Proiect Didactic - Dezvoltare personală



PROIECT DIDACTIC

Unitatea de învățământ: Școala Gimnazială
Data:  
Propunător:  
Clasa:  I-B
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Unitatea de învaţare : Trăiesc sănătos! Mănânc sănătos!
Subiectul activităţii: Igiena dinților
Tipul de activitate: consolidare și sistematizare a cunoștințelor
Forma de realizare: activitate integrată                                                                                                                    
Discipline integrate: CLR,  MM, AVAP
Competenţe specifice vizate
Dezvoltare  personală:
1.2. Identificarea unor reguli de igienă personală
2.2. Transmiterea unor mesaje verbale şi nonverbale simple despre propriile experienţe de viaţă


Comunicare în limba română:
1.4. Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare cunoscute


Arte vizuale și abilități practice
1.1. Sesizarea elementelor de detaliu ale unui mesaj vizual simplu, exprimat printr-o varietate de forme artistice

Muzică și mișcare:
2.1. Cântarea individuală sau în grup, asociind mişcarea sugerată de text şi de ritm

Obiective operationale:
Cognitive
O1-să explice cuvântul igienă, argumentând propria opinie;
O2-să aplice regulile de igienă a  dinților;
O3-să  identifice  pe etichete regulile de igienă a dinților, așezându-le în rubrica corespunzătoare;
O4- să recunoască în imagini obiecte de igiena dinților, încercuindu-le.

Afective:                                                                                                                                                                                                           
O5- să participe cu interes la activitate;

Psiho-motorii:                                                                                                                                                                                               O6- să aibă o poziție adecvată în bancă pe parcursul activității;
 O7-să execute mișcările unui periaj corect al dinților;






Strategia didactică
Resurse:
Procedurale: conversaţia, explicaţia, demonstrația, diagrama T, exerciţiul, jocul;
Materiale: calendarul naturii, cele trei plicuri cu sarcini, textul scrisorii, fișe de evaluare,  recompense, laptop, boxe audio;
Forme de organizare: frontală, independentă, pe grupe
Temporale: 50 minute
Umane: 18 elevi
Bibliografice:
-„Programa școlară pentru disciplina Dezvoltare personală , Bucuresti, 2013;
- "Organizarea interdisciplinara a ofertelor de învatare pentru formarea competentelor cheie la școlarii din clasele I-IV - program de formare continua de tip “blended learning” pentru cadrele didactice din învatamântul primar"- suport de curs – 2013;
- Dezvoltare personală- auxiliar didactic, Editura Sinapsis,  2019.










DEMERSUL DIDACTIC

Nr.
Crt.
Etapele lecției /resurse timp
Ob.
Op.

Activitatea învățătorului
Activitatea elevilor
Metode și procedee
Mijloace didactice
Forme de organizare
Metode și instrumente de evaluare

1.
Moment organizatoric

5 min.



















Pregătirea materialelor necesare pentru desfăşurarea lecţiei.
Are loc ,,Întâlnirea de dimineață” astfel:.
Fac prezenţa copiilor.
Începem conversaţia prin a ne aminti caracteristicile anotimpului primăvara.
Salutul
 Elevii se vor saluta folosind un gând de primăvară:
-Bună dimineaţa, fluturaş!
-Bună dimineaţa, lalea!
Calendarul naturii
Se îndreaptă atenţia copiilor spre calendarul naturii,.
Se completează  cu :data, ziua, luna,  anul, anotimpul și starea vremii pentru ziua respectivă .
Le explic apoi elevilor că dimineață când am ajuns la școală am găsit la ușa clasei o scrisoare. Și, cu acordul lor,  citesc rar textul scrisorii. (anexă)









Elevii se vor saluta  după indicația propunătoarei











Conversația








Elemente de  joc










Explicația








Calendarul naturii



Scrisoarea de la Zâna Primăvară

Plicul galben cu sarcini pentru ora de DP:















frontală










Observarea comportamentului elevilor

2.

Captarea atenției

5 min.






Deschid plicul de culoare galbenă, unde  descopăr sarcinile pentru disciplina DP și dau citire ghicitorilor descoperite aici.

1.Un arici mititel
Curățăm dinții cu el!
Ghici ce e?

2.În mici tuburi se găsește
Dinții bine îi albește!
Ghici ce e?

3.Eu sunt subţirica
Dar tare voinica
Frec dinţii cu putere.
 Nu simţi nici o durere
Ca sa fie sănătosi
Albi si luminoşi.
Ghici ce e?



Elevii ghicesc răspunsurile la ghicitori.
1.( periuța de dinți)
2.( pasta de dinți)
3.( periuța de dinți)


Expunerea
ghicitorilor


Textul ghicitorilor



frontală



Observarea
Dirijată



Aprecieri verbale

3.
Anunțarea temei și a obiectivelor
operaționale
1 min.

    Anunţ copiii că, azi, la ora de dezvoltare personală, vom discuta despre ,,Igiena dinților”   
Elevii sunt atenți la anunțarea temei activității.

Explicația


frontală

Observarea
dirijată
 4.
Reactualizarea
cunoștințelor

3 min.



O1


Se va purta o discuție despre  igiena corpului.

 1.De ce este important sa avem grija de fiecare parte a corpului ?




ȘTIAȚI CĂ...?
Virușii sunt monstruleții de care trebuie să scăpăm și care nu se văd cu ochiul liber.
Bacteriile sunt ființe microscopice care produc boli.

2.La ce folosesc dintii?



3.Ce inseamna sanatate orală?



4.Cine e responsabil de sanatatea dintilor nostri?


Elevii vor da răspunsuri precum:

1.Ca sa ne menţinem sănătatea ! 

Un copil nespălat , nu doar ca nu arată bine, ci va fi tot timpul bolnav, fiindcă microbilor le place mizeria si se înmulţesc foarte repede .




2.muscarea si mestecarea alimentelor, zambet, vorbire;

3.inseamna SANATATEA dintilor si gingiei. Dintii si gingia trebuie sa fie puternice si sanatoase.
4. NOI, cu ajutorul părinților si al medicului stomatolog



Conversația






frontală

Aprecieri
verbale

5.
Dirijarea învățării

25  min.






O1


















O2




După ce am parcurs mai multe lecții, copii, iată că ştim cum sa avem grijă de noi si de ce e important acest lucru .
    1.Despre igiena dințișorilor ce știți, copii?   



2.De ce este nevoie sa ne spălam pe dinţi ?     


3.Cu ce ne spălam pe dinţi ?
     



Știe cineva care sunt mișcările corecte de periere a dinișorilor?
Cine îmi arată care sunt mişcările corecte ca sa curățăm bine dinţii ?



Voi face apoi, următoarele precizări:
-perierea corecta se face cu miscari de sus in jos si de jos in sus pe ambele fețe ale dinţilor  , măselele se spăla  cu miscari circulare si bineînţeles, limba și obrajii fiindcă și pe ei se depun bacterii .
Demonstrez periajul corect cu ajutorul mulajului danturii unui om, după care rog fiecare copilaș, cu ajutorul periuței personale pe care o are fiecare pe băncuță, să execute mișcările unui periaj corect.
      4.Ce credeți se întâmplă dacă nu ne spălam pe dinţi ?
     



2.Periuţa de dinţi se poate împrumuta de la unul la altul?
Subliniez câteva  reguli ( pe care ni le-a trimis chiar Zâna Primăvară, ca să ne ajute să trecem peste probele la care ne-a supus Vântul) ale unei igiene corespunzătoare a dințișorilor:
-Periajul zilnic - de minim 2 ori, câte 2 minute;
-Dimineata și seara, înainte de culcare ;
-Periuța se schimbă la 3 luni sau mai des;
-Ața dentară se foloseste de către părinți între 6-8 ani, apoi copilul începe să deprindă singur;
-Periuta de dinti este personal.


Elevii răspund astfel:


1.Noi ne spălam  pe dinţi dimineaţa si seara .

2. Pentru ca trebuie să îndepărtam resturile de mâncare care ne strică dinţii, iar respiraţia miroase urat.  
3.Cu periuţa si cu pasta de dinţi .



Un copil va demonstra cum se periază corect dinţii, urmărind etapele de pe planşa expusa la tablă.





Elevii execută mișcările unui periaj corespunzător cu ajutorul periuței personale.








4.Bacteriile atacă dinţii și apar cariile , care dau dureri de dinţi și determină căderea acestora în cele din urmă.

2. NU , nici măcar intre  copii și părinţi sau între  fraţi.



Conversația

















Demonstrația










Jocul




































Mulaj dinți

Periuțe de dinți


Planșă informativă















frontală








Observarea
dirijată












orala





Aprecieri verbale


6.


Atingerea performanței
10 min.


O3



Dintr-un coșuleț ofer elevilor etichete pe care sunt scrise propoziții.
TABELUL T
Adaugă la panou în rubrica PRO propozițiile cu care ești de acord și în rubrica CONTRA propozițiile pe care le consideri incorecte:

1.Nu mă spăl pe dinți!
2.Mă spăl zilnic pe dinți!
3.După fiecare masă principală mă spăl pe dinți!
4.Împrumut periuța mea de dinți la toți membrii familiei!
5.Niciodată nu împrumut periuța de dinți!
6.Mă spăl pe dinți doar cu apă!
7.Folosesc pastă de dinți la fiecare periaj al dinților!
8.Zilnic cu o periuță/ Dinții curăță-i ușor/ Căci de n-o faci ei se strică/ Și te dor!
9.Dacă observ o carie nu merg la medicul stomatolog!
10.Întotdeauna merg la medicul stomatolog dacă mă doare vreun dințișor!
11.Fructe și legume multe/ Tu să NU mănănci deloc/ căci nu-s bune/ nu-s gustoase/ Și deloc nu te hrănesc!
12.Dulciurile afectează dințișorii uneori!
13.Nu merg periodic la stomatolog pentru controlul dinților!
14.Schimb periuța de dinți o dată pe an!
15.Schimb periuța de dinți o dată la fiecare trei luni de zile!
16. O dantură sănătoasă înseamnă să te speli pe dinți foarte rar!
17. Dacă un dințișor de lapte se rupe nu mai crește altul în loc!
18.Dacă mă doare un dințișor mănănc o ciocolată și îmi trece!


Cu ajutorul propunătoarei se vor citi propozițiile, iar elevii le vor lipi astfel:
La PRO- 2,3,5,7,8,10,12,15.

La CONTRA – 1,4,6,9,11,13,14,16,17, 18



Organizator grafic,  Diagrama T.


jetoane cu
propoziții adevărate/ false

coșuleț

Flipchart

lipici


frontală


Aprecieri verbale



7.

Evaluarea activității

5 min.


O4


Elevii vor primi o fișă de evaluare cu următoarea cerință:
  Încercuiește doar imaginile în care sunt reprezentate obiecte pe care le folosim la igiena dinților.

Elevii rezolvă fișa.


Exercițiul

Fișe de evaluare

Independentă

autoevaluare

8.
Încheierea activității

3 min.



Fac aprecieri colective şi individuale asupra modului de lucru şi a participării la activitate.
Dau tonul cântecelului ,,Dințișorul”.
Elevii ascultă aprecierile și observațiile învățătoarei.
Elevii cântă cântecul propus.

Explicația

Jocul muzical

Recompense




Frontală
Aprecieri verbale


           





Dragi copii din clasa I-B,

Mă cunoașteți cu toții, sunt Primăvara, cea de-a doua fiică a Regelui Anotimpurilor. 
Am venit în mare grabă să vă aduc zile însorite, triluri de păsărele, parfum de flori multicolore, mult joc și veselie, dar...
 În drumul meu spre Pământ, am fost  oprită de către Vrăjitorul Vânt.   Mi-a spus că nu mă lasă să-mi întind mantia verde peste lume. Mă simt atât de singură și neajutorată! De o săptămână plâng întruna!  Însă  ieri  mi-a venit ideea să vin ca să vă cer ajutorul.
Am auzit că sunteți cei mai isteți elevi din școală, dar și  foarte  cuminți și ascultători. Și pentru că aceste vești au ajuns până la mine, m-am gândit că dacă voi mă veți ajuta, îl pot înfrunta pe  Vrăjitorul Vânt. El vrea să-mi scuture toate florile pe care  eu le înfloresc și să-mi alunge păsările.
Totuși, am reușit să fac o înțelegere cu el. Mi-a promis că dacă voi trece peste toate probele la care el mă supune, mă va lăsa să-mi întind mantia peste tot pământul ca să aduc bucurie și culoare.
Vă trimit alăturat patru plicuri colorate în care se ascund probele pe care le am de trecut. Un plic conține sarcinile pentru CLR, unul pentru MEM, unul pentru DP și unul pentru AVAP. Eu nu am mai fost de mult timp la școală și am mai uitat din sarcini, dar cu ajutorul vostru cred că pot să-l înving pe Vânt.
Dacă mă veți ajuta, vă promit că vă voi aduce daruri, recompense și calificative bune. Am încredere în voi!
Cu drag,
Zâna Primăvara












Fișă de evaluare
  Încercuiește doar imaginile în care sunt reprezentate obiecte pe care le folosim la igiena dinților.

          

           
Imagini pentru pasta de dinti de colorat  Pasta de dinti Lacalut Multi-Efect 5in1, 75ml, Theis Naturwaren [4016369846261] - articole copii recomandate pentru Pasta de dinti





DIAGRAMA T

1.Nu mă spăl pe dinți!
2.Mă spăl zilnic pe dinți!
3.După fiecare masă principală mă spăl pe dinți!
4.Împrumut periuța mea de dinți la toți membrii familiei!
5.Niciodată nu împrumut periuța de dinți!
6.Mă spăl pe dinți doar cu apă!
7.Folosesc pastă de dinți la fiecare periaj al dinților!
8.Zilnic cu o periuță/ Dinții curăță-i ușor/ Căci de n-o faci ei se strică/ Și te dor!
9.Dacă observ o carie nu merg la medicul stomatolog!
10.Întotdeauna merg la medicul stomatolog dacă mă doare vreun dințișor!
11.Fructe și legume multe/ Tu să NU mănănci deloc/ căci nu-s bune/ nu-s gustoase/ Și deloc nu te hrănesc!
12.Dulciurile afectează dințișorii uneori!
13.Nu merg periodic la stomatolog pentru controlul dinților!
14.Schimb periuța de dinți o dată pe an!
15.Schimb periuța de dinți o dată la fiecare trei luni de zile!
16. O dantură sănătoasă înseamnă să te speli pe dinți foarte rar!
17. Dacă un dințișor de lapte se rupe nu mai crește altul în loc!
18.Dacă mă doare un dințișor mănănc o ciocolată și îmi trece!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu se înjura şi nu se face spam

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.