Proiect didactic - Matematică și explorarea mediului



PROIECT DIDACTIC

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială
Data:
Clasa: I –B
Propunător: 
Aria curriculară: Matematica și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Noțiuni de geometrie
Subiectul lectiei: Forme geometrice plane/ Flori de primăvară- recunoaștere, desenare
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP;
Competențe specifice:
Matematică și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare;
2.2. Recunoaşterea unor figuri şi corpuri geometrice în mediul apropiat şi în reprezentări
plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice);

Comunicare în limba română
1.1.  Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu claritate

Arte vizuale și abilități practice
2.1. Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în mediul cunoscut

OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Cognitive:
O1: să recunoască forme geometrice (pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi);
O2: să asocieze obiectele din mediul înconjurător cu formele plane învăţate;
O3: să efectueze corect operații de adunare/scădere  în concentrul 0-100;
O4: să completeze șirul formelor geometrice după regula precizată;
O5: să deseneze forme geometrice plane: pătrat, dreptunghi, cerc, triunghi;

Psiho-motrice:
O6- să manipuleze rapid materialele dispuse pentru realizarea sarcinilor matematice;
O7 - să lipească corespunzător jetoanele date;
Afective:
O8- să participe cu interes  la activitate;

STRATEGIA DIDACTICĂ:

Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, observarea, jocul, ;
Mijloace de învăţământ: fişede lucru, fișe de evaluare,  manual, planșă cu forme geometrice, imagini flori de primăvară, șablon vaze, recompense, planșă cu flori de primăvară, culori;
Forme de organizare: frontală, independentă, pe grupe.
Resurse umane: 18 elevi
Resurse temporale: 50 minute
Locul desfăşurării: sala de clasă

BIBLIOGRAFIE:
  • „Matematică și explorarea mediului – clasa I” (manual), EDP București 2018;
  • „Metodica predării matematicii la clasele I-IV” I.  Neacşu;
  • Programa şcolară pentru clasa I, București, 2013;


Nr.  Crt.
Etapele lectiei/
Timp /

ob.op
CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂRII
Metode și procedee
Mijloace
de înv.
Forma de organizare
Metode și instrumente de
evaluare
Activitatea învățătorului
Activitatea elevilor





1.

Moment organizatoric
1 min

Asigur condiţiile necesare desfăşurării în bune condiţii a lecţiei, solicitând elevilor să pregătească materialele necesare, să-şi corecteze poziţia în bancă şi să fie atenți.
             Clopoţelul a sunat,
             Toţi în bănci ne-am adunat,
             Pregătim cărţi şi caiete,
            Matematica începe!

Elevii se pregatesc pentru ora de matematică.



Manuale
Caiete
Frontală
Aprecieri verbale
2.
Verificarea
temei
3 min
      
Verific tema din punct de vedere cantitativ.


Elevii prezintă caietele de teme.




Caietele de temă

frontală

Aprecieri verbale

3.


Captarea atenției/
4        min



Sunteți curioși să descoperim ce  sarcini-obstacol se ascund în  plicul de culoare albastră?
Deschidem plicul albastru cu sarcinile matematice.
Prima sarcină este efectuarea unui Aritmogrif matematic al cărui soluție este : FORME PLANE
Aritmogriful se rezolvă și frontal pe o coală de flipchart.

Elevii descoperă soluția corectă a aritmogtifului.
FORME  PLANE
Jocul
Flipchart cu aritmogrif

Fișe de lucru
Frontală

În echipă  

Aprecieri verbale


4.


Anuntarea obiectivelor
operaționale/
1min




Aduc la cunoştinţă elevilor că astăzi vom face o lecţie de consolidare a cunoştinţelor anterioare cu subiectul ,,Forme geometrice plane/ Flori de primăvară’’.



Elevii sunt atenţi la explicaţiile învăţătoarei.



Explicația


Caietele elevilor



frontală


observarea

5.
Reactualizarea cunoștințelor/
5 min/

O1
  Verificarea cunoştinţelor:
Am stabilit la începutul zilei, la ora de dezvoltare personală că suntem în anotimpul primăvara.
Ce flori specifice acestui anotimp, cunoașteți voi, copii?

Solicit unui elev să îmi indice aceste flori pe panoul expus în fața clasei.

1.Expun jetoane cu următoarele forme
geometrice :
a)                 b)               



 c)                  d)
 



şi le cer să denumească fiecare formă:

2.Cer elevilor să îmi descrie figurile astfel:
1-      Câte laturi are pătratul?
2-      Câte laturi are triunghiul?
3-      Cum sunt laturile dreptunghiului?
4-      Cu ce asemănăm cercul?

   
Elevii răspund corect întrebărilor colegilor, sub dirijarea propunătoarei.
Elevii răspund, viorele, ghiocei, lalele, narcise, zambile.

Elevul solicitat indică florile denumite.

1.Elevii intuiesc imaginile
Dreptunghi, cerc, pătrat, triunghi









2.Elevii vor răspunde:
a- pătrat/ patru laturi
b- triunghi/ trei laturi
c-dreptungi/egale două câte două
d-cerc/ seamănă cu o minge

Conversația

Panou cu figurile geometrice indicate

Planșă cu florile de primăvară
frontală
Aprecieri verbale


6.

Dirijarea învățării
20  min/





O2





















O3      

















O7






O5






    
Solicit rezolvarea sarcinilor matematice descoperite în plicul   Zânei Primăvară:


 Le cer elevilor să-mi spună diferite obiecte din mediul înconjurător care seamănă cu formele geometrice amintite.
.

Împart elevii în patru grupe. ( a pătratului, dreptunghiului, triunghiului, cercului).

Inițiez jocul Grădinile Primăverii:

Ca să poată ajunge pe Pământ, Zâna Primăvară trebuie să înflorească mai multe grădini cu flori de primăvară.
Rezolvați operațiile așezate pe fiecare grădină și astfel Vântul o va lăsa pe Zână să înflorească grădinița respectivă.

1.Grădina ghioceilor are formă de dreptunghi și conține următoarele operații.
56-28=
44-8=
63+9=
23+38=
42+39=
2.Grădina lalelelor are formă de pătrat și conține următoarele operații:
55-39=
43-18=
88+12=
15+6=
93-54=
3.Grădina zambilelor are formă ce triunghi și conține următoarele operații:
52-17=
80-68=
27+48=
13+27=
4.Grădina narciselor are formă de cerc și conține următoarele operații:
60-14=
32-6=
65+35=
28+19=

Elevii vor lucra tot pe grupe și următoarea sarcină, iar fiecare din cele 4 grupe va primi o fișă pe care este desenată o vază cu flori.
G1:Decorează vaza cu 5 pătrate. G2:Decorează vaza cu 6 triunghiuri.
G3:Decorează vaza cu 4 dreptunghiuri.
G4:Decorează vaza cu 7 cerculețe.

Elevii rezolvă sarcinile propuse de învățătoare.


Ei vor răspunde astfel:
-pătratul se aseamănă cu: întrerupătorul, plicurile de pe mese, ceasul, monitorul de la calculator etc.
-triunghiul seamănă cu:  acoperișul unei case, umeraș, stegulețe, cornet de înghețată, o felie de pizza etc.
-cercul seamănă cu : monede, un Cd, ceas, nasture, lupă etc.
-dreptunghiul seamănă cu : bancnote, cărți, caiete, linie, coperte, tablă, ferestre, ușă, planșă etc.










Execută cerințele.
















Elevii rezolvă sarcinile.
Lucrările vor fi expuse la panoul Primăverii.











Conversația  












Exercițiul


Jocul












Jocul















Exercițiul

























Grădinițele cu flori

Coșulețe cu jetoane -flori

















Fișe cu grădinile primăverii

Frontală






















Pe grupe


















Pe grupe 

Aprecieri verbale




















Observarea




Aprecieri verbale







7.


Atingerea performanței/
 7 min

O4


  Solicit elevilor rezolvarea următoarei sarcini:
Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice:


                                             

Elevii rezolvă sarcina din fișa de lucru.


Exercițiul

Fișe de lucru








independentă


coevaluare

8.
Realizarea
Feed-back-ului

3 min/

O5

Adresez următoarele întrebări:
Despre ce forme geometrice am învăţat astăzi?
- Invit elevii să deseneze la tablă un triunghi, un cerc, un pătrat, un dreptunghi.

Elevii răspund la întrebările adresate de propunătoare.
Elevii numiți ies la tablă și desenează formele geometrice respective.
Conversația

frontală
Aprecieri verbale

9.
 Evaluare

5 min

O1

Distribui elevilor o fișă de evaluare, având următoarea cerință.
Numără câte forme geometrice de fiecare fel conţine  desenul de mai jos și scrie numărul acestora în tabel:

Elevii rezolvă sarcinile din fișa de evaluare.

Fișe de evaluare
Exercițiul

independentă

scrisă

autoevaluare



10.



Încheierea activității
1 min.

Se fac aprecieri generale şi individuale.
 Se anunță tema pentru acasă:                       

Elevii vor primi câte o fișă pe care trebuie să lipească  jetoane din carton cu formele geometrice învățate, astfel încât să obțină imaginea unui obiect.
( jucărie, castel etc.)



Elevii ascultă aprecierile învățătoarei.




Explicația



frontală



Aprecieri verbale

Recompense
Calificative











1.Grădina ghioceilor- dreptunghi

56-28= 28
44-8=36
63+9=72
23+38=61
42+39=81

2.Grădina lalelelor –
 pătrat

55-39=16
43-18=61
88+12=100
15+6=21
93-54=39

3.Grădina zambilelor -triunghi

52-17=35
80-68=12
27+48=75
13+27=40


4.Grădina narciselor –
cerc

60-14=46
32-6=26
65+35=100
28+19=47
















Aritmogrif matematic (în echipă)



 Selectează toate literele scrise pe diagonala a-b a  careului, scrie-le jos în casetuțe și vei descoperi soluția jocului.
Ce cuvânt/ cuvinte  ai obținut ?



Fișă de evaluare


  Identifică formele geometrice de același fel și scrie numărul acestora în căsuța indicată:

Scrie aici numărul fomelor geometrice găsite:
 


.......................              ..........................


 
 

               ..................            ................................


 






































           Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice:


Fișă de lucru ( atingerea performanței )
 





                                                                                                                                   





Fișă de lucru ( atingerea performanței )
 



Observă regula și continuă șirurile date cu încă 4 forme geometrice:





















Proiect Didactic - Dezvoltare personală



PROIECT DIDACTIC

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială
Data:  
Propunător:  
Clasa:  I-B
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare : Trăiesc sănătos! Mănânc sănătos!
Subiectul activităţii: Igiena dinților
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată                                                                                                                    
Discipline integrate: CLR,  MM, AVAP
Competenţe specifice vizate
Dezvoltare  personală:
1.2. Identificarea unor reguli de igienă personală
2.2. Transmiterea unor mesaje verbale şi nonverbale simple despre propriile experienţe de viaţă

ZIUA EUROPEI

Școala Altfel acasă, vineri, 3 aprilie 2020


Datini și obiceiuri la români

I- Încondeierea ouălor 

II- Ornamente cu specific pascal



Școala Altfel acasă, joi, 2 aprilie 2020


I -Sunt artist!

Tema picturilor/ desenelor:
Primăvara prin ochi de copil

II-  Arborele genealogic- o hartă  a familiei


Școala Altfel acasă, miercuri, 1 aprilie 2020

I-Educație pentru sănătate și stil de viață sănătos
Știu să mănânc sănătos!


II- Joc: ,,De-a reporterul”

Școala Altfel acasă, marți, 31 martie 2020


I- Știu să protejez mediul!

II- Ateliere de creaţie Limbajul naturii
Pictură pe stică, lemn, pietre, ipsos, scoici  etc.


Școala Altfel acasă, luni, 30 martie 2020


Dimineață de basm
-Vizionarea unor poveşti: ,,Călătorie ȋn lumea Disney”
-Clubul de lectură – 
Arta prin muzică, dans și sport: ,, Talentul meu este...”




Ziua Internațională a cititului împreună

Profilul absolventului de clasa a IV-a


O, dulce înger blând...


   În șoapte eminesciene, la ceas aniversar, elevii clasei a IV-a B și I A.
,, Eminescu este cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc. Ape vor seca în albie și peste locul îngropării sale va răsări pădure sau cetate și câte o stea va vesteji pe cer în depărtări, până când acest pământ să-și strângă toate sevele și să le ridice în țeava subțire a altui crin de tăria parfumurilor sale.” ( George CĂLINESCU )

Povestea Micii Uniri


   Noi, elevii clasei a IV-a B, alături de colegii din clasa I A, am deschis cărțile de istorie și ne-am întors în timp, în urmă cu 161 de ani, la 24 Ianuarie 1859, data la care s-a înfăptuit Unirea Principatelor Române, după numirea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Moldovei și Țării Românești.

Am citit, am povestit, am fost curioși, iar după ce am redat în desene aceste momente semnificative, am încheiat activitatea noastră, prinzându-ne într-o sublimă Horă a Unirii.







Vremea colindelor - decembrie 2019



Provocări educative


Lecția respectului






Tombola lunii decembrie - activitate voluntariat



România, țara mea de glorii...

Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie,
Țara mea de glorii, țara mea de dor?




Proiect didactic - România, țara mea frumoasă! - colaj


Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Clasa: I B
Propunător:  Vîju Ionela Georgiana
Aria curriculară: Arte şi tehnologii
Disciplina: Arte vizuale și abilități practice
Unitatea de învățare: Sunt artist
Subiectul lecției: România, țara mea frumoasă! -  colaj
Mijloc de realizare:  tăierea, mototolirea, lipirea hârtiei
Forma de realizare: activitate integrată
Tipul lecției: formare de priceperi şi deprinderi
Discipline integrate: CLR, MM, DP
COMPETENȚE SPECIFICE VIZATE:

Arte vizuale și lucru manual
2.1. Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în mediul cunoscut;
2.3. Realizarea de obiecte/construcţii/ folosind materiale uşor de prelucrat şi tehnici
accesibile;
2.4. Transformarea unui material folosind o tehnică simplă;

Comunicare în limba română
2.1. Formularea unor enunţuri proprii în diverse situaţii de comunicare;
2.2. Transmiterea unor informaţii prin intermediul mesajelor simple;

Muzică și mișcare
2.1. Cântarea individuală sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text şi de ritm;
3.2. Executarea unui dans cu mişcare repetată, pe un cântec simplu sau pe audiţie;

Dezvoltare personală
3.1. Identificarea unor sarcini de lucru simple în contexte variate;
           


Obiective operaționale:
Cognitive:
O1 – să numească materialele necesare realizării lucrării, enumerându-le;
O2 – să precizeze etapele de lucru în realizarea lucrării date;

Psiho-motrice:
O3–să mototolească hârtia, aplicând tehnica de lucru învăţată;
O4 - să coloreze corespunzător siluetele românașilor conturați, decorându-le;
O5- să lipească hârtia mototolită în spaţiul dat, realizând lucrarea propusă;

Afective:
O6 -să manifeste simț estetic în decorarea planșei;
O7- să aprecieze corect  lucrările colegilor și pe cea a propriei echipe;

PROIECT DIDACTIC - Adunarea și scăderea numerelor naturale de la 0 la 100, fără trecere peste ordin/ Rolul structurilor de bază la plante



Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Clasa: I –B
Propunător: Vîju Ionela Georgiana
Aria curriculară: Matematica și știinte
Disciplina: Matematică și explorarea mediului
Unitatea de învățare: Adunarea/ scăderea numerelor naturale în concentrul 0-100, fără trecere peste ordin
Subiectul lectiei: Adunarea și scăderea  numerelor naturale de la 0 la 100, fără trecere peste ordin/ Rolul structurilor de bază la plante
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare de cunoștințe
Discipline integrate: CLR, AVAP;
Competențe specifice:
Matematică și explorarea mediului
1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la
numărare
3.1. Rezolvarea de probleme prin observarea unor regularităţi din mediul apropiat
5.2. Rezolvarea de probleme simple în care intervin operaţii de adunare sau scădere în
concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice

Comunicare în limba română
1.1. Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral, pe teme accesibile, rostit cu claritate
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare
cunoscute

Arte vizuale și abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice
2.1. Identificarea unor caracteristici/ proprietăţi ale materialelor întâlnite în mediul cunoscut

Obiective operaţionale:
O1 – să efectueze corect operaţii de adunare şi scădere în concentrul 0 – 100, fără trecere peste ordin;
O2 – să utilizeze terminologia specifică operaţiilor de adunare şi scădere;.
O3 – să rezolve corect probleme, aplicând operaţii de adunare şi scădere;
O4 – să identifice rolul și părțile unei plante;
O5- să găsească în careu numele  plantelor, indicându-le prin colorare;
Afective:
O6 – să participe activ la oră;
Psihomotrice:
O7– să îmbine corespunzător imaginile cu părțile unei plante, lipindu-le în fișă;

PROIECT DIDACTIC- Să ne amintim sunetele şi literele învăţate!



Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data: 29.11.2019
Clasa: I-B
Propunător: Vîju Ionela Georgiana
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Unitatea de învăţare: Animalele din jurul nostru
Subiectul  lecţiei: Să ne amintim sunetele şi literele învăţate!
Tipul lecţiei: Recapitulare - consolidare
Discipline integrate: MEM, AVAP;
Competențe specifice:
Comunicare în limba română
1.2. Identificarea unor informaţii variate dintr-un mesaj rostit cu claritate;
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunţuri rostite cu claritate;
3.1. Citirea unor cuvinte şi propoziţii scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână;

Matematică și explorarea mediului
5.1. Sortarea şi clasificarea unor date din mediul apropiat pe baza a două criterii;

Arte vizuale și abilități practice
1.1.  Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice

   Obiective  operaţionale: La sfârşitul activităţii elevii vor fi capabili:
-cognitive:
O1 – să citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvinte, silabe, propoziții date;
O2 – să scrie corect, silabe, cuvinte, propoziţii;
O3 – să despartă corect în silabe cuvinte, numărând silabele;
O4 – să găsească forma de plural a cuvintelor date;
O5 – să ordoneze cuvinte din şirul dat, obținând propoziții logice;
O6– să descopere cuvinte noi după criterii date, folosind  litera/ silaba indicată;
- psiho-motorii                
O7- să coloreze conturul ţării, respectând criteriul dat;
O8- să păstreze poziţia corectă în timpul scrisului;

- afectiv-atitudinale:
O9 – să manifeste iniţiativă, plăcere şi o atitudine degajată în comunicarea orală.

Proiect didactic - Prietenia - Ce este un bun prieten?



Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Mihu Dragomir Brăila
Data:  29.11.2019
Propunător:  Vîju Ionela Georgiana
Clasa:  I-B
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare : Interacțiuni simple cu ființe și obiecte familiare
Subiectul activităţii: Prietenia - Ce este un bun prieten?
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată                                                           

Școala Gimnazială Movila Miresii la ceas aniversar


O zi din potirul toamnei



Vineri, 8 noiembrie 2019, la Școala Gimnazială Movila Miresii a fost sărbătoare, deoarece în calendarul creștin-ortodox s-au prăznuit Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, sfinți aleși a fi ocrotitori spirituali ai acestei școli.
Deși  crengile copacilor nu-și mai purtau veșmântul, razele soarelui au răsfățat zarea zugrăvind un tablou de neuitat.

Bogățiile toamnei


Activitate educativă din cadrul proiectului ,,Educație pentru viață”,  clasele a IV-a B și I- A
Responsabili activitate: prof.înv. primar Cornelia Florean și prof.înv. primar  Florica Munteanu
Ghici ce legumă am descris?/ De ce iubesc toamna?/ Poeziile toamnei/ Toamna pe alei/ Bogățiile toamnei/ Rapsodii de toamnă/  Culorile toamnei...





Secretele unei prezentări reușite - proiect didactic



Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială Movila Miresii
Data : 26.09.2019
Clasa:  a IV -a B
Disciplina: Limba și literatura română
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Propunător: Florean  Cornelia
Unitatea de învăţare: Vorbim pe săturate
 Subiectul lecției: Secretele unei prezentări reușite - Caracteristicile unei prezentări
Tipul lecţiei: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Competenţe specifice :

1.1. Extragerea unor informaţii de detaliu dintr-un text informativ sau literar accesibil
3.1. Formularea de concluzii simple pe baza lecturii textelor informative sau literare

Obiective operaţionale:
Cognitive:

O1 -să citească corect, expresiv, fluent și conștient textul;
O2- să formuleze întrebări /  răspunsuri referitoare la conţinutul textului;
O3-- să identifice caracteristicile  unei prezentări orale;
O4-- să precizeze etapele în conceperea unei prezenri;
O5- să sesizeze asemănări/ diferențe între prezenrile narative/descriptive/argumentative;
O6 - să realizeze un cvintet dupa cerinta dată;


Psihomotrice:
O7 – să scrie lizibil şi îngrijit pe caiete/ fișe/  tablă, în ritm propriu;

Afective:
O8- să manifeste interes față de activitate;