile puteau dura de la câteva ore sau zile, până la săptămâni sau luni, în funcţie de importanţa întâmplărilor, sau puteau fi chiar de mai lungă durată când erau legate de evenimentele care i-au marcat viaţa în mod semnificativ, ca legătura cu Veronica, activitatea politică din timpul studenţiei, participarea la întâlnirile Junimii sau ziaristica de la Timpul. Un exemplu caracteristic acestor crize este felul în care descrie el însuşi accesele sale de gelozie.
Ioan Slavici, un alt mare scriitor junimist, descoperit tot de Mihai Eminescu la
Viena, a evocat în cîteva texte cu caracter memorialistic atât amintirile din
perioada prieteniei lor vieneze, cât şi sărbătoarea consacrată serbării de la
Putna, organizată la propunerea societăţii "României june", din care
cei doi au făcut parte în epoca studiilor lor la Universitatea din Viena.
Chemarea trecutului îşi tăinuieşte
glasul sobru în adâncimea fiinţei lucide, îndemnând la reflecţie şi tăcere.
Gânditorul neliniştit şi luminat de raza simplităţii îşi consumă lacrimile în
poezie sau în proză, marcând tristeţea unei vieţi care alunecă într-un timp
închinat frământărilor.
Suprema încântare a spiritului rătăcitor
este solitudinea, în concordanţă cu sacrul chip al lunii, ce se desluşeşte
printre norii grei, mult prea grei şi apăsători ai unei lumi copleşite de
nimicurile prezentului.
Din depărtări, sunetul sugrumat de durere al
cunoaşterii revine asemenea undei limpezi, ce se rostogoleşte agale printre
pietrele arse de vremurile care nu mai sunt. Apusul roşiatic al ideilor grave
este întunecat de infame defăimări şi de voci care nu-şi află locul în lume şi
pândesc lacome distrugerea acestuia. Vuietul mizeriei umane asurzeşte mintea
adâncită în doliu a melancoliei, care îşi ascunde firea în peştera îngheţată a
universului purificat de propria suferinţă. Nici un cuvânt nu răsună acolo,
deoarece ar fi inutil şi deranjant. Aici, în pustiul rece şi îngust, timpul
trece fără şovăire, atent şi compătimitor, dar lăsând în urmă-i cumplitele
semne ale incertitudinii. Pereţii cenuşii, ce poartă încă răsuflarea
trecutului, acoperă licărirea timidă şi rănită, conturându-i silueta firavă şi
pierdută în neant. Valuri ucigaşe îşi fac apariţia numaidecât, vibrând fiorose
în abisul nelămurit, căutându-şi victima pe care s-o îngroape definitiv în
uitare. Lipsa luminii înşelătoare favorizează întărirea spiritului născut să
piară nevăzut, fiind încredinţat că menirea lui este aceea de a trece prin lume
ca un abur glacial, ştiind că sensul vieţii este însuşirea suferinţei
desăvârşite, o minte ascuţită şi o voce stinsă, dar gravă, care să ţină trează
propria conştiinţă, chemând-o la ospăţul morţii şi-al învierii.
Deşertăciunile unei existenţe iluzorii nu-i
pot atinge umbra delicată şi nici suspinul înecat în pelinul vieţii, ci rămâne
acelaşi val spumos care se sparge necontenit de malurile stâncoase ale
acestei lumi, risipindu-şi picăturile într-o mare de nelinişti ancestrale. Îşi
îndreaptă neputinţa către răsăritul violet al unei vagi speranţe, deşi cunoaşte
irealitatea visului pământesc şi aşteaptă momentul trecerii dincolo de cuvinte
şi imagini. Înfăţişarea stranie a tărâmului revelat induce o uşoară euforie,
aparent inocentă, dar pericolul îşi urmează nestingherit cursul, urmărindu-l şi
răpindu-i fărâma de linişte. Continu fugărit prin labirintul nesfârşit al
vieţii, spiritul realizează că nicăieri nu va avea răgazul unei veritabile
clipe senine, iar destinul său este unul tragic, cel al singuraticului trăitor
printre oameni, care i se par bizare fiinţe călătoare şi naive.
Dorul unei existenţe pure, învăluită în
misterul de nezdruncinat al divinităţii, îl determină să încline către
solitudine, cugetare şi o absenţă a comunicării, întrucât marginile firii sunt
prea aproape de un cumplit declin. Astfel, timpul se poate duce în voie către
abis, adunându-şi firele de nisip, albastrul cerului şi parfumul florilor în
minunatul vals al infinitului.
Zbuciumul vieţii rămâne acelaşi munte
necruţător, acelaşi fulger orbitor, prin care sufletul îşi purifică mintea de
gândurile veninului devastator. Din suferinţă s-a născut amorul,din sacrificiul
acelui suflet nobil, din dorul şi patima care i-au acaparat viaţa au ieşit
stiluri nemuritoare, adevărate epopee închinate patriei, naturii şi dragostei.
Din lacrimi au izvorât cele mai dulci poeme eminesciene:"O lacrimă tremură în glas şi graiul lui e un
suspin."
Clepsidra timpului şi-a picurat uşor nisipul; viaţa sa plină de sacrificii i-a umplut sufletul de gingăşie exprimată în versuri de mare amploare, căci: "când inima-ţi frământă/ Doruri vii şi patimi multe.../ Toate cer intrare-n lume,/ Cer veşmintele vorbirii".
O viaţă zbuciumată a sădit în acel suflet dor de moarte; I-a înăbuşit de timpuriu dorinţa de viaţă şi optimismul; L-a răpit lumii mai devreme, dar tot ea l-a înălţat pe soclul nemuririi.
Când spui Eminescu, spui dor, dragoste şi natură feericã. Rostindu-i numele, sufletul ţi se inundă de căldură şi candoare, apare acea "strigare"către întreaga lume...dorinţa eternă, vrei parcă să spui lumii întregi că poezia lui ţi-a înveşmântat existenţa. Îţi trezesc în auz solemne stihuri din "Luceafărul" ce i-au caracterizat viaţa: "Ci eu în lumea mea mã simt/ Nemuritor şi rece". "Vremea trece, vremea vine", totul moare şi iar se naşte, el "biet chip de lut", a trecut pragul eternităţii rămânând unic.
"Suflet nemuritor „ pentru veşnicie, va rãmâne un strălucitor "domn al nopţii” care de mai bine de un veac, ne-a fermecat prin poezia sa, prin înălţătoare idei, sentimente, prin mesajul de adâncă umanitate, prin sublima şi inegalabila ei frumuseţe artistică.
Eminescu va străluci de-a pururi căci el este însuşi "Luceafărul nemuritor".
Clepsidra timpului şi-a picurat uşor nisipul; viaţa sa plină de sacrificii i-a umplut sufletul de gingăşie exprimată în versuri de mare amploare, căci: "când inima-ţi frământă/ Doruri vii şi patimi multe.../ Toate cer intrare-n lume,/ Cer veşmintele vorbirii".
O viaţă zbuciumată a sădit în acel suflet dor de moarte; I-a înăbuşit de timpuriu dorinţa de viaţă şi optimismul; L-a răpit lumii mai devreme, dar tot ea l-a înălţat pe soclul nemuririi.
Când spui Eminescu, spui dor, dragoste şi natură feericã. Rostindu-i numele, sufletul ţi se inundă de căldură şi candoare, apare acea "strigare"către întreaga lume...dorinţa eternă, vrei parcă să spui lumii întregi că poezia lui ţi-a înveşmântat existenţa. Îţi trezesc în auz solemne stihuri din "Luceafărul" ce i-au caracterizat viaţa: "Ci eu în lumea mea mã simt/ Nemuritor şi rece". "Vremea trece, vremea vine", totul moare şi iar se naşte, el "biet chip de lut", a trecut pragul eternităţii rămânând unic.
"Suflet nemuritor „ pentru veşnicie, va rãmâne un strălucitor "domn al nopţii” care de mai bine de un veac, ne-a fermecat prin poezia sa, prin înălţătoare idei, sentimente, prin mesajul de adâncă umanitate, prin sublima şi inegalabila ei frumuseţe artistică.
Eminescu va străluci de-a pururi căci el este însuşi "Luceafărul nemuritor".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.