Interviuri cu brăileni remarcabili - Dumitru Anghelescu (II)

 


La fel ca în orice subdomeniu al medicinei și în stomatologie există mai multe ramuri pe care medicii le pot alege pentru a se specializa. Care este specializarea dumneavoastră?

 Când am absolvit eu facultatea, în stomatologie nu existau decât trei specialități: stomatologie generală, ortodonție și chirurgie buco-maxilo-facială. Am ales stomatologia generală pentru că-mi plăcea să încerc cam tot ce învățasem în facultate. Desigur, în măsura competențelor pe care mi le oferă această specialitate. 

Cam după câți ani de practică în propriul cabinet v-ați simțit pregătit pentru a trata orice patologie dentară a unui pacient?

 Niciodată nu poți spune că ești  pregătit  pentru a trata orice patologie oro-maxilo-facială. Dacă ne referim strict la patologia dentară mai putem nuanța, dar nici aici nu pot spune că le știu pe toate. Una este să ai o părere medicală și alta este să tratezi problema. Cred că peste tot există atotștiutori declarați și să nu uităm că cimitirele sunt pline de oameni indispensabili, nu?

Ați avut emoții când ați deschis Cabinetul medical individual? Cât timp le-a luat pacienților ca să vă descopere? Cum a fost când ați tratat primul pacient? 

 Sigur ca da! Am investit toată agoniseala familiei. Îți asumi responsabilități când iei o astfel de decizie. Și medicii trebuie să se îmbrace, să mănânce, să aibă o viață socială. M-a ajutat faptul că am avut sprijin necondiționat și înțelegere din partea soției. Aveam nouă ani de practică când am deschis primul cabinet privat. Știam în mare parte ce înseamnă stomatologia. De pacienți nu mi-am făcut griji, pentru că în cei nouă ani de experiență practică se adunase ceva pacientură. Pot spune totuși că, într-o oarecare măsură, eram descoperit. Mai mult, mă gândeam la problemele de administrație, manageriale pe care a trebuit să le învăț din mers.

Ca medic stomatolog generalist, reușiți să tratați toate tipurile de afecțiuni dentare? Sau colaborați și cu alte clinici de profil brăilene?

 Ceea ce probabil nu știți este că un medic stomatolog generalist are o arie bine stabilită de competențe. Nu facem ce credem noi că putem face, ci doar ceea ce avem competență. Da, colaborăm, dar nu neaparat cu alte clinici. Colaborarea se face cu alți colegi de alte specialități atunci când este cazul. Și chiar de aceeași specialitate când simt că apare o problemă  care mă poate depăși. Să știți că o a doua opinie este necesară câteodată și pentru medici, nu doar pentru pacienți.

Cât de important este trecutul medical al unui pacient când vine pentru prima dată în cabinet?

Extrem de important. Cred  că în  99% din cazuri, prima întrebare este dacă a mai fost până în momentul prezentării într-un cabinet de stomatologie și abia apoi care este motivul prezentării. Nu mă interesează la ce stomatolog, pentru că eu cred că toți colegii își tratează pacienții cu toată seriozitatea și conform competențelor dobândite. Că nu există întotdeauna o chimie între un anume medic și un anume pacient, nu este nicio problemă... Suntem în jur de 250 de stomatologi în Brăila și aproximativ 27000 în țară.

Din curiozitate, știți câți stomatologi erau în Brăila la Revoluție? Cincizeci! Oare la același număr de populație?

Care ar fi criteriile de care trebuie să țină cont un pacient când își  alege medicul stomatolog?

 Este greu de generalizat. Fiecare pacient este o entitate cu nevoile lui specifice. Totuși, cred că nivelul de compasiune și profesionalism sunt foarte importante.

Mersul la dentist poate fi pentru mulți pacienți o sursă de anxietate. Cum reușește medicul să ajute pacientul să scape de această teamă?

 Dacă anxietatea este exagerată sau intră în sfera patologicului, atunci colaborarea cu alte specialități pentru aplicarea unui tratament specific este imperios necesară. Dar, în general, anxietatea obișnuită și explicabilă pentru ceea ce se întâmplă într-un cabinet de stomatologie, poate fi ușor îndepărtată dacă medicul manifestă mult calm și câteodată chiar un... distonocalm.

În general, oamenii vin la stomatolog doar atunci când au o problemă dentară. Credeți că pacienții ar trebui să vă viziteze și în afara crizelor dentare? 

Toata lumea știe deja că prevenția este mult mai ieftină decât tratamentul. Una-două vizite pe an la stomatolog ar fi cel mai indicat, chiar dacă nu există nicio acuză. Dacă se  descoperă ceva se intervine, dacă nu, nu! Este mult mai ușor, atât ca suferință fizică cât și... financiar. 

După ce tratați un pacient care v-a vizitat într-o stare gravă, cum vă simțiți? Este el apoi perseverent în urmarea tratamentului indicat?

Mă simt împlinit. De foarte multe ori medicul se bucură mai mult decât pacientul în urma unui tratament reușit. Este și normal, pentru că el conștientizează mai bine reușita tratamentului și adevăratul pericol reprezentat de diferite afecțiuni.

Se spune că alegerea unui medic stomatolog bun reprezintă secretul din spatele zâmbetelor sănătoase și frumoase. Observăm în multe reclame cum putem obține un zâmbet perfect, doar dacă alegem anumite clinici stomatologice. Dacă citim atent printre rânduri, ni se livrează informația că totul se obține ușor, în câteva ședințe de tratament. Care este de fapt adevărul?

Eiii, aici este o mare problemă! În stomatologie reclama este interzisă în scopul atragerii pacienților. Unii dintre noi mai uită. Dar, în principiu, nimic nu se obține ușor. Ceea ce pare ușor, are în spate foarte multe ore de studiu și exercițiu. Și câteodată este nevoie de un simț artistic cu care te naști  sau îl obții prin educație și exercițiu.

În general, pacienții aleg stomatologul după CV-ul acestuia, după anii de experiență pe care i-a strâns. Uită că și cei tineri au o pregătire foarte bună și că le pot rezolva la fel de bine problemele dentare. Cât de corectă este această selecție?

Înclin să cred că după cum tinerețea nu este o calitate, nici senectutea nu este o virtute. Fiecare dintre noi avem ce ne trebuie în fiecare parte a vieții. Important este să descoperim și să acceptăm asta.

Credeți că alegerea unui stomatolog tânăr ar trebui să se facă doar dacă acesta rezonează cu pacientul?

Indiferent de vârstă este extrem de important să rezonăm cu pacientul. Iar când vine vorba de profesionalism este iarăși extrem de important ca fiecare să-și respecte  competențele obținute prin studiu, dar și prin experiență.

Cât de importantă este dotarea cabinetului cu aparatură de ultimă generație? Credeți că ajută la starea de bine a unui pacient care pășește pentru prima dată într-un astfel de loc? În contextul în care și medicul își desfășoară activitatea la alt nivel profesional. 

Dotarea este importantă, dar nu esențială. Să nu uităm că orice instrument ca să-și facă treaba pentru care este proiectat, trebuie să fie manevrat de un om. Deci, eu spun că peste tot și în orice, omul este cel mai important. El concepe și tot el execută cu ceea ce a creat.

Ce înseamnă să fii un stomatolog de succes acum, în anul 2022?

 În primul rând să știi ce ai de făcut și apoi să faci bine ce ai hotarât că trebuie făcut.

Cum decurge o zi în cabinetul stomatologic al medicului Dumitru Anghelescu?

Dacă ar fi să mă rezum la o frază pot spune că: vin, fac ce trebuie făcut și plec.

Dar, vin cu mare plăcere la cabinet, empatizez cu pacienții și de aceea îmi doresc nespus de mult să îi ajut, să le rezolv problemele dentare cu care se confruntă. În atâția ani de când practic meseria aceasta, cred că mi-am rafinat calitățile de psiholog și stomatolog astfel încât să știu imediat ce și cum trebuie procedat. Au fost perioade când mi-aș fi dorit ca ziua să aibă mai mult de 24 de ore, astfel încât să pot ajuta mai mulți oameni și să le atenuez durerile.

Relația medic-pacient se creează de la prima întâlnire sau în timp? Care este liantul care unește o relație de acest gen?

Încep cu liantul - încrederea reciprocă. Să poți avea încredere în cineva, înseamnă ceva timp. Nu cred în dragoste la prima vedere în cabinetul de stomatologie!

Cum convingeți pacienții să vă treacă pragul cabinetului de medicină dentară mai des, nu doar în situații de urgență? Și să vă recomande și altora, de exemplu!

Știți care sunt cele trei cerințe majore ale pacientului? Să nu doară... să nu coste mult și... să țină toată viața. Nici una nu poate fi îndeplinită în totalitate, dar luate împreună se poate ajunge la un echilibru acceptat și de medic, și de pacient.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.