Pe 15 ianuarie 2012, am fost invitată la
Brăila, la o activitate culturală dedicată Luceafărului
poeziei româneşti.
După ce fiecare participant la întâlnire a
depus flori la statuia poetului, a urmat un moment artistic deosebit în cadrul
căruia, pe lângă versuri eminesciene, s-au citit poeme ale scriitorilor
contemporani invitaţi. Atunci am cunoscut-o pe doamna Lucia Pătraşcu, alături
de care am împărţit emoţiile specifice unui astfel de eveniment.
Vocea suavă, înveşmântată în mătasea propriilor
versuri, a făcut să tresară inimile celor prezenţi. Clipele s-au oprit în loc,
iar poezia ne-a unit tainic. Hrana spirituală ne era împărţită prin versul
doamnei Lucia Pătraşcu şi, dintr-odată, o punte de flori s-a întins peste zare,
legând pământul de cer.
Au fost momente unice pe
care timpul, în goana sa, nu a reuşit să mi le scoată din suflet. Oare, de ce?
Poate, pentru că acea primă întâlnire avea să îşi arate ecoul acum, în 2020,
prin acest interviu, astfel încât eternitatea să ne treacă printr-o altă
poartă, purtând pe braţe amintiri de neuitat.
Aşadar, las întrebările să
fierăstruiască prin ungherele sufletului acestei Mari Doamne a literaturii
române, pentru a ne răsfăţa auzul cu o poveste de viaţă ce merită să fie
dăltuită în piatră.
Ne-am propus, prin acest interviu, să vorbim despre
activitatea dumneavoastră, de aceea, vă invit să facem un periplu al paşilor ce
v-au făcut să creşteţi în fiecare zi. Să descoperim, doamnă Lucia Pătraşcu,
primul pas către lumea scriitoricească! Când s-a produs acesta?
În lumea
scriitoricească am intrat cu o întârziere ce ar putea părea inexplicabilă.
Pentru mine, personal, abia acum explicaţia este verosimilă şi valabilă. Prin
lecturi multiple acumulasem elemente suficiente ce aveau să sedimenteze o
înţelegere specială a cuvântului scris. Eram coaptă!... Începutul a pornit în anul 2008, când eu aveam deja o
vârstă bine conturată şi, împreună cu soţul meu, sărbătoream 50 de ani de
căsătorie. Am dorit să marchez cumva acest moment şi am început a scrie
versuri, pentru o plachetă micuţă, ca în final să rezulte volumul de debut
editorial, intitulat Cunună la Nunta de
Aur, cuprinzând aproape 200 de poezii. A fost ca un dar adus cu reverenţă
vieţii noastre, începută în anii tinereţii şi continuată până în ziua de
astăzi. Şi o revelaţie… Cartea conţine versuri frumoase, simple, cu o prozodie
perfectă (o spun fără infatuare), despre care, dacă m-aţi întreba, nu aş putea
să vă spun de unde vine. Până la vârsta de 67 de ani nu am scris nimic, nici nu
m-am jucat cu versificaţia, decât atunci când improvizam, legănându-mi copiii,
asemenea tuturor mamelor.
Continuarea
scrisului a avut legătură tot cu familia mea, gândindu-mă că era necesar ca cei
doi fii ai mei şi nepoţii să ştie care le sunt rădăcinile. Astfel a apărut
primul meu volum de proză, intitulat Evantaiul albastru, ce povesteşte cu
duioşie despre Brăila, oarecum succint despre copilăria mea şi despre copilăria
lor. Este un subiect, pe care îmi propusesem să-l aprofundez şi să-l completez,
însă până acum nu am reuşit, cu toate că portofoliul meu literar numără 24 de
titluri şi anume: zece volume de versuri, trei volume de proză, cinci volume de
versuri şi teatru pentru copii, un volum de epigrame, trei volume cuprinzând
cronici de întâmpinare şi două monografii literare brăilene, pentru doi autori
brăileni, poeta Valentina Balaban şi scriitorul Dumitru Anghel. Multe cronici au fost publicate în reviste literare din
ţară şi din străinătate. Veţi înţelege astfel că mereu au existat inspiraţii
tentante, motivaţii determinante, astfel încât, în cei doisprezece ani număraţi
de la debutul publicistic, sfera preocupărilor mele literare s-a rotunjit
spornic.
Care vă sunt rădăcinile? Sub cerul cărui tărâm a văzut
lumina zilei un om al condeiului de
talia dumneavoastră?
Am să fac un exerciţiu de sinceritate, povestind simplu şi fără înflorituri inutile. Sunt ceea ce se numeşte brăileană get-beget, cu rădăcini parentale ardeleneşti, născută
acum aproximativ 80 de ani în Brăila, într-o casă fără bucuria caişilor înfloriţi din livada minunată (ce nu exista), dar compensând cu parfumul florilor de salcâm de pe bulevardul Cuza, unde, la colţ cu strada Galaţi, se construia încet-încet, pentru amintirile de mai târziu, raiul copilăriei mele. Vin dintr-o familie modestă, lovită la vremea războiului de singurătatea, sărăcia şi foametea acelor ani. Cu o mamă nevoită să-şi crească singură copiii, ca toate femeile acelor timpuri tulburi, încărcate de greutăţi, cu nesiguranţa zilei de mâine. Cu turtoiul mâncat şi-n sculare, şi-n culcare. Cu haine purtate la nesfârşit, cumpărate din talciocul oraşului, de obicei de Sfintele Sărbători. Cu o singură pereche de ghete purtată pe rând în zloata iernilor necruţătoare şi de mine, şi de fratele meu mai mare cu doi ani. Nici acum nu iubesc prea mult iarna, decât atunci când latura ei romantică străluceşte în geamurile dantelate. După cum vedeţi, rădăcini şubrede, pe care vremurile neprielnice le-au biciuit cu asprimea lor şi care au o genetică puternic dezvoltată, din moment ce astăzi stăm de vorbă senin şi constructiv, fără să urăsc trecutul.
Copilăria naşte lumi extraordinare. Vorbiţi-ne despre
copilăria dumneavoastră! Ce amintiri vă răscolesc sufletul atunci când vă
întoarceţi cu gândul la perioada aceasta a vieţii? Ce moment din copilărie lăsa
să se întrevadă talentul de a scrie?
Singura
bucurie a copilăriei mele erau orele nesfârşite petrecute în colţul meu cu minuni, sub bolta
dantelată a florilor albe de salcâm, în parfumul cărora, împreună cu ceilalţi
copii ai vecinilor, ne petreceam zilele până în ceasuri târzii de seară,
închipuind cele mai neaşteptate jocuri, desigur, fără jucării. Nu existau
resurse şi nici nu constituiau priorităţi. Orice frunză putea deveni fustiţa
unei păpuşi născută din două crenguţe şi un ghem de scamă. Orice joc de fluturi
ne arăta că natura se întrece în frumuseţi nebănuite. Orice duios ciripit de
pasăre, strecurat prin frunzişul copacilor, ne educa simţul muzical mai
încântător decât orice orchestră de renume.
Atunci
când stolurile plecau grăbite în drumul lor, învăţasem deja că trebuie să
înţelegem sosirea iernii. Şi apoi, aşteptam venirea primăverii!…N-am avut nici
râuri de mers la scaldă, nici vreo poiană tainică plină cu flori prin care să
zburde paşii mei neştiutori, nici livezi cu pomi fructiferi, în care, hoţ
nedovedit, să pândesc timpul pârguitului. Doar parfumul florilor de salcâm, ce
avea să-mi aducă, mai târziu, într-un amurg violet, dulceaţa primului sărut… Şi
îmbătătoarea mireasmă a florilor de tei, ce adia peste casele oamenilor. O lume
simplă, cu un ambient armonios colorat în diversitatea etniilor trăitoare în
bună pace, pe aceste meleaguri binecuvântate. Nimic nu-mi promitea şi nici
nu-mi permitea să visez vreodată că voi putea scrie altceva decât temele
şcolăreşti. O viaţă obişnuită, în care bucuriile erau puţine, dar noi, copiii
acelor vremuri, le consideram îndestulătoare. În naivitatea noastră, nici nu
ştiam că ar fi putut fi mai mult. Doar, uneori, vedeam deschizându-se cărări de
vise printre bulgării ca neaua, ce albeau norii cerului veşnic călător.
Vă invit să ne povestiţi despre cărţile publicate de
dumneavoastră! Cum s-au născut acestea ? Care a fost povestea lor? Au fost inspiraţii de moment sau lucrări planificate
îndelung?
Ca activitate
publicistică literară am scris: poezie, proză, poezie religioasă, versuri şi
teatru pentru copii, versuri umoristice, cronică de carte (note de lectură şi părere de
cititor, publicate în diferite reviste literare, prefaţă de volum,
prezentare de volum în cadrul lansărilor
de carte), cronică plastică, comentarii evenimente literar-artistice,
monografii de autor.
Poezie:
2008. Cunună la nunta de aur, 250 pagini,
Editura Olimpiada, Brăila, (debut editorial).
2009. Cu
anotimpurile în viaţă, 230
pagini, Editura Olimpiada, Brăila.
2011. Rugă,
poezie religioasă, 100 pagini, Editura Olimpiada,
Brăila.
2012. Fluturi de iubire, 150 pagini, Brăila.
2014. Pe plai de baladă, 80 pagini, Editura Lucas, Brăila.
2015. Poeme îmblânzite - Poemas domados, ediţie bilingvă, 180 pagini, Ed. Lucas, Brăila.
2016. In memoriam - # Colectiv, 75 pagini,
Editura Lucas, Brăila.
2017. Străluce clipa,146 pagini, Editura Pim Iaşi, Asociaţia Universul Prieteniei.
2018. Brăila de altădată..., 60 pagini, Editura
Lucas, Brăila.
2019.Chemările INDRIS - Las llamadas INDRISO -
Les invitations INDRIS, ediţie trilingvă, 185 pagini, Editura Pim,
Iaşi, Asociaţia Universul
Prieteniei Iaşi.
Proză:
2011. Evantaiul albastru, povestiri, 262 pagini, Editura Danubius, Brăila.
2014. Darul, povestiri, 176 pagini, Editura Lucas, Brăila.
2016. Jocul mirărilor, roman, 330 pagini, Editura Lucas, Brăila.
Epigramă şi
versuri umoristice:
2017. Catrene pe r(â)zătoare epigrame, versuri umoristice, 180 pagini,
Editura Lucas, Brăila.
Versuri pentru
copii:
2009. Zoo - alfabet, 152 pagini, Editura Olimpiada, Brăila.
2012. Roade timpurii pentru voi, copii! 96
pagini, Brăila.
2013. Zoo - Adivinanzas; Zoo-ghicitori, ediţie
bilingvă, 170 pagini, Editura Lucas,
Brăila.
2013. Teatru scurt pentru copii, scenete în
versuri, 106 pagini, Editura Olimpiada,
Brăila.
2013. Brăila - poveste de dor, 142 pagini,
Editura Opinia, Brăila.
Critică literară:
2016. Întâlnirea cu o carte, recenzii, 230
pagini, Editura Lucas, Brăila.
2018. Dansul cărţilor, recenzii, 210 pagini, Editura Pim,
Iaşi, Asociaţia Universul
Prieteniei Iaşi.
2019. Zăbava
cetitului – Eu citesc…Tu citeşti?..., 210
pagini, recenzii, Editura Lucas,
Brăila.
Monografie de
autor:
2020. Daruri literare,vol I, Monografie de
autor - lirica brăileană de astăzi, Valentina Balaban, 162 pagini, Editura
Lucas, Brăila.
2020. Daruri literare, vol II, Monografie de
autor – critica literară şi cronica muzicală brăileană de astăzi, Dumitru
Anghel -196 pagini, Editura Lucas,
Brăila.
Doar patru dintre
volumele mele au fost prilejuite de un motiv imediat. Despre primele două v-am
povestit, cel de-al treilea, nu în ordine cronologică, intitulat Rugă, poezie religioasă, este o
închinare adusă pictorului Gh. Pătraşcu, cumnatul meu, după moartea sa. Şi cel
mai zguduitor pentru mine a fost cel intitulat In memoriam - Colectiv, volum ce, aşa cum arată şi titlul, cuprinde
versuri inspirate din tragedia de la
Colectiv. Celelalte sunt volume scrise în mod obişnuit, atunci când le-a
venit clipa fastă să se aştearnă pe hârtie, aşa cum se întâmplă fiecărui
scriitor. Cele zece volume de poezie s-au presărat printre celelalte titluri,
alternând cu joaca paginilor pentru copii, din cele cinci cărţi dedicate
acestora. Mai sunt prozele mele scurte, romanul Jocul mirărilor, ce are origini în Brăila întâmplărilor
neaşteptate, apoi ca o glumă, paginile unui volum de epigrame şi versuri
satirice, pentru a mă convinge pe mine însămi că se poate; recenziile volumelor
citite, presărate lunar de-a lungul a doi-trei ani în revistele de
specialitate, adunate apoi în trei volume de critică literară de întâmpinare şi
cele două volume de monografie literară de autor. Nu ştiu dacă se confirmă
regula după care există domenii sau genuri literare pe care scriitorii
veritabili le pot cultiva şi ilustra doar după vârsta adolescenţei şi a primei
tinereţi, cu alte cuvinte, numai la maturitate şi la senectute. Eu, începând a
scrie la maturitate, am încercat aproape toate genurile. Aceasta este zestrea
mea literară, agonisită în aceşti ani.
Care este cel mai frumos lucru ce vi s-a întâmplat pe
parcursul carierei scriitoriceşti? Vă rog să amintiţi şi eventualele distincţii obţinute!
Nu pot considera un anumit moment ca fiind cel mai frumos. După debut, când asemenea fiecărui condeier începător mi s-au luminat ochii de bucurie, fiecare apariţie a unui nou titlu de carte este cel mai frumos lucru ce mi s-a întâmplat şi sper să-l mai trăiesc încă. Noi, mamele, dătătoare de viaţă, probabil că trăim mai intens acest sentiment de creator. Nici scriitorii bărbaţi nu se bucură mai puţin. Cred totuşi, că noi, femeile, avem o emoţie dublă, atunci când aceşti copii ai noştri ies în lume. I-am dori apreciaţi de către cititorii lor.
Eventualele distincţii obţinute cu ocazia lansării unor
volume ori prin participarea la diferite concursuri sunt o recunoaştere, aduc
întotdeauna o mare satisfacţie şi o încurajare fiecare, mai mult sau mai puţin
important, fiind cel ce consfinţeşte, într-un fel, cum eşti apreciat ca
scriitor de o parte dintre semenii tăi şi cum este recunoscută dulcea ta trudă
pe coala albă. Pot face un exerciţiu de exemplificare, menţionând câteva dintre
ele: Diplomele de Excelenţă pentru
cărţile lansate la Salonul literar
Axis Libri Galaţi şi participări la diferite activităţi culturale, 2013 - 2019;
Premiul pentru Performanţe
literare magistrale, la Concursul de Creaţii Literare Mi-s muza / muzul poeziei / prozei, Bucureşti, ediţia 2017; Diplomă la Festivalul Poeţilor din Balcani, Brăila, ediţiile 2015 – 2016 -
2017; Diplomă de Excelenţă la Târgul Internaţional de Carte Axis
Libri ,Galaţi, 2018; Diplomă de
Excelenţă pentru contribuţia la dezvoltarea literaturii prin Critică literară în Antologia de poezie
lirică Treptele speranţei, LSR, 2019;
Diplomă aniversară Centenar Marea Unire
1918-2018 la Cenaclul Literar Casa
Speranţei, Brăila; Diplomă de
Excelenţă a Asociaţiei Scriitorilor Români din Austria, 2019, pentru activitatea depusă ca promotor al
fenomenului cultural românesc; Diploma Condeiul Diasporei - Mărţişoare literare,
Salzburg, 2020, ca semn de apreciere şi
preţuire pentru contribuţia deosebită în promovarea identităţii şi expresiei
culturale româneşti. După cum se vede, nu sunt prea multe şi datorită
neparticipării la toate concursurile existente. Totuşi, sunt premii,
distincţii, ce împrospătau interesul pentru lumea literară şi comparaţia cu
ceilalţi confraţi.
Există cumva şi un moment mai puţin plăcut din acest punct de vedere?
Fiecare avem un prag al lucrurilor uzuale
neplăcute. Stilul de viaţă personal aduce după sine acceptări sau respingeri.
Ale momentelor vieţii !... Făcând referire la cariera scriitoricească,
nicio întâmplare nu aş aprecia-o ca dizgraţioasă. Pentru un scriitor, neplăcut
ar fi să nu poţi vedea în lumina tiparului, volumul pe care ţi-l doreşti, la
care ai trudit, ca de fiecare dată, cu o duioşie nouă. Cred că permisiunea acordată
editurilor de a publica volumele condeierilor fără cenzură directă, prin
împuţinarea legii respective, a eliminat acest inconvenient. Nu spun că este
cel mai bun lucru, permiţând fiecăruia să-şi publice elucubraţiile sau
maculatura, însă este ştiut că, la urma urmei, Măria Sa, cititorul, este cel
care, prin adeziunea sa, ori prin respingere, hotărăşte soarta unei cărţi.
Niciun volum nu poate fi apreciat la nesfârşit, dacă nu are propria sa valoare
intrinsecă şi dacă autorul nu a reuşit să-şi contureze în miezul creaţiei
respective amprenta sa proprie, prin care îşi dezvăluie, cu sinceritate,
sufletul în faţa cititorului.
Cum aţi descrie paşii succesului pentru un scriitor? Vine
acesta doar din talent sau este nevoie şi de efort susţinut?
Un
condeier trebuie să aibă inc, cum ar
spune marele nostru povestitor. Dacă nu ai pofta de a scrie, dacă nu te cheamă
ceva anume, nimic nu te poate convinge s-o faci. Apoi urmează talentul. Un
talent susţinut de foarte multă muncă, ceea ce înseamnă multe cărţi citite,
analizate şi înţelese, cu puterile intelectuale ale fiecăruia. Sau studiind
părerile specialiştilor, criticii de întâmpinare, în special, cei care te ajută
să afli drumul prin labirintul creaţiei literare.
Altfel,
chiar dacă ai primit în dar un har,
acesta poate fi risipit cu nepăsare.
De multe ori, în viaţă, avem nevoie de modele. Există un
scriitor a cărui operă v-a inspirat? Sau, poate, v-a marcat?
Iar Jean d’Ormesson,
Contele Jean d’Ormesson, cu volumul
de proză Ca un cântec de speranţă - Comme
un chant d’esperance, o interogaţie
filozofico-meditativă Dacă Dumnezeu există sau nu, ajungând la
singura concluzie posibilă: Dumnezeu este
absent în natură, dar în afara naturii este prezent, a contribuit la o
altfel de înţelegere a lucrurilor şi a vieţii ce mi-a fost dăruită. Sunt două
exemple de carte despre care am şi scris, dar care au avut puterea să mă
influenţeze.
Orice om al
literelor are nevoie în munca sa de o inspiraţie specială. Care a fost muza dumneavoastră? Care au fost temele
ce v-au fascinat şi pe care le-aţi abordat în scrierile dumneavoastră?
O
muză propriu-zisă, nu am conştientizat. Ar fi cam greu ca, atunci când începi
să scrii la o vârstă destul de coaptă, să te mai inspire azi prima şoaptă de
iubire dăruită cu ceva timp în urmă, mai mult de o jumătate de veac. Mă inspiră
tot ceea ce mă înconjoară: oamenii cu suflet frumos şi gesturile lor altruiste,
natura înconjurătoare cu minunile sale inepuizabile, puritatea copiilor şi
ochii lor plini de mirare... Într-un cuvânt, tot ceea ce dă puritate şi sens
vieţii noastre! O sclipire, un zâmbet fugar, un tril sau un boboc de floare pot
fi tot atâtea motive de inspiraţie. Cu tematica scrierilor mele este o altă
poveste... Năvălesc în jurul meu felurite întâmplări, felurite situaţii
neaşteptate, ce îmi solicită atenţia, îmi antrenează imaginaţia şi mă provoacă
la atitudini clare. Atunci, singura mea unealtă, condeiul meu, ar vrea să nu
piardă momentul. Este singura formă prin care pot să mă manifest.
Desigur
că, în timp, influenţele au avut forme şi consistenţe diferite.
Apoi,
n-aş fi putut să trăiesc în Brăila fără Panait Istrati, Fănuş Neagu, Mihail
Sebastian şi toţi ceilalţi frumoşi nebuni
cu operele lor nemuritoare!
Dar,
desigur, aceştia nu au fost muze, ci, asemeni tuturor scriitorilor citiţi, o
adevărată hrană sufletească! De fapt, îndemn mi-a fost gândul că fiecare om
trebuie să sfinţească un petec de pământ, în felul în care se pricepe el mai
bine. La urma urmei, intenţiile bune contează!
Cine sau ce vă ajută atunci când scrieţi? De unde vă
culegeţi nectarul cuvintelor? Ce anume vă umple de energie?
Când doresc să scriu şi acest fapt se
întâmplă din ce în ce mai des, sunt mulţumită că pot să fur orice minut altor activităţi cotidiene necesare, niciodată
suficient acoperite, şi să mă aşez la locul meu de taină. Dacă intervalul este prea scurt şi nu pot decât să
înserez o idee neaşteptată, pentru a o păstra în trăistuţa mea cu daruri, mă mulţumesc
şi cu atât. Va veni liniştea nopţii ce îmi umple scrisul cu rodul ei darnic şi
aparenta independenţă mă va face
stăpâna timpului, a gândurilor şi a
cuvintelor. Şi atunci trăiesc în lumea cuvintelor şi scriu! Nu-mi trebuie mai
mult!...
Care ar fi, în viziunea dumneavoastră, atributele
principale ale unei cărţi valoroase?
Însă,
întotdeauna, originalitatea, conştiinţa singularităţii exersată de un autor şi
aplicată corect, tuşează cărţii sale o trăsătură valoroasă, expresivă,
recunoscută în timp.
Dacă aţi deţine o baghetă
magică, care ar fi primul lucru pe care l-aţi schimba astăzi pe scena scriitorilor
contemporani? Sau, poate, l-aţi adăuga?
Cu sau
fără baghetă magică, declar ritos că nu îmi place maniera prea liberă a
limbajului în care se scrie uneori şi nici nu cred că exprimarea scabroasă,
adesea, este calea cea mai indicată pentru a îngădui cizelarea gustului pentru
literatură. Pot să recunosc această manieră ca pe o formă de frondă, în special
a tinerilor condeieri, din ce în ce mai grăbiţi să se afirme şi din ce în ce
mai nemulţumiţi de viaţa lor socială. Dar nu, definitiv!
Şi, nu
ştiu dacă este în puterea mea să schimb unele lucruri. Nu mai am timpul
necesar, nici puterea fizică să pot participa la acţiuni ce au acest scop.
Deşi, ar fi foarte necesar şi, poate, interesant. Singura mea posibilitate este
să lupt prin scrierile mele şi, mai ales, prin volumele de critică literară, în
care sancţionez cumva alunecările lingvistice şi subliniez calitatea armonioasă
în care sunt spuse şi cele mai neplăcute lucruri.
Apoi,
mi-ar plăcea tare mult ca viaţa să fie mai îngăduitoare cu scriitorii, iar
aceştia să aibă mai mult timp şi disponibilitate sufletească generoasă pentru a
se întâlni mai des cu copiii, cu tinerii, să înveţe de la aceştia pasul vremurilor contemporane, pentru a
se putea adapta criteriilor de percepere ale acestora, pentru a le înţelege
acel modus vivendi al lor şi, astfel,
să dispară fractura sentimentală între generaţii, crescând coeziunea
sufletească, ce pare a se rarefia.