La
fel ca în orice subdomeniu al medicinei și în stomatologie există mai multe
ramuri pe care medicii le pot alege pentru a se specializa. Care este
specializarea dumneavoastră?
Când am absolvit eu facultatea, în
stomatologie nu existau decât trei specialități: stomatologie generală,
ortodonție și chirurgie buco-maxilo-facială. Am ales stomatologia generală
pentru că-mi plăcea să încerc cam tot ce învățasem în facultate. Desigur, în
măsura competențelor pe care mi le oferă această specialitate.
Cam
după câți ani de practică în propriul cabinet v-ați simțit pregătit pentru a
trata orice patologie dentară a unui pacient?
Niciodată nu poți spune că ești pregătit pentru a trata orice patologie oro-maxilo-facială. Dacă ne referim strict la patologia dentară mai putem nuanța, dar nici aici nu pot spune că le știu pe toate. Una este să ai o părere medicală și alta este să tratezi problema. Cred că peste tot există atotștiutori declarați și să nu uităm că cimitirele sunt pline de oameni indispensabili, nu?
Ați
avut emoții când ați deschis Cabinetul
medical individual? Cât timp le-a luat pacienților ca să vă descopere? Cum
a fost când ați tratat primul pacient?
Sigur ca da! Am investit toată agoniseala
familiei. Îți asumi responsabilități când iei o astfel de decizie. Și medicii
trebuie să se îmbrace, să mănânce, să aibă o viață socială. M-a ajutat faptul
că am avut sprijin necondiționat și înțelegere din partea soției. Aveam nouă
ani de practică când am deschis primul cabinet privat. Știam în mare parte ce
înseamnă stomatologia. De pacienți nu mi-am făcut griji, pentru că în cei nouă
ani de experiență practică se adunase ceva pacientură.
Pot spune totuși că, într-o oarecare măsură, eram descoperit. Mai mult, mă
gândeam la problemele de administrație, manageriale pe care a trebuit să le
învăț din mers.
Ca
medic stomatolog generalist, reușiți să tratați toate tipurile de afecțiuni
dentare? Sau colaborați și cu alte clinici de profil brăilene?
Ceea ce probabil nu știți este că un medic
stomatolog generalist are o arie bine stabilită de competențe. Nu facem ce
credem noi că putem face, ci doar ceea ce avem competență. Da, colaborăm, dar
nu neaparat cu alte clinici. Colaborarea se face cu alți colegi de alte
specialități atunci când este cazul. Și chiar de aceeași specialitate când simt
că apare o problemă care mă poate depăși.
Să știți că o a doua opinie este necesară câteodată și pentru medici, nu doar
pentru pacienți.
Cât
de important este trecutul medical al unui pacient când vine pentru prima dată
în cabinet?
Extrem de important. Cred că în
99% din cazuri, prima întrebare este dacă a mai fost până în momentul
prezentării într-un cabinet de stomatologie și abia apoi care este motivul
prezentării. Nu mă interesează la ce stomatolog, pentru că eu cred că toți colegii
își tratează pacienții cu toată seriozitatea și conform competențelor
dobândite. Că nu există întotdeauna o chimie
între un anume medic și un anume pacient, nu este nicio problemă... Suntem în
jur de 250 de stomatologi în Brăila și aproximativ 27000 în țară.
Din curiozitate, știți câți stomatologi
erau în Brăila la Revoluție?
Cincizeci! Oare la același număr de populație?
Care
ar fi criteriile de care trebuie să țină cont un pacient când își alege medicul stomatolog?
Este greu de generalizat. Fiecare pacient este
o entitate cu nevoile lui specifice. Totuși, cred că nivelul de compasiune și
profesionalism sunt foarte importante.
Mersul
la dentist poate fi pentru mulți pacienți o sursă de anxietate. Cum reușește
medicul să ajute pacientul să scape de această teamă?
Dacă anxietatea este exagerată sau intră în
sfera patologicului, atunci colaborarea cu alte specialități pentru aplicarea
unui tratament specific este imperios necesară. Dar, în general, anxietatea
obișnuită și explicabilă pentru ceea ce se întâmplă într-un cabinet de
stomatologie, poate fi ușor îndepărtată dacă medicul manifestă mult calm și
câteodată chiar un... distonocalm.
În
general, oamenii vin la stomatolog doar atunci când au o problemă dentară.
Credeți că pacienții ar trebui să vă viziteze și în afara crizelor dentare?
Toata lumea știe deja că prevenția este
mult mai ieftină decât tratamentul. Una-două vizite pe an la stomatolog ar fi
cel mai indicat, chiar dacă nu există nicio acuză. Dacă se descoperă ceva se intervine, dacă nu, nu!
Este mult mai ușor, atât ca suferință fizică cât și... financiar.
După
ce tratați un pacient care v-a vizitat într-o stare gravă, cum vă simțiți? Este
el apoi perseverent în urmarea tratamentului indicat?
Mă simt împlinit. De foarte multe ori medicul
se bucură mai mult decât pacientul în urma unui tratament reușit. Este și
normal, pentru că el conștientizează mai bine reușita tratamentului și
adevăratul pericol reprezentat de diferite afecțiuni.
Se
spune că alegerea unui medic stomatolog bun reprezintă secretul din spatele
zâmbetelor sănătoase și frumoase. Observăm în multe reclame cum putem obține un
zâmbet perfect, doar dacă alegem anumite clinici stomatologice. Dacă citim
atent printre rânduri, ni se livrează informația că totul se obține ușor, în
câteva ședințe de tratament. Care este de fapt adevărul?
Eiii, aici este o mare problemă! În
stomatologie reclama este interzisă în scopul atragerii pacienților. Unii
dintre noi mai uită. Dar, în principiu, nimic nu se obține ușor. Ceea ce pare
ușor, are în spate foarte multe ore de studiu și exercițiu. Și câteodată este
nevoie de un simț artistic cu care te naști
sau îl obții prin educație și exercițiu.
În
general, pacienții aleg stomatologul după CV-ul acestuia, după anii de
experiență pe care i-a strâns. Uită că și cei tineri au o pregătire foarte bună
și că le pot rezolva la fel de bine problemele dentare. Cât de corectă este
această selecție?
Înclin să cred că după cum tinerețea nu
este o calitate, nici senectutea nu este o virtute. Fiecare dintre noi avem ce
ne trebuie în fiecare parte a vieții. Important este să descoperim și să
acceptăm asta.
Credeți
că alegerea unui stomatolog tânăr ar trebui să se facă doar dacă acesta
rezonează cu pacientul?
Indiferent de vârstă este extrem de
important să rezonăm cu pacientul. Iar când vine vorba de profesionalism este
iarăși extrem de important ca fiecare să-și respecte competențele obținute prin studiu, dar și
prin experiență.
Cât
de importantă este dotarea cabinetului cu aparatură de ultimă generație?
Credeți că ajută la starea de bine a unui pacient care pășește pentru prima
dată într-un astfel de loc? În contextul în care și medicul își desfășoară
activitatea la alt nivel profesional.
Dotarea este importantă, dar nu esențială.
Să nu uităm că orice instrument ca să-și facă treaba pentru care este
proiectat, trebuie să fie manevrat de un om. Deci, eu spun că peste tot și în
orice, omul este cel mai important. El concepe și tot el execută cu ceea ce a
creat.
Ce
înseamnă să fii un stomatolog de succes acum, în anul 2022?
În
primul rând să știi ce ai de făcut și apoi să faci bine ce ai hotarât că
trebuie făcut.
Cum
decurge o zi în cabinetul stomatologic al medicului Dumitru Anghelescu?
Dacă ar fi să mă rezum la o frază pot
spune că: vin, fac ce trebuie făcut și plec.
Dar, vin cu mare plăcere la cabinet,
empatizez cu pacienții și de aceea îmi doresc nespus de mult să îi ajut, să le
rezolv problemele dentare cu care se confruntă. În atâția ani de când practic
meseria aceasta, cred că mi-am rafinat calitățile de psiholog și stomatolog
astfel încât să știu imediat ce și cum trebuie procedat. Au fost perioade când
mi-aș fi dorit ca ziua să aibă mai mult de 24 de ore, astfel încât să pot ajuta
mai mulți oameni și să le atenuez durerile.
Relația
medic-pacient se creează de la prima întâlnire sau în timp? Care este liantul
care unește o relație de acest gen?
Încep cu liantul - încrederea reciprocă. Să poți avea încredere în cineva, înseamnă
ceva timp. Nu cred în dragoste la prima vedere în cabinetul de stomatologie!
Cum convingeți pacienții să vă treacă
pragul cabinetului de medicină dentară mai des, nu doar în situații de urgență?
Și să vă recomande și altora, de exemplu!
Știți care sunt cele trei cerințe majore
ale pacientului? Să nu doară... să nu coste mult și... să țină toată viața.
Nici una nu poate fi îndeplinită în totalitate, dar luate împreună se poate
ajunge la un echilibru acceptat și de medic, și de pacient.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Nu se înjura şi nu se face spam
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.